Spårvägen i Darmstadt, Hessen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Spårvägen i Darmstadt, Hessen

Inläggav gek » tor 03 mar, 2016 0:26

Detta spårvägssystem kanske inte så ofta besöks av diggare, men jag var där i förra veckan. Bilden nedan är dock från 1976

Bild
En då cirka 15 år gammal ledvagn tillverkad av DWM i Berlin, och en släpvagn av efterkrigsmodell, på knutpunkten Luisenplatz

Ungefär så här ser linjenätet ut:
Bild

Den streckade grenen till Ostbahnhof är numera nedlagd, men 1976 trafikerades den av linje 9:
Bild
Motorvagnen är byggd av DWM och boggiesläpet av Düwag, båda i början av 1960-talet.

Söderut från Darmstadt går en lång förortssträcka; totallängden är nog närmare 15 km. Nuvarande slutpunkten och dess vändslinga:
Bild
Alla (?) vagnar är enriktningsvagnar. Man använder fortfarande släpvagnar i stor omfattning. Låggolvssläpet på bilden ovan är byggt av LHB 1994

Ett argument för att använda släpvagnar (och inte extralånga ledmotorvagnar) brukar vara att det är enkelt att koppla av släpet under tider med få resenärer. I Darmstadt kanske ett viktigare argument för släpvagnar är att de numera erbjuder lågt golv, vilket inte alla motorvagnar har. På det här släpet var jag ensam passagerare:
Bild

Utbyggnaden till Alsbach har skett på senare tid; 1976 låg slutstationen fortfarande vid Jugenheim:
Bild

Förortssträckan är en riktig snabbspårväg; på vissa sträckor får man köra 70 km/h, och det är dubbelspår hela vägen, så något signalsystem behövs inte. Under lågtrafik t ex på förmiddagen trafikeras sträckan en gång i halvtimmen. Linjen är en snabblinje, som hoppar över vissa hållplatser närmare centrum. På det viset tjänar man fyra minuter jämför med den linje som utgår från Frankenstein och stannar vid alla hållplatser. Norr om Frankenstein är det alltså minst fyra avgångar per timme.

Hela banan har inte snabbspårvägsstandard; norr om Neues Rathaus i Seeheim finns en sträcka med gatuspår:
Bild

Bild

Ytterligare en bit gatuspår finns längre norrut:
Bild

Denna trånga sektion finns en bit norr om vagnhallen i Frankenstein.

En annan vagnhall (och verkstad) ligger i sydöstra utkanterna av Darmstadt, vid slutstationen Böllenfalltor:
Bild
Tungorna för växeln mellan spår till vändslinga och till verkstad är framdragna, förmodligen för att hamna på sträcka med rakspår.

Det finns också en enkel korsningsväxel:
Bild
Spåren i bakgrunden går ner till centrala Darmstadt, och vagnhallen ligger till vänster.

En del förortssträckor trafikerades långt tillbaka som ångspårväg. Detta gäller bland annat banan västerut till Griesheim. Numera är det en modern spårväg på egen banvall hela vägen från centrum till denna före detta vagnhall:
Bild

Sträckan väster om f d vagnhallen är enkelspårig:
Bild
Bild
Bild

1976 hade man även en del tvåaxliga motorvagnar i trafik; här ser vi en cirka tjugo år gammal vagn tillverkad av Münchenföretaget Rathgeber:
Bild
"Linjebeteckningen" E torde betyda extravagn.

Sammanfattningsvis ger spårvägen i Darmstadt intrycket att erbjuda snabba förbindelser och ha en väl underhållen anläggning som successivt byggs ut. Genom att koppla till låggolvssläpvagnar har man kunnat fortsätta använda äldre ledmotorvagnar av höggolvstyp.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 842
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Spårvägen i Darmstadt, Hessen

Inläggav minimum traction » tor 03 mar, 2016 1:52

Mycket trevliga och intressanta bilder, men sträckan till Kranichstein i nordost är glömd i planen.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Spårvägen i Darmstadt, Hessen

Inläggav gek » tor 03 mar, 2016 8:10

minimum traction skrev:sträckan till Kranichstein i nordost är glömd i planen.


ja, det var en miss, i synnerhet som den sträckan tillkommit på senare år och därmed är ett bra exempel på hur spårvägsnätet byggts ut
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 842
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Spårvägen i Darmstadt, Hessen

Inläggav TKO » tor 03 mar, 2016 9:30

Trevliga bilder från en stad som jag visserligen besökt, men aldrig åkt spårvagn i.

Tack!

/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7276
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårvägen i Darmstadt, Hessen

Inläggav minimum traction » tor 03 mar, 2016 17:46

Visst ja, glömde säga att jag varken har varit eller åkt spårvagn där. (Eller kollat hur mycket som finns kvar av stan efter kriget.) Trots både spårväg, fick-interurban, den musikaliska "Darmstadtskolan", Frankensteins eventuella anknytning till skräckromanen eller fantasieggande namn som "Kranichstein".
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Svar: Spårvägen i Darmstadt, Hessen

Inläggav Olle » sön 06 mar, 2016 12:50

Trevliga bilder, Darmstadt är en mycket trevlig stad med en gammal fin stadskärna. Jag har bott på hotell där när jag varit på mässan i Frankfurt am Main eftersom det är billigare där och med S-bahn går det snabbt till Frankfurt. Man kan lägga till att Darmstadt för ju tanken till räknestickan som har gett oss äldre tekniker en förmåga att approximera tal, som de yngre saknar. I Darmstadt finns även ett stort och intressant järnvägsmuseum värt att besöka, samt att man kör med ångtåg på spårvägen vid vissa tillfällen. Se http://www.historische-heag-fahrzeuge.de/

Bild

Bild
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster