Spårvagnens Dag 2016 – spårvagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Spårvagnens Dag 2016 – spårvagnar

Inläggav HSS F2 » fre 03 jun, 2016 15:29

Jag tycker detta med definitioner är ganska underhållande. Det är som när begreppet "spårväg" och "spårvagn" tydligen innebär en gammal vagn med öppna plattformar och något omodernt medan "light rail" är något väldigt modernt och fint. Man bygger inga "spårvägar" och ingen får tro att det finns någon beröring mellan de skenor man lägger ned i gatan idag med en "gammal spårväg" utan det är ett ultramodernt "light railsystem" som byggs.

Känslan förstärks av debatten kring Stockholms innerstad där det tydligen är så att spår i gatorna där är något "nostalgiskt" och "omodernt" medan det som finns i gatorna i Gröndal exempelvis är höjden av "modernitet" och något som kan byggas ut utan problem.

Detta gör att jag konsekvent använder benämningarna "spårväg" och "spårvagn" om rälsgående fordon som konstruerats för lätt trafik (ej järnväg i första hand) med anpassning för stadsmiljö och med strömförsörjning som vanligtvis ligger på 600-750 V DC (oftast, bygger systemet på högre spänning är det knappast aktuellt i tät stadsbebyggelse). För min del är en spårväg helt enkelt ett rälsbaserat system som är anpassat för stadstrafik med snävare kurvradier, smalare hjulringar och avsevärt lägre driftspänning än en järnväg kombinerat med helt andra signalsystem (körning på sikt eller med kollektivtrafiksignaler, tågstavar eller enklare ATC).

Light rail och liknande benämningar betraktar jag mer som ett försök att klistra en ny klatschig etikett på ett trafikmedel för att försöka särskilja det och få det att låta "modernt" så ingen tror att det handlar om någon sorts "gammal teknik" från "morfars tid". Ofta görs ganska omfattande försök att skilja detta "light rail" från den där gammalmodiga "spårvägen" genom att t.ex hävda att "spårvagnar är långsamma och gnisslar i kurvorna" medan de nya "light railtågen" är snabba och tystgående.

Det är också intressant att notera att Göteborg blivit ett slagträ, d.v.s när spårväg skall kritiseras åker den staden fram för där är det tydligen rena misären. Då kan man alltid bygga "light rail" istället.;)

Jag brukar alltid konsekvent benämna en sådan sak som "Hudson-Bergen Light Rail" som "streetcar" och kan inte gärna hävda att jag "åker tåg" när man stiger ombord, trots utrop om "This train..." etc. Annars kan man fråga sig lite om begreppen om man t.ex tar Helsingborg:

En F-vagn på linje 1 (Tågaborg-Råå) måste, med dagens definitioner, genomgå en metamorfos på vägen. Från Tågaborg är det en spårvagn hela vägen genom centrum, tills den kommer ut på Söder och rullar in på HRRJs fd dubbelspår på egen banvall. Där blir den en "light railvagn" eller ett litet tåg (ännu mer så om släp är tillkopplat) och är väldigt mycket ett "tåg" när den stannar vid fd lokstallet i Råå. Sedan blir den "spårvagn" igen när den rullar in på gatuspår igen.;)

Samma metamorfos borde en sådan vagn som A29 genomgå om man tänker på t.ex Slussen-Mälarhöjden ihop med den oerhört viktiga skillnaden mellan "spårväg" och "light rail".

När det gäller spårstumpar eller ej får jag väl säga som så att 100 meter gatuspår med 750 V DC i en kontaktledning utgör en spårvägslinje om den går mellan två hållplatser och en vagn pendlar fram och tillbaka. Vagn 3344 i Berlin får betraktas som trafikerandes en konverterad spårvägslinje på högbanan Nollendorfplatz-Bülowstraße på den tiden U-bahntrafiken låg nere.

För min del är det enkelt och rättframt med definitionerna, helt enkelt (jag tror som sagt inte så mycket på det där med light rail och liknande benämningar):

Spårväg. En spåranläggning avsedd för vagnar med smala hjulringar avsedd för integration i stadsmiljö (d.v.s klarar snäva kurvradier etc) och med låg drivspänning för samma ändamål (600-750 V DC även om vissa ytterstadssträckor kan ha 1500 V DC). I jämförelse med en järnväg är infrastrukturen avsedd för betydligt lättare fordon med lågt axeltryck och hastigheter motsvarande tätortstrafik (samt uppemot 70-90 km/h på egen banvall). Enkla signalsystem och körning på sikt kan anordnas. Vissa system kan byggas i tunnel eller på egen banvall, dock med spårvägstekniskt utförande och strömförsörjning från kontakttråd.

Spårvagn. Lätt motorvagn avsedd för trafik på spårväg med därtill anpassad hjulprofil, strömförsörjning, signalsystem etc. Kan kopplas ihop med annan motorvagn eller släp. Är generellt mindre och smalare (2,1-2,65 meter) än järnvägsfordon (2,95-3,5 meters bredd). Signalsystem etc är oftast enkelt (t.ex tågstav eller körning på sikt) jämfört med järnvägsstandarden.

Djurgårdslinjen/7N/7 är definitivt en riktig spårväg då den främst består av gatuspår och har kontakttråd med 750 V DC samt signalsystem av spårvägsmodell (d.v.s ingen ATC och liknande järnvägsmässigheter).
HSS F2

Inläggav minimum traction » lör 04 jun, 2016 0:14

Där har vi en annan definition: Djurgårdslinjen är ingen riktig spårväg eftersom den är Lätt Räls. Åtminstone med undantag för museivagnarna. Tala om det för Handelskammaren och de andra.
minimum traction

Inläggav daniel_s » sön 05 jun, 2016 12:34

Sluta ta så allvarligt på allting. Detta är faktiskt en skämtdiskussion. Hmpf :|
daniel_s

Inläggav HSS F2 » sön 05 jun, 2016 14:33

minimum traction skrev:Där har vi en annan definition: Djurgårdslinjen är ingen riktig spårväg eftersom den är Lätt Räls. Åtminstone med undantag för museivagnarna. Tala om det för Handelskammaren och de andra.

Ja, så fort tåglängden överstiger 15 meter blir det Lätt Räls av det hela och körs hela härligheten med ledvagnar är det sannerligen en liten tunnelbana (gatutunnelbana). StreetMetro är ett begrepp som kan användas när man talar med Handelskammaren (Busskammaren).

Förövrigt borde alla vagnar med ett littera A i Stockholm omlittereras till C eftersom de kan köras i tunnlar med kontakttråd.;)

Jag har förstått att det är mycket finare och bättre med C än A nämligen....
HSS F2

Inläggav Persson » ons 08 jun, 2016 10:19

Jag lånar denna tråd för att visa några glimtar från Spårvagnens dag vid Nybroplan.

Bild
SSB A2 nr 24 med släp.

Bild
Så kom den stiliga A29 nr 170.

Bild

Mer spårvagnsfotograferande hann jag inte med pga. andra spårbundna åtaganden. Men jag lägger även ut några bussbilder i forumets bussbildssektion för den som vill se.
Persson

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)