Högdalsdepån från Hökarängen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Högdalsdepån från Hökarängen

Inläggav JohanB » tor 14 apr, 2016 9:21

SLL har presenterat förslag att knyta Högdalsdepån till farstagrenen.

http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/artikel ... gr-n-linje
JohanB

Re: Högdalsdepån från Hökarängen

Inläggav Odd » tor 14 apr, 2016 13:04

Man planerar att gå ca 20-25 meter under markytan med tunnlar, och man beräknas ha 24 ordinarie tågrörelser per dygn...
Då kan man ju passa på att fråga, skall man bygga enkelspår eller dubbelspår? Måste allt gå i tunnel, och måste det gå så djupt.

Sen funderar jag på, i dessa upphandlingens tider, har SL/SLL/TF helt slopat tankarna på att varje tunnelbanesystem var för sig skall ut på upphandling? Annars kommer Hö att bli en depå som två operatörer kan få dela på i framtiden om det tex blir en operatör för tunnelbana 1 och en för tunnelbana 3.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav daniel_s » tor 14 apr, 2016 19:22

Det ser jag inte som något konstigt om det händer. De kan ju köpa tjänster av varandra om de är på det humöret.
daniel_s

Inläggav Stefan Isaksson » tor 14 apr, 2016 21:03

En odygdig brottstanke slog mig:
Det här upplägget blir väl dyrare än att behålla befintlig anslutning till tunnelbana 1, dvs avstå från att riva linje 19 förbindelse med Gullmarsplan och behålla den för in och utryckning. (Och för den delen som en möjlighet till framtida flexiblare trafik.)

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Återgå till Spårtrafik (bilder)