Vändslingan i Mölndal

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Vändslingan i Mölndal

Inläggav Harald » lör 06 feb, 2016 0:09

År 2002 byggdes ett resecentrum i Mölndal. Då byggdes slingan om och hållplatserna flyttades till ett läge norr om slingan, som fick ett spår plus ett stickspår för uppställning av vagnar.

Bild

Hösten 2011 byggdes slingan om med två spår för att linje 2 skulle kunna förlängas från Krokslätt till Mölndals centrum.

Bild

Det var ju grönt och fint, men Mölndal har stora ambitioner. En stor del av centrum är rivet och nya hus ska byggas. Det har också byggts ett hus över en del av slingan, så nu ser det ut så här:

Bild
Harald

Re: Vändslingan i Mölndal

Inläggav stockholm79 » lör 06 feb, 2016 15:10

Svårt att tro att första och sista bilden är från samma plats!

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79

Inläggav Hechtwagen » lör 06 feb, 2016 16:43

Låg inte slingan under en bro tidigare med en restaurang även den under bron med brln som tak?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Harald » lör 06 feb, 2016 17:32

Slingan ligger söder om bron och det gjorde den gamla slingan också. De övre bilderna är tagna från bron. På bilden nedan från 2002 kan man se den nya slingan under byggnad, den gamla slingan och bron.

Bild
Harald

Inläggav daniel_s » sön 07 feb, 2016 18:08

Är hållplatsnamnet "Broplatsen" helt slopat? Jag försökte förstå med hjälp av Västtragiks tidtabeller, men de är lite konstiga så det är inte alltid man förstår om det är skyltnamnet eller hållplatsnamnet som används. I tidtabell 2 "Göteborg-Mölndal" (!) finns i hållplatslistan en hållplats som heter "Mölndal centrum" (medan en annan heter Mölndals sjukhus), är det så hållplatsen heter nu eller är det en annan hållplats?
daniel_s

Inläggav jesper » sön 07 feb, 2016 18:36

daniel_s skrev:Är hållplatsnamnet "Broplatsen" helt slopat? Jag försökte förstå med hjälp av Västtragiks tidtabeller, men de är lite konstiga så det är inte alltid man förstår om det är skyltnamnet eller hållplatsnamnet som används. I tidtabell 2 "Göteborg-Mölndal" (!) finns i hållplatslistan en hållplats som heter "Mölndal centrum" (medan en annan heter Mölndals sjukhus), är det så hållplatsen heter nu eller är det en annan hållplats?

Namnet "Broplatsen" är slopat sedan många år. Skulle tro att det försvann i samband med att slingan byggdes om 2002? "Mölndals sjukhus" är näst sista hållplatsen och "Mölndal centrum" är namnet på ändhållplatsen som ligger i anslutning till bron. Kan även nämnas att busshållplatserna uppe på bron heter "Mölndal station".
//Jesper
jesper

Inläggav minimum traction » sön 07 feb, 2016 19:28

(Så ingen har ännu kommit på att "rätta" "Mölndals sjukhus" till "Mölndal sjukhus", ändå skriver de "Mölndal centrum" och "~ station"…)
minimum traction

Inläggav Vardon » mån 08 feb, 2016 14:07

Viktigt att komma ihåg är konstskatten, den så kallade croaissanten som ligger i mitten av slingan på översta bilden. 2011 var det väldigt noga att den inte fick förstöras och lades nog en del pengar på att skydda den för att sedan schakta bort den och bygga hus...

Det är ungefär lika som om man kastar zorn, larsson, Liljefors och Dussinskalles likfärd på tagenetippen. Eller något.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon

Inläggav Harald » mån 08 feb, 2016 14:53

daniel_s skrev:Är hållplatsnamnet "Broplatsen" helt slopat? Jag försökte förstå med hjälp av Västtragiks tidtabeller, men de är lite konstiga så det är inte alltid man förstår om det är skyltnamnet eller hållplatsnamnet som används. I tidtabell 2 "Göteborg-Mölndal" (!) finns i hållplatslistan en hållplats som heter "Mölndal centrum" (medan en annan heter Mölndals sjukhus), är det så hållplatsen heter nu eller är det en annan hållplats?

I hållplatslistan är det hållplatsnamnen som står. Mölndal centrum inrättades när resecentret byggdes 2002 som ersättning för två tidigare hållplatser, Broplatsen som låg i slingan och Tempelgatan. Det gör att Mölndalslinjen har blivit avkortad med sammanlagt cirka 300 meter. Den 20 december 1968 flyttades ändhållplatsen från Åbybergsgatan till Broplatsen. Men nu kanske den blir förlängd igen: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.298 ... finansiera
Harald

Inläggav alex87 » mån 08 feb, 2016 20:10

Innan de byggde ett höghus var vi förare irriterade över att vi inte kunde få ett personalrum (istället för åka upp till Keolis personalrum), vi ville ha det placerat i slingan, men de gick då inte eftersom kullen var ett konstverk... Men ett höghus går bygga och inte ens nu får vi en toa!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87

Inläggav spårsnoken » tis 09 feb, 2016 10:55

Äh.... Det går väl att fixa ett personalrum när spårvägen förlängs till Åbromotet eller var det nu blir...

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav Martin » tor 18 feb, 2016 22:35

Det blir intressant att se om den kommande slingan vid Åby kommer byggas för en eller två linjer.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Bussmicke » tor 10 mar, 2016 23:48

stockholm79 skrev:Svårt att tro att första och sista bilden är från samma plats!

/or

Förr var det fint, nu ser det inte klokt ut.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Gbgcyklaren » fre 11 mar, 2016 8:13

Bussmicke skrev:Förr var det fint, nu ser det inte klokt ut.

Fast en stor obrukbar gräsplätt mitt inne i en vändslinga mitt i centrala stan är ett stort slöseri av värdefull tomtmark. Här passar det väldigt bra att bygga ett hus. Mölndal kan istället satsa på att göra kringliggande parker mer kvalitativa och inbjudande.
@gbgcyklaren
Användarvisningsbild
Gbgcyklaren

Inläggav stockholm79 » fre 11 mar, 2016 17:37

Precis, jag tycker det är dumt att de inte byggde över den helt och hållet.
Det fanns ju mer mark att bebygga just där, och då hade man fått hållplatsen som en inomhusterminal.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79

Inläggav Bussmicke » fre 11 mar, 2016 21:23

Jag tyckte det var mycket fint med det gröna

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke

Återgå till Spårtrafik (bilder)