"Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 1 » tis 10 maj, 2016 16:36

Inge skrev:Passa på att plocka någon begagnad hyttsignalutrustning när de sista Cx skrotas. Koppla in den på något fiffigt vis, samt gör något ohistoriskt med dörrarna. Sedan är det bara ut och köra i tunnelbanan!


Ett helt lysande förslag Inge!

Nja, dörrarna behöver vi inte bygga om. De är redan försedda med ett supermodernt "pneumatiskt manövreringssystem".

Bild

Betr. att "köra i tunnelbanan" så har Du löst trafikeringen av den "Gula Linjen". Det borde räcka med tre A13 som pendlar fram och åter mellan Odenplan och NKS/Haga.

Bild

Och skulle det någon gång skita sig, så kan säkert Knutte, driftchef för "Djurgårdslinjen", låna ut några spånkorgar.

Bild

De kan ju stå på något sidospår och användas i den "Museitunnelbanetrafik" som man här i Stockholm trots tillgång på unikt vagnsmateriel aldrig lyckats starta upp!

Vänligen / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 1 » tis 10 maj, 2016 17:59

Inge skrev:Beträffande dörrarna var det mest det att plattformarna idag ligger i nivå med trappan till högers överkant jag tänkte på. Men dörrarna går väl inåt, så det borde gå att ordna med något modifierade insteg på vagnen. Så att man går neråt istället för uppåt när man kliver ombord.


Nä, A13 är fiffigare än så. Dörren glider åt sidan. Du kan se i främre sidorutan dörrens tvådelade fönsterparti.

Och instegsbrunnen fyller man upp i nivå med vagnens golv. Dörröppningen är så hög att man trots detta inte slår i huvudet. Vill man konstra till det, kan man kopiera San Frans Boing-vagnar som hade en motordriven utfyllnad av instegsbrunnen när de gick i tunnel.

Å andra sidan, eftersom Tamsons håller hårt i penningpungen, kan ju "Gul linje" byggas som en snikisvariant med låga plattformar och förutom A13 trafikeras med allehanda överblivet spårvagnsmaterial. :)

// Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Stefan Isaksson » tis 10 maj, 2016 18:20

Vad är det för bilder du har letat upp? Från invigningen 33?

Annars antyder första bilden att det var en hel del folk som reste lokalt inom Söder med 8 och 19.

Att Örbyvagnarna hade en speciell färgsättning kände jag till, men A12:an som kappkör ;-) med Örbyvagnen ser ut att ha samma färgsättning. Det var nytt för mig.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 463
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav ADDE » tis 10 maj, 2016 19:10

Kanske man kan behålla den gamla sträckan mellan Gullmarsplan och Enskede gård som en egen museibana? :wink:
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1603
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav roggek » tis 10 maj, 2016 20:34

ADDE skrev:Kanske man kan behålla den gamla sträckan mellan Gullmarsplan och Enskede gård som en egen museibana? :wink:


...man planerar och bygger nog bostäder där, den dagen tunnelbanan slutar gå...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 1 » tis 10 maj, 2016 21:03

Stefan Isaksson skrev:Vad är det för bilder du har letat upp? Från invigningen 33? Annars antyder första bilden att det var en hel del folk som reste lokalt inom Söder med 8 och 19. Att Örbyvagnarna hade en speciell färgsättning kände jag till, men A12:an som kappkör ;-) med Örbyvagnen ser ut att ha samma färgsättning. Det var nytt för mig. SI


Vännen Stefan:

Om jag inte minns fel så invigdes/öppnades "Stockholms Första Tunnelbana" den 1 oktober 1933. Den aktuella bilden är tagen den 3 september 1933 och jag förmodar att det är någon form av provkörning med bara en A13. Notera klädseln på "passagerarna". Det verkar som om de rafsat ihop på platsen befintliga arbetare. Lastningen övervakas ju också av diverse trafikare i sina pampiga uniformer (måste ta ett snack med AB SS uniformsansvarige. Lite mer guld/silver i kepsen skulle sitta bra 8) ).

Betr. färgsättningen är det korrekt att "Örbyvagnarna" fick en något mörkare, ytterst elegant blå färg. Eftersom jag gett mig sjutton på att få uppleva en eller flera A13 "på linjen" innan jag passerar "yttersta växeln" så vore det väl lysande om någon kan krafsa fram det aktuella färgnumret redan nu. Alltid något att börja med.

Nu är dessa bilder svart/vita och tagna med någon form av konstljus. Men A12:an har säkert sin ordinarie färg. De ser bara lika ut.

Bästa ADDE:

"Kanske man kan behålla den gamla sträckan mellan Gullmarsplan och Enskede gård som en egen museibana?"

Jovisst skall vi göra det!!

Bild

Du brukar ju ha många goda och kreativa förslag i det mesta. Så sätt igång, bilda en specialsektion och lägg upp en plan samt genomför den. Och som roggek påpekar: Du får snabba Dig på så att de inte bygger hus på banvallen. Samtidigt får ju de som flyttar in i det nya bostadsområdet en perfekt förbindelse till Gullmarsplan med "Museilinje 8".

Förr i tiden brukade det ta oss ett till tre år från idé till invigning (Malmköping och Djurgården). Glöm inte att i god tid skicka mig en inbjudan till första provkörningen så att jag kan beställa färdtjänst! :D

Hälsar / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Lars_J » tis 10 maj, 2016 21:47

Färgkoden för Örbyblått (eller vad vi nu ska kalla den färgen) är redan analyserad av en annan av våra medlemmar med stort intresse för örbyvagnar. Detta utifrån en detalj (jag tror det var en kopplingsdosa) som var målad i den färgen.

Jo - det var väl 10 st A12 som byggdes om för körning i Tunnelbanan (1933 års tunnelbana). Så mycket ombyggnad var det nog inte men de fick bland annat tunnelbelysning. Detta framgår av SS kopplingsscheman, kanske de till och med är scannade av oss idag. 335 som också har tunnelbelysning tillhörde inte dessa 10 vagnar, jag vill minnas att det möjligen var de 10 sista. 346 på bild hör defintivt till en av dessa men jag minns inte exakt nummerserien (men det står på kopplingsschemat).

När vi gjorde i ordning 288 för trafik, sommaren 1989, skulle vagnen målas i 1920-talets färg. Detektivarbete. Hur hitta "rätt" färg. Till sist hittade jag det - det var 5 olika blå lager med färg på vagnen då (nu har den ju fått ett sjätte lager). Det understa färglagret måste vara 1920-talets färg, för ovanpå det, precis mitt på vagnssidan, fanns det ett lager med svart färg.

På vagnen fanns (och finns) det också ett lager med mörkblå färg! Vår medlem (nu avliden) nr 101 (Gösta Ekwall) som hade, såvitt jag förstår, god iakttagelseförmåga och gott sifferminne, tillfrågades om detta. Som om det vore helt naturligt så sade han utan att tveka: 288 och en till (han sade numret också, två axlig släpvagn) hade mörkblå färg på prov.

Den mörkblå färgen liknar örbyblått, men jag kan givetvis inte säga eller avgöra om det är samma blå nyans. Det får någon annan forska fram när tillfälle ges.

/Lars J
Lars_J
 
Inlägg: 290
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 22:14

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav CS » ons 11 maj, 2016 0:06

1 skrev:

Bästa ADDE:

"Kanske man kan behålla den gamla sträckan mellan Gullmarsplan och Enskede gård som en egen museibana?"

Jovisst skall vi göra det!!

Bild

Du brukar ju ha många goda och kreativa förslag i det mesta. Så sätt igång, bilda en specialsektion och lägg upp en plan samt genomför den. Och som roggek påpekar: Du får snabba Dig på så att de inte bygger hus på banvallen. Samtidigt får ju de som flyttar in i det nya bostadsområdet en perfekt förbindelse till Gullmarsplan med "Museilinje 8".

Förr i tiden brukade det ta oss ett till tre år från idé till invigning (Malmköping och Djurgården). Glöm inte att i god tid skicka mig en inbjudan till första provkörningen så att jag kan beställa färdtjänst! :D

Hälsar / Lena


Tant får nog vara beredd att dela även den musiebanan med kommersiell trafik

http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... derort.pdf
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 578
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 1 » ons 11 maj, 2016 1:55

CS skrev: Tant får nog vara beredd att dela även den museibanan med kommersiell trafik


Jösses vilket skämt...! :D

Närå, det är ingen risk av följande anledningar;

- Tant Lena har gjort sitt när det gäller "museibanor". Som framgår av den citerade texten så fixar jag gärna svåra saker omgående men överlåter "det omöjliga" till efterföljande generationer som sprudlar med fantastiska förslag.

- Den nuvarande Trafikförvaltningens verksamhet när det gäller kapacitetsstark och miljövänlig spårvägstrafik inskränker sig till att producera pappersmakulatur över nya projekt. Inte utan att jag undrar över hur "normala människor" kan lägga ner så mycket energi på projekt de borde veta att de aldrig kommer att genomföras. Kanske bra avlönat arbete i väntan på en möjlighet att erbjudas ett externt arbete som resulterar i genomföranden...? Detta samtidigt som man omsorgsfullt makulerar tidigare beslut; exempelvis utredningen om ersättande av stombusslinje 4 med spårväg, alternativt skjuter på "obestämd framtid" angelägna projekt som hopkopplingen "Spårväg City" med "Lidingöbanan". Och skulle en erfaren operatör komma med förslag till spårtrafiklösningar så ruttnar de bort i nedersta byrålådan.

Vänligen / Lena

Ps: I nedanstående illustration representerar den tilltufsade SRJ-motorvagnen de som anser att varje trafikslag har sin plats i ett välfungerande kollektivtrafiksystem. Den hindrande vedhögen är en förvaltning som i den berömda "verktygslådan" (som ett trafiklandstingsråd upprepade många gånger när han blev intervjuad om försöken att stoppa tiggare i tunnelbanan) ingår för närvarande bara "BRT" och nya fantastiska tunnelbanor som är lösningen på allt.

All eventuell koppling till mina erfarenheter är en ren tillfällighet! :cry:

Bild
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Stefan Isaksson » ons 11 maj, 2016 4:09

1 skrev:Bild
Vänligen / Lena


Att det är svårt eller omöjligt att avgöra nyansen håller jag med om. Det som fick mig att reagera var att även 346 verkar vara enfärgad, alltså ingen vit fönsterhalva utan - liksom A13 - helblå.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 463
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 218 » ons 11 maj, 2016 9:28

1 skrev:
Stefan Isaksson skrev:Vad är det för bilder du har letat upp? Från invigningen 33? Annars antyder första bilden att det var en hel del folk som reste lokalt inom Söder med 8 och 19. Att Örbyvagnarna hade en speciell färgsättning kände jag till, men A12:an som kappkör ;-) med Örbyvagnen ser ut att ha samma färgsättning. Det var nytt för mig. SI


Vännen Stefan:

Om jag inte minns fel så invigdes/öppnades "Stockholms Första Tunnelbana" den 1 oktober 1933. Den aktuella bilden är tagen den 3 september 1933 och jag förmodar att det är någon form av provkörning med bara en A13. Notera klädseln på "passagerarna". Det verkar som om de rafsat ihop på platsen befintliga arbetare. Lastningen övervakas ju också av diverse trafikare i sina pampiga uniformer (måste ta ett snack med AB SS uniformsansvarige. Lite mer guld/silver i kepsen skulle sitta bra 8) ).

Betr. färgsättningen är det korrekt att "Örbyvagnarna" fick en något mörkare, ytterst elegant blå färg. Eftersom jag gett mig sjutton på att få uppleva en eller flera A13 "på linjen" innan jag passerar "yttersta växeln" så vore det väl lysande om någon kan krafsa fram det aktuella färgnumret redan nu. Alltid något att börja med.

Nu är dessa bilder svart/vita och tagna med någon form av konstljus. Men A12:an har säkert sin ordinarie färg. De ser bara lika ut.

Bästa ADDE:

"Kanske man kan behålla den gamla sträckan mellan Gullmarsplan och Enskede gård som en egen museibana?"

Jovisst skall vi göra det!!

Bild

Du brukar ju ha många goda och kreativa förslag i det mesta. Så sätt igång, bilda en specialsektion och lägg upp en plan samt genomför den. Och som roggek påpekar: Du får snabba Dig på så att de inte bygger hus på banvallen. Samtidigt får ju de som flyttar in i det nya bostadsområdet en perfekt förbindelse till Gullmarsplan med "Museilinje 8".

Förr i tiden brukade det ta oss ett till tre år från idé till invigning (Malmköping och Djurgården). Glöm inte att i god tid skicka mig en inbjudan till första provkörningen så att jag kan beställa färdtjänst! :D

Hälsar / Lena


Njaha fru 1 (och alla andra)!

Jag tror att A12:an på bilden har samma mörkblå färg som A13! Notera också det alldeles speciella sättet att placera vagnsnr i fronten som också hade med tunnelbanan att göra som ju sedan också "ärvdes" av C1 -. På rak arm kan jag komma på att i vårt första standardverk (!) "Hej Spårvagn!" finns det en bild utanför Enskedehallen med A12 stående parallellt med A13 och de har samma färgnyans.Tror att det var designen för tunnelbanan helt enkelt. Intressant ändå att det likväl som dagens "fattigmannatunnelbana" Blåbuss kan ha funnits en speciell Blåspårvagn som gick på det mest påkostade och moderna nätet! Historien upprepar sig! Vet inte om vare sig 335 eller 342 stått i Enskede någon gång och varit mörkblå, någon/båda? har väl automatisk tunnelbelysning (vilket i och för sig även bör ha varit tillämpligt vid färd under Hägerstensåsen som Brännkyrkavagnar). Däremot så har jag aldrig sett några bilder på vad som tycks som helblåa mörka B12 vilket ju i och för sig måste ha funnits. Nyansen har jag fått för mig var några steg över "Pacific Blue" för att nu ta en känd färg! :D Jag måste säga att jag alltid har uppfattat den gamla helblå mörka färgsättningen som blaffig och ful så för min del gör det inget om du inte funderar på att måla någon av A12:orna så. Möjligtvis som ett inspel för "Blåspårvagnar" då! :cheesygrin:

Se där ett givet samtalsämne när vi träffas i Alkärrshallen i kväll! A29 är i alla fall helt klart vackrast ljusblå!

Hälsn
218
218
 
Inlägg: 910
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Anders Hanquist » ons 11 maj, 2016 9:37

Beträffande bilden i tunneln:

Så reagerade jag också. Båda vagnarna verkar ha samma färgsättning, avvikande från den då gängse med vit överdel. Även om det naturligtvis kan vara svårt att se nyanser på ett s/v-foto. 346:an verkar dessutom nylackad. Kanske man målade om några äldre vagnar inför trafikstarten i Tunnelbanan 1933? Inget som jag hört något om, men så kan de ju ha varit. Båda vagnarna är också utrustade med albertkoppel. Dessa introducerades ju i Stockholm på vagnar typ A13.

Beträffande bilden från Engelbrektsgatan:

Hur gick detta till? Krock med en vedlastad bil? Den stora vedhögen på bulgariska ambassadens tomt i bakgrunden kan ju inte ha hamnat där. Är det en egen bild? Finns det tidpunkt för händelsen noterat?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 218 » ons 11 maj, 2016 10:10

Anders Hanquist skrev:Beträffande bilden i tunneln:

Så reagerade jag också. Båda vagnarna verkar ha samma färgsättning, avvikande från den då gängse med vit överdel. Även om det naturligtvis kan vara svårt att se nyanser på ett s/v-foto. 346:an verkar dessutom nylackad. Kanske man målade om några äldre vagnar inför trafikstarten i Tunnelbanan 1933? Inget som jag hört något om, men så kan de ju ha varit. Båda vagnarna är också utrustade med albertkoppel. Dessa introducerades ju i Stockholm på vagnar typ A13.

Beträffande bilden från Engelbrektsgatan:

Hur gick detta till? Krock med en vedlastad bil? Den stora vedhögen på bulgariska ambassadens tomt i bakgrunden kan ju inte ha hamnat där. Är det en egen bild? Finns det tidpunkt för händelsen noterat?


Tycker att A12:an (liksom A13) dessutom verkar vara målad i ett färgfält! Det vita runt fönstren borde helt klart ha brutit av annars!

218
218
 
Inlägg: 910
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Anders Hanquist » ons 11 maj, 2016 10:44

Jo visst. Förmodligen var det så att man helt enkelt "uppgraderade" ett antal A12 för att kunna använda i tunneltrafiken som reserv för A13 och försåg dem med tunnelbelysning, albertkoppel m m. Samt även den nya färgen. Dokument om detta borde finnas någonstans. Då kommer nästa fråga. Målades även några äldre släp om för att passa in?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1252
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Stefan Isaksson » ons 11 maj, 2016 11:36

Anders Hanquist skrev:Jo visst. Förmodligen var det så att man helt enkelt "uppgraderade" ett antal A12 för att kunna använda i tunneltrafiken som reserv för A13 och försåg dem med tunnelbelysning, albertkoppel m m. Samt även den nya färgen. Dokument om detta borde finnas någonstans. Då kommer nästa fråga. Målades även några äldre släp om för att passa in?


A13 var väl den enda typ som fick gå på linje 19 pga den högre spänningen (som jag antar sänktes på slutet för att tillåta A24),
men det förekom att 8 tursattes med A13, men frågan är väl om det ens var vanligt Vad jag förstått så var 8 normalt en A12-linje.

Ombyggnaden av 10 A12 talar väl sitt tydliga språk: nästan lika många som de 12 A13 som fanns.

Beträffande färgsättningen så kan man tänka sig att alla Enskedevagnarna under en kort period var Örbyvagnsblåa.
Om 8 och 19 under en period var de enda linjerna med albertkoppel, så är det liksom tunnelbelysningsautomatiken ett gott skäl för att göra dem särpräglade. När albertkoppel blev allmänna föll den en, kanske den viktigaste, anledningen.

Därmed nästa fråga: målades släpen också om?
Vilka släp talar vi om B17 eller tvåaxligt? B11 (eller var B12 först?) var nog på gång, men 1933 fanns de ännu inte. Jag skulle tro att normal sammansättning på den här tiden var V2 B17 och V3 något äldre tvåaxligt, möjligen rentav en fd hästspårvagn. Eftersom B17 inte räckte till detta måste även V2 varit tvåaxlig på flera håll i Stockholm, och i så fall varför inte på linje 8?

Hur som helst borde SS varit fullt på det klara med att släpvagnarna nog inte skulle gå länge på linje 8, ett par tre år kanske. Ommålning är inte så attraktivt i det läget, fast det kan ju ha skett ändå.

Jag skulle gissa att A12 återgick till vanlig färgsättning i takt med att de behövde målas om, och att släpvagnarna gick samma väg om de över huvud taget målades om. B11 skulle jag tro aldrig fick annan färgsättning än den vanliga (och det gäller B12 också).

På tal om tunnelutrustning, hur var det med släpvagnarna, det är ju i första hand frågan om automatisk tändning. Sköttes den från motorvagnen genom att man helt rått klippte belysningsströmmen eller var även släpen ombyggda på något sätt?

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 463
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Stefan Isaksson » ons 11 maj, 2016 12:38

Inge skrev:http://www.gamla.skarpnack.org/gallery/images/linje8/vplanold.jpg

B17 verkar stämma som V2. Hur ofta behövdes V3?


I rusningstid antar jag. Man behöver i och för sig inte tro att V3 behövdes på linje 8, men med tanke på att det gick V4 på slutet med A24 så föreställer jag mig att det regelmässigt gick V3 även där och även från början. Bebyggelsen var väl väsentligen klar redan på 20-talet?

Om fotot: B17 är definitivt blå-vit, men hur är det med motorvagnen? Jag tycker att den faktiskt ser helblå ut.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 463
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav daniel_s » ons 11 maj, 2016 15:30

Stefan Isaksson skrev:På tal om tunnelutrustning, hur var det med släpvagnarna, det är ju i första hand frågan om automatisk tändning. Sköttes den från motorvagnen genom att man helt rått klippte belysningsströmmen eller var även släpen ombyggda på något sätt?


Ja även uttaget för släpvagnsbelysning var (via sin egen strömbrytare och säkring) kopplad till tunnelbelysningsbrytaren, som alltså styrdes genom strömavtagarens rörelser. Det är ju inte fråga om några jättestora strömmar, kanske 3 A per vagn eller något sådant.

Det kan ha funnits olika varianter av installationen, ovanstående beskrivning gäller för vagn 335. Vet inte om den alls varit stationerad i Enskede, eller om den fick tunnelbelysning för att gå på brommalinjerna med sin mini-tunnel under Drottningholmsvägen.

Stefan Isaksson skrev:



Om fotot: B17 är definitivt blå-vit, men hur är det med motorvagnen? Jag tycker att den faktiskt ser helblå ut.

SI


Nej, den är vanligt målad. Öppnar man bilden i full storlek så ser man att vagnsnumret står mitt på långbalken med mörka siffror på ljus botten m m. Släpvagnen har dessutom kvar sin mekaniska signalklocka, även dessa försvann väl runt 1930?
daniel_s
 
Inlägg: 11226
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Stefan Isaksson » ons 11 maj, 2016 19:15

daniel_s skrev:Nej, den är vanligt målad. Öppnar man bilden i full storlek så ser man att vagnsnumret står mitt på långbalken med mörka siffror på ljus botten m m. Släpvagnen har dessutom kvar sin mekaniska signalklocka, även dessa försvann väl runt 1930?


Så synd, där rök en vacker bekräftelse. :cheesygrin:

Jag fick för mig att göra en liten huvudräkning på tursättningen. Det fanns som bekant 12 A13 och 18 B13. Antar vi att alla turer skulle gå att köra trevagnars, så får vi max 9 tågsätt, men jag tror mera på åtta turer med fyra A13 och två B13 i reserv. Det ligger ganska nära Uppsalas siffror från 1906 med åtta tursatta vagnar och tre i reserv (vilket jag fått fram genom att analysera mötesspåren.
Reservvagnarna kunde givetvis tursättas på linje 8, och det var nog det som inträffade lite då och då. Jag skulle tro ett max två tågsätt med tanke på antalet släpvagnar.
Till de tio A12-orna, skulle jag gissa på ungefär samma proportion släpvagnar, avrundat till jämnt antal. Säg 16 stycken och åtta turer även på linje 8. Den snålare vagnreserven här skulle då bero på att det gick att sätta in Örbyvagnar, eller låna in släp från andra vagnhallar.

Undrar förresten om B13 någonsin kopplades till A12? Om B13 även hade elektrisk broms kan det varit fullt möjligt.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 463
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Lars_J » ons 11 maj, 2016 22:45

Så som jag förstått det var det 10 st A12, jag tror det var de 10 sista (344-353 blir det väl) som fick tunnelbelysning för Tunnelbanan och att dessa också målades om i Örbyblått. Att de hade tunnelbelysning har jag sett på gamla elscheman, där står också vagnsnumren.

Bilden från Skarpnäcksslingan med en B17 - jag uppfattar det som att de är målade i 20-talets målning, dvs ljusblå färg (med lila dragning!) nedtill (denna blir nästan vit på dåtida svart-vita bilder) med svarta dekorlinjer, så som 76 och 846 är målade på Djurgården idag. Detta syns tydligast på kopplingsdosorna i bakänden, de är svarta. Senare målning på 40-talet och framåt - då var dosorna blå.

Men man kan ju undra om den mörkblå 288 (med släp) var ett provmålning inför Örbyblått. Om det kan vi nog bara spekulera.

/Lars J
Lars_J
 
Inlägg: 290
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 22:14

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 1 » tor 12 maj, 2016 10:56

Stefan Isaksson skrev:
Inge skrev: Hur ofta behövdes V3?


I rusningstid antar jag. Man behöver i och för sig inte tro att V3 behövdes på linje 8, men med tanke på att det gick V4 på slutet med A24 så föreställer jag mig att det regelmässigt gick V3 även där och även från början. Bebyggelsen var väl väsentligen klar redan på 20-talet? SI


Jo, nog var utsättningen av V3-tåg på linje 8 vanligare än på linje 19 i början.

Bild

Jag gillar verkligen den här "järnvägsmässiga" uppskyltningen från 1950 i korsningen Gamla Tyresövägen/Sockenvägen/Kärrtorpsvägen

Bild

Men på linje 19 ökade resandet kraftigt i början 1950-talet och även där blev V3-tåg vanliga. Notera byggandet av T-banestationen uppe till vänster i bilden från Svedmyra.

Bild

Hälsar / Lena

som nu skall köra maj månads traditionella "soptåg" i V3-konstellation på härvarande järnväg. Attans praktiskt att kunna åka runt 1,1 kilometer och elegant plocka ihop allt som skall till återvinning resp. destruktion vid station "Brännkyrka". Jag förvånas ständigt hur mina kära grannar vars tomtareal överstiger 3 ha klarar sig utan spårburna, interna transporter...? :)

Bild
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AGR och 1 gäst