"Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav 1 » sön 08 maj, 2016 21:18

Vid nattens arbete i mitt "datormuseirum" där jag omges med flera bord "toppade" med arkivmateriel som skall insorteras i pärmar och album...

Bild

...så föll min blick på en bild från en av de många utfärder vi gjorde på spårvägsnätet i Stockholm. En av de mer minnevärda var med ett tåg bestående av tre A24.

Bild

Därmed ger jag en chans till medlem nr 17 att berätta om vårt elände att få alla vagnarna att ha strömavtagaren främst i tåget. Jag vet inte hur många gånger vi körde runt i Brännkyrkahallen för att få till det. Samt att dammsuga hallen på svenska flaggor....!

Men mina tankar när jag såg bilden var fastmer att fundera på hur i gångna tider trafikvagnar fick ett nytt liv efter pensioneringen som ombyggda till "verkvagnar". Jag har svårt att framför mig se en uppgift för exempelvis en A36. Törhända kanske som testobjekt för broräcken till en ny spårvägsbro till Lidingö.

Ni kanske minns hur man i den gamla hoppbacken vid Stora Mossen (det var väl där...?) hissade upp gamla SS-bussar och lät dem braka ner genom olika konstruktioner av broräcken. Detta törhända som ett resultat av den fruktansvärda händelsen när en trådbuss körde ner från den gamla bron till Stora Essingen.

Det verkar som om ombyggnation av gamla trafikvagnar till andra uppgifter upphörde i och med A13. Därefter låter man specialtillverka de verkvagnar som erfordras.

De A24/30 som finns kvar på linje 21 nr 17 resp. linje 22 nr 304 får väl närmast betraktas som museivagnar som ävenledes kan användas som "verkvagnar" vid frost- och isbildning på kontaktledningen.

Söndagskvällens filosofering kan väl noteras som "Vagnarna som överlevde". Och är det någon vagntyp som utmärker sig, så måste man väl ändock utnämna just A13 som den riktiga överlevaren.

Bild

Förutom att delar från A13 återfinnes i ett antal lok så är det väl i och för sig bara f.d.nr 360 som numera SL litt. A203 nr 9360 dragvagn finns kvar i aktiv tjänst.

Men nere i "köpingen" finns faktiskt två A13 i väntan på ett nytt liv.

Den som är närmast aktuell är nr 361 som SL litt. A238 nr 9199 slipmotorvagn där vi funderar på om den skulle kunna rustas upp och återinsättas i sin gamla roll.

Bild

Förutom just den nödvändiga återkommande "slipningen" av spåren är detta ett utmärkt arbetsredskap vid "lövhalka". Vi hoppas att under sommaren kunna dra upp den från sin pensionärstillvaro i "Trumslagarhallen" till verkstaden och efter en rejäl uppstädning göra kontroller och uppmätningar av alla system för att avgöra vagnens status och behövliga arbeten.

Men det rikta "ögongodiset" och för många ett efterlängtat tillskott till museitrafiken i Malmköping är utan tvekan A13 nr 363 som Inköptes av SSS år 1987 från AB Storstockholms Lokaltrafik för 500:- kronor som dåvarande "dragvagn" SL litt. A203 nr 9363.

Bild

År 1987 påbörjades storrevision där bl.a. boggierna renoverades i Hammarbyverkstaden år 1988. Därefter fick den stå tillbaka för mer angelägna projekt och har väl nästan glömts bort bland alla de 132 spårburna fordon som finnes i SSS lokaltrafikmuseum...!

Men själv känner jag nästan en rysning bara av att närma mig den gigantiska kontrollern FB 135, hänga upp kepsen samt väcka liv i motorerna av typ LJ 46 på 4 x 72 = 288 kW, Morrrr....!

Bild

I det "osorterade arkivet" finns flera påminnelser om vagnens senaste liv. Någon expret får gärna berätta mer om platsen för det byte av en övergångsväxel som verkar ske på "Nockebybanan".

Bild
Bild

Bortsett från den figurerande vagnen finns så mycket mer att gotta sig åt på dessa bilder från en försvunnen epok. Den tid man inte behövde stänga av en spårvägslinje i månader för att göra ett enkelt spårarbete. Här är det full fart för att få det hela klart, så att den ordinarie trafiken kan komma igång så snabbt som möjligt.

Bild

Notera exempelvis den härliga arbetsstyrkan med allt från rejäla arbetskläder till korrekt uniformering samt dessutom en administratör i svart kostym och slips!

Och den arbetande spårgående kranen skall enligt SSS vagnförteckning vara nr 9229 som nu gör god nytta i "köpingen".

Bild

Men jag undrar om det inte är något vajsing på numreringen i vagnbeskrivningen? För dåvarande SS köpte två kranar år 1951 av denna typ. Men om det är "vår" kran som figurerar här så har den fått en ny bom.

Men vår dragvagn 9363 hade ett slitsamt liv vid byggnationen av de nya T-banelinjerna söder ut. Ballastgrus och fyllningar anlände med pråmar till Söder Mälarstrand. Förutom spår för järnvägsvagnar så fanns det också ett elektrifierat spår som en rest från den tid då SS hade "boskapsvagnar" (och då tänker jag inte på linje 7 som enligt intervju i SvD av oppositionslandstingsrådet (S) bara "transporterar någon enstaka turist"... :| ) som hämtade djuren från inkommande Mälarbåtar för sista resan till Slakthuset.

Nu kom 9363 med en radda grusvagnar som fylldes med hjälp av en kran..

Bild

Rätta mig gärna om jag har fel - men under lunchrasterna på Södra Latin, så var jag ofta där nere och har för mig att det var en fast kran längst bort mot Slussen mellan "Mariahissen" och uppfarten "Torkel Knutssonsgatan" som användes för gruslastningen. För att komma upp i backen till Hornsgatan fick 9363 visa vad den kunde.

Bild

Förmodligen ytterst elegant och miljövänligt att använda befintlig infrastruktur jämfört med dåtidens tämligen små och bolmande lastbilar. Men det tog väl sin tid att leverera allt grus.

Bild

Nåväl, nu gäller det att vaka över 9360 så att även den får ett tryggat liv när den tages ur aktiv tjänst. Då har vi tre A13 att laborera med. En av dem skulle t.o.m. kunna strippas och fortsätta som släpvagn B13. Erforderliga boggier finnes i SSS förråd.

Vänliga Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv" - del 2

Inläggav Lars_J » sön 08 maj, 2016 22:15

Maffiga och för mig okända bilder från Torkel Knutssonsgatan...........

9229 gjorde tjänst senast denna helg genom att lyfta spår. Bommen är nu inte längre inklädd, men på bilderna från Nockeby (?) var bommen klädd med träskivor (tror jag det var). Dessa togs bort och bommen sanerades från rost när den målades upp i Mkp.

Kan det vara ombyggnad av Nockeby omkring år 1959-1960 innan slingan skulle rivas och ersättas med säckstation? Innan de ändrade Nockebybanan för att använda tunnelbanehjul (tjock hjulfläns) ca år 1982 så låg det dubbla övergångsväxlar av gatuspårsmodell med smal flänsränna i Nockeby. Det måste vara dessa som ska läggas in (gissar jag) och i sådant fall bör årtalet vara en tid innan slingan togs ur bruk.

/Lars J
Lars_J

Inläggav Stefan Isaksson » sön 08 maj, 2016 22:16

Ytterst trevliga bilder.
Jag bifogar en egen bild på 9363 från en gång när den var ute i tub 2 och drog stenskrotningståget (som bl a innehöll en nedskuren A29).
Bilden är väl inte så bra tekniskt, och dessutom inte särskilt bra scannad (orginalet är en färgdia), men ändå.

SI
P. S. Är det en gammal facitskrivmaskin jag skymtar på första bilden? :D
Bilagor
Stenskrotningståget (41-27).jpg
Stenskrotningståget (41-27).jpg (92.08 KiB) Visad 3482 gånger
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav daniel_s » sön 08 maj, 2016 22:35

1 skrev:Bild

Därmed ger jag en chans till medlem nr 17 att berätta om vårt elände att få alla vagnarna att ha strömavtagaren främst i tåget. Jag vet inte hur många gånger vi körde runt i Brännkyrkahallen för att få till det.

För att få till vad? Ni kan ju inte ha behövt vända mer än en vagn för att få alla vända åt samma håll (eller högst två om det skulle vara åt ett visst håll, såvida inte alla tre var felvända från början för då hade man fått vända hela tåget en gång). Men de skulle kanske vara i nummerordning också?

Men det kanske var som vid vissa övningar jag har bevittnat, att den som tänkte inte tänkte ordentligt, eller att den som hörde på inte hörde på ordentligt. Eller att det var flera inblandade som inte kommunicerade ordentligt...
Senast redigerad av daniel_s sön 08 maj, 2016 22:42, redigerad totalt 2 gånger.
daniel_s

Inläggav 1 » sön 08 maj, 2016 22:36

Lars_J skrev:Maffiga och för mig okända bilder från Torkel Knutssonsgatan.........../Lars J

Ha, ha! :lol:

Jag ser nu att min skrivning kan få läsaren att tro att det är Torkel Knutsson på bilderna. Men det torde väl vara uppe vid nuvarande Globenområdet!

Kul att kranen verkligen gör nytta i "köpingen".

Det som förvirrar mig en smula runt de två kranarnas numrering är att i vagnförteckningen under rubriken "data för typen A225" anges "Vagnsnummer: 9226-9227 " .

Är det felskrivning eller ändrades numreringen senare...?

Och till Stefan ett tack för "tunnelbilden" av 9363. Vilka härliga totalt olika miljöer för en gammal spårvagn att arbeta i!

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav 1 » sön 08 maj, 2016 23:03

daniel_s skrev:För att få till vad? Ni kan ju inte ha behövt vända mer än en vagn för att få alla vända åt samma håll (eller högst två om det skulle vara åt ett visst håll, såvida inte alla tre var felvända från början för då hade man fått vända hela tåget en gång). Men de skulle kanske vara i nummerordning också?

Självklart i nummerordning; 373, 374 samt 375. Allt annat totalt otänkbart för "De Sanna Diggarna"! :wink:

Bild

Törhända tål den gamla historien att återberättas "att liten hämnd är också en hämnd"?

Även om vi själva skötte allt det praktiska runt våra utfärder inkl. vagnar, förare och konduktörer så måste vi ha ett formellt tillstånd av dåvarande SS "PR-avdelning" där chefen Staffan Timell var en stor diggare av vår verksamhet. Uthyrningsverksamheten sköttes dock av en medarbetare som troligtvis inte visste bokstäverna "PR" betydde. Låt oss kalla honom "herr S".

Han missade aldrig ett tillfälle att sätta krokben för vår verksamhet. Men blev alltid överkörd när vi klättrade en bit i SS organisation.

När vi lämnade Nybroplan i riktning mot Norrmalmstorg med en svettig trafikmästare som sprang före i avsikt att stänga av de elektriska växlarna (I vilka våra tre strömavtagare kunde ställa till med elände) upptäcker vi "herr S" stående i en portuppgång för att spana in våra förehavanden.

Det togs ett snabbt beslut att göra en liten divergering och istället för Hamngatan rakt fram svängde vi in på Norrmalmstorg och körde ett varv runt kvarteret där de fullsatta vagnarnas passagerare glatt vinkade till "herr S" när vi andra gången passerade honom.

// Lena
Senast redigerad av 1 mån 09 maj, 2016 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
1

Inläggav AGR » mån 09 maj, 2016 6:48

daniel_s skrev:
1 skrev:Bild

Därmed ger jag en chans till medlem nr 17 att berätta om vårt elände att få alla vagnarna att ha strömavtagaren främst i tåget. Jag vet inte hur många gånger vi körde runt i Brännkyrkahallen för att få till det.

För att få till vad? Ni kan ju inte ha behövt vända mer än en vagn för att få alla vända åt samma håll (eller högst två om det skulle vara åt ett visst håll, såvida inte alla tre var felvända från början för då hade man fått vända hela tåget en gång). Men de skulle kanske vara i nummerordning också?

Men det kanske var som vid vissa övningar jag har bevittnat, att den som tänkte inte tänkte ordentligt, eller att den som hörde på inte hörde på ordentligt. Eller att det var flera inblandade som inte kommunicerade ordentligt...

1: Först så måste vi leta fram de 3st A24 vi skulle ha. 2: Sen så skulle vagnarna kopplas i nummerordning och A-ändan åt samma håll. Dessutom tillkom att hitta 48st flaggor i BKH.
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR

Inläggav C12C3C3C12 » mån 09 maj, 2016 12:08

Jag håller på att plöja igenom mina gamla SoB, i nummer 7/1974 står det att inte bara motorerna råmade på Södermälarstrand/Torkel Knutsonsgatan, även boskap gjorde det på sin resa till Slakthuset i Enskede från slutat av 1912 till 1928 när den trafiken upphörde, även svin medfördes i dom 4 vagnar som användes som boskapsvagnar av spårvägen. En sak jag undrar över hur långt kontaktledningen sträckte sig, nere på kajen var det inte "hinderfritt" för det, kommer ihåg spåren från Hornsgatan ner till kajen.

Har också för mig att det fanns kranar på Södermälarstrand också, bodde ju vid Slussen i mitten av 60-talet.
C12C3C3C12

Inläggav 218 » mån 09 maj, 2016 14:19

C12C3C3C12 skrev:Jag håller på att plöja igenom mina gamla SoB, i nummer 7/1974 står det att inte bara motorerna råmade på Södermälarstrand/Torkel Knutsonsgatan, även boskap gjorde det på sin resa till Slakthuset i Enskede från slutat av 1912 till 1928 när den trafiken upphörde, även svin medfördes i dom 4 vagnar som användes som boskapsvagnar av spårvägen. En sak jag undrar över hur långt kontaktledningen sträckte sig, nere på kajen var det inte "hinderfritt" för det, kommer ihåg spåren från Hornsgatan ner till kajen.

Har också för mig att det fanns kranar på Södermälarstrand också, bodde ju vid Slussen i mitten av 60-talet.

Den här fina bilden från Stockholmskällan daterad till 28 december 1950 kan ge ett hum!

218

http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... -B1383.jpg
218

Inläggav C12C3C3C12 » mån 09 maj, 2016 15:41

218 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jag håller på att plöja igenom mina gamla SoB, i nummer 7/1974 står det att inte bara motorerna råmade på Södermälarstrand/Torkel Knutsonsgatan, även boskap gjorde det på sin resa till Slakthuset i Enskede från slutat av 1912 till 1928 när den trafiken upphörde, även svin medfördes i dom 4 vagnar som användes som boskapsvagnar av spårvägen. En sak jag undrar över hur långt kontaktledningen sträckte sig, nere på kajen var det inte "hinderfritt" för det, kommer ihåg spåren från Hornsgatan ner till kajen.

Den här fina bilden från Stockholmskällan daterad till 28 december 1950 kan ge ett hum!

218

http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... -B1383.jpg

Tack 218, då var det tråd hela vägen som jag misstänkte.
C12C3C3C12

Inläggav 1 » mån 09 maj, 2016 18:10

Tack värderade herr Tvåhundraaderton för den fantastiska bilden som tyvärr krossade mitt dunkla minne att det var en fast kran vid spårvägens grussilo.... :(

Intressant dock att notera hur man fick rangera om tåget. När man kom med tomtåg från Hornsgatan och nerför backen Torkel Knutsson så fortsatte man en bit utmed Söder Mälarstrand för att sedan backa tågets grusvagnar under silon. Efter erhållen last fick man köra framåt en bit, koppla loss motorvagnen som fick gå mot Slussen och tillbaka på spår 2 och sedan via övergångsväxeln haka på grusvagnarna och skjuta dem till växeln samt byte av körriktning för vidare färd uppför Torkel Knutsson.

Kul att se en bild med en A8 som dragare. En väldigt "typisk vagn" med sina många smala fönster.

Bild
Bild

För att återvända till "överlevarna" där A13 nr 362 törhända bara överlever i form av lämnade delar till andra dragfordon, kan jag inte låta bli att visa denna bild där nämnda vagn den 25/11 1950 tydligen tröttnade på sitt dagliga värv och i slingan vid Åkeshov tog ett djärvt skutt ut i spenaten. En slinga som försvann 17/9 1951.

Bild

Utan dagens gigantiska mobila kranbilar måste det ha varit ett jäkla slit att få tillbaks vagnen på spåret. Observera att A13 hade en tomvikt på lite drygt 30 ton medan exempelvis en Cx väger runt 23 ton. Notera gärna den originella arbetsplatsbelysningen. Man har en korg med seriekopplade glödlampor som helt enkelt hängs upp på kontaktledningen och sedan en kabel ner som jordas i rälsen.

//Lena

Ps: Jodå, visst är det en "Facit Privat" som skymtar under högen av bilder. Den skrivmaskinen köpte jag på avbetalning år 1957 och från 1960 är det åtskilliga nummer av "MfSS" som har producerats i den med hjälp av utknackade stenciler. Det gick åt mycket av morsans nagellack för att reparera felskrivningar...! :P
Senast redigerad av 1 mån 09 maj, 2016 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
1

Inläggav C12C3C3C12 » mån 09 maj, 2016 18:51

Det är med mössan i handen som jag med största tvekan rättar ärade #1, om damen tittar närmare finns det spår framför vagnen, min gissning är att motorvagn 362 gick ur i växeln.

Hmm fanns det rundgångsspår nere på Södermälarstrand, ser nästan ut som det på bilden från Stockholmskällan.

Ser nu när jag tittar närmare på vad #1 postade tidigare, ser att boskapsvagnarna nämns där.
C12C3C3C12

Inläggav 1 » mån 09 maj, 2016 20:23

C12C3C3C12 skrev:Det är med mössan i handen som jag med största tvekan rättar ärade #1, om damen tittar närmare finns det spår framför vagnen, min gissning är att motorvagn 362 gick ur i växeln.

Min kära vän, sätt på Dig mössan igen!

Jag tycker att det roliga med just bilder på Forum är att vi kan räta ut totalt obsoleta frågetecken från en svunnen tid. Samt riktigt grotta ner oss i för den ungdomliga publiken totalt ointressanta händelser.

Men jag får en malande ångest när jag ser good old 362 i sin urspårade position; ”Hur f-n gick detta till…”!

Bild

Jomenvisst ser jag spår framför vagnen. Men på utsidan. Enligt min mening står vagnens framdel mellan vänsterspår Ängby och slingan.

Slingan i Åkeshov låg ju ”nedan” om den fortsatta linjen till Islandstorget.

Bild

Mig veterligen så var växeln från vänsterspåret till slingan signalreglerad. Huruvida det fanns någon förregling är mig okänt.

Slingan verkar ju ha rätt snäv kurvatur och troligtvis växeln också.

Ponera nu att växeln låg rätt, d.v.s. färd mot slingan, så måste ju vagnen haft rätt bra fart för att klättra ur och fortsätta i tangentens riktning. 30 ton spårvagn kräver bra ingångsfart för att hamna med mer än halva vagnslängden utanför sitt spår.

Bortsett från ev. signalmeddelande, så skulle det vid dåligt slutande växeltunga (observera att det var i slutet av november, kanske mot slutet av eftermiddagen och därför rätt mörkt) vagnen fortsatt rakt fram, spårat ut med främre boggien strax före hjärtstycket, dock med de högra hjulen fortfarande mellan skenorna.

Men här verkar den stå helt vid sidan av vänsterspår mot Ängby!

Situationen kräver omedelbar insats av säkerhetsutredare innan jag kan giva röjningsmedgivande av mina undringar. :roll:

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Inge » mån 09 maj, 2016 20:40

Det står ju Ängby på vagnen så rimligen låg växeln fel, dvs mot slingan. Kanske hade han inte stannat vid hållplatsen och därför hög fart. Beträffande signalerna har jag ingen hypotes.

Eller ja det står ju 11E också. Men jag tror ändå föraren tänkte sig att fortsätta rakt fram.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Stefan Isaksson » mån 09 maj, 2016 21:11

Så värst snäv kurvatur behöver slingan inte haft (även om jag också tror att den hade det). Det är väl en nedslagen reläkur som ligger i förgrunden, så spårvagnen verkar verkligen gått mellan spåren.
Däremot reagerar jag på höjdskillnaden för slingan. Det verkar inte varit någon liten backe. Inga markarbeten i onödan där inte.

Beträffande belysningen så ser den ut som den så kallade solen, som jag sett i Malmköping. Om det är samma aggregat eller ett syskon låter jag vara osagt.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav daniel_s » mån 09 maj, 2016 21:34

En urspåringsorsak som ofta glöms bort är dålig eller felaktig hjulprofil, men i det här fallet tyder väl som sagt vagnens skyltning på att det är något lurt med förarens körning. Säkerligen finns det en skriven rapport om den här historien men det är ju kul att spekulera. Hur manövrerades växeln vid Åkeshovsslingan? Kanske var det den klassikern, att föraren räknade med att växeln skulle ligga rakt fram och så gjorde den inte det. Signalreglering spelar ibland ingen roll, ty vad föraren förväntar sig kan ibland vara viktigare än vilken signalbild som faktiskt visas.

Skyltningen Ängby behöver det väl iofs inte vara något konstigt med. Örbyvagnarna gick väl aldrig till Tegelbacken (eller?), så 11E kan kanske ha gått Fridhemsplan-Islandstorget i det här fallet. Kanske går pappskyltarna i kupéfönstren att läsa på originalbilden. Men det kan ju också vara så att föraren pga någon oregelmässighet fått order att köra till Islandstorget i stället för Åkeshov och sedan klantat till det på något sätt, t ex kört för fort och varit ouppmärksam på växelläget/signalbilden.

Notera för övrigt de två 700-voltsmatade lamporna som är anslutna mellan räl och kontaktledning!
daniel_s

Inläggav daniel_s » mån 09 maj, 2016 21:47

Stefan Isaksson skrev:Så värst snäv kurvatur behöver slingan inte haft (även om jag också tror att den hade det). Det är väl en nedslagen reläkur som ligger i förgrunden, så spårvagnen verkar verkligen gått mellan spåren.
Däremot reagerar jag på höjdskillnaden för slingan. Det verkar inte varit någon liten backe. Inga markarbeten i onödan där inte.

I boken "Ängbybanan Ängbyvagnarna Brommahallen" (SS 1944) finns en ritning som anger att kurvspåret på bilden har en radie på 35 m och är plant, sedan ansluter ett kort rakspår som lutar 1:50 vilket är en ganska beskedlig lutning (20 promille) och själva slingan är sedan plan. Det genomgående spåret, som vagnen inte helt och hållet står på, ligger i en kurva med 300 m kurvradie så kanske är det lite allmänt förvrängda perspektiv på bilden.
daniel_s

Inläggav 1 » mån 09 maj, 2016 22:10

Låt mig först konstatera att det fanns två högtrafiklinjer på Ängbybanan;

11 E som i det aktuella fallet kördes med ”Örbyvagnståg” på sträckan Fridhemsplan – Islandstorget (Ängby) under den korta perioden 10/9 1949 t.o.m. 31 maj 1951.

Övrig tid linjesträckningen existerade 1/7 1948 t.o.m. 26/11 1952 blandad kompott av "gammelvagnar" och Ängbytåg.

11Å som från 1/10 1944 gick sträckan Fridhemsplan – Åkeshov för att därefter från den 1/7 1948 utsträckas till Tegelbacken. Tursattes med omväxlande A11/12 B11/12 och ”Ängbyvagnar”. Sista trafikdag 17/9 1951.

Man körde på sikt, utan blocksignaler. Vid vändslingan i Åkeshov skyddades växlar och korsningar av en reläsäkerhetsanläggning av järnvägstyp. Manövreringen skedde dock inte från någon ställverksapparat, utan automatiskt genom påverkan på spårledningar respektive genom att förarna valde tågväg. Oklart om detta utfördes med ”knapptryck” eller motorpådrag.

Jag förmodar att föraren manuellt fick begära tågväg eftersom det andra systemet inte är säkert när Ängbytågen kunde ha flera strömavtagare.

Så fram till dess någon gräver i de djupa arkiven så får vi väl utgå från den ”mänskliga faktorn”. En kanske trött förare glömmer att trycka alt. trycker fel; drar järnet in i den fellagda växeln och far ut i spenaten.

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav daniel_s » mån 09 maj, 2016 22:32

Det finns flera olika sätt att få strömpådragsmanövrering att fungera för tåg med flera strömavtagare. Exempelvis kan man ha en spårledning som låser växeln eller en automatik som räknar strömavtagare.

Men som du själv säger, så är föraren i regel den svagaste länken. Konstigt nog så gör vi alltid så att vi konstruerar oss bort från alla risker som är lätta att komma på, och resten överlämnar vi åt människan att hålla reda på. Exempelvis bygger man alla möjliga komplicerade styrutrustningar och märkliga signaler för att säkerställa att spårvägsväxlar läggs i just det läge som föraren begär, men ingenting som ser till att föraren väljer rätt. Det går oftast bra ändå men när det inte gör det, så kan det bli riktigt konstigt. Men det behöver ju inte ha varit orsaken i det här fallet!
daniel_s

Inläggav C12C3C3C12 » tis 10 maj, 2016 0:03

Hmm bilderna från spårläggningen är nog från Nockeby när dom rev slingan, känner igen nerförsbacken samt vägen bredvid (som nu tagit på mössan).

Vad det gäller Åkeshov, kan det inte vara så att man väntade med bärgningen till trafikfri tid.

Och nu med förväntad tågväg - körde L15 ----> Tekniska Högskolan, drog på vid Östermalmstorg, saknade knycken vid växeln samt tvärnitade, var på väg till Karlaplan vilken jag inte ville till, förväntade 2 gröna vilket jag tydligen inte hade :oops:
C12C3C3C12

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)