Upprop anvisningsskyltar till vagn A29 170!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Upprop anvisningsskyltar till vagn A29 170!

Inläggav 218 » sön 28 feb, 2016 19:19

Jag har ju tidigare lovat/hotat att återkomma med en önskan om hjälp att få 170:s invändiga skyltar kompletta. De flesta skyltarna finns i åtminstone ett exemplar men det ska ju vara flera av samma i vagnen. En del skyltar är gjorda av målad metall och en del är lätttryckta av något material. Det skulle vara väldigt värdefullt för oss som jobbar med 170 att få hjälp med detta. Den som vill bidra är hjärtligt välkommen att kontakta mig via "meddelande" här på Forumet.

Framifrån och bakåt i vagnen.

I förarhytt:

T.v om vindrutornas mittstolpe saknas Hägglunds standard tillverkningsskylt en gul metallskylt. Bak finns den dock se bild nedan för att se hur den ser ut!
Bild

Skärmvägg till förare:

Här saknas mycket, Förutom befintliga "18 sittplatser" som syns på bild skall det bredvid den sitta en skylt "14 ståplatser". Denna skylt ska vara lättstansad, Bredvid denna skylt skall vagnsnumret "170" finnas en lättstansad skylt som finns i ett ex bak i vagnen, Se bild nedan,
T.h om dörren skall finnas en skylt "Ej rökning" av modell som syns på bild nedan på dörrplattformen. Slutligen har vi fått som gåva den sista skylten "Konduktören är skyldig att växla högst 10 kronor".
Bild

Dörrplattform och framåt

Här är alla skyltar kompletta! Tog med bilden för att ni ska kunna se hur skyltarna skall se ut!
Bild

Kupevägg bakre mot dörrplattform

Saknas från vänster till höger lättstansade skyltar "22 sittplatser" och "14 ståplatser". T.h om dörröppning metallskylt "Ej rökning". (se bild från dörrplattform.
Bild

Bakre vägg

Skyltarna finns
Bild

Det var det hela. Hoppas att ni har att bidra med!
Mvh
218
218

Re: Upprop anvisningsskyltar till vagn A29 170!

Inläggav Hechtwagen » mån 29 feb, 2016 6:41

Är inte "170" skylten av plast? Övriga skyltar lär väl finnas i Malmköping? Det är väl samma Svenska Spårvägssällskapet där i Malmköping som Svenska Spårvägssällskapet här i Stockholm? Borde vara enkelt att lösa!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 218 » mån 29 feb, 2016 9:54

Hechtwagen skrev:Är inte "170" skylten av plast? Övriga skyltar lär väl finnas i Malmköping? Det är väl samma Svenska Spårvägssällskapet där i Malmköping som Svenska Spårvägssällskapet här i Stockholm? Borde vara enkelt att lösa!

Ja den där typen av "Ej Rökning"-skyltar fanns väl tom i Büssing och Leyland, långt in i modern tid! Möjligtvis med en krok på "j-et" som inte tycks finnas på den här skylten. Hägglundsskylten är ju en standardskylt som borde vara lätt att få tag i, helst med tillverkningsåret 1954. Kollade med Spårvägsmuseet men de hade inga.Jag hänvisade till B25 992 som ju borde ha samma skylttyp, om de ville se hur skyltarna ska se ut, men den var tydligen helt tömd på skyltar enligt museet. (Det var den inte för några år sedan så det stjäls tydligen en del på museet tråkigt nog!). Skyltarna med platsantal är ju specifikt A29 men kan väl finnas hos våra diggarbröder (och systrar!). Skylten "170" är väl hopplös att få tag på, om inte den som tog den ger sig tillkänna. Vi ska kolla snöblåsarna om det kan ge något men skyltar undrar jag om det finns kvar, möjligtvis Hägglundsskylten, men lika bra att kolla. Totalt bör det ha funnits sex sådana skyltar i snöblåsarna någon kan finnas kvar (om man nu får ta den!). Blir nog ett litet detektivarbete det här men jag räknar med att Malmköping är en resurs.

Med vänlig hälsning
218
218

Inläggav 218 » mån 29 feb, 2016 9:56

218 skrev:
Hechtwagen skrev:Är inte "170" skylten av plast? Övriga skyltar lär väl finnas i Malmköping? Det är väl samma Svenska Spårvägssällskapet där i Malmköping som Svenska Spårvägssällskapet här i Stockholm? Borde vara enkelt att lösa!

Ja den där typen av "Ej Rökning"-skyltar fanns väl tom i Büssing och Leyland, långt in i modern tid! Möjligtvis med en krok på "j-et" som inte tycks finnas på den här skylten. Hägglundsskylten är ju en standardskylt som borde vara lätt att få tag i, helst med tillverkningsåret 1954. Kollade med Spårvägsmuseet men de hade inga.Jag hänvisade till B25 992 som ju borde ha samma skylttyp, om de ville se hur skyltarna ska se ut, men den var tydligen helt tömd på skyltar enligt museet. (Det var den inte för några år sedan så det stjäls tydligen en del på museet tråkigt nog!). Skyltarna med platsantal är ju specifikt A29 men kan väl finnas hos våra diggarbröder (och systrar!). Skylten "170" är väl hopplös att få tag på, om inte den som tog den ger sig tillkänna. Vi ska kolla snöblåsarna om det kan ge något men skyltar undrar jag om det finns kvar, möjligtvis Hägglundsskylten, men lika bra att kolla. Totalt bör det ha funnits sex sådana skyltar i snöblåsarna någon kan finnas kvar (om man nu får ta den!). Blir nog ett litet detektivarbete det här men jag räknar med att Malmköping är en resurs.

Den där typen av "Ej rökning-skyltar" slår det mig nu fanns väl också i alla tunnelvagnar C1-C5 slår det mig nu så det måste ju finnas hur många som helst gjorda!

Med vänlig hälsning
218
218

Inläggav Hechtwagen » mån 29 feb, 2016 10:53

Nej! Ej Rökning skyltarna hade i likhet med samtliga skyltar i C5 runda hörn! :)
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 218 » mån 29 feb, 2016 13:44

Hechtwagen skrev:Nej! Ej Rökning skyltarna hade i likhet med samtliga skyltar i C5 runda hörn! :)

Äsch då så kan vi inte ha det!
:D
218
218

Inläggav R.Lindmark » tis 01 mar, 2016 7:33

Man behöver väl inte ge dig till känna för att lämna tillbaka en stulen skylt. Om man vet med sig att man "råkat" få med sig en skylt från museet och inser att den gör sig bättre i en museivagn än i sin egen byrålåda så kan man ju posta skylten till spårvgssällskapet eller museet.
Användarvisningsbild
R.Lindmark

Inläggav 218 » tis 01 mar, 2016 13:25

R.Lindmark skrev:Man behöver väl inte ge dig till känna för att lämna tillbaka en stulen skylt. Om man vet med sig att man "råkat" få med sig en skylt från museet och inser att den gör sig bättre i en museivagn än i sin egen byrålåda så kan man ju posta skylten till spårvgssällskapet eller museet.

Absolut men jag kan tänka mig att det försvann gott om skyltar som togs från A29:orna på Heden redan på 60-talet så det kan ju tänkas att någon som läser detta fått med sig några! Just skylten "Ej rökning" (till skillnad från Mustangernas "Rökning förbjuden") är ju en standardskylt som borde gå att fiskas upp i ynka två ex till. Det är väl skylten "170" som känns ganska så tveksam. Skyltar skulle ju kunnat försvinna mer eller mindre legalt när vagnen gick som sista vagn på linje 16 (konstigt förresten att välja att köra blivande museivagnar som sista vagnar, men det kanske var det som var grejen. 170 var sista 16:on vilket i sig var ett värde!) men på bilder från senare delen av 60-talet tycks skyltarna funnits kvar. Jag tror att skyltarna började få fötter under uppställningen i Spångahallen liksom dest.rullen som garanterat försvann där.

Slog mig tanken att på äldre fordon tycker man ju det är kul när det står skyltar typ "spottning på golfvet förbjuden" och så och kanske i en framtid det känns lika egendomligt med "Ej rökning" om sådant inte förekommer längre, och speciellt då att man skulle kunna tänka sig att göra det inne i en spårvagn! Det som idag tycks exotiskt med spottning o.s.v var förmodligen inget märkvärdigt för den tidsepoken!

Ännu har inga donationer kommit in tyvärr! Vem har koll på skyltfloran i Malmköping?

//218
218

Inläggav Hechtwagen » tis 01 mar, 2016 22:46

"Ej rökning"- skyltarna är i princip redan fixade! Lägg krutet på de andra skyltarna! Jag kan ordna nytillverkning av 170-skylten!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 218 » ons 02 mar, 2016 12:31

Hechtwagen skrev:"Ej rökning"- skyltarna är i princip redan fixade! Lägg krutet på de andra skyltarna! Jag kan ordna nytillverkning av 170-skylten!

Bra lysande! Inte förvånad över att just du knäckte "nöten"! :D
"170-skylten" på bilden har jag hemma som förlaga (trodde aldrig på att vi skulle få tag i den andra!)
Pass.antalsskyltarna är ju förstås också knepiga men de är ju i alla fall knutna till litterat och inte
till vagnen så de borde ju gå att få fram. Ska vi göra så här att vi ger det här s.k "uppropet" en chans
veckan ut så kan vi träffas så att du får de skyltar som det saknas nödvändiga kopior på?

Tack!
Med vänlig hälsning
218
218

Inläggav Hechtwagen » ons 02 mar, 2016 16:51

Så gör vi! :)
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » ons 02 mar, 2016 18:21

Ligger en slik "Ej rökning" på tradera nu men den är lite för ny och inte av herätt modell!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 218 » ons 02 mar, 2016 20:23

Hechtwagen skrev:Ligger en slik "Ej rökning" på tradera nu men den är lite för ny och inte av herätt modell!

Det var observant av dig! Som du säger lite modernare. Jag lägger några spänn på den kan vara bra att ha ändå!

Hälsn
218
218

Inläggav hellesson » tor 03 mar, 2016 23:25

218 skrev:
R.Lindmark skrev:Man behöver väl inte ge dig till känna för att lämna tillbaka en stulen skylt. Om man vet med sig att man "råkat" få med sig en skylt från museet och inser att den gör sig bättre i en museivagn än i sin egen byrålåda så kan man ju posta skylten till spårvgssällskapet eller museet.

Absolut men jag kan tänka mig att det försvann gott om skyltar som togs från A29:orna på Heden redan på 60-talet så det kan ju tänkas att någon som läser detta fått med sig några! Just skylten "Ej rökning" (till skillnad från Mustangernas "Rökning förbjuden") är ju en standardskylt som borde gå att fiskas upp i ynka två ex till. Det är väl skylten "170" som känns ganska så tveksam. Skyltar skulle ju kunnat försvinna mer eller mindre legalt när vagnen gick som sista vagn på linje 16 (konstigt förresten att välja att köra blivande museivagnar som sista vagnar, men det kanske var det som var grejen. 170 var sista 16:on vilket i sig var ett värde!) men på bilder från senare delen av 60-talet tycks skyltarna funnits kvar. Jag tror att skyltarna började få fötter under uppställningen i Spångahallen liksom dest.rullen som garanterat försvann där.

Slog mig tanken att på äldre fordon tycker man ju det är kul när det står skyltar typ "spottning på golfvet förbjuden" och så och kanske i en framtid det känns lika egendomligt med "Ej rökning" om sådant inte förekommer längre, och speciellt då att man skulle kunna tänka sig att göra det inne i en spårvagn! Det som idag tycks exotiskt med spottning o.s.v var förmodligen inget märkvärdigt för den tidsepoken!

Ännu har inga donationer kommit in tyvärr! Vem har koll på skyltfloran i Malmköping?

//218

Vem kan tänkas ha "fått med sig" skyltar? Har väl också varit lite busig i min ungdom, men om det är tonårsglin är kanske chansen att få tillbaka grejerna helt obefintliga idag..?
hellesson

Inläggav 218 » fre 04 mar, 2016 10:00

hellesson skrev:
218 skrev:

//218

Vem kan tänkas ha "fått med sig" skyltar? Har väl också varit lite busig i min ungdom, men om det är tonårsglin är kanske chansen att få tillbaka grejerna helt obefintliga idag..?

Ja du det är nog många i vår närhet i denna hobby! "Rädda vad som räddas kan" kanske man kan kalla det. Jag har själv fått med mig skyltar från gamla SS-fordon som utrangerats, har en låda med allt möjligt, men det ska påpekas ärligt inköpta av AB Demonteringar i Högdalen. Tyvärr ingenting som passar i 170 mest Mustanger, men lite av det enda som finns kvar av vagntypen A26 exempelvis. Om någon känner för att skruva ner en skylt i en skrotvagn på Heden så tycker jag inte att det är att förundra sig över men allra helst vill man ju se grejerna på rätt plats, i spårvagnarna! Så känner jag i alla fall och om någon skaffar fram den där A26:an så ger jag ett enkelt löfte att sätta upp A26-prylarna!Nu har vi skaffat fram en A29 och jag hoppas på samma reaktion från de som har sådana grejer!

218
218

Återgå till Spårtrafik (bilder)