Problem på Stockholms tvärbana i dag

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav gek » tor 26 maj, 2016 20:15

Redan på morgonen annonserades att det var enkelspårsdrift förbi bland annat Årstaberg och Årstafältet på grund av tekniskt fel på banan. Senare informerades om att det dessutom var en trasig spårvagn som hindrade trafiken.

När jag åkte hem vid 18-tiden var det återigen/fortfarande enkelspårsdrift, men nu bara vid Årstafältet.

En vagn mot Alvik lämnar hållplatsen Årstafältet på vänsterspår, och får signalbilden två gröna sken för att kunna återvända till högerspår:

Bild

Orsak till enkelspårsdriften var ett stillastående spårvagnståg...

Bild

...som inte kunde röra sig eftersom strömavtagaren på bakre vagnen ramlat ihop:

Bild

Knappast samma trasiga vagn som stått där hela dagen?

Nu kan man på sl.se läsa "Trafiken är helt inställd mellan Stora Essingen och Årstaberg pga strömavbrott. Resenärer hänvisas till alternativa färdmedel. Trafiken beräknas vara igång tidigast ca 23:00". Är det bara maximal otur att så många fel samma dag inträffar på samma sträcka, eller är det luftledningsproblem som orsakat både vagnfel och strömavbrott?
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav LÅ1 » tor 26 maj, 2016 20:43

Mellan 8 och 9 på morgonen sa man i Radio Stockholms trafikinformation att det var stora störningar etc. Och att man måste byta spårvagn vid Årstadal. Där det skulle stå en trasig spårvagn. Vitsen med att byta spårvagn begriper jag inte riktigt. Det betyder förstås att vagnarna skulle vända från båda hållen. Kan det möjligen vara så att man inte ville ha fler vagnar, individer, som passerat en eventuell riskabel sträcka och därför måste kontrolleras extra, eller något sådant? Lite långsökt kanske.

gek skrev:Nu kan man på sl.se läsa "Trafiken är helt inställd mellan Stora Essingen och Årstaberg pga strömavbrott. Resenärer hänvisas till alternativa färdmedel. Trafiken beräknas vara igång tidigast ca 23:00". Är det bara maximal otur att så många fel samma dag inträffar på samma sträcka, eller är det luftledningsproblem som orsakat både vagnfel och strömavbrott?

Och är strömavbrottet verkligen ett oplanerat avbrott, och inte en planerad strömavstängning för att arbete av något slag måste göras? Det är lätt att tro det senare, men avbrott låter kanske mer som en "giltig" anledning att ha trafiken avstängd?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav gek » tor 26 maj, 2016 22:06

Nu annonserar sl.se att strömavbrottet "beräknas pågå till trafikdygnets slut" och att man satt in ersättningsbussar (vilket inte fanns tidigare), så det mesta tyder på att avbrottet är oplanerat
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav Apskaft » fre 27 maj, 2016 0:48

gek skrev:Knappast samma trasiga vagn som stått där hela dagen?

Nu kan man på sl.se läsa "Trafiken är helt inställd mellan Stora Essingen och Årstaberg pga strömavbrott. Resenärer hänvisas till alternativa färdmedel. Trafiken beräknas vara igång tidigast ca 23:00". Är det bara maximal otur att så många fel samma dag inträffar på samma sträcka, eller är det luftledningsproblem som orsakat både vagnfel och strömavbrott?


Jodå, samma tåg. Först på kvällen började man bogsera bort det. Ingen tänkte dock på att den trasiga strömavtagaren skulle ta i kontaktledningen i den låga viadukten under Södertäljevägen...
Apskaft
 
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 26 apr, 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav C12C3C3C12 » fre 27 maj, 2016 1:16

Apskaft skrev:
gek skrev:Knappast samma trasiga vagn som stått där hela dagen?

Nu kan man på sl.se läsa "Trafiken är helt inställd mellan Stora Essingen och Årstaberg pga strömavbrott. Resenärer hänvisas till alternativa färdmedel. Trafiken beräknas vara igång tidigast ca 23:00". Är det bara maximal otur att så många fel samma dag inträffar på samma sträcka, eller är det luftledningsproblem som orsakat både vagnfel och strömavbrott?


Jodå, samma tåg. Först på kvällen började man bogsera bort det. Ingen tänkte dock på att den trasiga strömavtagaren skulle ta i kontaktledningen i den låga viadukten under Södertäljevägen...


En vild gissning, den rev tråden där?
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav Odd » fre 27 maj, 2016 8:57

C12C3C3C12 skrev:
Apskaft skrev:
gek skrev:Knappast samma trasiga vagn som stått där hela dagen?

Nu kan man på sl.se läsa "Trafiken är helt inställd mellan Stora Essingen och Årstaberg pga strömavbrott. Resenärer hänvisas till alternativa färdmedel. Trafiken beräknas vara igång tidigast ca 23:00". Är det bara maximal otur att så många fel samma dag inträffar på samma sträcka, eller är det luftledningsproblem som orsakat både vagnfel och strömavbrott?


Jodå, samma tåg. Först på kvällen började man bogsera bort det. Ingen tänkte dock på att den trasiga strömavtagaren skulle ta i kontaktledningen i den låga viadukten under Södertäljevägen...


En vild gissning, den rev tråden där?


Revs och revs, den trasslade väl in sig på något sätt i strömavtagaren, så det var väl kanske strömavtagaren som revs..

Men jag funderar lite på rubriken... "Problem på Stockholms tvärbana i dag". Tvärbanan, som är ett namn på ett spårvägssystem, finns väl bara i Stockholm. :-)

Men det är klart, man kan ju blanda ihop det med Tvärbanan mellan Sundsvall och Storlien...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav minimum traction » fre 27 maj, 2016 19:17

Odd skrev:Men jag funderar lite på rubriken... "Problem på Stockholms tvärbana i dag". Tvärbanan, som är ett namn på ett spårvägssystem, finns väl bara i Stockholm. :-)

Men det är klart, man kan ju blanda ihop det med Tvärbanan mellan Sundsvall och Storlien...

En gång då Tvärbanan var ny hörde jag en liten pojke säga till sin mormor/farmor? att nu skulle de åka tvärbana. M/f/? anmärkte att det var en spårvagn, som gick på tvärbanan, men det blev för komplicerat för den lille. Nej, det är en tvärbana! (Jag såg i andanom det tvärgående tåget i Hasseåtages "Picassos äventyr".)

Kan ha upprepats med x antal små, jag bor inte i "stan" och åker mycket sällan "tvärbana". Men jag undrar om det är ett språkbruk som sprider sig när Tvärbanan (och en halvmuseal stump man kanske åker när man är ledig) är det folk känner till av spårväg.

I den här tråden kanske det dock bara var hänsyn till läsare som inte bor i "stan"?
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 20:04

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav gek » fre 27 maj, 2016 22:05

man kan ju blanda ihop det med Tvärbanan mellan Sundsvall och Storlien...

... eller med Tvärbanan Jörn - Arvidsjaur, där det sedan länge är trafikstopp :D

Och jag har en granne som bestämt påstår att det finns en tvärbana på Lidingö, och beroende på varifrån man betraktar Lidingös spårväg kanske den kan anses utgöra antingen en längdbana eller en tvärförbindelse.

För att återgå till problem vid Årstafältet var det i kväll ett spårvagnståg som blivit stående ute på linjen väster om denna hållplats, och trafiken var helt inställd i varje fall i Årsta. Enligt sl.se var trafiken på hela Tvärbanan (även Solnagrenen) samtidigt inställd på grund av signalfel, vilket verkar osannolikt. Så centraliserade är väl inte signalsystemen så att det finns en "single point of failure" som kan stoppa all trafik på banan? Och nu kan man på sl.se läsa "Trafiken åter igång längs Tvärbanan efter ett tidigare stopp orsakat av ett vagnfel. ", så kanske var det även i dag en trasig vagn som rev ned kontaktledningen eller fastnade med strömavtagaren?
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav Apskaft » fre 27 maj, 2016 23:43

gek skrev:
För att återgå till problem vid Årstafältet var det i kväll ett spårvagnståg som blivit stående ute på linjen väster om denna hållplats, och trafiken var helt inställd i varje fall i Årsta. Enligt sl.se var trafiken på hela Tvärbanan (även Solnagrenen) samtidigt inställd på grund av signalfel, vilket verkar osannolikt. Så centraliserade är väl inte signalsystemen så att det finns en "single point of failure" som kan stoppa all trafik på banan? Och nu kan man på sl.se läsa "Trafiken åter igång längs Tvärbanan efter ett tidigare stopp orsakat av ett vagnfel. ", så kanske var det även i dag en trasig vagn som rev ned kontaktledningen eller fastnade med strömavtagaren?


Det där sista var inkorrekt, det var hela ställverket för hela Tvärbanan Solna - Sickla som lade av. Fråga mig inte hur allt är uppbyggt men tydligen finns det en "single point of failure". Tre timmar ungefär stod samtliga tåg stilla.
Apskaft
 
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 26 apr, 2009 18:23
Ort: Stockholm

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav gek » lör 28 maj, 2016 0:21

det var hela ställverket för hela Tvärbanan Solna - Sickla som lade av. Fråga mig inte hur allt är uppbyggt men tydligen finns det en "single point of failure". Tre timmar ungefär stod samtliga tåg stilla.


Enligt Per Forsströms i allmänhet korrekta ställverksregister http://www.forper.se/alla-tpl-S.pdf finns det tre ställverk för sträckorna Alvik - Gröndal och Årstadal - Gullmarsplan, samt en lokal anläggning för Sickla udde. Solnagrenen har väl ett helt separat system. Så totalstoppet verkar egendomligt. Kanske var det fjärrstyrningen av ställverken som krånglade? Ställverken borde dock rimligtvis vara anordnade så att de i ett sådant läge fungerar autonomt och låter spårvagnarna fortsätta att rulla enligt det normala trafikeringsmönstret. Det är ju synnerligen basal spårvägstrafik det handlar om, inte någon komplicerad järnvägsanläggning. Att man vid fel på fjärrstyrningen inte enkelt kan anordna enkelspårsdrift eller vända ute på linjen må vara hänt, men den normala trafiken borde få fungera!
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav Odd » lör 28 maj, 2016 9:52

gek skrev:
det var hela ställverket för hela Tvärbanan Solna - Sickla som lade av. Fråga mig inte hur allt är uppbyggt men tydligen finns det en "single point of failure". Tre timmar ungefär stod samtliga tåg stilla.


Enligt Per Forsströms i allmänhet korrekta ställverksregister http://www.forper.se/alla-tpl-S.pdf finns det tre ställverk för sträckorna Alvik - Gröndal och Årstadal - Gullmarsplan, samt en lokal anläggning för Sickla udde. Solnagrenen har väl ett helt separat system. Så totalstoppet verkar egendomligt. Kanske var det fjärrstyrningen av ställverken som krånglade? Ställverken borde dock rimligtvis vara anordnade så att de i ett sådant läge fungerar autonomt och låter spårvagnarna fortsätta att rulla enligt det normala trafikeringsmönstret. Det är ju synnerligen basal spårvägstrafik det handlar om, inte någon komplicerad järnvägsanläggning. Att man vid fel på fjärrstyrningen inte enkelt kan anordna enkelspårsdrift eller vända ute på linjen må vara hänt, men den normala trafiken borde få fungera!


Felet som inträffade berodde varken på signalställverken eller manöversystemen. De var fastighetsrelaterat...

Men i övrigt har du rätt om "ödriften", och jag skulle vilja gå ett steg längre och helt enkelt, genom enkla manöveranordningar ute på plats, ha möjlighet för föraren att indikera var den skall någonstans och på radioorder och "full signalering" kunna upprätthålla trafiken.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav Leif Steen » fre 10 jun, 2016 12:18

Nu blir jag nyfiken Odd. Fastighetsrelaterat säger du, hmmm...inte signalställverken eller Cactus- manöversystem.

Då återstår bara att det varit strömlöst i fastigheten, UPS lagt av, brandlarm eller att kylanläggningen stoppat igen. Vad var det den här gången?
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 354
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav Harald » fre 10 jun, 2016 19:42

Odd skrev:Men i övrigt har du rätt om "ödriften", och jag skulle vilja gå ett steg längre och helt enkelt, genom enkla manöveranordningar ute på plats, ha möjlighet för föraren att indikera var den skall någonstans och på radioorder och "full signalering" kunna upprätthålla trafiken.

Det är ju så det är i signalsäkerhetsanläggningarna i Göteborg. Normalt behövs inga åtgärder från trafikledningen, utan föraren väljer väg med samma utrustning som används för att lägga om växlar i gatuspår. Skulle det inte fungera så finns tryckknappslådor vid signalerna där man kan välja väg.
Harald
 
Inlägg: 7721
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav gek » fre 10 jun, 2016 23:37

Harald skrev:Det är ju så det är i signalsäkerhetsanläggningarna i Göteborg. Normalt behövs inga åtgärder från trafikledningen, utan föraren väljer väg med samma utrustning som används för att lägga om växlar i gatuspår. Skulle det inte fungera så finns tryckknappslådor vid signalerna där man kan välja väg.


ja, tänk om Tvärbanan hade haft ett sådant upplägg! Blocksignaler på sträckor med skymd sikt skulle också kunna fungera helt autonomt, som i Göteborg. Även om man kompletterat med ett enkelt tågstoppssystem hade man säkerligen sparat några hundra miljoner kronor och fått färre driftstopp. Sträckan Alvik - Solna har väl, räknat från tidpunkten när spår och kontaktledning var färdiga, bara haft trafik ungefär 50 procent av tiden. Resterande tid har man haft stängt på grund av signalarbeten eller signalfel (samt några dagars avbrott på grund av nedriven kontaktledning förra året). Snart börjar sju veckors avstängning för ytterligare signalarbeten. För ett halvår sedan var Solnagrenen stängd tre veckor för utbyte av den bara några år gamla fjärrstyrningen för signalsäkerhetsanläggningarna. Nästa år räknar man med att stänga sträckan Alvik - Sickla i minst ett halvår för utbyte av signalsystemet. Samtidigt som många metrosystem, med betydligt högre krav på säkerhets- och trafikstyrningssystem, lyckas byta med väldigt begränsade avstängningar enstaka nätter och helger.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 11 jun, 2016 14:03

gek skrev:
Harald skrev:Det är ju så det är i signalsäkerhetsanläggningarna i Göteborg. Normalt behövs inga åtgärder från trafikledningen, utan föraren väljer väg med samma utrustning som används för att lägga om växlar i gatuspår. Skulle det inte fungera så finns tryckknappslådor vid signalerna där man kan välja väg.


ja, tänk om Tvärbanan hade haft ett sådant upplägg! Blocksignaler på sträckor med skymd sikt skulle också kunna fungera helt autonomt, som i Göteborg. Även om man kompletterat med ett enkelt tågstoppssystem hade man säkerligen sparat några hundra miljoner kronor och fått färre driftstopp. Sträckan Alvik - Solna har väl, räknat från tidpunkten när spår och kontaktledning var färdiga, bara haft trafik ungefär 50 procent av tiden. Resterande tid har man haft stängt på grund av signalarbeten eller signalfel (samt några dagars avbrott på grund av nedriven kontaktledning förra året). Snart börjar sju veckors avstängning för ytterligare signalarbeten. För ett halvår sedan var Solnagrenen stängd tre veckor för utbyte av den bara några år gamla fjärrstyrningen för signalsäkerhetsanläggningarna. Nästa år räknar man med att stänga sträckan Alvik - Sickla i minst ett halvår för utbyte av signalsystemet. Samtidigt som många metrosystem, med betydligt högre krav på säkerhets- och trafikstyrningssystem, lyckas byta med väldigt begränsade avstängningar enstaka nätter och helger.


Det där säger ju ingenting om arkitekturen, bara att man har valt en usel teknik på Solnagrenen. Det är många som inte klarar av att hålla isär de begreppen. Tack och lov att banan är linjeblockerad när den går på egen banvall.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav daniel_s » lör 11 jun, 2016 20:47

gek skrev:ja, tänk om Tvärbanan hade haft ett sådant upplägg! Blocksignaler på sträckor med skymd sikt skulle också kunna fungera helt autonomt, som i Göteborg. Även om man kompletterat med ett enkelt tågstoppssystem hade man säkerligen sparat några hundra miljoner kronor och fått färre driftstopp.


Det finns inget sådant som ett "enkelt tågstoppssystem". Oavsett hur man utformar ett tågskyddssystem så måste man beräkna en bromskurva, vare sig man låter fordonsutrustningen göra det (som på Tvärbanan idag) eller om man hårdkodar det i banan (som i Londons tunnelbana). Jag antar att de flesta som brukar förorda "enkla tågstoppssystem" egentligen menar att det inte ska finnas några andra finesser än att tåget går i nödbroms när man passerar en stoppsignal, d v s London-modellen. Men då måste man i stället göra det fasta signalsystemet mer komplicerat, framförallt måste man öka antalet signalsträckor ganska väsentligt för att inte få problem med kapaciteten eftersom skyddssträckorna måste göras mycket längre när tågen inte bromsas ned före stoppsignalen.

När det gäller idén om ett "autonomt" blocksystem med signaler som ska fungera utan yttre styrning så tror jag egentligen att det främst handlar om frustration över att branschen levererar så konstiga lösningar och att de fungerar så dåligt i förhållande till vad som var avtalat. Det är ju egentligen inte alls mycket dyrare eller svårare att leverera en komplett signalsäkerhetsanläggning med både fjärrstyrning och dubbelriktad signalering, än en som saknar detta. Det är dessutom ytterst sällan problem med fjärrstyrningen på SL:s anläggningar. Det är inte önskan om en fullständig signalering som är felet, utan det är någonting annat, möjligen metoden för kravställning men när det gäller Solnagrenen är det mest sannolikt helt enkelt leveransen.

Sen måste man vara lite realistisk. Vi tekniknördar kan nog påverka kravspecarna, men inte upphandlingsmetodiken. Så om man vid upphandlingen av signalsystem för Solnagrenen hade sagt "det behöver bara fungera för medspårskörning men ska dessutom fungera även utan fjärrstyrning" så hade man lika gärna kunnat få ett ännu dyrare signalsystem, men lika driftsäkert som det nuvarande (vad nu det betyder) och mindre säkert vid banarbeten och enkelspårsdrift.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav gek » lör 11 jun, 2016 23:57

dr Cassandra Nojdh skrev: Det där säger ju ingenting om arkitekturen, bara att man har valt en usel teknik på Solnagrenen


Men om banans signalsystem haft en annan arkitektur, med självständiga signalsäkerhetsanläggningar, hade trafiken inte totalstoppats av det fel som tvingade mig att åka taxi istället för spårvagn för några veckor sedan.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 12 jun, 2016 0:33

gek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Det där säger ju ingenting om arkitekturen, bara att man har valt en usel teknik på Solnagrenen


Men om banans signalsystem haft en annan arkitektur, med självständiga signalsäkerhetsanläggningar, hade trafiken inte totalstoppats av det fel som tvingade mig att åka taxi istället för spårvagn för några veckor sedan.

Ja, och hade det funnits en fungerande teknik (på Solnagrenen alltså, den händelse på Sicklagrenen som ursprungligen beskrevs här är så pass sällsynt att det inte går att dra några generella slutsatser alls) så hade många sluppit ta ersättningsbussar, ex.vis
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav daniel_s » sön 12 jun, 2016 14:05

Nå. Om Tvärbanans signalsystem inte hade haft sin utmärkta fjärrstyrning så tror jag eventuellt att gek hade fått åka taxi vid andra, och flera, tillfällen i stället. Det fel som inträffade häromsistens var som sagt relaterat till lokalerna och torde i "historie-häftena" få inordnas under kapitlet "svårförutsett elände"; det fanns en uttänkt redundans men den fungerade inte som det var tänkt. (Det är förvisso inte helt ovanligt nationellt sett, men det är svårt att förutsäga vilka anläggningar som ska drabbas!)

PS.

dr Cassandra Nojdh skrev:Det där säger ju ingenting om arkitekturen, bara att man har valt en usel teknik på Solnagrenen. Det är många som inte klarar av att hålla isär de begreppen. Tack och lov att banan är linjeblockerad när den går på egen banvall.


Men det är den strängt taget inte. Den är signalreglerad, men det finns ingenting som trafiktekniskt liknar "linjen" och ingen sådan apparatur som vanligtvis är förknippad med linjeblockering, utan det är regelrätta signalställverk med fullständig tågvägslåsning osv. Den som envisades med att använda järnvägsbegrepp skulle säga att hela banan vore en stor driftplats, eller ett par stycken utan mellanliggande linje.

På järnvägen finns det ju numera sträckor som trafiktekniskt räknas som "linje" fastän de tekniskt sett ingår i samma signalställverk som styr de omgivande driftplatserna, "utbrett ställverk". Där kan man ju säga att begreppet linjeblockering helt enkelt har blivit överflödigt, även om dessa sträckor räknades som "sträcka med linjeblockering" så länge man hade det begreppet.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Problem på Stockholms tvärbana i dag

Inläggav 1 » tis 14 jun, 2016 2:24

daniel_s skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det där säger ju ingenting om arkitekturen, bara att man har valt en usel teknik på Solnagrenen. Det är många som inte klarar av att hålla isär de begreppen. Tack och lov att banan är linjeblockerad när den går på egen banvall.


Men det är den strängt taget inte. Den är signalreglerad, men det finns ingenting som trafiktekniskt liknar "linjen" och ingen sådan apparatur som vanligtvis är förknippad med linjeblockering, utan det är regelrätta signalställverk med fullständig tågvägslåsning osv. Den som envisades med att använda järnvägsbegrepp skulle säga att hela banan vore en stor driftplats, eller ett par stycken utan mellanliggande linje.

På järnvägen finns det ju numera sträckor som trafiktekniskt räknas som "linje" fastän de tekniskt sett ingår i samma signalställverk som styr de omgivande driftplatserna, "utbrett ställverk". Där kan man ju säga att begreppet linjeblockering helt enkelt har blivit överflödigt, även om dessa sträckor räknades som "sträcka med linjeblockering" så länge man hade det begreppet.


Hej alla Signalexperter!

Som den "strävsamma kärringen på en ö ute i skärgården" gör jag en djup nigning för alla dessa uttryck som jag inte begriper ett smack av; arkitektur, regelrätta signalställverk, utbrett ställverk etc.

Vad jag dock tycks ha anat och efter i praktiken kommit i en icke särskild angenäm kontakt med exempelvis axelräknare m.m. så förstår jag att tidens lösen tycks vara att satsa på härligt avancerad teknik vilket i alla fall på ritbordet ger upphovsmännen fradga i mungiporna och deras företag sköna miljoner.

Även om jag blivit hånad här på Forum för min faiblesse för "det enkla" bl.a. när jag efterfrågade om spårvagnar verkligen behöver göra så otroligt avancerade att samarbetet mellan Arriva och AB SS resulterade i en fellista på A35/36 på över 280 (!!) punkter. En mening som etsat sig fast hos mig är "...minimum av åtgärder för att vagntyperna skall kunna anses som färdiga (att tagas i bruk)". Åter som den amatör jag är så, upplever jag detta som att vagnarna inte ens skulle ha lämnat fabriken innan detta var åtgärdat.

För att öka leverantörernas intresse att leverera fungerande vagnar, tog jag mig också friheten att föreslå ett upphandlingssystem där brukaren bara betalar "per driftsdygn" för en oklanderligt fungerande vagn.

Självklart blev jag avsågad jäms med fotknölarna där mina ytterst väl genomtänkta lösningar snabbt klassas som "svammel" Men det är ju den risk jag som amatör får ta när jag lite försynt kommer med idéer på "nya sätt och vägar" på ett Forum där merparten av debattörerna har gedigna kunskaper i allt från "från kontaktledning till skenor" (var det inte Elfa som en gång i forntiden hade det som slogan - "Allt från Antenn till Jord"...??). Dessa kunskaper självklart också kompletterade med en livslång erfarenhet från den kommersiella verksamheten.

Lite kul är att för inte så länge sedan kopierades detta mitt förslag rakt av ner till sista kommatecknet vid en stor upphandling. Men för all del, det var i ett främmande land mycket långt borta som säkert inte vet bättre.

Nåväl, denna sköna dag har jag ägnat åt just signalsystemet på min absolut ägandes järnväg som faktiskt enligt 8 kapitlet, § 2, punkt 3; "Plan- & Byggnadslagen" är klassad som "Tunnelbana" (jodå, den har faktiskt en rätt häftig tunnel) vilket avsevärt förenklar bygglovsplikten.

Bild

Nu är den ju bara 1,1 km lång, men i skala 1:5. Så jämför man med banor i "verkligheten i skala 1:1" så motsvarar den väl delen av linje 22 Alvik - Solna. Dock är för banan högsta tillåtna hastighet 30 km/h vilket på samma sätt skulle kunna översättas med 150 km/h.

Redan från början (för 33 år sedan) bestämde jag mig för att ha ett väl fungerande signalsystem. Jag har en fallenhet för att "uppfinna hjulet på nytt" och hade inte en susning om signalteknik, men fastnade för London där man på ett mycket tidigt stadium började utveckla "enkla och driftsäkra lösningar" - något helt i min smak som gammal "skruv och mutteringenjör". Dessutom fullständigt älskar jag reläteknik, även om mina barn och barnbarn knappast försynt påpekar att de skulle kunna ersätta ett av mina gedigna reläskåp med ett kretskort.... :?

Mitt "grundkrav" var ur "ungdomlig synpunkt" att jag skulle kunna känna mig trygg när entusiastiska motorvagnsförare ur SSS Juniorsektion ryckte in för att tjänstgöra under trafiktoppar.

Bild

Därför finns ett ATC- och linjeblockeringssystem med aktiva och passiva baliser.

Visst skulle jag kunna fnula ihop ett ATC-system för banans ångkraft. Men mitt hjärtegryn "miss Kitty" släpper jag aldrig ifrån mig och fördelen med att vara enväldig trafikorganisation är att jag kan utfärda generell dispens från ATC-kravet.

Bild

Nästa krav var på "bekvämlighetssidan". Att hålla på att hoppa ur och på drivenheterna för att lägga om växlar var inte riktigt min grej. Alltså sker "tågvägsläggning" på "linjen" med radiosignaler kompletterat med bekväm knapptryckning vid bangårdar.

Bild

Notera att inte bara aktuella växlar läggs, utan det sker en samverkan med linjeblockeringen, så framkommen till den aktuella platsen blinkar den röda signalen tryggt och meddelar att önskan är mottagen och kommer att utföras när nästa blocksträcka är fri.

Vännen Daniel skrev; "Om Tvärbanans signalsystem inte hade haft sin utmärkta fjärrstyrning" så kan jag självklart ha en basstation i TLC "Söderudd Central" och fjärrstyra hela anläggningen. Men någonstans måste jag sätta en gräns för signalnörderiet. Och under den närmaste 15-årsperioden är det dags att byta 8.800 slipers...! Så nog finns det mycket att pyssla med. :)

Och efter denna långa inledning till mitt mantra; "det enkla och driftsäkra". Dagens uppgift på linjen var att rensa och smörja upp växeln till avgreningslinjen mot fastighetens stora "återvinningsanläggning" - tänk gärna på den gamla f.d. linjen till Lövsta här i Stockholm som understundom dyker upp här på Forumet som törhända en blivande spårvägslinje. Bl.a. finns här en gigantisk kompostanläggning. Det blir mycket löv att ta vara på 2,5 hektar...! :shock: Bekvämt att bara tippa ner i de olika facken. Och lika bekvämt att skyffla ut den blivande jorden till vagnar på spår under facken.

Bild

Denna avgreningspunkt styrs av ett reläskåp av banans "standardutförande". Det innehåller funktioner för tågvägsläggning samt linjeblockering. Det var också banans första reläskåp som matar signalerna med växelström. Livslängden för 24 Volts likströmsmatade E27 glödlampor är irriterande kortvarig och göder mest Ahlsell som specialimporterar dem. Nya reläskåp arbetar nu med 220 växelström vilket fungerar alldeles utmärkt.

Bild

Detta "skåp" har nu varit i drift i 15 år!! Även om trafiken är ytterst sporadisk under vinterhalvåret så släcker jag aldrig ner signalsystemet. Värmen från tranformatorer och likriktare håller fukten borta under vintern.

"Fail safe"-systemet innebär att ett flertal reläer är aktiverade. Och under dessa 130.000 driftstimmar har enligt "protokollet" bara ett "blinkrelä" bytts! Och det är inte ett "stoppande fel" eftersom reläet bara bryter strömmen till de röda lamporna. Så Tl kan via sin radio trösta en irriterad lokförare som inte får bekräftelse på att begärd tågväg mottagits, att det bara att lugnt vänta in en eller två gröna...!

Bild

Eftersom härvarande signalanläggningar byggts upp enligt "London-principen" så erbjuder mina anläggningar inga snygga "bromskurvor". Brakar Du förbi rött, så blir det full driftsbroms i tåget. Men det tror jag att de flesta förvaltningar kan leva med om man i "verkligheten" kanske skall undvika skenbromsning.

Så varför göda multinationella leverantörer med hundratals miljoner för illa fungerande signalsystem när härvarande Centralverkstad för växelpengar kan leverera säkra, reläbaserade system...? :shock:

Vänliga Hälsningar / Lena

Ps: Nejdå, helt förskonade från incidenter är man väl inte i skala 1:5 heller. Några urspåringar händer väl varje år. Men i stort sett alltid "handhavandefel" beroende på utebliven "tur 90". Törhända ovan nämnda spårvagnslinje 22 inte har några större problem med en grävlingsfamilj som i jakten på föda lufsar fram på linjen och plötsligt får för sig att det döljer sig något ätbart under spåret och krafsar upp grushögen "Hugo".

Men något som kunde ha gått illa när man litar allt för mycket på ATC-systemet tillhör numera historien när banan numera har vändslingor. För att dessförinnan klara trafiken kördes med "manövervagn" och push-pull. Vid beräkningen av balis-placeringen tänkte jag inte på att de induktiva spolarna som läser av baliserna enbart sitter på drivenheternas boggier. Vid ett långt tåg så kan föraren dra på ordentligt (till saken hör att banan är ytterst kuperad!) och tiden för ansättning av bromsen från varningssummern var satt för generöst.

Så manövervagnen fortsatte i tangentens riktning in i ett närstående träd. Det blev en vinters pysselarbete i verkstaden att reparera vagnen.

Bild
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster