Gammelt bilde fra ukjent sted

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Gammelt bilde fra ukjent sted

Inläggav Roar » tor 28 apr, 2016 13:09

Oslo Byarkiv har dette bildet i sine samlinger, men vet ikke hvor det er fra. Kan det være fra Stockholm? Den som vet svaret og er medlem av Facebook kan gjerne også svare direkte til Oslo Byarkiv.

https://www.facebook.com/199170300123864/photos/a.215072591866968.57835.199170300123864/1170868759620675/?type=3&theater

Bild
Roar

Re: Gammelt bilde fra ukjent sted

Inläggav Anders Hanquist » tor 28 apr, 2016 14:48

PV:n (Volvon) och dess vänsterplacering tyder på Sverige. Stockholm skulle jag inte tro. Känner inte igen gatuskyltarna och brandskåpet. Troligen någon av de mindre spårvägsstäderna. Här finns väl Helsingborgare, Norrköpingsbor, Gävlebor med flera som kan spana in bilden.
Anders Hanquist

Inläggav Harald » tor 28 apr, 2016 15:36

Bilden finns även på Spårvägsmuseets Facebooksida utan att det har givit något svar, mer än att det inte är från Stockholm.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 014&type=3

I Norge är det till skillnad från i Sverige tillåtet att parkera med nosen mot körriktningen, så bilens placering behöver inte betyda så mycket. Det verkar vara vid en vagnhall. Mannen spolar en växel och det finns ytterligare en växel längre bort. Gatunamnsskyltarna med mörk bakgrund och ljus text gör att man kan utesluta Stockholm och Malmö och förmodligen ytterligare en del städer. Göteborg har sådana skyltar, men jag kan inte komma på någon plats i Göteborg där det kan ha sett ut så här.
Harald

Inläggav Anders Hanquist » tor 28 apr, 2016 19:49

Om bilden fanns i sådan upplösning så att man kunde zooma in gathörnet så vore det bra. Skylten kanske skulle kunna vara läsbar eller åtminstone ge mer information. Området till höger verkar vara väl inhägnat. Betongstolpe i hörnet, högt stängsel med taggtråd överst. Lite mystiskt. Vagnhallar brukade man inte stängsla in så väl före kl-ttr-t tid. Tidpunkten bör vara omkring 1950. PV:n lanserades redan -44 och produktionen sköt väl i höjden efter kriget. När den introducerades i Norge (om nu bilden trots allt är därifrån) vet jag inte. Varför togs bilden? Kanske någon från Oslo Sporveier som varit någonstans på studiebesesök för att studera bland annat den här typen av spolning. Bilden borde ingå i en serie av likartade. Man tog väl oftast inte bara en bild. Stockholm kan vi utesluta av en mängd skäl. Kan trafikskylten (som man tyvärr bara ser baksidan av ge någon ledning (typ av infästning etc). Eller elskåpet i gathörnet (knappast heller av Stockholmstyp). Vilka städer i Sverige hade såväl spårväg som brandskåp?
Anders Hanquist

Inläggav daniel_s » tor 28 apr, 2016 20:39

Anders Hanquist skrev:Vilka städer i Sverige hade såväl spårväg som brandskåp?

Alla städer med spårväg? Nej jag vet inte men får jag gissa på att det är Gävle?

Spårarrangemanget känns "högertrafikmässigt" men förbudsskylten ser ut att sitta till vänster om grinden vilket tyder på Sverige om bilden är rättvänd. Känns troligt att det är en mindre stad.
daniel_s

Inläggav Anders Hanquist » tor 28 apr, 2016 22:16

Bilden kan naturligtvis vara spegelvänd. Det är dock mindre troligt. Sättet den här mannen hanterar "blåsinstrumentet" tyder inte på det. Naturligtvis kan han vara vänsterhänt och bilden vara spegelvänd och tagen i Norge. Men ingen i Oslo har ju identifierat platsen. Där återstår då Bergen och Trondheim. Den sistnämnda staden har meterspår och det verkar det inte att vara. Kan gatunamnskylten ge någon vägledning även om vi inte kan zooma in den? Den verkar vara delad på två skyltar. En övre med en längre text (sannolikt gatunamnet) och en undre med något kortare. Kvartersnamn och/eller portnumren därifrån till nästa gatukorsning. På vilka orter (samtidigt med spårväg) har (eller hade man tidigare) ett sådant arrangemang)? Inte Stockholm (vid den här tiden hade man samma typ som i dag, vita med svart text). Inte Malmö. Gävle hade väl "Stockholmsskyltar". Jönköping? Uppsala?Spårarrangemanget borde också kunna ge en ledtråd. Kan vara infarten till ett depåområde. Det finns väl böcker om de flesta spårvägsstäder i Sverige. Dags att plöja dem?
Anders Hanquist

Inläggav Harald » tor 28 apr, 2016 22:34

Jag har "plöjt igenom" samtliga vagnhallar. Placeringen finns ju på faktasidan om resp. stad på den här webbplatsen. Jag hittar ingen som passar.
Harald

Inläggav Harald » tor 28 apr, 2016 23:09

Nu är det löst. Det är Göteborg. Jag kom på att det kunde vara infarten till Banavdelningens förråd i Majorna. När jag kollade i en bok med gamla Göteborgsbilder stämde husen. Vagnhallen Majorna ligger t.h. om bilden. Gatan där damen går är Karl Johansgatan. Gatan med bilen hette Slottsgatan. Den är borta liksom husen.
Harald

Inläggav Anders Hanquist » tor 28 apr, 2016 23:20

Vad gör karlen egentligen? De dubbla slangarna för tankarna till ett svetsaggregat. Håller han på och tinar upp någonting, en ispropp eller något? Spåren verkar gå i hop till ett enkelspår som svänger höger in på gatan vars namn vi förargligt nog inte kan utläsa. I höjd med banarbetarens mössa "försvinner" det i snömodden så det är svårt att avgöra vart det tar vägen sedan. Rakt fram eller in på gatan med PV:n? Det ser ut att vara en grövre stolpe en bit in på den gatan.
Anders Hanquist

Inläggav Anders Hanquist » tor 28 apr, 2016 23:21

Hade inte läst detta när jag skrev inlägget. Finns några senare eller nutida bilder från platsen?
Anders Hanquist

Inläggav Harald » tor 28 apr, 2016 23:38

Eniros historiska flygfoto: http://kartor.eniro.se/m/ZjgTq
Platsen är omedelbart t.v. om delningslinjens mitt. Gatan med bilen går snett uppåt vänster.

Google Streetview Den vita skåpbilen bakom vägmärkena står nästan där PV:n är parkerad.
Harald

Inläggav daniel_s » fre 29 apr, 2016 7:07

Anders Hanquist skrev:Vad gör karlen egentligen? De dubbla slangarna för tankarna till ett svetsaggregat. Håller han på och tinar upp någonting, en ispropp eller något?

Han tinar upp en växel. Om det är med tryckluft, varmvatten eller gas ska jag låta vara osagt men troligtvis gas. Tittar du noga så ser du växeltungan i den vänstra rälen.
daniel_s

Nesten nytt bilde fra kjent sted

Inläggav Harald » fre 29 apr, 2016 8:36

Bild

Göteborg, Järntorget, 26 januari 2002
Harald

Inläggav Anders Hanquist » fre 29 apr, 2016 9:07

Kul att det gick att lösa denna bildgåta. Tack också för den moderna bilden. Metoden används fortfarande, men arbetsklädseln har utvecklats en del.
Anders Hanquist

Återgå till Spårtrafik (bilder)