Djupdykning i osorterat arkiv - del 4 -"T.o.r till kärleken

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Djupdykning i osorterat arkiv - del 4 -"T.o.r till kärle

Inläggav 643 » tor 26 maj, 2016 22:22

1 skrev:
C12C3C3C12 skrev: Kan ju vara orsaken till att A27 sällan gick med släp, kan tyvärr inte komma ihåg om det var en A27+släp i den beryktade eftermiddags turen på L1, såg inte motorvagnstypen för släpet

"Ständigt denna linje 1 - med eller utan släp" :cheesygrin:

Jag var en trogen trafikant på nämnda linje. Törhända var det väl lite nördigt, men understundom tog jag bara snöret från skolan vid Thorildsplan till Fridhemsplan och satte mig för en njutningsfylld tur med linje 1 upp till Renstiernasgatan och vidare med "di gule" bussarna till Finntorp (det gällde ju att spara på pengarna genom att utnyttja frikortet på BSBV).

Vad jag kan tämligen bestämt kan minnas, var att det bara fanns den beryktade tur 14 som hade släp. Och det var alltid 434 + 998. Jag förmodar att de aldrig slogs isär utan enbart gick på dessa fåtal vändor (1,5 varje morgon och eftermiddag) måndag till fredag.

Bild

Och nu mina kära läsare; I Forumets barndom pågick en låååångvarig debatt: Fick man p.g.a. den snäva kurvradien vid Rosenlund köra runt med tillkopplat släp? Vissa hävdade att "det går inte". Men likt Humlans flygegenskaper så kände inte förarna till det utan snodde runt. Kolla destinationsrullens text! Nu har ju forskare fastställt att tidigare påståenden om humlors bristande flygförmåga även teoretiskt är bevisat vara fel. I denna vår fantastiska värld måste ju även praktiska exempel kunna med lämpliga algoritmer bevisas.

En annan lite nördig diggarupplevelse var A27 nr 494 som mig veterligen var den enda Mustangen som hade den käcka "gangsterkepsen". Nja, nu har ju även vagn 500 det. Kolla själv på söndag!

Bild

Men under alla år satt den lite på sniskan! :)

Bild

När jag understundom sitter med andra gamla stötar på brax-bänken utanför Alkärret så händer det att vi funderar på vad dagens spårvagnsintresserade ungdomar skaffar sig för "diggarobjekt". I SSS barndom gick det en s.k. "telefonkedja" när något intressant uppenbarade sig på spårvägsnätet; "Vagn 37 går i eftermiddag på linje 8E". Garanterat finnes det 327 bilder i album eller dödsbon på detta evenemang!

Vad kan erbjudas idag förutom att A29 nr 170 är insatt på linje 7N nu på söndag...? Jo, glöm inte att trådbusstrafiken (utan tråd) mellan Karlaplan och Djurgården går med F3 också nämnda dag!

Tjingeling / Lena

Trådbusstrafik utan tråd är också trådbusstrafik! En trådbuss blev väldigt blöt 1948 men sattes i trafik efter viss upptorkning - en annan brann nästan betydligt senare
och det blev samma där... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav C12C3C3C12 » fre 27 maj, 2016 0:13

Tackar ärade #1 för bilden på undantaget med släp (höll nästan på att ta av mig mössan där), L1 var väl enda singel Mustang linjerna som hade en tur med släp.

Nu väntar jag bara på en bild av L5E vid Norrmalmstorg med ett springtåg som bara sattes ut på den linjen.

Påminn mig om att när jag någon gång kommer söder om Dalälven sätta mig på Alkärrets ljugarbänk med en laptop samt några av mina spårvägsbilder och minnen, tyvärr hann jag inte träffa Sture Sabel där, vi jobbade samtidigt på gamla Trofast. Kan tyvärr inte komma ner denna helg.
C12C3C3C12

Inläggav 1 » fre 27 maj, 2016 0:18

643 skrev: Trådbusstrafik utan tråd är också trådbusstrafik! En trådbuss blev väldigt blöt 1948 men sattes i trafik efter viss upptorkning - en annan brann nästan betydligt senare
och det blev samma där... :)

Bästa Eric,

Jag förmodar att Du med den "blöta trådbussen" hänsyftar till den 24 november 1948 då en trådbuss på linje 96 blev påkörd av en mötande lastbil på den gamla bron till Stora Essingen och körde ut genom räckverket ner i vattnet.

Bild

Av de 12 ombordvarande omkom 11 och endast en överlevde mirakulöst.

Att raljera över denna tragiska händelse inklusive en smiley finner jag tämligen osmakligt. Mitt förslag är att Du raderar Ditt inlägg.

// Lena
Användarvisningsbild
1

Re: 497 med "Gangsterkeps"

Inläggav 1 » fre 27 maj, 2016 2:28

AGR skrev:A27 497 fick en "gangsterkeps" för en utsättning på Linje 26 tur 17. 497 kom ut från HY verkstaden på våren 1967. 497 hade kvar bultarna för solskyddet, vänliga verkstadsarbetare tillverkade ett solskydd efter original ritning samt målade kepsen i rätta färger. 497 hade SL emblem detta då det var en VD order att nymålade vagnar som kom ut från verkstaden efter 1/1-67 skulle vara märkta med SL emblem.497 och 1497 gick på linje 26 tur 17, detta var åter en omrangering i hallen för att få i hop ett diggar tåg.
Med vänlig hälsning 17AGR.

Hej & hallå Anders,

Jag hoppades faktiskt att Du skulle sprattla till liv och kommentera vagn 497 eftersom Du på ett fantastiskt sätt roddade de flesta roligheter vi hade på det fortfarande mycket stora linjenätet i Stockholm under 1960-talet.

Törhända är mitt minne inte helt korrekt; men försågs inte vagnen också med nya vagnsnummer av mer korrekt typsnitt...? :?:

För icke födda eller insatta ( :) ) kan förklaras att Stockholmsavdelningen av SSS till sina möten arrangerade spårvagnstrafik som då alltid hade linjenummer 26. Och vare sig vi gjorde utfärder med buss, spårvagn eller T-bana var det alltid turnummer 17 av någon konstig anledning....!

Just linje 26 tursatte vi med alla tänkbara spårvagnskombinationer. Den sista resan före nedläggningen gjordes i juni 1967 med SS A1 92 + SNS C5 386. Resan startade från Söderhallen..

Bild

Upplägget var att vi gjorde ett svep runt hela staden och plockade upp mötesdeltagarna. Självklart efter en detaljerad turlista där vi här avvaktar avgångstid.

Bild

Utan tvekan väckte vårt ekipage berättigad uppmärksamhet och det var stundtals ett idogt arbete att avvisa "vanliga trafikanter" som den varma och soliga sommarkvällen gärna ville följa med.

Bild

Och målet var vår möteslokal ute i Hammarbyhallen varifrån vi kunde återvända ståndsmässigt till stan efter mötets avslutande.

Bild

Det här var också en tidsperiod som skulle få dagens bokstavstrogna säkerhetsansvariga att vrida sig i vanmakt. Med Anders i täten tågade vi in i de olika vagnhallarna och plockade ihop enligt "dagens meny". Ett exempel var att vi skulle välja ut den "perfekta A1/3" för SSS samlingar. Och vi gick mycket noga tillväga.

Vi var ett gäng som tillbringade åtskilliga kvällar (och nätter) med denna viktiga uppgift och tågade in till tjänstgörande vagnmästare i Norrstationen vilken oftast återfanns spelande "Priffe" i det väl inrökta och sunkiga expeditionsutrymmet.

"Tjena grabbar - är det dags igen? Ha så kul och kör försiktigt. Och förresten, glöm inte att det är match på Hovet ikväll, ha, ha...!"

Så valde vi ut kvällens provvagn och drog iväg.

Det glada skrattet från vagnmästaren grundades på att ett litet pinsamt problem uppstått en tidigare kväll. Regelmässigt gjorde vi alltid en repa ut till Slakthuset. Efter att ha "trianglat" skulle vi återvända. Men vi hade inte observerat att besökare på dåvarande "Hovet" inför en match hade blockerat vårt spår. Så där stod vi fastlåsta och trots att vi fick speakern på Hovet att annonsera via högtalarsystemet att "felparkerade bilar skulle flyttas då de hindrade spårvagnstrafiken" så uppenbarade sig självklart ingen bilägare....! Vem lämnar en spännande match för ett meddelande som säkerligen alla trodde var ett skämt? :wink:

Så där fick vi sitta och invänta matchens slutsignal vilket tog flera timmar.

En möjlighet var att köra motspår ner till det s.k. "Palanderspåret" som ledde in till Hammarbyhallen.

Bild

Här fanns det växlar så att vi kunde komma in på "rätt spår"

Bild

Det var bara en hake med denna eleganta lösning; för att fullborda "trianglingen" måste vi upp en bit på det nämnda spåret och eftersom det var kväll så var grinden låst och vi hade ingen nyckel....! :evil:

Bild

Nå, vilken vagn valde vi...? Jo, den lyckliga vagnen som nu lever i all välmåga i Malmköping blev A3 nr 143!

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: 497 med "Gangsterkeps"

Inläggav 218 » fre 27 maj, 2016 9:43

1 skrev:
AGR skrev:A27 497 fick en "gangsterkeps" för en utsättning på Linje 26 tur 17. 497 kom ut från HY verkstaden på våren 1967. 497 hade kvar bultarna för solskyddet, vänliga verkstadsarbetare tillverkade ett solskydd efter original ritning samt målade kepsen i rätta färger. 497 hade SL emblem detta då det var en VD order att nymålade vagnar som kom ut från verkstaden efter 1/1-67 skulle vara märkta med SL emblem.497 och 1497 gick på linje 26 tur 17, detta var åter en omrangering i hallen för att få i hop ett diggar tåg.
Med vänlig hälsning 17AGR.

Hej & hallå Anders,

Jag hoppades faktiskt att Du skulle sprattla till liv och kommentera vagn 497 eftersom Du på ett fantastiskt sätt roddade de flesta roligheter vi hade på det fortfarande mycket stora linjenätet i Stockholm under 1960-talet.

Törhända är mitt minne inte helt korrekt; men försågs inte vagnen också med nya vagnsnummer av mer korrekt typsnitt...? :?:

För icke födda eller insatta ( :) ) kan förklaras att Stockholmsavdelningen av SSS till sina möten arrangerade spårvagnstrafik som då alltid hade linjenummer 26. Och vare sig vi gjorde utfärder med buss, spårvagn eller T-bana var det alltid turnummer 17 av någon konstig anledning....!

Just linje 26 tursatte vi med alla tänkbara spårvagnskombinationer. Den sista resan före nedläggningen gjordes i juni 1967 med SS A1 92 + SNS C5 386. Resan startade från Söderhallen..

Bild

Upplägget var att vi gjorde ett svep runt hela staden och plockade upp mötesdeltagarna. Självklart efter en detaljerad turlista där vi här avvaktar avgångstid.

Bild

Utan tvekan väckte vårt ekipage berättigad uppmärksamhet och det var stundtals ett idogt arbete att avvisa "vanliga trafikanter" som den varma och soliga sommarkvällen gärna ville följa med.

Bild

Och målet var vår möteslokal ute i Hammarbyhallen varifrån vi kunde återvända ståndsmässigt till stan efter mötets avslutande.

Bild

Det här var också en tidsperiod som skulle få dagens bokstavstrogna säkerhetsansvariga att vrida sig i vanmakt. Med Anders i täten tågade vi in i de olika vagnhallarna och plockade ihop enligt "dagens meny". Ett exempel var att vi skulle välja ut den "perfekta A1/3" för SSS samlingar. Och vi gick mycket noga tillväga.

Vi var ett gäng som tillbringade åtskilliga kvällar (och nätter) med denna viktiga uppgift och tågade in till tjänstgörande vagnmästare i Norrstationen vilken oftast återfanns spelande "Priffe" i det väl inrökta och sunkiga expeditionsutrymmet.

"Tjena grabbar - är det dags igen? Ha så kul och kör försiktigt. Och förresten, glöm inte att det är match på Hovet ikväll, ha, ha...!"

Så valde vi ut kvällens provvagn och drog iväg.

Det glada skrattet från vagnmästaren grundades på att ett litet pinsamt problem uppstått en tidigare kväll. Regelmässigt gjorde vi alltid en repa ut till Slakthuset. Efter att ha "trianglat" skulle vi återvända. Men vi hade inte observerat att besökare på dåvarande "Hovet" inför en match hade blockerat vårt spår. Så där stod vi fastlåsta och trots att vi fick speakern på Hovet att annonsera via högtalarsystemet att "felparkerade bilar skulle flyttas då de hindrade spårvagnstrafiken" så uppenbarade sig självklart ingen bilägare....! Vem lämnar en spännande match för ett meddelande som säkerligen alla trodde var ett skämt? :wink:

Så där fick vi sitta och invänta matchens slutsignal vilket tog flera timmar.

En möjlighet var att köra motspår ner till det s.k. "Palanderspåret" som ledde in till Hammarbyhallen.

Bild

Här fanns det växlar så att vi kunde komma in på "rätt spår"

Bild

Det var bara en hake med denna eleganta lösning; för att fullborda "trianglingen" måste vi upp en bit på det nämnda spåret och eftersom det var kväll så var grinden låst och vi hade ingen nyckel....! :evil:

Bild

Nå, vilken vagn valde vi...? Jo, den lyckliga vagnen som nu lever i all välmåga i Malmköping blev A3 nr 143!

Hälsar / Lena

Dax att gå och hämta en större näsduk! Vilka underbara bilder från "landet som inte längre finns" som Astrid Lindgren så fyndigt uttryckte det! Vill minnas att när vi på natten skulle åter från Hammarby med öppna släpet så rasade en större brand i virkesförrådet på Katarinavägen så vi fick göra en rejäl omledning.
Aldrig har väl ett biljettpris varit mer prisvärt!

Vilken tur att du är en sådan "krutgumma" som förmår att producera denna fantastiska bildskatt efter gårdagens fina tillställning! Tack!

Dax att återvända till "landet som finns" och konstatera att kollektivtrafikresenärens vedermödor blir alltmer komplicerade! Snart måste man väl vara raketforskare för att ta "tricken". Fick ett sms från SL igår att mitt accesskort slutar gälla den 15 juni vilket då är lite trist eftersom jag nyligen köpte ett sommarkort till sista augusti på det kortet! Löser sig säkert efter lite tjafsande men bara att behöva utsättas för det när man bara ska ta "tricken" till jobbet! Kan ingen uppfinna en polettbössa?

Mvh
218
218

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)