Fyran är på spåret igen för första gången på 49 år!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Fyran är på spåret igen för första gången på 49 år!

Inläggav carltram » lör 04 jun, 2016 11:05

Vid Hakberget är spåren nyrensade och lådvagnen drivs med cykelkedja.
Bild
Bild
Säkert något KTH påhitt.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram

Re: Fyran är på spåret igen för första gången på 49 år!

Inläggav Inge » lör 04 jun, 2016 11:19

3-SO står det ju på den. Låter mer som någon gymnasieavslutningstransport.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav 996 » lör 04 jun, 2016 12:04

Det ser ut som en leddvogn, er den det?
Er det pumpedresinprinsippet som får den til å gå?

Fantastisk!

Mvh Bjørn
996

Inläggav carltram » lör 04 jun, 2016 13:12

996 skrev:Det ser ut som en leddvogn, er den det?
Er det pumpedresinprinsippet som får den til å gå?

Fantastisk!

Mvh Bjørn

Ja, det är en ledad pumpdressin.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram

Inläggav minimum traction » lör 04 jun, 2016 13:51

Ledad låggolvsvagn utan vare sig luftledning, utsläpp eller krånglig rännledning, det var mig en uppfinning i de gamla pionjärernas anda. Bara att hoppas att staden är prestigefri nog att uppmuntra ett sådant privat initiativ och beställer mer spår och flera vagnar. Folk har uppenbarligen fått nog av att fyran är buss.
minimum traction

Inläggav C12C3C3C12 » lör 04 jun, 2016 16:34

minimum traction skrev:Ledad låggolvsvagn utan vare sig luftledning, utsläpp eller krånglig rännledning, det var mig en uppfinning i de gamla pionjärernas anda. Bara att hoppas att staden är prestigefri nog att uppmuntra ett sådant privat initiativ och beställer mer spår och flera vagnar. Folk har uppenbarligen fått nog av att fyran är buss.

Njaa utsläppen beror helt och hållet på dom som driver den, har dom käkat bruna bönor med fläsk innan...
C12C3C3C12

Inläggav minimum traction » lör 04 jun, 2016 18:04

C12C3C3C12 skrev:
minimum traction skrev:Ledad låggolvsvagn utan vare sig luftledning, utsläpp eller krånglig rännledning, det var mig en uppfinning i de gamla pionjärernas anda. Bara att hoppas att staden är prestigefri nog att uppmuntra ett sådant privat initiativ och beställer mer spår och flera vagnar. Folk har uppenbarligen fått nog av att fyran är buss.

Njaa utsläppen beror helt och hållet på dom som driver den, har dom käkat bruna bönor med fläsk innan...

Ajdå, det tänkte jag inte på. Men om förarnas medelålder är lägre än på SS kanske det inte blir så mycket fossila utsläpp i alla fall? :wink:
minimum traction

Inläggav 996 » lör 04 jun, 2016 22:38

Hvor lang strekning er det mulig å kjøre der? Det er en stund siden jeg var der sist...

(Snart kommer vel Jãrnvägsinspektionen ...)

Mvh Bjørn
996

Inläggav HSS F2 » sön 05 jun, 2016 13:35

Trevligt med en ny vagntyp (A38?) på linje 4.;)

Kanske dags att rensa ytterligare delar av linjen och försöka köra så långt det går i Valhallavägen och se hur mycket av spåren som fortfarande är farbara.....
HSS F2

Inläggav 1 » sön 05 jun, 2016 17:29

HSS F2 skrev:Trevligt med en ny vagntyp (A38?) på linje 4.;)

Kanske dags att rensa ytterligare delar av linjen och försöka köra så långt det går i Valhallavägen och se hur mycket av spåren som fortfarande är farbara.....

Tyvärr, efter att princip legat mer eller mindre orörda från slingan vid Hakberget ända upp till Odengatan och använts till buss- och bilparkering så har man de senaste åren varit tämligen flitig med att avlägsna spår och växlar samt riva befintliga plattformar (Höganäskeramik ! - Jag hann rädda hpl Sibyllegatan för många år sedan och de vackra och mycket tunga plattorna ligger nu i plattformarna vid HSJ station Elmerboda resp. Söderudd C.) och asfaltera över allt för att få mer attraktiva P-platser. Så idag är det bara "en stump" kvar av linjen fram till slingan (som faktiskt ägs av SSS Malmköping!).

//Lena

(som fortfarande har kvar sin lägenhet mot Valhallavägen och understundom kan hålla koll på läget. Jag kan dock trösta mig med att mina två äldsta barn då vi bodde där permanent hade sina favoritplatser i fönstersmygarna i sina sovrum och tillbringade mycken tid att kika på vagnarna på linje 4 och skramlet när 8:an vek ner på Sibyllegatan!)
Användarvisningsbild
1

Inläggav Hechtwagen » sön 05 jun, 2016 19:23

1 skrev:
HSS F2 skrev:Trevligt med en ny vagntyp (A38?) på linje 4.;)

Tyvärr, efter att princip legat mer eller mindre orörda från slingan vid Hakberget ända upp till Odengatan och använts till buss- och bilparkering så har man de senaste åren varit tämligen flitig med att avlägsna spår och växlar samt riva befintliga plattformar (Höganäskeramik ! - Jag hann rädda hpl Sibyllegatan för många år sedan och de vackra och mycket tunga plattorna ligger nu i plattformarna vid HSJ station Elmerboda resp. Söderudd C.) och asfaltera över allt för att få mer attraktiva P-platser. Så idag är det bara "en stump" kvar av linjen fram till slingan (som faktiskt ägs av SSS Malmköping!).

//Lena

(som fortfarande har kvar sin lägenhet mot Valhallavägen och understundom kan hålla koll på läget. Jag kan dock trösta mig med att mina två äldsta barn då vi bodde där permanent hade sina favoritplatser i fönstersmygarna i sina sovrum och tillbringade mycken tid att kika på vagnarna på linje 4 och skramlet när 8:an vek ner på Sibyllegatan!)

Jovars! Men växlarna vid sillbullegatan användes väl på djurgårdslinjen? Så det må vara förlåtet att de plockades bort! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav LÅ1 » tis 07 jun, 2016 15:26

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Odd » tis 07 jun, 2016 20:33

Ledvagn på fyran... Tänk att (förmodligen) några studenter har lyckats med det som våra politiker inte klarat av på 50 år....
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Återgå till Spårtrafik (bilder)