"Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Inge » ons 11 maj, 2016 13:02

Stefan Isaksson skrev:
Inge skrev:http://www.gamla.skarpnack.org/gallery/images/linje8/vplanold.jpg

B17 verkar stämma som V2. Hur ofta behövdes V3?

I rusningstid antar jag. Man behöver i och för sig inte tro att V3 behövdes på linje 8, men med tanke på att det gick V4 på slutet med A24 så föreställer jag mig att det regelmässigt gick V3 även där och även från början. Bebyggelsen var väl väsentligen klar redan på 20-talet?

Om fotot: B17 är definitivt blå-vit, men hur är det med motorvagnen? Jag tycker att den faktiskt ser helblå ut.

SI

Ok då hade de antagligen V3. Skall kanske tillägga att bilden troligen är från 20-talet. Så hur mycket den säger om 30-tal vet jag egentligen inte.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » ons 11 maj, 2016 15:30

Stefan Isaksson skrev:På tal om tunnelutrustning, hur var det med släpvagnarna, det är ju i första hand frågan om automatisk tändning. Sköttes den från motorvagnen genom att man helt rått klippte belysningsströmmen eller var även släpen ombyggda på något sätt?

Ja även uttaget för släpvagnsbelysning var (via sin egen strömbrytare och säkring) kopplad till tunnelbelysningsbrytaren, som alltså styrdes genom strömavtagarens rörelser. Det är ju inte fråga om några jättestora strömmar, kanske 3 A per vagn eller något sådant.

Det kan ha funnits olika varianter av installationen, ovanstående beskrivning gäller för vagn 335. Vet inte om den alls varit stationerad i Enskede, eller om den fick tunnelbelysning för att gå på brommalinjerna med sin mini-tunnel under Drottningholmsvägen.

Stefan Isaksson skrev:

Om fotot: B17 är definitivt blå-vit, men hur är det med motorvagnen? Jag tycker att den faktiskt ser helblå ut.

SI

Nej, den är vanligt målad. Öppnar man bilden i full storlek så ser man att vagnsnumret står mitt på långbalken med mörka siffror på ljus botten m m. Släpvagnen har dessutom kvar sin mekaniska signalklocka, även dessa försvann väl runt 1930?
daniel_s

Inläggav Stefan Isaksson » ons 11 maj, 2016 19:15

daniel_s skrev:Nej, den är vanligt målad. Öppnar man bilden i full storlek så ser man att vagnsnumret står mitt på långbalken med mörka siffror på ljus botten m m. Släpvagnen har dessutom kvar sin mekaniska signalklocka, även dessa försvann väl runt 1930?

Så synd, där rök en vacker bekräftelse. :cheesygrin:

Jag fick för mig att göra en liten huvudräkning på tursättningen. Det fanns som bekant 12 A13 och 18 B13. Antar vi att alla turer skulle gå att köra trevagnars, så får vi max 9 tågsätt, men jag tror mera på åtta turer med fyra A13 och två B13 i reserv. Det ligger ganska nära Uppsalas siffror från 1906 med åtta tursatta vagnar och tre i reserv (vilket jag fått fram genom att analysera mötesspåren.
Reservvagnarna kunde givetvis tursättas på linje 8, och det var nog det som inträffade lite då och då. Jag skulle tro ett max två tågsätt med tanke på antalet släpvagnar.
Till de tio A12-orna, skulle jag gissa på ungefär samma proportion släpvagnar, avrundat till jämnt antal. Säg 16 stycken och åtta turer även på linje 8. Den snålare vagnreserven här skulle då bero på att det gick att sätta in Örbyvagnar, eller låna in släp från andra vagnhallar.

Undrar förresten om B13 någonsin kopplades till A12? Om B13 även hade elektrisk broms kan det varit fullt möjligt.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Lars_J » ons 11 maj, 2016 22:45

Så som jag förstått det var det 10 st A12, jag tror det var de 10 sista (344-353 blir det väl) som fick tunnelbelysning för Tunnelbanan och att dessa också målades om i Örbyblått. Att de hade tunnelbelysning har jag sett på gamla elscheman, där står också vagnsnumren.

Bilden från Skarpnäcksslingan med en B17 - jag uppfattar det som att de är målade i 20-talets målning, dvs ljusblå färg (med lila dragning!) nedtill (denna blir nästan vit på dåtida svart-vita bilder) med svarta dekorlinjer, så som 76 och 846 är målade på Djurgården idag. Detta syns tydligast på kopplingsdosorna i bakänden, de är svarta. Senare målning på 40-talet och framåt - då var dosorna blå.

Men man kan ju undra om den mörkblå 288 (med släp) var ett provmålning inför Örbyblått. Om det kan vi nog bara spekulera.

/Lars J
Lars_J

Inläggav 1 » tor 12 maj, 2016 10:56

Stefan Isaksson skrev:
Inge skrev: Hur ofta behövdes V3?

I rusningstid antar jag. Man behöver i och för sig inte tro att V3 behövdes på linje 8, men med tanke på att det gick V4 på slutet med A24 så föreställer jag mig att det regelmässigt gick V3 även där och även från början. Bebyggelsen var väl väsentligen klar redan på 20-talet? SI

Jo, nog var utsättningen av V3-tåg på linje 8 vanligare än på linje 19 i början.

Bild

Jag gillar verkligen den här "järnvägsmässiga" uppskyltningen från 1950 i korsningen Gamla Tyresövägen/Sockenvägen/Kärrtorpsvägen

Bild

Men på linje 19 ökade resandet kraftigt i början 1950-talet och även där blev V3-tåg vanliga. Notera byggandet av T-banestationen uppe till vänster i bilden från Svedmyra.

Bild

Hälsar / Lena

som nu skall köra maj månads traditionella "soptåg" i V3-konstellation på härvarande järnväg. Attans praktiskt att kunna åka runt 1,1 kilometer och elegant plocka ihop allt som skall till återvinning resp. destruktion vid station "Brännkyrka". Jag förvånas ständigt hur mina kära grannar vars tomtareal överstiger 3 ha klarar sig utan spårburna, interna transporter...? :)

Bild
Användarvisningsbild
1

Inläggav Leif Steen » tor 12 maj, 2016 11:21

Appropå kran 9229 så kallades den allmänt för "Stubbrytaren", vilket indikerar att den kanske inte var så populär bland personalen att köra. Jag har vagnförteckningsblad som anger 3 st. kranar litt.A225 9226, 9227 och 9229. De var av lite olika årgångar kranarna, 9229 hade ganska dåliga fjädringsegenskaper och var vad jag minns den äldsta i tjänst.
Det fanns ju också två väggående gulmålade Coles-kranar. Den ena av dessa som hade gått på banförrådet Slakthuset kunde plockas på reservdelar då den skrotades vid ungefär samma tidpunkt som vi erhöll 9229. Jag har ett svagt minne av att varit med på Heden i Hammarby och sett en av de två väggående passera förbi den yttersta korsningen.
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Per Lind » tor 12 maj, 2016 22:06

Mycket trevliga bilder.
Njuter av varenda en - dessutom med intressanta fakta.
Bild 2 i sista inlägget gör mig lite konfundersam.
Bilen står på höger sida och väntar på att få komma fram när spårvägståget passerat.
Parkera så nära spåret verkar farligt och enkelriktad gata verkar inte heller troligt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Torbjörn » tor 12 maj, 2016 22:29

På platsen fanns enligt dåtida kartor en" rondell" i form av en trekant som skymtar till höger. Där den gamla "Dekan" står är det alltså enkelriktat! Trafiken åt andra hållet går längre till höger i bilden! Huset i bakgrunden finns fortfarande kvar.
Hälsningar
Torbjörn J
Torbjörn

Inläggav Per Lind » fre 13 maj, 2016 8:43

Torbjörn skrev:På platsen fanns enligt dåtida kartor en" rondell" i form av en trekant som skymtar till höger. Där den gamla "Dekan" står är det alltså enkelriktat! Trafiken åt andra hållet går längre till höger i bilden! Huset i bakgrunden finns fortfarande kvar.
Hälsningar
Torbjörn J

Tack! Då klarnar det.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Torbjörn » fre 13 maj, 2016 9:26

Att Dekan står så farligt nära spårvagnssättet kan indikera att något hänt. Spåprvagnssättet står uppenbarligen stilla och föraren tittar ut genom hyttdörren.

/Torbjörn
Torbjörn

Inläggav roggek » fre 13 maj, 2016 10:21

Torbjörn skrev:Att Dekan står så farligt nära spårvagnssättet kan indikera att något hänt. Spåprvagnssättet står uppenbarligen stilla och föraren tittar ut genom hyttdörren.

/Torbjörn

Bild

Nej, det är varmt och hyttdörren är öppen.
Det vi uppfattar som "förare" är speglingar i hyttdörrglaset. Således är nog allt normalt i bilden...
Och ursäkta Lena om jag lånade bilden igen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Stefan Widén » fre 13 maj, 2016 23:01

335 på Djurgården har tunnelbelysning :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 643 » fre 13 maj, 2016 23:16

Dekan som ev är en IFA står onormalt långt åt höger på den dubbelriktade vägen till/från Kärrtorp.
Vid Barnvagnsfabrikens hus till höger i bild går vägen mot Hammarby.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav 643 » fre 13 maj, 2016 23:24

Stefan Isaksson skrev:
daniel_s skrev:Nej, den är vanligt målad. Öppnar man bilden i full storlek så ser man att vagnsnumret står mitt på långbalken med mörka siffror på ljus botten m m. Släpvagnen har dessutom kvar sin mekaniska signalklocka, även dessa försvann väl runt 1930?

Så synd, där rök en vacker bekräftelse. :cheesygrin:

Jag fick för mig att göra en liten huvudräkning på tursättningen. Det fanns som bekant 12 A13 och 18 B13. Antar vi att alla turer skulle gå att köra trevagnars, så får vi max 9 tågsätt, men jag tror mera på åtta turer med fyra A13 och två B13 i reserv. Det ligger ganska nära Uppsalas siffror från 1906 med åtta tursatta vagnar och tre i reserv (vilket jag fått fram genom att analysera mötesspåren.
Reservvagnarna kunde givetvis tursättas på linje 8, och det var nog det som inträffade lite då och då. Jag skulle tro ett max två tågsätt med tanke på antalet släpvagnar.
Till de tio A12-orna, skulle jag gissa på ungefär samma proportion släpvagnar, avrundat till jämnt antal. Säg 16 stycken och åtta turer även på linje 8. Den snålare vagnreserven här skulle då bero på att det gick att sätta in Örbyvagnar, eller låna in släp från andra vagnhallar.

Undrar förresten om B13 någonsin kopplades till A12? Om B13 även hade elektrisk broms kan det varit fullt möjligt.

Möjligen vid vagntransport men aldrig i trafik, detta av ett stort antal skäl som jag kan redovisa vid anfordran ;)/ 643

SI
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav 643 » tis 17 maj, 2016 23:51

Man bör vara oerhört försiktig med att bedöma färger utifrån svartvita original från tiden. Tidiga negativmaterial var endast blåkänsliga och medför t ex att svenska
flaggor ser ut att vara smutsiga finska dylika, något som väl de flesta har lagt märke till. Att tex en spårvagn målad i olika gula och blå nyanser på foto kan se helt
"fel" ut är inte lika uppenbart - det ljusgula är mörkt och det mörkblå är ljust men sammantaget ser det högst naturligt ut för den oinvigde...
Så småningom kom det ortokromatiska negativmaterialet som någorlunda återgav färgernas naturliga svärta - utom rött! Först på 1930-talet utvecklades den
pankromatiska filmen, som sades kunna ge en naturlig bild. Av ekonomiska skäl användes ofta de äldre filmerna i ytterligare ett antal decennier, dvs så länge
de fortfarande tillverkades. Sedan var det extremt vanligt att såväl proffs som amatörer använde filter att sätta framför objektivet för att kompensera för
negativmaterialets otillräcklighet och/eller för att uppnå speciella effekter - allt från de enklaste UV-filter till de mörkaste rödfilter var i flitigt bruk och
kunde förstås ändra den färdiga bildens karaktär högst avsevärt...

En hel del "häxkonster" kunde man ju sedan ägna sig åt i mörkrummet!

En helt annan sak är dagens intresse för att färglägga äldre svartvita bilder i photohop. Det är bra, det är trevligt, men ibland blir det ju bara så jävla FEL
även om det i och för sig är urtjusigt och man önskar att det var så här fint det hade sett ut! Men tyvärr försvårar det ju också forskningen ytterligare :(

Ni alla där ute, VAR KRITISKA!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)