"Kulturnatten - Spårvagnens Natt"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Kulturnatten - Spårvagnens Natt"

Inläggav 1 » sön 24 apr, 2016 17:37

Som varandes "reservernas reserv" blev jag inringd av AB SS "fridagsvärvare" och kunde välja min favorittjänst L15 som jag brukar kalla för "Natt-7:an". En tjänst som vintertid (jo mina vänner - det är f-n i mig fortfarande vinter - i alla fall den aktuella natten!) brukar vara en tämligen lugn tillvaro på tomma gator och ett passagerarantal jag lika gärna skulle kunna transportera i min bil.

När jag gick på kl. 19:37 muttrade den avgående föraren; "Det här är ju totalt galet - Spårvagnens Dag ver. 2:0!" Därav min rubriksättning.

Och jo, det var ju meningen att vi nu skulle vända vid Kungsträdgården. Jag har ju i en annan tråd berättat att allt var från bolaget planerat med en klätterväxel, nya tidtabeller, informationsaffischer m.m. Som spårinnehavare är det dock TF/SL som skall sköta tillståndsgivningen för iläggandet av växeln med Transportstyrelsen (i min "enkla och tydligen numera obsoleta värld" så trodde jag i min enfald att en tillfällig växel borde vara något som spårinnehavaren själv kan besluta. Men med tanke på att jag vid förhöret på Tri under den årliga "avrostningen" suckande konstaterade att denna "bibel" numera omfattar 447 sidor (!!) mot 1990-talets version där det räckte med 81 sidor för att hålla oss på spåret säkert och tryggt, så väntar jag bara på säkerhetsbestämmelser för våra medarbetare när de går på muggen....!).

Men "någon" hade glömt att skicka in detta dokument till Transportstyrelsen. Så min vagn bar fortfarande den käcka destinationen "Norrmalmstorg";

Bild

Och min "Buss-PC" trodde att allt var fixat och klart med Kungsträdgården varför den blev tämligen förvirrad när vi i stället körde ut Smålandsgatan.

Bild

Vår museitrafik på linje 7N rullar ju nu under helgerna och de fick göra en förlängd insats för att klara trafikantvolymen. En volym som under hela dagen och natten var stor åt bägge hållen eftersom folk förflyttade sig mellan de olika evenemangsplatserna. Så även våra riktigt gamla reliker gick totalt nedlastade ända fram till kl. 23:00 då våra unga entusiaster som håller trafiken i gång började krokna.

Bild
Bild

Något som jag verkligen förstår, med syftning på vad jag ovan skrivit om "vinter". För om dagen varit kall och blåsig så blev natten sedan en väderleksmässig utmaning där ett snöblandad regn verkligen vräkte ner!

Bild

Nu har jag ju under 25 år harvat fram och åter på linje 7. Och lustigt nog, upplever jag hela tiden nya saker. Att t.o.m. framåt kl. 01:00 köra med ett totalt fullsatt tåg, där jag trots tvångsstängning knappt kan få igen dörrarna, är i sanning en ny upplevelse. Vanligtvis när "Grönan" stänger på somrarna efter ett artistuppträdande brukar det vara någon enstaka tur, men nu var det varv efter varv, både ut och in.

Bild

Som alla våra ytterst trevliga och duktiga konduktörer utvecklade min kollega "Jeanette" den förekommande specialtaktiken att istället för att tränga sig genom vagnen göra inhopp vid varje hållplats i en ny vestibul och visera samt sälja biljetter.

Bild

Även om jag högt och rent älskar våra ytterst pålitliga A34 så måste jag nog erkänna att de verkligen är en småstadsvagn. Så jag ser verkligen fram mot när min gamla favvo A35 nr 461 återkommer som den riktiga "passagerarslukaren".

Bild

Att en lördagnatt ta sig ut på Birger Jarlsgatan är verkligen en utmaning. Det är ju ett kluster av olika barer och krogar som i sin tur lockar till sig hela taximaffian. Samtidigt är det en upplevelse att i lugn och ro sitta i min upphöjd position och studera hur taxiförarna i jakten på kunder skapar ett totalt kaos! Bästa anfallsplanen är att försöka glida så långt ut som möjligt så att spårvagnen spärrar av tillflödet av nya taxibilar från norrifrån. Sedan hälla upp en stärkande kopp kaffe ur termosen och avvakta att det glesar ut ner mot Nybroplan.

Bild

Vänliga Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1

Re: "Kulturnatten - Spårvagnens Natt"

Inläggav LÅ1 » sön 24 apr, 2016 19:00

Jag åkte visserligen inte spårvagn i går kväll, men jag var ute i ruskvädret för att förflytta mig mellan olika aktiviteter. Glad att jag var hyfsat varmt klädd.

Man fick en känsla av att vädergudarna läst fel i almanackan. Det är inte valborgsmässoafton för än nästa lördag! :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Hechtwagen » sön 24 apr, 2016 22:31

L15? Det var historielöst av retrohyllarna på SS! 715 ska väl tjänsten heta? :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » sön 24 apr, 2016 22:32

L15? Det var historielöst av retrohyllarna på SS! 715 ska väl tjänsten heta? :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 1 » mån 25 apr, 2016 0:07

Hechtwagen skrev:L15? Det var historielöst av retrohyllarna på SS! 715 ska väl tjänsten heta? :D

Nja, må vara att AB SS verkar med "Vision och Tradition" men vi har några system att ta hänsyn till i dagens uppkopplade samhälle som tydligen kräver att alla människor (utom jag som nöjer mig med en skruttig men pålitlig Nokia som det bara går att ringa med) går mer eller mindre dygnet runt med näsan nere i sin nalle.

"L15" står för "Lördag förartjänst nr 15". Konduktörstjänster har ett K som tillägg. Linjerna 7 och 21 har sina egna nummerserier.

Personalen hoppar mellan olika turer för raster medan vagnarna går "uppkopplade" via buss-PC:n. Vid morgonens första aktivering av vagnen matar Du in sifferkombinationen i Ditt exempel "715" där 7 står för veckans sjunde dag (söndagstidtabell) och att vagnen skall gå som tur 15. På skärmen rullar sedan kontinuerligt fram alla tider under vagnens verksamhet i trafik intill dess ett glatt meddelande meddelar att det är dags att åka hem till den sköna vagnhallen.

Samtidigt är det en riktig stressapparat som med 30-sekunders angivelser iskallt påpekar "att nu ligger Du 1,5 minuter sen". Skitkul när man häckar bakom Vaktparaden eller i något trafikkaos och ser hur det tickar på. Blir det allt för många minuter får Du ett diskret samtal från TLC AGA som undrar vad som står på.

/ Lena
Användarvisningsbild
1

Återgå till Spårtrafik (bilder)