Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav carltram » sön 13 mar, 2016 17:29

Spårvägslinjen i Tours tillhör de allra flashigaste spårvägarna i Frankrike och förmodligen i hela Europa. Jag var där den 23 juni i fjol och tog några bilder på denna förundransvärda spårväg. Låt oss hoppas att Lund kan bli Sveriges motsvarighet till Tours spårväg. I Stockholm tycks i alla fall viljan enbart handla om att skapa transportsystem som löser trafikproblem, om ens det :lol:
Bild
Gare. Som synes är vagnarna helt silverblanka. Karossen lamineras med jämna mellanrum för att det blanka utseendet ska bibehållas. Ränderna indikerar dörrar som är avsedda för resenärer med barnvagn eller funktionshinder.
Bild
I centrum kör man på APS, dvs drift på strömskena.
Bild
Terminus Lycée Jean Monnet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Linjen har 55 000 resenärer per dag. På kortare tid än de ursprungliga förväntningarna överträffade man det tänkta resandeantalet. Idag har linjen lika många resenärer som man hade tänkt sig skulle färdas år 2018.
Bild
Bild
Terminus Vaucanson. LED-lampor är uppsatta i vardera vagnsände. Vitt ljus fram och rött ljus bak. Ljusinstallationen är extra effektfull under dygnets mörka timmar.
Bild
Ett område om cirka 500 meter genomgick en betydande stadsförnyelse på vardera sidan om spåren. Detta har gjorts från fasad till fasad. Särskilt tydligt är detta vid Place de la Tranchée, där dominobrickor har satts upp .

Bild
På andra sidan är dominobrickorna gröna.
Bild
Bild
Spårvägsgata som är kombinerad med blandtrafik och spår i eget körfält.
Bild
Självklart finns gott om övergångsspår vilket underlättar systemets krav på god tillförlitlighet vid ev trafikstörningar.
Bild
Bild
Bild
Affärsgatan Rue Nationale. Lägg märke till det nedsänkta spåret vid hållplatsen som möjliggör hållplatstrotoarer utan onödigt kraftiga ramplutningar.
Bild
Bild
Exklusivt utformade hållplatser som alla är blänkande rena. Dessutom finns unika poesicitat uppsatta vid varje hållplats. Väldigt ambitiöst.
Bild
Vid bangården är kontrasterna synbara mellan det tunga (järnvägen) och det lätta (spårvägen).
Bild
Gare.
Bild
Pont Wilson leder spårvägen över floden Loire.
Bild
Bild
Affärsgatan Rue Nationale är numera en gata för människorna och inte för bilarna. Andelen gatuflanörer har stigit vilket genererat en ökad butikshandel. Handelskamrarna i Frankrike betraktar spårvägar som en tillväxtmotor för den allmänna tillväxten.
Bild
Framför Stadshuset.
Bild
Bild
Gare.
Bild
Gare.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav minimum traction » sön 13 mar, 2016 17:46

Intressant.

Ser ju mycket riktigt ambitiöst ut, men också genomgående väldigt kallt och sterilt enligt den nymodernistiska stilpastischens påbud 1A, inklusive de nybyggda delarna av staden. (Byggda i samma satsning som spårvägen?)

Jag undrar också över den klumpiga kontaktledningsupphängningen på den där gatan som spårvägen har fått hälften av, när det uppenbarligen finns väggar att sätta rosetter i och när även stolparna hade kunnat byggas smidigare, och hur mycket sådana klumpigheter bidrar till att dyr och driftosäker? markledning anses nödvändig. Och över hur läsliga och driftsäkra vagnarnas nummer- och destinationsskyltar är. På fotona ser de trasiga ut.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav carltram » sön 13 mar, 2016 17:57

minimum traction skrev: Och över hur läsliga och driftsäkra vagnarnas nummer- och destinationsskyltar är. På fotona ser de trasiga ut.

I verkligheten var skyltarna fullt läsbara. Kameran lyckas bara inte fånga det.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav Bussmicke » ons 16 mar, 2016 12:42

Trevliga bilder men hu vilka tråkiga vagnar.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7839
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav daniel_s » ons 16 mar, 2016 13:21

Bussmicke skrev:Trevliga bilder men hu vilka tråkiga vagnar.


De är rätt okej faktiskt, bortsett från deras katastrofala gångegenskaper som framtvingar hårda hastighetsnedsättningar i varenda kurva; hela banan är en veritabel skyltskog. I en kurva inne i centrum gäller 13 km/h (!), i många andra är det runt 20 km/h men det slår ändå. Ingen vidare vagn att åka några längre sträckor med.

En annan grej som orsakar konstiga bromsningar verkar vara det "franska" sättet att bygga hållplatser på, men det är ju inte vagnarnas fel utan det är väl mer att när man kommer in i något som mest liknar en stor strövyta så behöver man sänka hastigheten rejält, särskilt vid möte med en annan vagn.
daniel_s
 
Inlägg: 11399
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav minimum traction » ons 16 mar, 2016 16:28

daniel_s skrev:
Bussmicke skrev:Trevliga bilder men hu vilka tråkiga vagnar.


De är rätt okej faktiskt, bortsett från deras katastrofala gångegenskaper som framtvingar hårda hastighetsnedsättningar i varenda kurva; hela banan är en veritabel skyltskog. I en kurva inne i centrum gäller 13 km/h (!), i många andra är det runt 20 km/h men det slår ändå. Ingen vidare vagn att åka några längre sträckor med.

Intressant eftersom det tycks vara vanliga Alstom Citadis-vagnar. Någon som vet om de alltid går så dåligt (och varför det i så fall inte har uppmärksammats mer), eller annars varför de gör det just i Tours? (De kan väl knappast ha avstått från övergångskurvor eller mjuk skeninfästning t.ex.?)
Sedan blir det väl inte bättre av fransosernas förkärlek för allsköns omvägar och tvära kurvor. Även om den kan vara stadsplansbetingad också, har inte studerat det närmare.

Gångegenskaperna är ju en av orsakerna till att man slutade bygga truckvagnar (vagnar med fasta underställ) förra gången, runt 1960. Har läst någonstans att tillverkarna har lyckats förbättra deras gångegenskaper på senare år (tyvärr utan beskrivning hur), men det här låter inte så.
Senast redigerad av minimum traction ons 16 mar, 2016 16:47, redigerad totalt 2 gånger.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav minimum traction » ons 16 mar, 2016 16:35

carltram skrev:
minimum traction skrev: Och över hur läsliga och driftsäkra vagnarnas nummer- och destinationsskyltar är. På fotona ser de trasiga ut.

I verkligheten var skyltarna fullt läsbara. Kameran lyckas bara inte fånga det.

Aha. Skärpta copyrightregler igen, borde jag ju ha förstått.

Eller ursäkta min okunnighet, går det att förklara? Är det vanligt nuförtiden? Ändrade skyltarna text på något sätt som inte stämde med slutartiden eller?
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav daniel_s » ons 16 mar, 2016 16:54

minimum traction skrev:
carltram skrev:
minimum traction skrev: Och över hur läsliga och driftsäkra vagnarnas nummer- och destinationsskyltar är. På fotona ser de trasiga ut.

I verkligheten var skyltarna fullt läsbara. Kameran lyckas bara inte fånga det.

Aha. Skärpta copyrightregler igen, borde jag ju ha förstått.

Eller ursäkta min okunnighet, går det att förklara? Är det vanligt nuförtiden? Ändrade skyltarna text på något sätt som inte stämde med slutartiden eller?


Utrustningen som styr skyltarna har inte en utgång för varje lysdiod, då det skulle bli väldigt många utgångar. I stället kopplar man ihop dem i en matris; för exemplets skull kan vi säga att anoderna kopplas ihop radvis och katoderna kolumnvis. Men för att nu kunna visa begripliga bokstäver och inte bara ett fyrkantigt blurr, så måste vi tända en rad i taget. När den raden matas med spänning, så kommer alla lysdioder i den raden som samtidigt har kontakt med nollan att lysa. Sedan släcker vi den och tänder nästa rad, osv. Vi utnyttjar här att ögat inte riktigt hinner med, utan uppfattar det som att alla rader lyser samtidigt, fastän det inte är så. Kameran är dock inte lika lättlurad, utan den kommer att avslöja "bluffen" så länge slutartiden är kortare än omloppstiden tills första raden tänds igen!

(Bildskärmar fungerar väl oftast på ett liknande sätt.)
daniel_s
 
Inlägg: 11399
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav minimum traction » ons 16 mar, 2016 17:01

Aha. Tack, några millimeter till in i dataåldern.

(Hade en tanke åt det hållet men har inget minne av att motiv på TV-skärmar inte har låtit sig fotograferas. Vet inte om jag har sett någon modern LED-skärm på foto i och för sig.)
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Spårvagnar i Tours den 23/6-2015

Inläggav TKO » tor 17 mar, 2016 10:11

daniel_s skrev:En annan grej som orsakar konstiga bromsningar verkar vara det "franska" sättet att bygga hållplatser på, men det är ju inte vagnarnas fel utan det är väl mer att när man kommer in i något som mest liknar en stor strövyta så behöver man sänka hastigheten rejält, särskilt vid möte med en annan vagn.


Du menar att du inte uppskattar denna designfiness - som ju alltid framställs som ett mönster i propagandaskriften "Modern Stadstrafik"?!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7682
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst