Spårvagnens Dag 2016 – spårvagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvagnens Dag 2016 – spårvagnar

Inläggav Peter Bolin » mån 30 maj, 2016 23:34

Traditionsenligt visar jag här mina bilder från Spårvagnens Dag. På förekommen anledning visar jag betydligt fler bilder i år än tidigare. Jag tror att jag har fått med alla spårfordon som rullade.

Bild
Björn Sylvén talade under spårvagnsparaden på Norrmalmstorg.

Bild
A1 76 + B19 846 + B20 917. Paraden var inte lätt att fota på Norrmalmstorg på grund av allt folk och motljus.

Bild
A27 500. Den vagnen åkte jag med för första gången den 21 maj när föreningen Gamla Hagalunds Vänner (http://www.hagalundsvanner.com) gjorde en utflykt till Malmköping: viewtopic.php?f=5&t=38915. Kul att få återse den i Stockholm bara åtta dagar senare.

Bild
A31 333 tillhör numera också Stockholms spårvägshistoria där den har varit i trafik sedan 1991. Snart har den varit i trafik längre i Stockholm än i Göteborg.

Bild
A283 9207 (ursprungligen A2 27, därefter A5 197 och L3 1207).

Bild
A29 170 på Smålandsgatan på sin premiärtur.

Bild
Kårsdraget och baletten Kårsetten stod för underhållningen på Norrmalmstorg både före och efter spårvagnsparaden.

Bild
A34 4. Den här ordinarievagnen ingick inte i Spårvagnens Dag, men jag tar ändå med bilden eftersom den här platsen på Djurgårdsvägen i backen efter hpl. Bellmansro tidigare var ett av mina favoritställen för fotografering av veteranvagnar. Numera är det bara cafévagnen som passerar här förutom de ordinarie turerna.

Bild
A2 24 + BC4 182.

Bild
A27 500, interiör. Alla spårvagnar och bussar med gröna galonsäten tillhör mina favoriter.

Bild
A24B 17. Man kan få bra bilder på Strandvägen, men risken för att det kommer bilar och annat i vägen är stor.

Bild
A51 210 + B31C 618.

Bild
A12 335 är en favorit eftersom vi i föreningen Gamla Hagalunds Vänner har haft två abonnemang med den vagnen.

Bild
A29 170 med min önskeskyltning. Eftersom jag ägnat mycket tid åt att studera Sundbybergsbanan var det här precis den skyltning jag ville ha. Stort tack för den.

Bild
A1 76 + B19 846 + B20 917 visar jag på ytterligare en bild som är lite bättre än den från paraden.

Bild
A29 170 med ytterligare en skyltning med anknytning till Sundbybergsbanan.

Bussbilderna visar jag i ett annat inlägg i rätt underforum.

Hälsningar
Peter Bolin
Peter Bolin

Re: Spårvagnens Dag 2016 – spårvagnar

Inläggav Eleganten » tis 31 maj, 2016 21:28

Motorvagn nr 24 med tillhörande släp är något alldeles extra. Enligt mitt tycke de finaste museivagnarna i Sverige.
Åsiktsdebattör med rätt att tycka till. Och just nu så tycker jag så här!
Eleganten

Inläggav leifd » tis 31 maj, 2016 21:51

Eleganten skrev:Motorvagn nr 24 med tillhörande släp är något alldeles extra. Enligt mitt tycke de finaste museivagnarna i Sverige.

Visst är väl de där fint, men motsvarande ungefär, finns ju i både Norrköping och Göteborg, sen länge.
Men det räknas väl inte såklart, de är ju på riktiga spårvägar...

Ett par bilder...
Bild
Bild
Norrköping Spårvägar 1 och 101 på Hagebygatan i Norrköping 2010-10-21, foto Leif D.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav roggek » tis 31 maj, 2016 22:41

leifd skrev:
Eleganten skrev:Motorvagn nr 24 med tillhörande släp är något alldeles extra. Enligt mitt tycke de finaste museivagnarna i Sverige.

Visst är väl de där fint, men motsvarande ungefär, finns ju i både Norrköping och Göteborg, sen länge.

Så Djurgårdslinjen är ingen "riktig" spårväg? Måste bero på lyrabygeln...
Och avsaknaden av koföda längs spåren... :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav minimum traction » ons 01 jun, 2016 14:40

"Riktig spårväg" är väl en definitionsfråga. Djurgårdslinjen är nygammal och centralt belägen och all heder åt det, men den är också en radiell (just nu knappt det) stump för huvudsakligen utflyktstrafik som öppnades som museilinje och sedan fick reguljär trafik för att den ändå låg där, och det står skrivet i stjärnorna om den någonsin följs av fler sträckor.
minimum traction

Inläggav ADDE » ons 01 jun, 2016 16:28

Jag tror inte att det handlar om vart de öppna spårvagnarna går. Det är väl mera hur de ser ut. Just vagnen ovan är alldeles blå, och nyrenoverad dessutom. Det gör den till en snygg skönhet som kanske Norrköpings Dito saknar. Vad vet jag? :D
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav roggek » ons 01 jun, 2016 16:32

minimum traction skrev:"Riktig spårväg" är väl en definitionsfråga. Djurgårdslinjen är nygammal och centralt belägen och all heder åt det, men den är också en radiell (just nu knappt det) stump för huvudsakligen utflyktstrafik som öppnades som museilinje och sedan fick reguljär trafik för att den ändå låg där, och det står skrivet i stjärnorna om den någonsin följs av fler sträckor.

Djurgårdslinjen/Spårväg City är "per definition" en riktig spårväg. Jag ville bara veta vad Leif D menade med "riktig spårvägar". För alla spårvägar är riktiga, det finns inget undantag.

ADDE skrev:Jag tror inte att det handlar om vart de öppna spårvagnarna går. Det är väl mera hur de ser ut. Just vagnen ovan är alldeles blå, och nyrenoverad dessutom. Det gör den till en snygg skönhet som kanske Norrköpings Dito saknar. Vad vet jag? :D

Ja, "pissgult" är ju inte så vackert... :mrgreen: :cheesygrin:
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav HSS F2 » ons 01 jun, 2016 16:43

Visst är SSB 24 en stilig vagn men jag vill även slå lite på trumman för Norrköpingsettan som Leif visade men även GS M1 15, HSS A 11, US 10, MSS 100 och fortsätter vi på temat men med inbyggd plattform är t.ex GS M4 43, MSS 20, HSS B 21, HSS C 25, NKA Mä 15 och 16 etc värda att nämna när vi talar om denna sorts vagnar.

Dock har ju 24an lite avvikande design jämfört med det som kan kallas "standardmodellen" för perioden 1900-1910.
HSS F2

Inläggav minimum traction » ons 01 jun, 2016 16:50

minimum traction skrev: Säger inte att jag vill ha den.

… men den kan göra skillnad. Hade vi haft någon spårväg alls i Stockholms innerstad utan skohornet "museilinje"? Å andra sidan fyller den en marginell funktion i helheten, även om den är mer än museal. I USA är det kanske tydligare, med å ena sidan "heritage lines" och å andra "LRT", med "inner city distributors" och liknande kanske som ett mellanting.
minimum traction

Inläggav Eleganten » ons 01 jun, 2016 18:38

HSS F2 skrev:Visst är SSB 24 en stilig vagn men jag vill även slå lite på trumman för Norrköpingsettan som Leif visade men även GS M1 15, HSS A 11, US 10, MSS 100 och fortsätter vi på temat men med inbyggd plattform är t.ex GS M4 43, MSS 20, HSS B 21, HSS C 25, NKA Mä 15 och 16 etc värda att nämna när vi talar om denna sorts vagnar.

Dock har ju 24an lite avvikande design jämfört med det som kan kallas "standardmodellen" för perioden 1900-1910.

Jag bidrar gärna med en trumvirvel för flertalet av dessa vagnar också. En annan favorit är A1 nr 76 med tillhörande släp som ses på bilderna här i tråden. Trevligt!
Åsiktsdebattör med rätt att tycka till. Och just nu så tycker jag så här!
Eleganten

Inläggav Sven Blomberg » ons 01 jun, 2016 20:56

leifd skrev:Visst är väl de där fint, men motsvarande ungefär, finns ju i både Norrköping och Göteborg, sen länge.

Vad är "riktig spårväg"? Om det är antal spårkilometer så har väl Stockholm fler än Norrköping. Och då räknar jag inte tunnelbana, utan spårväg.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg

Inläggav 1 » ons 01 jun, 2016 22:11

minimum traction skrev:"Riktig spårväg" är väl en definitionsfråga. Djurgårdslinjen är nygammal och centralt belägen och all heder åt det, men den är också en radiell (just nu knappt det) stump för huvudsakligen utflyktstrafik som öppnades som museilinje och sedan fick reguljär trafik för att den ändå låg där, och det står skrivet i stjärnorna om den någonsin följs av fler sträckor.

Lugn gossar!

En spårväg är en spårväg även om den bara är "en liten stump". Och visst är det helt fantastiskt att vi i våra spårvägsstäder har så många fantastiska vagnar från en svunnen epok? Om de sedan är gröna, blå eller gula är ju en härlig påminnelse om hur varje stad en gång i tiden värnade om sin framtoning.

"Huvudsakligen utflyktstrafik" känns kanske en aning missvisande. Självklart är det speciellt sommartid en stor del av de årliga drygt 6 miljoner passagerare som utnyttjar linje 7 som är på väg till och från Djurgårdens attraktioner. Men på något sätt måste de transporteras vare sig det gäller buss, spårvagn eller färja.

Och den "lilla stumpen" kommer att växa en hel del om Ni inte noterat de specialgjutningar som nu finns i det nya gatuskiktet på Hamngatan och Klarabergsgatan. Så i början av 2018 kan spårvagnarna rulla ända mot Centralen vilket innebär att vi skall sätta in ytterligare två vagnar av typ A35.

Och det som under några år varit "skrivet i stjärnorna" har nu kommit ner till talltopparna efter det att Alliansen tillsammans med Miljöpartiet i Landstinget lyckats manövrera ut motståndarna till spårvägstrafik i form av Socialdemokraterna.

Så jag kan nu fundera på hur jag skall komma in i förarhytten med min rollator när det är dags att i första hand köra till Frihamnen och så småningom till Ropsten. :D

Vänligen / Lena

Bild
Användarvisningsbild
1

Inläggav roggek » ons 01 jun, 2016 22:54

1 skrev:Så jag kan nu fundera på hur jag skall komma in i förarhytten med min rollator när det är dags att i första hand köra till Frihamnen och så småningom till Ropsten. :D

Vänligen / Lena

Spårgående permobil? :cheesygrin:
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav minimum traction » tor 02 jun, 2016 16:00

1: jag skrev ett svar till roggek som någon moderator inte ville ha, jag vet inte varför. Så risken är att det här också ryker. Men där skrev jag ungefär att saker kan deifinieras på olika sätt och att den definition jag antydde inte är något jag förfäktar generellt men en som kan tänkas, till exempel ställd mot "spårvägslinje eller -nät huvudsakligen byggt för arbetspendling och liknande vardagsbestyr och täckande en någorlunda stor del av staden".

För den skull förnekar jag ingalunda det du nämner. Det skulle väl vara att Centralen räcker för att inte kalla Djurgårdslinjen "stump". :wink:
Senast redigerad av minimum traction tor 02 jun, 2016 16:28, redigerad totalt 1 gång.
minimum traction

Inläggav roggek » tor 02 jun, 2016 16:10

Jag ville ju ha svar från Leif varför han anser att Djurgårdslinjen/Spårväg City "inte är en riktig spårväg", inte vad definitionen är:

leifd skrev:Visst är väl de där fint, men motsvarande ungefär, finns ju i både Norrköping och Göteborg, sen länge. Men det räknas väl inte såklart, de är ju på riktiga spårvägar...

Om man menar reguljärtrafik så är både Stockholms, Göteborgs och Norrköpings nät riktiga spårvägar utan undantag.
Misstänker att det var lite "slå sig för bröstet" attityd i Leifs inlägg...
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav minimum traction » tor 02 jun, 2016 16:18

roggek skrev:Jag ville ju ha svar från Leif varför han anser att Djurgårdslinjen/Spårväg City "inte är en riktig spårväg", inte vad definitionen är:

leifd skrev:Visst är väl de där fint, men motsvarande ungefär, finns ju i både Norrköping och Göteborg, sen länge. Men det räknas väl inte såklart, de är ju på riktiga spårvägar...

Om man menar reguljärtrafik så är både Stockholms, Göteborgs och Norrköpings nät riktiga spårvägar utan undantag.

Jag vet det (vilket jag också skrev) och misstänker också det, men man kan ju för den skull finna frågan intressant.
minimum traction

Inläggav leifd » tor 02 jun, 2016 19:32

minimum traction skrev:
roggek skrev:Jag ville ju ha svar från Leif varför han anser att Djurgårdslinjen/Spårväg City "inte är en riktig spårväg", inte vad definitionen är:

Jag vet det (vilket jag också skrev) och misstänker också det, men man kan ju för den skull finna frågan intressant.

Nåja, det där får ni nog räkna ut själva.
Men från min sida var de nog snarare en reaktion på just det...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav 1 » tor 02 jun, 2016 21:46

Jösses pojkar - det här var intressant!

Med uppenbar risk att starta en totalt meningslös diskussion, kunde jag självklart inte låta bli att kika i familjen Grönstedts kompletta upplaga av "Nationalencyklopedin" för att finna vägledning. Våra samlingar kring dagens måltider är inte bara att därvid intaga lämplig dryck och föda utan också försjunka i djupa tankar om all världens möjligheter. Speciellt högljutt kan det bli när både barn (3) och barnbarn (7) är närvarande. Och dagens kids ger ju sig aldrig utan måste slås i huvudet med fakta.

Eftersom alla typer av elektroniska mojänger med pling och plong är förbjudna vid nämnda måltider (fördel gammal kärring 76 + som kan sätta gränser) så står bokhyllan med sina 20 halvfranska band av NE centralt placerad mellan de olika utspisningsställena här ute på min "Kobbe".

Under rubriken "Spårväg" inhämtar jag;

"....Lokalt trafiksystem med vagnar på spår. Spårvägen skiljer sig från järnvägen genom att vagnarna har smalare hjulringar, som passar till särskilda rännskenor i gatan. Spårvagnar har dessutom alltid centralkoppel, så att de med släpvagn kan svänga runt i trånga gathörn och vändslingor."

minimum traction skrev:.... saker kan definieras på olika sätt och att den definition jag antydde inte är något jag förfäktar generellt men en som kan tänkas, till exempel ställd mot "spårvägslinje eller -nät huvudsakligen byggt för arbetspendling och liknande vardagsbestyr och täckande en någorlunda stor del av staden".

Helt plötsligt upplever jag att jag befinner mig i fritt fall när allt jag trott på rasar ihop!

För att få kalla i gatan nedersänkta s.k. rännskenor varå "vagnar med smala hjulringar och centralkoppel" rullar för "spårväg", måste tydligen följande kriterier vara uppfyllda;

- nämnda spårsystem får icke vara en "stump". Med stump karakteriseras en spårlängd understigande 3 kilometer
- de passagerare som färdas i nämnda vagnar skall dystra till sinnes färdas till och från arbetet samt kanske någon enstaka gång för att inhandla viktualier, skor eller besöka tandläkaren.
- spårsystemet skall täcka "en stor del av staden"
- oavsett hur många miljoner passagerare som årligen åker i vagnarna får de inte med glädje njuta av färden och förväntningarna på resmålets attraktioner

Med all sannolikhet kommer jag svettdrypande av ångest vakna upp under kommande nätter med ångesten gnagande; "vad f-n är det jag sysslar med på linje 7 och i Malmköping...??"

Eder sökande / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav minimum traction » tor 02 jun, 2016 23:48

1: ja, vad väntar du dig? Vem har hört talas om passagerare i svensk kollektivtrafik som umgås och trivs i stället för att kulet stirra förbi varandra? Finns det några? Då kan de inte vara riktiga svenskar, måste vara utlänningar. Eller fulla och inte riktigt riktiga. Eller möjligen kärringar, inga riktiga karlar. Eller så är det alltså inte riktig kollektivtrafik. (För att ta några till "riktig"- definitioner utan att säga att jag nödvändigtvis instämmer i dem…)
minimum traction

Inläggav daniel_s » tor 02 jun, 2016 23:54

20 halvfranska band av NE, under rubriken Spårväg skrev:"....Lokalt trafiksystem med vagnar på spår. Spårvägen skiljer sig från järnvägen genom att vagnarna har smalare hjulringar, som passar till särskilda rännskenor i gatan. Spårvagnar har dessutom alltid centralkoppel, så att de med släpvagn kan svänga runt i trånga gathörn och vändslingor."

Norrköping hade ju i flera år inte ens några koppel (i alla fall inte riktiga koppel) så det kunde ju inte klassas som någon riktig spårväg då :mrgreen:
daniel_s

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)