Den Gule spårvagnen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Den Gule spårvagnen

Inläggav Bosse från Kärra » ons 04 maj, 2016 19:42

Gå in på Den Gule spårvagnen och titta https://www.youtube.com/watch?v=XM3U7voUPAo. Det var väl inte bara Göteborg som har haft färger på destinastionsskyltarna?
Bosse från Kärra

Re: Den Gule spårvagnen

Inläggav 2763 » tor 05 maj, 2016 5:16

Nä, verkligen inte. Norrköping har olika färger, Helsingborg hade (JS Edström var inblandad där med) Jönköping om jag minns rätt och säkert några till.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Hechtwagen » tor 05 maj, 2016 7:52

Lägg till Stockholm och! Lidingö till listan!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Stockholms linjefärger, inklusive några som aldrig fanns.

Inläggav Stefan Isaksson » tor 05 maj, 2016 11:28

Så fort som det fanns flera linjer, så infördes i samtliga städer jag känner till linjefärger.
Om näten blir så omfattande så att det är svårt att hitta på färger, så kunde systemet överges.

I Stockholms fall var väl det direkta skälet till att linjefärgerna försvann att tre separata nät: norr om Slussen (SNS), Södermalm (SSB) och Brännkyrka (SF) successivt slogs ihop. Någon samordning av linjefärger var det inte tal om.

Om jag kommer ihåg rätt var det (SS linjenummer inom parantes):
2 gröna: SNS 1 och SSB 3 (1 och 8)
2 vita: SNS 2 och SSB 1 (2 och 10)
3 röda: SNS 3, SSB 2 och SF 3 (3, 9 och 17M)
3 blå: SNS 4, SSB 4 och SF 2 (4, 6 och 17T)
2 gula: SNS 5 och SF 1 (5 och 16)
1 gul/blå: SNS 7 (7)
Dessutom hade det funnits en röd/grön: SNS 6 (sammanslagen med SNS 5, närmast motsvarande SS 10)

Som ett kuriosum kan nämnas en linjeplan för södermalm som verkar ha blivit beslutad men som aldrig kom till stånd (sannolikt pga lågkonjunkturer och första världskriget):
1 Blå: Slussen - blivande Katarinavägen - Danvikstull (blev byggd, men inte i denna sträckning, jfr linje 6 och 9)
2 Röd: Slussen - blivande Södergatan - Hammarby torg (dvs hammarbyhamnen, egentligen en ändrad linje 9)
3 Grön: Slussen - Södra begravningsplatsen (blev byggd, jfr SS 8)
4 Gredelin: Slussen - Swedenborgsgatan - Årstatorg (aldrig anlagt torg nära nuvarande Södersjukhuset)
5 Svart: Slussen-Hornstull (blev byggd, jfr SS 10)
6 Brun: Slussen - Söder mälarstrand - Reymersholm.
7 Gul: Hornsgatan - Danvikstull helst via Åsögatan - Katarina Bangata och Ringvägen i båda ändar (inklusive den aldrig anlagda delen), men annars via Skånegatan. Blev delvis byggd, men då som SSB blå linje, via Katarinavägen till Slussen.

Linje 5 eller 6 avsågs förlängas ut i Liljeholmen/Brännkyrka. Vilken av dem berodde på var den nya bron anlades.

De nuvarande stombusslinjerna 1-4 märks på hållplatserna med färger som tydligt anknyter till SNS gamla linjefärger:
1 Grön
2 Gul
3 Röd
4 Blå

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Bosse från Kärra » tor 05 maj, 2016 11:50

Ett litet fel i filmen (om ni tittade på den) Vad är det för fel och vad skulle jag sagt ? För er från väst tycker jag att det är för lätt :D
Bosse från Kärra

Inläggav minimum traction » tor 05 maj, 2016 16:14

Stefan Isaksson skrev:Så fort som det fanns flera linjer, så infördes i samtliga städer jag känner till linjefärger.
Om näten blir så omfattande så att det är svårt att hitta på färger, så kunde systemet överges.

Ett annat alternativ när färgerna började ta slut var ju att kombinera flera. Göteborg har väl haft några (åtminstone extra-) linjer med diagonaldelade bakgrunder på skyltarna. Amsterdam har "vapenbilder" än idag. De senare tycks ha tillkommit 1904, men jag vet inte om det var för att färgerna började ta slut.

Ingen konstig idé innan man kunde räkna med att "alla" kunde läsa.
minimum traction

Inläggav 996 » fre 06 maj, 2016 7:35

Hechtwagen skrev:Lägg till Stockholm och! Lidingö till listan!

København, Århus, Odense, Oslo, Trondheim, Bergen, Glasgow ... for å nevne noen flere.
På sett og vis bruker man det jo i stor utstrekning på moderne linjekart "over hele verden".

Mvh Bjørn
996

Inläggav Bosse från Kärra » fre 06 maj, 2016 14:37

Tack för alla svar :D Vilket år försvann färgerna i Stockholm? Var det bara i Göteborg som man talade om den gule, den röde vagnen osv? Den här historien har jag hört i många olika varianter. Därför frågan?
Bosse från Kärra

Inläggav 996 » fre 06 maj, 2016 15:33

Bosse från Kärra skrev:Tack för alla svar :D Vilket år försvann färgerna i Stockholm? Var det bara i Göteborg som man talade om den gule, den röde vagnen osv? Den här historien har jag hört i många olika varianter. Därför frågan?

Slike oppsikrsvekkende historier finner du i alle sporveier. Hvor sanne de er kan jo diskuteres, men at det har skjedd en gang, et sted er vel nesten opplagt. At det har skjedd flere steder er jo ikke usannsynlig heller. De gir seg jo nesten selv.
I Oslo fikk det "bå" sporveisselskapet ordre av poltiet å omnunnere alle sine vogner slik at de ikke var sammenfallende med numre fra de andre selskapene. var det blå ød vogne ller en rød-rød vogn, eller en rød grønn vogn....

Alle vognene måtte gis nummer i 100-serien slik at 1 ble 101 osv. da var det trikk nr. 1 som hadde kollidert med trikk nr. 9...

Mvh Vansker over alt
996

Återgå till Spårtrafik (bilder)