"Djupdykning i osorterat arkiv"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Djupdykning i osorterat arkiv"

Inläggav 1 » sön 01 maj, 2016 17:31

Jag har lyckan att bo permanent ute i skärgården i ett (numera) tämligen gediget funkisbygge från 1932. Kidsen är sedan länge utflugna vilket innebär att jag och min hustru kan breda ut oss ordentligt i kåken. Uppe på övervåningen längst bort i en korridor har jag det s.k. "datormuseirummet". Noup - jag samlar inte på datorer - obsoleta exemplar ligger som fyllning i min "trädgårdsjärnväg" till glädje för kommande arkeologers utgrävningar.

Men jag kör själv rätt mycket bokföring i min lilla företagsgrupp och har ett urgammalt program som inte går att använda på mina moderna maskiner. Så jag håller igång ett gammalt tröskverk som inte precis är särskilt snabbt men fantastiskt pålitligt. Av någon förunderlig anledning så går inte datorn att stänga av. Javisst, kan jag dra sladden ur väggen. Men den har nu varit påslagen i över 10 år och verkar inte ha något emot det...!

I alla händelser så fungerar det aktuella rummet även som ett "arbetsarkiv" för allt vad jag samlat på mig under 56 års aktiv verksamhet i den trafikmuseala världen, i detta fall fotografier och dokumentation. Så på flera bord ligger travar med osorterad historik.

När min kära dator eftertänksamt och något stönande tuggar ur sig "huvudböcker", verifikationslistor och alla månatliga rapporter så är det lätt att försjunka i nostalgiska återblickar på något roligt i de ovan nämnda "högarna".

Jag tänkte på Peter Bolin som lägger ner grannlaga arbete på sin skrift om "Sundbybergsbanan" och varför inte kika på den..?

Linje 15 tur 2 har anlänt till Norra Bantorget och föraren skall bara avsluta sitt samtal med en person på refugen för att sedan svänga ner till avgångshållplatsen utanför "Vinterpalatset".

Bild

Och en kall vinterdag står ett tåg och inväntar avgång, vänligt lysande och värme inombords som välkomna frusna passagerare.

Det som är unikt är att det troligtvis är den enda bild jag har på linje 15 där man som V2 stoppat in en B17-vagn. En designmässigt helt avvikande vagntyp från B11/12.

Bild

År 1922-23 byggde M.A.N och ASEA 20 stycken B17. Ingen finns bevarad men att vi på jakten efter en C7 (som faktiskt återfanns som sommarstuga) under just denna vår hittade diverse "likdelar" som troligtvis härstammade från en B17.

Lösa planer har också diskuterats att ta korgen från en Peter Witt-vagn och med utgångspunkt från den återskapa en B17.

Bild

En solig dag, troligtvis en söndag eftersom vi var strävsamma skolgossar som enbart då kunde slita oss från pluggandet och bege oss ut på fotosafari, möter jag en gammal vän; A12 nr 335. Den har genom nämnda gossars visioner, blod (fråga Åke Eriksson hur många gånger han besökt akuten för skador i samband med vår "hobby" :P) svett och tömda spargrisar fått ett förhoppningsvis "evigt liv" och njuter numera av sin pensionärstillvaro på "Djurgårdslinjen".

Bild

Förutom foton så är det också lätt att sjunka ner i gamla dokument;

Exempelvis att konstatera att Stockholms "two and only" A28 rullade 2.751 km under SSS första hela verksamhetsår 1960. Och att spårvagnarna detta år hade nästan lika många vagnkilometer som bussarna...!

Bild
Bild

Nu åter till allvaret och göra en flödesanalys på projekt J 39!

Vänlig Handsignal / Lena

Bild
Användarvisningsbild
1

Re: "Djupdykning i osorterat arkiv"

Inläggav Stefan Isaksson » sön 01 maj, 2016 18:32

Trevliga bilder. Publicera gärna mera. :D

Däremot såg jag något intressant i vagnkilometersammadraget:
A1, A3, B19 och B20 har ungefär lika många vagnkilometer från start.
Det måste rimligen betyda att vagnkilometrarna för A1 och A3 räknades från ombyggnaden på 20-talet och inte från vagnarnas leverans 1903-1908.
LIkaså gäller att vagnkilometrarna för A4, A5, B4 och B5 räknas från ombyggnaden. Men det är kanske mindre förvånande.

Slutligen kan vi notera att A25 hade gått mer än A23 och A24. Beror det på hårdare tjänst för mustangerna eller beror det på ett vagnsöverskott av ängbyvagnarna som drar ner genomsnittet?

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav 1 » sön 01 maj, 2016 20:58

Stefan Isaksson skrev:Trevliga bilder. Publicera gärna mera. :D

Det måste rimligen betyda att vagnkilometrarna för A1 och A3 räknades från ombyggnaden på 20-talet och inte från vagnarnas leverans 1903-1908.
LIkaså gäller att vagnkilometrarna för A4, A5, B4 och B5 räknas från ombyggnaden. Men det är kanske mindre förvånande.

Tack Stefan! Jag är ytterst svag för smicker och mutor (speciellt Italienska röda viner av god klass).

Betr. kilometerantal så skriver man "från vagnens början". Jag vet att SS hade ett "kilometerkontor" och jag är tämligen övertygad om att de har börjat räkna från resp. vagntyps "födelse".

Den teorin stämmer ju rätt bra om Du tittar på exempelvis A4 som knallat under året 49.109 km och totalt "från vagnens början" 862.683 km. Om vi utgår från ungefär samma utnyttjande per år så blir det ca 18 år. Vilket stämmer hyfsat bra med den tid den existerat som A4.

Däremot är det svårt att på samma sätt räkna baklänges när det gäller A1/3 då tillkomsten av just A4/5 resp. A25/26/27 väsentligt minskade deras utsättning från 1943 och framåt.

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Harald » sön 01 maj, 2016 21:03

Stefan Isaksson skrev:Slutligen kan vi notera att A25 hade gått mer än A23 och A24. Beror det på hårdare tjänst för mustangerna eller beror det på ett vagnsöverskott av ängbyvagnarna som drar ner genomsnittet?

Det beror väl på att förortslinjerna hade större skillnad mellan högtrafiken och trafiken mitt på dagen. Runt hälften av vagnparken för förortslinjerna var igång bara några få timmar varje dag. För linje 14 var väl skillnaden ännu större, eftersom det förutom flera tåg även var en motorvagn till i varje tåg i högtrafiken. På innerstadslinjerna var skillnaden inte lika stor.
Harald

Inläggav Stefan Isaksson » sön 01 maj, 2016 21:15

1 skrev:Betr. kilometerantal så skriver man "från vagnens början". Jag vet att SS hade ett "kilometerkontor" och jag är tämligen övertygad om att de har börjat räkna från resp. vagntyps "födelse".

Den teorin stämmer ju rätt bra om Du tittar på exempelvis A4 som knallat under året 49.109 km och totalt "från vagnens början" 862.683 km. Om vi utgår från ungefär samma utnyttjande per år så blir det ca 18 år. Vilket stämmer hyfsat bra med den tid den existerat som A4.

Däremot är det svårt att på samma sätt räkna baklänges när det gäller A1/3 då tillkomsten av just A4/5 resp. A25/26/27 väsentligt minskade deras utsättning från 1943 och framåt.

Jag håller med om att man inte kan extrapolera årsanvändningen för A1/3 på samma sätt som för A4/5, men det gjorde jag inte heller.

Det jag gjorde var att jag noterade att A1/3 rullat ungefär lika mycket som B19/20. De sistnämnda vet vi är byggda på 20-talet och att dessa skulle rullat lika mycket på ca 35 år som A1/3 på ca 55 år tror jag inte på. Alltså tror jag inte att siffran "från vagnens början" relaterar till leveransen 1903-08 utan snarare till ombyggnaden på 20-talet. Då skulle nämligen A1/3 och B19/20 rullat ungefär lika mycket per år och det låter rimligare i mina öron.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Anders Hanquist » sön 01 maj, 2016 22:21

Det bör väl vara rimligt att räkna från "ombyggnaden" på 20-talet. Detta eftersom vagnarna ju i princip nybyggdes då. Hur mycket som återanvändes är väl fortfarande höljt i dunkel. Men särskilt mycket var det med all säkerhet inte.
Anders Hanquist

Inläggav 1 » sön 01 maj, 2016 23:07

Stefan Isaksson skrev:Jag håller med om att man inte kan extrapolera årsanvändningen för A1/3 på samma sätt som för A4/5, men det gjorde jag inte heller.

Det jag gjorde var att jag noterade att A1/3 rullat ungefär lika mycket som B19/20. De sistnämnda vet vi är byggda på 20-talet och att dessa skulle rullat lika mycket på ca 35 år som A1/3 på ca 55 år tror jag inte på. Alltså tror jag inte att siffran "från vagnens början" relaterar till leveransen 1903-08 utan snarare till ombyggnaden på 20-talet. Då skulle nämligen A1/3 och B19/20 rullat ungefär lika mycket per år och det låter rimligare i mina öron.

SI

Jepp! Men det är ju också precis vad jag skrivit;

"Betr. kilometerantal så skriver man "från vagnens början". Jag vet att SS hade ett "kilometerkontor" och jag är tämligen övertygad om att de har börjat räkna från resp. vagntyps "födelse".

Och med "vagntyps födelse" avser jag just tidpunkten när den omlittrerades efter ombyggnad. Inte tillverkningsåret för den vagn man använde som "bas".

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Stefan Isaksson » mån 02 maj, 2016 11:52

Åhå, jag missuppfattade.
Då är vi överens. :cheesygrin:

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav TKO » mån 02 maj, 2016 12:38

Jag förmodar att dessa bilder på "spårvagnståg" är det närmaste vår kära Nr Ett varit ett förstamaj-tåg!
Men nu ska vi inte vara sånna...

Tack istället för de intressanta bilderna och för kilometerstatistiken.

Och vad är projekt "J39"?
Själv jobbade jag många år med projektet "J(AS) 39" - men jag tror inte det finns något större samband!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » tis 03 maj, 2016 13:20

1 skrev:Förutom foton så är det också lätt att sjunka ner i gamla dokument;

Exempelvis att konstatera att Stockholms "two and only" A28 rullade 2.751 km under SSS första hela verksamhetsår 1960. Och att spårvagnarna detta år hade nästan lika många vagnkilometer som bussarna...!

Vänlig Handsignal / Lena

Jag får det till att spårvagnarna (motorvagnarna) rullade 8 549 184 km detta år medan motorbussarna rullade 19 231 244 km - en rätt stor skillnad tycker jag!

Eller ska vi räkna in även släpvagnarna? Då får vi 14 611 003 km detta år, eller 75% av bussarnas vagnkilometer. Och det kanske kvalificerar för "nästan"?

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav 1 » tis 24 maj, 2016 11:38

TKO skrev: Och vad är projekt "J39"?
Själv jobbade jag många år med projektet "J(AS) 39" - men jag tror inte det finns något större samband! /TKO

Nä, det är ett litet projekt som "Det privata alternativet" tillsammans med Trafikverket jobbat med under våren.

Bild

Men om/när det genomförs, så kommer "det allmänna" att kunna shoppa åtskilliga "Jas 39 Gripen NG" för inbesparingar i infrastrukturen. Och åtskilliga rätt trista trådar här på Forum att bli tämligen obsoleta! :)

Bild

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Per Lind » tis 24 maj, 2016 12:10

Håller alla tummar och tår på att det lyckas.
Som en av få brukar Du få saker gjorda.
Synd bara att vi missade A30-export till Kuba, men kanske "någon" kan få över lite begagnade tunnelvagnar försedda med takströmavtagare? Det brådskar där borta. Bara ett fåtal Barcelonavagnar är körbara och flera upprustade linjer ligger i träda på grund av fordonsbrist.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Återgå till Spårtrafik (bilder)