Saltsjöbanan del 2: Sickla–Storängen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Saltsjöbanan del 2: Sickla–Storängen

Inläggav Persson » ons 22 jun, 2016 20:14

Vi fortsätter utåt längs Saltsjöbanan. Först stannar vi vid Sickla hållplats.

Bild
Banans passage under vägbron vid Sickla hållplats.

Bild
Tåg mot Slussen ankommer Sickla.

Bild
Tåg mot Saltsjöbaden ankommer Sickla. Det syns tydligt hur Tvärbanans station håller på att ta form.

Bild

Bild

Bild

Bild
Tåg mot Saltsjöbaden ankommer Nacka station.

Bild

Bild
Tåg mot Slussen ankommer Nacka.

Bild
Tåg mot Slussen i Saltsjö-Järla.

Bild

Bild
Lillängen.

Bild
Storängen.
Persson
 
Inlägg: 186
Blev medlem: tis 27 jun, 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Saltsjöbanan del 2: Sickla–Storängen

Inläggav TKO » tor 23 jun, 2016 12:00

Mycket fina bilder - TACK!

(Att det finns ett visst renoveringsbehov på denna - och föregående - sträcka syns tydligt tycker i varje fall jag...)

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Saltsjöbanan del 2: Sickla–Storängen

Inläggav Inge » tor 23 jun, 2016 12:22

På forumet Thomas inte får läsa uppstod en diskussion om skyddsväxlarna. Ingen, med ett sent undantag, verkade dock förstå att de inte fungerar i den vänstertrafik forumets skribenter förutsatte.

Dock skulle de givetvis fungerar om det tåg som vid möte kommer först alltid får det södra spåret, eftersom enbart det har skyddsväxlar. Dvs omväxlande höger och vänstertrafik efter situation. I bildserien ovan ser man också tåg i både vänster och högertrafik.

Kan någon bekräfta hur upplägget är?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4235
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Saltsjöbanan del 2: Sickla–Storängen

Inläggav daniel_s » fre 24 jun, 2016 9:06

Vid möten mellan ordinarie tåg tillämpas normalt vänstertrafik, man kan då ha samtidig infart i Nacka. (Vid högermöte har man inte samtidig infart på någon av stationerna.)

I övrigt går ordinarie tåg på norra spåret i båda körriktningarna, vilket bl a ger högre hastighet och man använder den bättre plattformen i Nacka.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster