Djupdykning i osorterat arkiv - del 3 - "Vägen till skolan"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Djupdykning i osorterat arkiv - del 3 - "Vägen till skolan"

Inläggav 1 » sön 15 maj, 2016 13:56

/Varning! Veckans söndagsbetraktelse innehåller förutom spårvagnar även tåg och ångbåtar!!/

År 1952 flyttade min familj från Saltsjöbaden till Finntorp i Nacka. Ett kvarter där varje hus var byggt i rå betong rakt igenom.

Bild

När vi fortfarande bodde i Saltsjöbaden började jag år 1950 den femåriga realskoledelen av Södra Latin på Södermalm. Vintertid kostade min far på ett månadskort på Saltsjöbanan så att jag kunde ta tåget från Ringvägens station till Slussen.

Bild

Och från 1952 blev det en lite kortare resa från Nacka station.

Bild

Under flera år var SSnJ:s astmatiska våtånglok nr. 7 stationerat vid Nacka och skötte utväxlingen av godsvagnar från dåvarande "Atlas Diesel" samt senare ett skrotupplag. Understundom gjorde det också en avstickare upp till Järla där det försvann ner till de Lavals Ångturbiners stora verkstadsanläggningar. Det är svårt idag att se det djupa dike som en gång fanns där för godsspåret.

Bild

Trogen gäst på den lilla "bangården" var även "luftledningståget" där det understundom bolmade friskt ur skorstenen när rangeringspersonalen värmde upp sitt pausrum genom att elda med kol från 7:an i kaminen.

Bild

Så för den unge "diggaren" fanns det många anledningar att fördriva viss tid nere vid stationen. Ett var också den därstädes belägna Pressbyråkiosken där den diminutiva veckopengen kunde spenderas på både tre- och femöreskola!

En fördel med att åka tåg till skolan inne på Södermalm var att med hjälp av tidtabellens dåliga passning, kunde man bli befriad från den obligatoriska morgonbönen i skolans tempel till aula! Det erhållna "frikortet" var en åtråvärd handling som skulle uppvisas för "överordningsmännen" som bevakade skolans ingång så att ingen smet från "kort betraktelse", bön och psalmsång varefter "meddelanden från rektorn" lästes upp inför dagens skolarbete.

Under lite varmare tider så blev det inget tågåkande, utan då fick jag cykla. Något jag absolut inte hade något emot. Det fanns mycket spännande att uppleva utefter vägen.

Min far var skollärare och organist men på somrarna drev han även "Saltsjöbadens Båttaxi". Ett familjeföretag där vi tre barn för kr. 1:50 om dagen (stundtals även dygnet) redan från "koltåldern" fick tjänstgöra på de olika båtarna som "hopp-iland-Kalle". I denna miljö bestämde jag mig för att "när jag blir stor skall jag starta ett eget rederi". Vilket faktiskt år 1968 besannades med råge.

På min väg till och från skolan låg då ett skeppsvarv; "Hammarbyvarvet". Där arbetade man mest med passagerarfartygen för Mälaren och Skärgården.

Bild

På den "gamla och goda tiden" fanns det få hinder för "Den Sanne Diggaren" att fritt ströva runt och fundera på vilket fartyg som skulle bli det första i mitt imperium. Och det fanns mycket att välja mellan. Under 1950-talet skedde den stora utskrotningen av ångfartygen och Hammarbyvarvet var fyllda av upplagda fartyg. Gissa att det var mycken tid som jag fördrev här efter skolans slut och klättrade runt i ångbåtarna från maskin till kommandobrygga.

Bild

Under denna min skoltid fanns bara den gamla, och enligt min mening den fantastiska öppningsbara originalbron över Danvikskanalen (borde K-märkas!!). Likt Drottninggatan, nu "gågata", men då dubbelriktad trådbusstrafik och fullt med last- och personbilar....

Bild

..... så begriper jag inte att man kunde komma fram över den gamla bron i bägge riktningarna. Den skarpsynte noterar självklart kontaktledningarna för det privata Trafik AB Stockholm-Kvarnholmens trådbussar och dessutom trådlastbilar.

Bild

Men nedanför denna bro på Södermalmssidan kommer den diggande ynglingen i kontakt med SPÅRVAGNAR. Dessutom linje 9 som startade härifrån och for vidare till Karlberg via Folkungagatan - Slussen - genom Gamla Stan - Tegelbacken - Vasagatan - Norra Bantorget - Dalagatan - Karlbergsvägen.

Bild

Ärligt talat såg jag vid denna tidpunkt i mitt liv spårvagnar bara som något praktiskt och bekvämt i mina strävanden att komma i tid till skolan.

Bild

Och nej, jag åkte inte med linje 9. Men jag hade stenkoll på avgångstiderna från Danvikstull och kunde genom att hugga tag i släpets bakre plattforms handledare få draghjälp uppför Folkungagatans ytterst sugande backe. Vid denna tid hängde passagerare i druvklasar genom de öppna dörrarna i rusningstid och att en yngling på cykel liftade med betraktades som något helt naturligt.

Vid korsningen med Renstiernas gata skildes våra vägar åt. Jag fortsatte Folkungagatan fram och hade jag tur så kanske jag hade sällskap med en av KF:s två trådlastbilar som var på väg med mjölsäckar för omlastning vid Södra stations godsbangård.

Bild

Så var jag framme vid Södra Latin. Törhända någon av Forums yngre besökare kanske undrar hur det var att som ung tonåring gå i denna skola...?

Har Ni sett den fantastiska och även hemska filmen "Hets" regisserad av Alf Sjöberg och manus av Ingemar Bergman med Stig Järrel i huvudrollen som den sadistiske latinläraren "Caligula" så kan jag intyga att det var precis så jag upplevde det!

Bild

Liksom filmens elev Jan-Erik Widgren spelad av Alf Kjellin blev även jag relegerad efter fyra år enligt "stadgan för Rikets Läroverk" § 41 mom. 1 (totalt obildbar!!)

Tja, det var bara att följa den för den tiden vanliga ordningen; "gå till sjöss". Så jag mönstrade tämligen olagligt ombord på "Rexbolagets" ångfartyg "Rånö" som kollämpare. På den tiden gjorde man s.k. "bristmönstringar" och blundade för att jag var alldeles för ung för detta tunga jobb. Intressant att även den då klassiska "Sjöfartsmottagningen" inte gjorde någon kommentar om min ålder. Men "Limpan", doktor Stig Lindström, som chefade för mottagningen på Hovslagargatan 5A tyckte att det var bra att jag kom ut till havs och förhoppningsfullt återupptog min studier senare.

Jag fick mitt friskintyg och "Sjöfartsbok" och kunde göra mig hemmastadd i eldarkvarteret varefter vi kastade loss och styrde kosan mot olika hamnar i Polen för att lasta kol vilket sedan återbördades till Stockholm.

Bild

Och nej det var faktiskt inte ett så värst slitigt jobb. På ömse sidor om de bägge pannorna gick det räls med en tippvagn på bägge spåren. Jag lärde mig snabbt tekniken att använda fartygets långsamma rörelser i dyningarna. Vid de utskjutande ramverksbalkarna fanns det en bromspedal. Så när "linjesträckningen" lutade neråt så ställde jag mig på balken, släppte bromsen och vagnen rullade snällt iväg till önskad kolbox. Där fyllde jag vagnen genom att öppna en fallucka och sedan var det bara att vid nästa dyning rulla in i pannrummet och tömma vagnen på eldardurken. Jag beundrade verkligen eldarna som i den helvetiska värmen kontinuerligt ytterst skickligt matade fyrarna.

Men skitigt till förbannelse. ss Rånö var hyfsat modern för denna tid, byggd 1947, och i eldarskansen fanns det faktiskt en dusch med "Östersjövatten" som med hjälp av ånga kunde värmas. Ett pillemariskt problem att ställa in "ångtillsatsen" så att man inte skållade sig. Det bräckta vattnet krävde en "saltvattenstvål". Men koldammet liksom kröp in i huden så riktigt ren blev man aldrig!

Nåväl, men vad hände med spårvagnarna på linje 9? Den 25 juni 1954 lade man ner trafiken till Danvikstull och ny ändhållplats blev tillsammans med linje 6 vid Sofia. Kvar vid Danvikstull var bara den vidriga stanken från "Liljeholmens Stearinfabrik"

Bild

Och den 24 november 1957 nedlades hela linjen när "sammanbindningsbanan" för de hittills separerade tunnelbanesystemen öppnades.

Men fram tills dess var det en mycket "tung linje" som krävde insatstrafik i form av linje 9x som i norra ändan vände vid Norra Bantorget. Trots att den hade hjälp av både linjerna 1 och 3 så var det för oss ynglingar ett härligt nöje att vara "den yttersta druvan i den klase" som hängde utanför. Och man slapp betala.... :D

Bild

Nu var väl inte spårvagnar ett av mina prioriterade intressen under 1950-talet. Men understundom "lånade" jag farsans kamera - dock var film trots egen framkallning och kopiering ett utlägg som inte riktigt rymdes i min snåla budget. Men under letandet av illustrationer till denna betraktelse hittade jag i det "ytterst osorterade arkivet av negativ" en hel del bilder som jag om ca 20 år kanske får tid att scanna av.

Bild

Intressant att notera att den politiska majoritet som senare tog beslutet om att lägga ner all innerstadstrafik med spårvagnar antagligen räknat på hur många bilar som kan få plats om man skrotar bort spårvagnarna. Dock tänkte de väl inte hela banan ut med tanke på att spårvagnarnas passagerare då kommer att köpa en bil... :oops:

Bild

Fortfarande hoppas jag att få uppleva att vi i en framtid sitter och diskuterar här på Forumet den ytterst existentiella utmaningen vilken kommande del av "Spårväg City" som skall få bära det stolta linjenumret 9!

Vänliga Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: Djupdykning i osorterat arkiv - del 3 - "Vägen till skol

Inläggav Stefan Isaksson » sön 15 maj, 2016 14:29

Visst är det lite ironiskt att linje 53 i många år hade i stort sett samma sträckning som linje 9. :D Fast den försvann väl i senaste linjenätsändringen.
Som alltid trevliga bilder.

Och så en förfrågan: jag har för avsikt att skriva något om varför Drottningatan inte fick spårvagnar, sannolikt som en del i en akademisk uppsats i historia. Jag tänkte utbe tillstånd att använda din fina bild på mötande trådbussar som illustration på hur smal gatan var/är.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav 1 » sön 15 maj, 2016 14:57

Stefan Isaksson skrev:Och så en förfrågan: jag har för avsikt att skriva något om varför Drottningatan inte fick spårvagnar, sannolikt som en del i en akademisk uppsats i historia. Jag tänkte utbe tillstånd att använda din fina bild på mötande trådbussar som illustration på hur smal gatan var/är. SI

Bästa Stefan;

Den angivna bilden har jag hittat i en mängd olika arkiv. Den är dock försedd med Spårvägsmuséets loga så troligtvis är den ursprungligen tagen av dåvarande SS flitiga fotografer.

År 1994 försvann fotolagen och fotografier skyddas sedan dess istället av upphovsrättslagen.

Upphovsrättslagen delar in fotografier i två kategorier; fotografiska bilder och fotografiska verk. Skillnaden mellan dessa är att fotografiska bilder typiskt sett återfinns i familjealbumen eller bland semesterbilderna, medan fotografiska verk har verkshöjd. Enligt gamla fotolagen skyddades "bilder i allmänhet" i 25 år, medan fotografier med "vetenskapligt eller konstnärligt värde" hade och har ett skydd som motsvarade upphovsrättslagens skydd för verk, dvs. 70 år från fotografens dödsår.

Vid användning av bilder som tagits innan år 1965 och som inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut. Gällande skyddstid för fotografiska verk är 70 år efter fotografens död och för fotografiska bilder 50 år från det år bilden togs.

Lite rått vill jag påstå att bilder på spårvagnar och därmed förknippade miljöer knappast kan anses ha ”verkshöjd”. Därmed kör jag med principen att fritt använda bilder tagna före 1965.

Dock verkar jag enligt principen ”vett och etikett”. Om fotografen är känd och fortfarande är vid liv så anger jag dennes namn. Och om någon bidragit med en bild ur sitt välordnade arkiv, och denne så önskar, så skall man självklart ange detta.

Men som den på Forums kände ”Pastorn” plägar säga; ”Jag kan ha fel”! I så fall, rätta mig gärna.

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav C12C3C3C12 » sön 15 maj, 2016 18:40

När jag jobbade som kondis på Saltsjöbanan sommaren-hösten 1969 fanns ångloket kvar stående i ett skjul vid sidan av bangården i Neglinge, även ÄF10 brummade då och då.

Vad det gäller L3 var det konstigt att man lade ner den från Röda Torget till Hornstull eftersom höghusen rullade samma sträcka sedan som rälsbussar, men det är klart, spårvägen var ju bestämd att läggas ner tidigare. L9 gick ju samma väg som L5/L1/L6 så den förstår man nedläggningen bättre.
C12C3C3C12

Inläggav Stefan Isaksson » sön 15 maj, 2016 19:13

Linje 9 las väl inte ned pga nedläggningsbeslutet av stadslinjerna, utan på grund av sammanbindningsbanans öppnande. Det var märkligt nog den enda spårvägslinjen som drog in pga tunnelbanan (nåja, ett antal extralinjer las ju ned).
Sammanbindningsbanan hade väl betydligt fler busslinjer på sitt samvete, varav trådbusslinje 34 dessutom var en av Stockholms äldsta busslinjer (fd linje 54).

Linje 3 var å andra sidan den första linje som lades ned pga nedläggningsbeslutet. Såvitt jag kan påminna mig ersattes samtliga spårvägslinjer som försvann före dagen H av en busslinje med i princip samma sträckning. Utom då linje 9.

För övrigt kan man notera att både 9 och 3 kortades av en tid före nedläggningen. Varför 3-an kortades till Norra Bantorget utan ersättning har jag aldrig riktigt förstått, men för all del kan det ju berott på att huvuddelen av resenärerna till Vasastan började åka tunnelbana istället.

För övrigt noterade jag för länge sedan att spårvägsnedläggningarna gjordes så att linjerna förbi Tegelbacken försvann först. De som inte gick via Tegelbacken blev kvar till dagen H, även om det inte ursprungligen var tänkt så.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav daniel_s » sön 15 maj, 2016 20:05

Stefan Isaksson skrev:För övrigt kan man notera att både 9 och 3 kortades av en tid före nedläggningen. Varför 3-an kortades till Norra Bantorget utan ersättning har jag aldrig riktigt förstått, men för all del kan det ju berott på att huvuddelen av resenärerna till Vasastan började åka tunnelbana istället.

Om inte annat fick de lov att göra det. Nedläggningsbeslutet var fattat och 3:ans avkortning var väl även kopplad till 15:s nedläggning?
daniel_s

Inläggav Stefan Isaksson » sön 15 maj, 2016 20:37

daniel_s skrev:
Stefan Isaksson skrev:För övrigt kan man notera att både 9 och 3 kortades av en tid före nedläggningen. Varför 3-an kortades till Norra Bantorget utan ersättning har jag aldrig riktigt förstått, men för all del kan det ju berott på att huvuddelen av resenärerna till Vasastan började åka tunnelbana istället.

Om inte annat fick de lov att göra det. Nedläggningsbeslutet var fattat och 3:ans avkortning var väl även kopplad till 15:s nedläggning?

Har inte datumen i huvudet, men jag tror att 3 fortsatte till Haga södra grindar efter 15 nedläggning. Inte så länge förvisso.

När jag tänker efter ersattes spårvagnen av linje 33 som förlängdes till Karolinska sjukhuset. Samma linje som förresten tog över efter linje 9 vid Danvikstull, låt vara att det inte skedde direkt - 33-an ersatte linje 99 som i sin tur ersatte 9 ut till tullen.
Hur var det förresten: var 33 trådbuss även efter förlängningen till Nacka?

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Harald » sön 15 maj, 2016 22:20

Om jag inte minns fel så hade avkortningen av linje 3 något att göra med någon ombyggnad vid Norrtull. Så kan man ju undra varför man inte lade ned hela linjen då. Hände det något mellan juni och november 1960 som kan ha påverkat tillgången på bussar?

Linje 33 förlängdes inte till Nacka, bara till Danviksklippan. Den tangerade väl i och för sig gränsen, men den gick inte in i Nacka. Men trådbuss var den. Ledningar fanns ju redan. Däremot så blev det dieseldrift vid förlängningen till Karolinska. Det var en av de sista linjerna som regelmässigt kördes med H15.
Harald

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 16 maj, 2016 0:08

1 skrev:Men som den på Forums kände ”Pastorn” plägar säga; ”Jag kan ha fel”! I så fall, rätta mig gärna.

// Lena

Jag ber den värderade nr. 1 vänligen notera att den som med all säkerhet åsyftas är signaturen "Kantorn". Någon pastor som deltar i diskussionerna här på forum har vi mig veterligen inte (men jag kan ha fel!)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav C12C3C3C12 » mån 16 maj, 2016 2:10

Harald skrev:Om jag inte minns fel så hade avkortningen av linje 3 något att göra med någon ombyggnad vid Norrtull. Så kan man ju undra varför man inte lade ned hela linjen då. Hände det något mellan juni och november 1960 som kan ha påverkat tillgången på bussar?

Linje 33 förlängdes inte till Nacka, bara till Danviksklippan. Den tangerade väl i och för sig gränsen, men den gick inte in i Nacka. Men trådbuss var den. Ledningar fanns ju redan. Däremot så blev det dieseldrift vid förlängningen till Karolinska. Det var en av de sista linjerna som regelmässigt kördes med H15.

Kan det vara för Essingeledens byggnad som Norrtull började byggas om då?

Meningen var väl att trådbussarna skulle ersätta spårvagnarna från början men istället började man lägga ner dem också, ledning fanns det i närheten av Norrtull där L36 vände, mer om detta i boken i boken Trådbussen i Sverige - del 1-3 som jag inte orkar bläddra i nu, dessutom hör det väl hemma i bussavdelningen. Kanske dags att öppna en ny tråd "Trådbussen i Stockholm", har lite att berätta om mina trådbussminnen där.
C12C3C3C12

Inläggav Harald » mån 16 maj, 2016 7:25

C12C3C3C12 skrev:Kan det vara för Essingeledens byggnad som Norrtull började byggas om då?

Nej, 1960 hade man väl inte ens börjat bygga den första, södra delen av Essingeleden. Däremot så tror jag man breddade Uppsalavägen när man hade "blivit av med" spårvägen till Sundbyberg.
Harald

Inläggav Stefan Isaksson » mån 16 maj, 2016 11:25

Harald skrev:
C12C3C3C12 skrev:Kan det vara för Essingeledens byggnad som Norrtull började byggas om då?

Nej, 1960 hade man väl inte ens börjat bygga den första, södra delen av Essingeleden. Däremot så tror jag man breddade Uppsalavägen när man hade "blivit av med" spårvägen till Sundbyberg.

Det kan nog stämma. Jag har minne av rondellerna vid Haga Norra grindar och Ulriksdal, men inte av någon rondell vid Haga Södra grindar (jag vet att det har funnits en) så den måste försvunnit tidigare, alltså före 1963-64 som väl är så långt som mina minnen sträcker sig.

Essingeleden är det som sagt var inte. Den slutade dessutom länge vid påfarten på Lindhagensgatan, bredvid Hornsbergshallen. När byggdes norra delen? Knappt ens 70-talet väl.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Sva: Djupdykning i osorterat arkiv - del 3 - "Vägen till sko

Inläggav Olle » mån 16 maj, 2016 16:42

1 skrev:/Varning! Veckans söndagsbetraktelse innehåller förutom spårvagnar även tåg och ångbåtar!!/
Bild
År 1952 flyttade min familj från Saltsjöbaden till Finntorp i Nacka. Ett kvarter där varje hus var byggt i rå betong rakt igenom.

Enda skillnaden idag är att det finns en korvmoj en bit in där cyklarna står, annars är det exakt sig likt. Själv visste jag inte att Nacka (som kommun) fanns före tonåren, men nu har jag många jobb därute. Kul att se dina poetiska reportage :-)
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav ADDE » mån 16 maj, 2016 16:52

En nyfiken fråga till de som har lite dokument eller så...

Vi vet att det alltid fanns planer för TUnnelbana mot nacka sedan 60-talet eller så... Men fanns det planer på att bygga spårvagnslinjer mot Nacka och/eller Kvarnholmen i historien? Eller var bara SSnJ och Trådbusslinjen mot Kvarnholmen de som ens var påtänkta?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav daniel_s » mån 16 maj, 2016 18:29

ADDE skrev:En nyfiken fråga till de som har lite dokument eller så...

Vi vet att det alltid fanns planer för TUnnelbana mot nacka sedan 60-talet eller så... Men fanns det planer på att bygga spårvagnslinjer mot Nacka och/eller Kvarnholmen i historien?

Nej, det kan man nog inte påstå. Staden hade väl egentligen inga intressen där. Sicklaön, och för den delen Kvarnholmen, var ju privatägda industriområden och såväl Saltsjöbanan som trådbussarna till Kvarnholmen var privata trafikföretag som ägarmässigt hörde ihop med industrierna på det ena eller andra sättet.

T-baneplanerna på 60-talet berörde väl strängt taget inte heller egentliga Nacka, utan det var väl snarare till Tyresö/Bollmora som den där banan skulle dras då staden hade stora ägor där?
daniel_s

Inläggav ADDE » mån 16 maj, 2016 18:56

Men jag tänkte också om det fanns privata initiativ? Lidingöbanorna var privata spårvägslinjer som gick in i SS-nätet mot Humlegården, och jag har hört om ett initiativ av en avgrening av saltsjöbanan mot Värmdölandet, som inte blev av...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav daniel_s » mån 16 maj, 2016 19:00

ADDE skrev:Men jag tänkte också om det fanns privata initiativ? Lidingöbanorna var privata spårvägslinjer som gick in i SS-nätet mot Humlegården, och jag har hört om ett initiativ av en avgrening av saltsjöbanan mot Värmdölandet, som inte blev av...

Ett privat initiativ som det inte blir något av, är ingenting annat än en känsloyttring!
daniel_s

Inläggav ADDE » mån 16 maj, 2016 19:14

trist att sådant inte var väl dokumenterade. men jag kan nog förstå ointresset för misslyckade projekt förr i tiden.

Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav minimum traction » mån 16 maj, 2016 20:04

Intressanta djupdykningar, 1! Följs med stort intresse.

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Men jag tänkte också om det fanns privata initiativ? Lidingöbanorna var privata spårvägslinjer som gick in i SS-nätet mot Humlegården, och jag har hört om ett initiativ av en avgrening av saltsjöbanan mot Värmdölandet, som inte blev av...

Ett privat initiativ som det inte blir något av, är ingenting annat än en känsloyttring!

Det kan visst vara mer än så. Diskussioner kan föras mellan punschmagade/gymtränade samhällets stöttepelare eller industrihöjdare, tänkbara intressenter bearbetas, planer utarbetas, ansökningar inlämnas, alltsammans finansierat av någon eller några. Spår kan finnas kvar i något arkiv någonstans, om de inte har rensat ut det utan tanke på eftervärlden. I Ulricehamn byggde man till och med färdigt en spårväg som det inte blev något av.
minimum traction

Inläggav daniel_s » mån 16 maj, 2016 20:34

Det är sant att två "visionärer" är mer än en, men deras visioner är fortfarande visioner oavsett hur väldokumenterade de är! Det du kallar finansiering är ju en intressant del av det hela - det är ju till sitt innersta väsen nästan alltid ett övertalningsförfarande som går ut på att få andra att finansiera det man vill göra, och där den huvudsakliga intellektuella produkten är ett slags bokföringsövning som går ut på att låta förespegla dem att de får ut någonting av sin investering.
daniel_s

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)