Bild-efterlysning: B-änden på B24 enkelhytts-manövervagn

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Bild-efterlysning: B-änden på B24 enkelhytts-manövervagn

Inläggav P_G_E » fre 20 maj, 2016 15:18

Hej,

Har möjligen någon en bild på B-änden (den hyttlösa änden) av en B24 i varianten enkelhytts-manövervagn? Om jag minns rätt så var det väl just den varianten som man ända fram till april 1964 använde på linje 14. Rätta mig gärna om den minnesbilden är helt fel, för i så fall kan jag totalt strunta i hur "enkelhyttaren" såg ut!

(Det är nämligen en skalmodell av 'Fridhemsplan anno 1962' jag håller på och bygger.) :idea:

Den information jag främst söker är följande:
  • Jag antar att B-änden saknade strålkastare och således enbart var bestyckad med bakljus. Rätt eller fel?
  • I B-änden fanns ju inget behov av att kunna öppna fönstret för att hantera ett växelspett, men visst hade den väl ändå delad fönsterruta?
  • Hur var det med sido-blinkers på just den varianten? Fanns det några, och i så fall vid vilken ände?

Tacksam för svar, helst med bild.

/P-G
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
P_G_E

Re: Bild-efterlysning: B-änden på B24 enkelhytts-manövervagn

Inläggav P_G_E » fre 20 maj, 2016 17:03

.
GLÖM EFTERLYSNINGEN OVAN!

Jag hittade till slut en gammal bild av Gunnar D, där ett förortståg på just linje 14 passerar Årstadal med felvänd B24 nr 632 närmast kameran.

Bilden ifråga besvarade alla mina frågor:

• Rund täckplåt över strålkastaröppningen.
  • Öppningsbart delat fönster.
  • Sidoblinkers vid båda ändarna.

/P-G
P_G_E

Inläggav daniel_s » lör 21 maj, 2016 0:50

Sidoblinkers är väl strängt taget inte riktigt rätt ord, "lysers" kan man kanske lite skämtsamt säga.

Värt att notera är att kopplingsschemat för körriktningsvisarna på A24/B24 på den tiden byggde på att det var två 24V-lampor på varje sida som var seriekopplade. De 24V som då "blev över" körde man fram över ett motstånd, över vilket också indikeringslampan på förarbordet var kopplad.

Det hade förstås gått att bygga manövervagnarna med t ex en 45-voltslampa och ett annat värde på förkopplingsmotståndet vilket hade förenklat kabeldragningen i vagnarna, men troligen ville man att det skulle vara likadant som på motorvagnarna för att hålla ner antalet artiklar.
daniel_s

Inläggav 218 » lör 21 maj, 2016 9:44

daniel_s skrev:Sidoblinkers är väl strängt taget inte riktigt rätt ord, "lysers" kan man kanske lite skämtsamt säga.

Värt att notera är att kopplingsschemat för körriktningsvisarna på A24/B24 på den tiden byggde på att det var två 24V-lampor på varje sida som var seriekopplade. De 24V som då "blev över" körde man fram över ett motstånd, över vilket också indikeringslampan på förarbordet var kopplad.

Det hade förstås gått att bygga manövervagnarna med t ex en 45-voltslampa och ett annat värde på förkopplingsmotståndet vilket hade förenklat kabeldragningen i vagnarna, men troligen ville man att det skulle vara likadant som på motorvagnarna för att hålla ner antalet artiklar.

...och det kan vi väl tacka speciellt för! 45 voltslampa låter inte som något man köper på OK precis!

218
218

Inläggav 1 » lör 21 maj, 2016 20:07

218 skrev: ...och det kan vi väl tacka speciellt för! 45 voltslampa låter inte som något man köper på OK precis! 218

Tja, vi får väl också vara tacksamma att professionella fordonsunderhållare inte behöver springa på OK och shoppa.

Det är inget större problem att lagerhålla 48 volts lampor, vilken spänning är standard. Min "husleverantör" Elfa har ett rätt stort sortiment. Alla eldrivna lok och vagnar på härvarande järnväg som går på 48-volts batterisatser har även all kringutrustning byggda för 48 volt.

// Lena

Bild
Användarvisningsbild
1

Inläggav P_G_E » lör 21 maj, 2016 22:39

218 skrev:
...och det kan vi väl tacka speciellt för! 45 voltslampa låter inte som något man köper på OK precis!

218

Lite "off-topic", men ändå; Nu var det ju väldigt länge sedan jag förknippade OK med någon form av "fordonsunderhåll"... :lol:

Det fanns förvisso en tid då mackarna lagerhöll sådana för ändamålet lämpade väsentligheter som ex-vis bultar med både UNC- och UNF-gänga, vid sidan av M-gängade d:o. Men sådant finns ju förstås inte att tillgå från de firmor som idag förefaller vara deras huvudleverantörer, d.v.s. Arla och Scan... :twisted:

"- Vadå, lagerfett??? Vi har steksmör där borta i kylen..."

:roll:
P_G_E

Inläggav 218 » sön 22 maj, 2016 10:26

P_G_E skrev:
218 skrev:

218

Lite "off-topic", men ändå; Nu var det ju väldigt länge sedan jag förknippade OK med någon form av "fordonsunderhåll"... :lol:

Det fanns förvisso en tid då mackarna lagerhöll sådana för ändamålet lämpade väsentligheter som ex-vis bultar med både UNC- och UNF-gänga, vid sidan av M-gängade d:o. Men sådant finns ju förstås inte att tillgå från de firmor som idag förefaller vara deras huvudleverantörer, d.v.s. Arla och Scan... :twisted:

"- Vadå, lagerfett??? Vi har steksmör där borta i kylen..."

:roll:

:cheesygrin:
218
218

Svar: Bild-efterlysning: B-änden på B24 enkelhytts-manöverva

Inläggav Olle » mån 30 maj, 2016 19:00

Jag köpte faktiskt en lampa till en blinkers på släpkärran på OK i Berghamra häromdagen så det finns faktiskt lite mer än mjölk på OK :-)
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Lars_J » mån 30 maj, 2016 20:23

Fast när jag skulle köpa olja till styrservot på bilen (850, ATF) kunde inte personalen på OK, en av de större i närförort till Sthlm innerstad, tala om vilken olja det skulle vara och uppenbarligen inte ta reda på det heller........ Det hela löste sig men inte med personalens hjälp.

/Lars J
Lars_J

Inläggav daniel_s » mån 30 maj, 2016 21:52

Just OK vid Kungshamra hade en del Volvo originaldelar för inte så länge sedan, typ fördelarlock och sånt. Har inte kollat om de har kvar det, men stället känns fortfarande som en av de bättre bensinstationerna i "stan"!
daniel_s

Inläggav 218 » ons 01 jun, 2016 16:20

Helgtjejerna på OK Stuvsta visste i alla fall inte vad en säkring var för något!

218
218

Inläggav daniel_s » sön 05 jun, 2016 13:14

218 skrev:Helgtjejerna på OK Stuvsta visste i alla fall inte vad en säkring var för något!

218

Nja, de brukar lära sig sortimentet rätt fort, så antingen hade du otur eller (kanske mer sannolikt) så drev de lite med dig...

Hur som helst HAR de i alla fall säkringar där, till skillnad från vissa andra ställen i närheten! Köpte just i Stuvsta en säkring nyligen efter att först förgäves ha bytt ut den felfria lampan.
daniel_s

Återgå till Spårtrafik (bilder)