Linjeförkortning

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Linjeförkortning

Inläggav Spår 6 » ons 13 jan, 2016 3:34

Implicerar "tillfällig" något kortvarigt, något snabbt övergående? Den farbara banan för spårvagnslinje 7 kommer om två dagar - fredagen den 15:e - att krympa från sitt redan nedkortade skick till ännu mindre när hållplats Kungsträdgården slopas. Trafikinskränkningen är tillsvidare. Vad det betyder är en fråga för den framtid som ännu ej ägt rum i de rums- och tidsdimensioner som är tillgängliga för oss.

Trafikantinformation.jpeg
Vem läser de små anslagen? Föraren och konduktören. De icke-informerade trafikanterna noterar dem först när vi upplyser dem om innebörden av den text de aldrig lagt märke till under den ibland motiverade, ibland icke-motiverade språngmarschen mot spårvagnen vid hållplats Waldemarsudde. "Pratorn" som är belägen på plattformen borde placeras någon annanstans.
Trafikantinformation.jpeg (87.45 KiB) Visad 4546 gånger


Det lilla andrum mellan varven som det improviserade uppställningsspåret på Hamngatan mellan den återfjädrande övergångsväxeln och stoppbocken skänkt förare och konduktör i en nedsläckt vagn försvinner alltså. Kompensationen blir en pressbyrå och två hamburgerbarer i anslutning till Norrmalmstorg. Vi lär också slippa alla ilskna dunkningar på fönsterrutorna (glasen är mer motståndskraftiga för kinetiskt våld än vad man inbillar sig) från trafikanter in spe mitt ute på Hamngatan bland tungfotade busschaufförer och bilister. Texten på destinationsskylten - "Ej i trafik" - har nämligen förblivit osedd eller otolkad. Mönstret är vanligt; Spårväg City är något av turisternas egen linje.

Dyster_yta.jpeg
Hamngatan som arbetsplats: många döda ytor med improviserade övergångsställen.
Dyster_yta.jpeg (65.2 KiB) Visad 4546 gånger


Pendelresenärerna beter sig annorlunda och förstår också att varken förare eller konduktör kan hållas ansvarig för att Christer G Wennerholms lilla valvinnande projekt lagts i träda för obestämd tid framåt, men suckar ändå över påtvingat byte i tunnelbanan till station Östermalmstorg för att ansluta till spårvagnen vid Norrmalmstorg. Flera lokalanställda tjänstemän vid italienska ambassaden, som man brukar få tid att växla några ord med vid Waldemarsudde, undrar när det ska bli bättre den här gången.

I framtiden. Den redan intecknade fast ännu inte definierade. 2010 var förlängningen till Kungsholmen redan klar lagom till valet 2014 (Lindhagensgatan, ni vet väl vilka som jobbar där höhöhöhö) och förbindelsen med Lidingöbanan likaledes nästan ganska troligen även den ett faktum. Det här hegelianska sättet att se på historien har visat sig överensstämma dåligt med den observerbara världen. Men vi saknar nog den nödvändiga överblicken. Tyvärr är vi alla döda i det långa loppet.
Anställd som förare vid Stockholms Spårvägar sedan juni 2010.
Användarvisningsbild
Spår 6
 
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 15:12
Ort: Stockholm

Re: Linjeförkortning

Inläggav 1 » ons 13 jan, 2016 10:26

Spår 6 skrev: Den redan intecknade fast ännu inte definierade. 2010 var förlängningen till Kungsholmen redan klar lagom till valet 2014 (Lindhagensgatan, ni vet väl vilka som jobbar där höhöhöhö) och förbindelsen med Lidingöbanan likaledes nästan ganska troligen även den ett faktum. Det här hegelianska sättet att se på historien har visat sig överensstämma dåligt med den observerbara världen. Men vi saknar nog den nödvändiga överblicken. Tyvärr är vi alla döda i det långa loppet.


Nåja, nu är det ju en planerad "avkortning" för att fortsätta med tätskiktsarbetena på Hamngatan.

Men man har ju från politiskt håll signalerat att i dessa tider av pengaåtstramningar skjuta på förlängningen till Centralen på obestämd framtid. Detta trots att staden redan förberett de renoverade ytorna för nedläggning av spår. Att de årligen ca sju miljonerna resande med linje 7 måste traska även i fortsättningen till avsides belägna T-bane/pendeltågsstationer tycks inte betyda något.

Viktigare tycks vara att starta och finansiera meningslös sjötrafik, där det senaste tillskottet "SL linje 85" puttrar ensam och allena över Riddarfjärden med någon enstaka cyklist ombord.

Bild

Men för all del. Mitt kära Strömma Kanal-bolag får intäkterna säkrade två år framåt och den gamla trotjänaren "Djurgården 4" får ett fortsatt liv i sötvattnet.

Hälsar / Lena

Ps: Ursäkta bara en liten undran; Jag har ju under 35 år pysslat med den lokala sjötrafiken i skärgården och Stockholms hamn och torde känna rätt väl till passagerarströmmarna. Att inte ha med Gamla Stans T-banestation som destination verkar synnerligen knasigt. Klara Mälarstrand kan vara en bra punkt sommartid, men att nu i åska, storm och drivis ta sig till fots till andra destinationer är ingen höjdare.
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Linjeförkortning

Inläggav Kantorn » tor 14 jan, 2016 11:23

1 skrev:
Spår 6 skrev: Den redan intecknade fast ännu inte definierade. 2010 var förlängningen till Kungsholmen redan klar lagom till valet 2014 (Lindhagensgatan, ni vet väl vilka som jobbar där höhöhöhö) och förbindelsen med Lidingöbanan likaledes nästan ganska troligen även den ett faktum. Det här hegelianska sättet att se på historien har visat sig överensstämma dåligt med den observerbara världen. Men vi saknar nog den nödvändiga överblicken. Tyvärr är vi alla döda i det långa loppet.


Nåja, nu är det ju en planerad "avkortning" för att fortsätta med tätskiktsarbetena på Hamngatan.

Men man har ju från politiskt håll signalerat att i dessa tider av pengaåtstramningar skjuta på förlängningen till Centralen på obestämd framtid. Detta trots att staden redan förberett de renoverade ytorna för nedläggning av spår. Att de årligen ca sju miljonerna resande med linje 7 måste traska även i fortsättningen till avsides belägna T-bane/pendeltågsstationer tycks inte betyda något.

Viktigare tycks vara att starta och finansiera meningslös sjötrafik, där det senaste tillskottet "SL linje 85" puttrar ensam och allena över Riddarfjärden med någon enstaka cyklist ombord.

Bild

Men för all del. Mitt kära Strömma Kanal-bolag får intäkterna säkrade två år framåt och den gamla trotjänaren "Djurgården 4" får ett fortsatt liv i sötvattnet.

Hälsar / Lena

Ps: Ursäkta bara en liten undran; Jag har ju under 35 år pysslat med den lokala sjötrafiken i skärgården och Stockholms hamn och torde känna rätt väl till passagerarströmmarna. Att inte ha med Gamla Stans T-banestation som destination verkar synnerligen knasigt. Klara Mälarstrand kan vara en bra punkt sommartid, men att nu i åska, storm och drivis ta sig till fots till andra destinationer är ingen höjdare.

Min bror, som åker pendeltåg, åker med glädje denna färja från Klara Mälarstrand till Söder dito. Han jobbar på Münchenbryggeriet. (Och han cyklar aldrig... :) )
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6895
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Linjeförkortning

Inläggav HSS F2 » tor 14 jan, 2016 13:06

Jag antar att eftersom det är Stockholm får man inte utgå ifrån hur man arbetar i andra städer, d.v.s att tätskiktsarbetena pågår fr.o.m X t.o.m Y med följden att trafiken återupptas därefter...?

Skall man utgå ifrån att dessa arbeten innebär att lagda spår tas bort utan att läggas tillbaka igen när det är klart?

Det vore bra om ansvariga tog en studieresa till Prag och frågade lite om hur de bar sig åt vid förlängningen av Metro C från Holesovice till Letnany. I det fallet stängdes delar av spårvägslinjerna av temporärt men i lite längre perioder eftersom byggandet skedde med cut-and-cover-tekniken i just dessa delar (andra delar byggdes med tunnelborrning). Spåren var helt bortgrävda - men allting lades tillbaka igen och trafiken återupptogs med justerat linjenät.

Ibland undrar jag om Stockholm har några ambitioner med sin kollektivtrafik (i innerstaden). Den verkar inte så hög utan ger mer intrycket av "allting är bra redan idag så vi behöver ingen utveckling utan vi kör som vanligt och köper nya bussar när de gamla slits ut".
HSS F2
 
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 23:10

Re: Linjeförkortning

Inläggav 218 » tor 14 jan, 2016 14:16

HSS F2 skrev:Jag antar att eftersom det är Stockholm får man inte utgå ifrån hur man arbetar i andra städer, d.v.s att tätskiktsarbetena pågår fr.o.m X t.o.m Y med följden att trafiken återupptas därefter...?

Skall man utgå ifrån att dessa arbeten innebär att lagda spår tas bort utan att läggas tillbaka igen när det är klart?

Det vore bra om ansvariga tog en studieresa till Prag och frågade lite om hur de bar sig åt vid förlängningen av Metro C från Holesovice till Letnany. I det fallet stängdes delar av spårvägslinjerna av temporärt men i lite längre perioder eftersom byggandet skedde med cut-and-cover-tekniken i just dessa delar (andra delar byggdes med tunnelborrning). Spåren var helt bortgrävda - men allting lades tillbaka igen och trafiken återupptogs med justerat linjenät.

Ibland undrar jag om Stockholm har några ambitioner med sin kollektivtrafik (i innerstaden). Den verkar inte så hög utan ger mer intrycket av "allting är bra redan idag så vi behöver ingen utveckling utan vi kör som vanligt och köper nya bussar när de gamla slits ut".


Det finns ett ihärdigt rykte bland spårtrafikens konsulter som säger just det där! Man menar på att det finns inga pengar längre för en förlängning upp på Klarabergsgatan OCH att det inte finns några pengar heller för att återuppbygga tillbaka till det gamla ändstationsläget Sergels Torg! Samtidigt så kan man ju inte stå kvar och vända hindrande för trafiken där man står idag i ett längre perspektiv utan man väljer att avkorta linjen till Norrmalmstorg. Som sagt var provisorier kan ju verka i nästan oändliga tidshorisonter, titta på Strömbron! Sedan så måste man ju förstås fråga sig vad dessa tätskiktsarbeten egentligen innefattar. Att man gör det på Sergels Torg i sin gamla konstruktion är ju inte konstigt men Hamngatan neråt där man relativt nyligen byggt spårvägen har väl tätskiktet redan precis rimligen bytts när man byggde spårvägen? Hur klarade man annars att gräva ner sig i gatan så djupt som man gjorde för spårvägen och ledningsdragningar utan att byta tätskikt? Nej den här hästen ska nog synas i munnen! Hur fungerar det förresten för AB SS i avtalet när produktionen enligt avtal minskas, blir AB SS kompenserade för detta?

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Linjeförkortning

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 14 jan, 2016 15:25

218 skrev: Det finns ett ihärdigt rykte bland spårtrafikens konsulter som säger just det där! Man menar på att det finns inga pengar längre för en förlängning upp på Klarabergsgatan OCH att det inte finns några pengar heller för att återuppbygga tillbaka till det gamla ändstationsläget Sergels Torg!


Det rör sig väl också om politisk vilja. Här kan man ju också lägga på en konspirationsteori. Skulle en avkortning innebära att NK-Expressen får färre resande så kan man ju också bevisa att spårvagn inte är något positivt för Stockholms innerstad. Ett av de "stora" partierna profilerade sig ju en gång i tiden mot modern spårväg till Djurgården. När man så förlorade saken kan det ju kännas ok att i efterhand visa att man hade rätt. Det går ju också att med tiden kräva parallell busstrafik från Centralen ända ut på Djurgården för att göra det bekvämare för dem som skall byta till T-bana och Pendeln.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Linjeförkortning

Inläggav HSS F2 » tor 14 jan, 2016 16:01

Jag tycker att det verkar som att Stockholm eller rättare sagt deras politiker fortsätter med sin vanliga trafikpolitik. Med tanke på hur nybyggd sträckan upp till Sergels Torg är borde det knappast krävas tätskicktsarbeten just där men om så ändå är fallet är det naturligt att återställa spåren upp till det hållplatsläget. Att stänga av linjen utan att säkerställa återställandet är lika vansinnigt som att riva ett hus "temporärt" och sedan blir slutresultatet en rivningstomt under de kommande 20 åren.

Det skulle inte förvåna mig om den gamla kära 47an plötsligt återkommer så att ordningen från 1967 återställs. Med 7an avkortad är risken uppenbar och med tanke på Stockholms tidigare kollektivtrafik-track record är nog sannolikheten för detta nära på 100%.

Skall jag vara ärlig borde egentligen hela området kallat "Sergels Torg" med tillhörande "Hötorgsskrapor" jämnas med marken och samma gäller förövrigt Brunkebergstorg. Riv hela rasket, eliminera "plattan" helt och hållet och återuppbygg en helt ny stadsdel med ett bredare gatunät än gamla Klarakvarteren men med en kombination av rekonstruktioner av rivna byggnader och moderna diton som är stilmässigt anpassade. Dom Römer i Frankfurt am Main och Neumarkt i Dresden är två exempel på detta (det planerade/föreslagna Reanimation Altstadt 2.0 är ett annat). När allt detta är gjort kan man dra upp spårvägen till Centralen och bygga ut linjenätet ytterligare.

Problemet är all ideologi som präglar kollektivtrafiken i staden. Uppenbarligen är detta viktigare än att erbjuda högkvalitativ trafik.
HSS F2
 
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 23:10

Re: Linjeförkortning

Inläggav TorbjörnR » tor 14 jan, 2016 16:55

218 skrev: Att man gör det på Sergels Torg i sin gamla konstruktion är ju inte konstigt men Hamngatan neråt där man relativt nyligen byggt spårvägen har väl tätskiktet redan precis rimligen bytts när man byggde spårvägen? Hur klarade man annars att gräva ner sig i gatan så djupt som man gjorde för spårvägen och ledningsdragningar utan att byta tätskikt?
218


Det gjordes väl inget åt tätskiktet från Hållplatsen Kungsträdgården och upp till Sergels Torg. Istället lade man där spåret i en "billigare" variant just för att man skulle riva det senare och reparera. Precis som nu görs...
TorbjörnR
 
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 08 jan, 2003 12:04

Re: Linjeförkortning

Inläggav 218 » tor 14 jan, 2016 17:09

HSS F2 skrev:Jag tycker att det verkar som att Stockholm eller rättare sagt deras politiker fortsätter med sin vanliga trafikpolitik. Med tanke på hur nybyggd sträckan upp till Sergels Torg är borde det knappast krävas tätskicktsarbeten just där men om så ändå är fallet är det naturligt att återställa spåren upp till det hållplatsläget. Att stänga av linjen utan att säkerställa återställandet är lika vansinnigt som att riva ett hus "temporärt" och sedan blir slutresultatet en rivningstomt under de kommande 20 åren.

Det skulle inte förvåna mig om den gamla kära 47an plötsligt återkommer så att ordningen från 1967 återställs. Med 7an avkortad är risken uppenbar och med tanke på Stockholms tidigare kollektivtrafik-track record är nog sannolikheten för detta nära på 100%.

Skall jag vara ärlig borde egentligen hela området kallat "Sergels Torg" med tillhörande "Hötorgsskrapor" jämnas med marken och samma gäller förövrigt Brunkebergstorg. Riv hela rasket, eliminera "plattan" helt och hållet och återuppbygg en helt ny stadsdel med ett bredare gatunät än gamla Klarakvarteren men med en kombination av rekonstruktioner av rivna byggnader och moderna diton som är stilmässigt anpassade. Dom Römer i Frankfurt am Main och Neumarkt i Dresden är två exempel på detta (det planerade/föreslagna Reanimation Altstadt 2.0 är ett annat). När allt detta är gjort kan man dra upp spårvägen till Centralen och bygga ut linjenätet ytterligare.

Problemet är all ideologi som präglar kollektivtrafiken i staden. Uppenbarligen är detta viktigare än att erbjuda högkvalitativ trafik.


Även om vi skulle säga att det här ändå är en slump som vi ser nu så spelar den inte i riktningen en utökad eller ens återställd spårväg till Sergels Torg. Alla pratar nu tunnelbana, Österleden är åter på tapeten etc. Vilka märkliga krafter är det som driver dessa illgärningar egentligen? Förlängningen till Klarabergsgatan slutar kanske egentligen i en förkortning till Norrmalmstorg! Grattis till skattebetalarna för dessutom hur mycket har man inte hållit på och pillat i spåren på Hamngatan sedan de först anlades? Jag har hela tiden varit fundersam över varför det var så viktigt att Djurgårdslinjen avkortades på Hamngatan för att möjliggöra en förlängning till Klarabergsgatan! Hade inte det mest naturliga varit att bygga förlängningen och sedan bara ansluta befintliga spår till den? Jag vill inte tro att en sådan här "konspiration" eller slump har sin början så långt tillbaka i tiden av det enkla skälet att jag inte tror att de som skulle ha planerat detta är i stånd till sådan fantasi. Om det inte är en "konspiration" alls så är det i alla fall en slump som direkt spelar spårvägsmotståndarna i händerna! Speciellt som provisoriets slutpunkt i tid inte anges. En speciell komplikation kan ju också vara att med nuvarande enkla vändspår vid Norrmalmstorg kan det också bli svårt att köra museitrafik då förbigångsmöjlighet saknas!

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Linjeförkortning

Inläggav 218 » tor 14 jan, 2016 17:15

TorbjörnR skrev:
218 skrev: Att man gör det på Sergels Torg i sin gamla konstruktion är ju inte konstigt men Hamngatan neråt där man relativt nyligen byggt spårvägen har väl tätskiktet redan precis rimligen bytts när man byggde spårvägen? Hur klarade man annars att gräva ner sig i gatan så djupt som man gjorde för spårvägen och ledningsdragningar utan att byta tätskikt?
218


Det gjordes väl inget åt tätskiktet från Hållplatsen Kungsträdgården och upp till Sergels Torg. Istället lade man där spåret i en "billigare" variant just för att man skulle riva det senare och reparera. Precis som nu görs...

Jaha och varför skulle det ha gjorts då? Det mest naturliga hade väl varit att passa på att byta det när man ändå höll på i gatan? Låter ju fullständigt "cracy" faktiskt annars! Skulle man från början räkna med att få riva upp hela sträckan omedelbart för att göra det här? Jag kan inte ens räkna på hur många gånger den där stackars stumpen har byggts och ombyggts under de få åren den funnits, men en sak är helt säkert, det har kostat "skjortan" och lite till! Och Djurgårdslinjens förlängning till Sergels Torg lever nu farligt, slump eller inte i tunnelbanebyggandets tidevarv!
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Linjeförkortning

Inläggav 1 » tor 14 jan, 2016 19:33

Tja, som den borne realisten (vilket jag alltid varit – går det åt h-vete så är jag beredd – går det bra så blir det en skön kick) sitter jag med min kära hustru här nere i värmen i Phuket. Från min övre veranda i huset kan jag med kikaren (och en isande sval GT) titta över Chalong-bukten hur flitiga koreaner (som lagt ett totalanbud) står och kliar sig i huvudet hur de skall kunna bygga en vändslinga vid Chalong Cirkus för den kommande spårvägen till Pang Nga via ”Phuket International Airport”.

Bild

Rätt skönt att vid 75+ kunna koppla av från Stockholms lokaltrafikplanering, där man aldrig tycks kunna se varje trafikslags fördelar och lämpliga plats i samhället. Just nu gäller det bara nya T-banelinjer hitan och ditan samt kryddat med fåniga båtlinjer. När det gäller ”dagens trafiklösningar” finnes tydligen ingen begränsning av medelstilldelningarna. Oavsett den tidigare så omhuldade ”ekonomiska trafiknyttan”.

År 1989 började SSS-Stockholmsavdelning med sitt driftsbolag AB SS med bidrag från kommun och landsting bygga museispårvägen Norrmalmstorg – Waldemarsudde.
Och i morgon består satsningarna på en ny innerstadsspårväg av exakt samma sträcka.

Vi kan ju dock alltid skryta med att i Stockholm finnes en ”museispårväg” med världens modernaste museivagnar….!

Precis som vännen 218 antyder i sin skrivning ovan, torde belackarna av spårburen stadstrafik ha vunnit.

Törhända borde jag inför kommande styrelsesammanträde i AB SS föreslå att vi återlämnar nuvarande spårvagnar av litt. A34 och ersätter den reguljära spårvägstrafiken med ett återupprättande av busslinje 47. Denna gång ytterst utnyttjarvänlig med sträckan Centralen – Waldemarsudde. Ledbussar har vi och de kan kompletteras allt efter behov.

I ”paketet” ingår att vi får tillbaka spår 2 vid Norrmalmstorg, vilket på något mystiskt vis snoddes av oss år 2010. Då kan vi återupprätta den tidigare museala trafiken till sin forna glans. Och i Alkärrsdepån får vi åter plats för de museivagnar som erfordras för trafiken.

Och jösses, med två likriktarstationer behöver vi aldrig sakna ”kräm i tråden”!

Man skall aldrig ge upp – men kör man huvudet i politikerväggen kan det vara lämpligt att backa och finna en ny väg!

Hälsar / Lena


(som skall äta middag med trevliga vänner från Australien och England som är här för att lägga anbud på de två nya ”höghastighetsjärnvägar” som skall byggas från Bangkok till Rayong resp. Hua Hin. Mycket intressant är att det Thailändska Transportministeriet väljer en annorlunda process när det gäller anbudsupphandling. Först handlar man upp de företag som skall driva trafiken. Detta för att detta företag skall vara med i urvalsprocessen av de som skall bygga banorna. Därigenom får man med sakkunskap och undviker kommande problem.)
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Linjeförkortning

Inläggav Joakim W » tor 14 jan, 2016 22:11

1 skrev:Törhända borde jag inför kommande styrelsesammanträde i AB SS föreslå att vi återlämnar nuvarande spårvagnar av litt. A34 och ersätter den reguljära spårvägstrafiken med ett återupprättande av busslinje 47. Denna gång ytterst utnyttjarvänlig med sträckan Centralen – Waldemarsudde. Ledbussar har vi och de kan kompletteras allt efter behov.

Detta hoppas jag verkligen händer!! Ska spårvägen bara gå Norrmalmstorg-Djurgåden känns den otroligt onödig tyvärr, och saknar ju all form av enkelhet för oss utanför Stockholm (i detta fall pedenltågsland, Södertälje) att ta oss ut till Djurgåden. Att dessutom bara hitta till det ödsliga Norrmalmstorg är ju tillräckigt jobbigt. Bilen är verkligen att föredra nu - tyvärr.
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 23:42
Ort: Lina Hage, Södertälje

Re: Linjeförkortning

Inläggav daniel_s » tor 14 jan, 2016 22:31

Ja bilen är jättepraktisk när man ska till Djurgården en vinterkväll för att hålla på med spårvagnar. 47:an var också väldigt praktisk under de tider på dygnet då inte en massa andra människor efterfrågade den. Men det som är gemensamt för dem båda är att de inte håller måttet när det verkligen bränner till i trafiken. Måste säga att spårvagnen klarar den trafikuppgiften betydligt bättre. Även när man räknar in promenaden från Norrmalmstorg (som många av grönalundsbesökarna på sommaren definitivt behöver) så skulle jag beskriva totalintrycket en normal sommarkväll som positivt jämfört med 47:an.

Men man får nog hoppas på att den här grejen blir kortvarig...
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Linjeförkortning

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 15 jan, 2016 9:52

Man kan med visst fog ifrågasätta placeringen av denna tråd. Syftet är ju inte att visa bilder, utan att bedriva polemik, vilken ju lämpligen görs i underforum avsedda för detta.

Nå! Det är en fråga om prioriteringar - allt är en fråga om prioriteringar. Just nu är intresset fokuserat åt ett annat håll, vilket är rätt vanligt förekommande i politiskt styrda verksamheter (å andra sidan har vi de politiker vi förtjänar). Hur man gör i militärdiktaturer som Thailand tycker jag inte är så intressant.

Vad som händer nu är att relationen mellan Stockholms stad och Stockholms läns landsting återgår till sitt normaltillstånd, det som hände under Wennerholmeran var ett undantag. Från SLL:s sida tycker man nu helt enkelt inte att Djurgårdens trafikproblem är tillräckligt högprioriterade i jämförelse med andra satsningar (det kan man iofs. ha olika åsikter om, men så är det). Därför kommer det inte att hända något nämnvärt här förrän stadsutbyggnaden börjar på allvar i Valparaiso/Södra Värtahamnen/Frihamnen. Då kommer spårvägen mot Ropsten/City att behövas och då kommer man också att bygga färdigt banan till Klarabergsgatan. Det kommer Stockholms stad att se till!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Linjeförkortning

Inläggav /jes » fre 15 jan, 2016 12:43

Det börjar röra på sig i Värtahamnen i och med att staden börjat dela ut markanvisningar i Värtahamnen, nu senast vid Ropsten till Wallenstam.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 378
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 12:33

Re: Linjeförkortning

Inläggav HSS F2 » fre 15 jan, 2016 14:52

Jag tycker att det är fascinerande att en stad som en gång i tiden lyckades bygga ut ett rejält spårvägsnät har så stora problem att dra en linje från Norrmalmstorg till Centralen. Jag minns ju när en A31 ställdes upp utanför stationen för att lobba för denna utbyggnad och det har jag för mig var 1992 eller så (när trafiken på Djurgårdslinjen var tämligen ny).

Med tanke på att förberedelser görs för spårläggning borde det vara tämligen naturligt att få ut 7an till Centralen så snabbt som möjligt snarare än att förhala. Medan Stockholm mest sitter och argumenterar om T-banan hit och dit, att spårvagnar inte fungerar i snöväder (ja, det argumentet drogs när Spårväg City invigdes) och hur bra det är med bussar (billigt och bra) bygger andra städer ut sina trafiksystem.

Man ser ju också hur illa det är ställt med "stomlinjerna" och deras framkomlighet samt alla omplåstringar (dra in lite hållplatser så ordnar det sig nog....).

Har man inte högre ambitioner än att korta av 7an till Norrmalmstorg på "obestämd tid" är det nog bäst att återinföra 47an och sedan köra museitrafik - dock är det nog bäst att försöka ordna det som året-runt-trafik. Jag hade gärna sett att G 72 och T-10 195 i Malmköping kunde tillföras en sådan vagnpark så man kan ha två sådana tåg ute av kapacitetsskäl. Den dagen (förhoppningsvis före nästa istid men det vet man aldrig) Stockholm får tummen ur och faktiskt kopplar ihop Ropsten och Centralen med linjen är det väl mest troligt att det blir A35/36 eller möjligen en A37 för att köra genomgående trafik snarare än att sätta "blomlådor" på A34.

Att köra A34 på Djurgårdslinjens originalsträckning känns helt enkelt inte optimalt när det korrekta naturligtvis är att trafikera till Centralen, d.v.s spår ned i redan förberedd gata så snabbt som möjligt när tätskiktsarbetet är klart. Det krävs säkra tidsplaner för sådant.

Efter att ha följt alla turer kring Stockholms innerstadstrafik måste jag säga att det nästan känns som att nästa istid nog hinner inträffa innan man får se högeffektiv yttrafik. Däremot har jag förstått att T-bana är billigt att bygga enligt olika argument (det kostar tydligen lika mycket/lite att lägga ner spår i en Stockholmsgata som att borra tunnel och bygga stationer med rulltrappor och allt) så det känns som att det kanske vore idé att bygga "T-bana linje 7" från T-Centralen ut till Djurgården.;)

Det är nog dags för utgivning av en bok kallad "Stockholmsk Guide för Metro" som beskriver hur man för låg spårvägsliknande kostnad bygger ut ett metrosystem i en stad och varför det är fel att planera spårvägar när alternativet metro är det moderna, underjordiska bra alternativet. :wink:
HSS F2
 
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 23:10

Re: Linjeförkortning

Inläggav 218 » fre 15 jan, 2016 17:29

HSS F2 skrev:Jag tycker att det är fascinerande att en stad som en gång i tiden lyckades bygga ut ett rejält spårvägsnät har så stora problem att dra en linje från Norrmalmstorg till Centralen. Jag minns ju när en A31 ställdes upp utanför stationen för att lobba för denna utbyggnad och det har jag för mig var 1992 eller så (när trafiken på Djurgårdslinjen var tämligen ny).

Med tanke på att förberedelser görs för spårläggning borde det vara tämligen naturligt att få ut 7an till Centralen så snabbt som möjligt snarare än att förhala. Medan Stockholm mest sitter och argumenterar om T-banan hit och dit, att spårvagnar inte fungerar i snöväder (ja, det argumentet drogs när Spårväg City invigdes) och hur bra det är med bussar (billigt och bra) bygger andra städer ut sina trafiksystem.

Man ser ju också hur illa det är ställt med "stomlinjerna" och deras framkomlighet samt alla omplåstringar (dra in lite hållplatser så ordnar det sig nog....).

Har man inte högre ambitioner än att korta av 7an till Norrmalmstorg på "obestämd tid" är det nog bäst att återinföra 47an och sedan köra museitrafik - dock är det nog bäst att försöka ordna det som året-runt-trafik. Jag hade gärna sett att G 72 och T-10 195 i Malmköping kunde tillföras en sådan vagnpark så man kan ha två sådana tåg ute av kapacitetsskäl. Den dagen (förhoppningsvis före nästa istid men det vet man aldrig) Stockholm får tummen ur och faktiskt kopplar ihop Ropsten och Centralen med linjen är det väl mest troligt att det blir A35/36 eller möjligen en A37 för att köra genomgående trafik snarare än att sätta "blomlådor" på A34.

Att köra A34 på Djurgårdslinjens originalsträckning känns helt enkelt inte optimalt när det korrekta naturligtvis är att trafikera till Centralen, d.v.s spår ned i redan förberedd gata så snabbt som möjligt när tätskiktsarbetet är klart. Det krävs säkra tidsplaner för sådant.

Efter att ha följt alla turer kring Stockholms innerstadstrafik måste jag säga att det nästan känns som att nästa istid nog hinner inträffa innan man får se högeffektiv yttrafik. Däremot har jag förstått att T-bana är billigt att bygga enligt olika argument (det kostar tydligen lika mycket/lite att lägga ner spår i en Stockholmsgata som att borra tunnel och bygga stationer med rulltrappor och allt) så det känns som att det kanske vore idé att bygga "T-bana linje 7" från T-Centralen ut till Djurgården.;)

Det är nog dags för utgivning av en bok kallad "Stockholmsk Guide för Metro" som beskriver hur man för låg spårvägsliknande kostnad bygger ut ett metrosystem i en stad och varför det är fel att planera spårvägar när alternativet metro är det moderna, underjordiska bra alternativet. :wink:


(Måste säga att du har en väldigt trevlig signatur som alltid påminner mig om forna tiders resande till Råå!)

Ja det är ju inte lätt att se någon linje i detta än mindre någon ideologi! Om tidigare trafiklandstingsrådet Wennerholm arbetade för en funktionell kollektivtrafik med hjälp av utbyggd spårtrafik i innerstaden så kämpar nuvarande trafiklandstingsrådet Tamson för att ingenting får kosta något vilket tydligen är hans "ideologi". Han måste skäligen ha missförstått sitt ämbete, hans roll bör ju vara att åstadkomma en god trafikförsörjning till en rimlig kostnad, inte att lägga ner kollektivtrafiken! En typisk karriärist som kommer att falla på eget grepp i och med att han misstolkat sin roll, vilket i förlängningen också kommer att bli hans fall! Han visar sig duktig på fel sätt! Men den skada som detta lyckas ställa till med under tiden är givetvis avsevärd!

Det finns ett annat problem med Djurgårdstrafiken. Den har inte samma dignitet som tidigare och därigenom vill man inte lägga samma pengasummor på den heller. I och med Stockholms stads våldsamma bostadsbyggande och helt enkelt stadens våldsamma framväxt så hamnar Djurgårdstrafiken relativt sätt i skymundan för annan kommande nödvändig trafik till nyexploterade områden och därigenom sjunker också betalningsviljan för den. Sedan är det en helt annan sak att om man gör bokslut i de kostnader som man totalt haft för 7:ans förlängning till Sergels Torg och de astronomiska kostnaderna som man fått genom bristfällig kompetens, bristfällig planering i allmänhet och inte minst tafflighet så har man nu lyckats få....ingenting... för ett astronomiskt belopp! Landstingets och stadens revisorer kan jag ju tänka mig bör ha vissa synpunkter på det!

Stadens expansion och utbredning gör ju också att det är nödvändigt att börja tänka tunnelbana i planeringen. Den är nödvändig genom sin kapacitet men också så dyrbar att den slukar alla andra kollektivtrafikinvesteringar. Fokuset förskjuts ju också då mot tunnelbanan därför att den är nödvändig. Problemet handlar egentligen inte om tunnelbana eller spårväg utan snarare om att man har så svårt att se kollektivtrafiken som ett system och framförallt att man i Stockholm har så svårt att tänka på flera alternativ samtidigt. Allting kantrar hela tiden åt det ena eller andra hållet och i och med att infrastruktur som sådan i systemperspektiv är ytterst långsiktig för att bli bra så blir hela resultatet hugskott och ryckighet som inte leder till någon kostnadseffektivitet eller transportkvalité.

För mig är det obegripligt att man inte har åtgärdat det numera berömda ytskiktet ner över Hamngatan samtidigt då man byggde spårvägen. Vad fanns det för skäl till att inte göra det utan istället vänta med det till stora fördyringar och stora trafikstörningar som följd? Hur långt ner på Hamngatan sträcker sig detta berömda speciella ytskickt egentligen? Knappast förbi hpl Kungsträdgården väl? Kanske det slutar vid cirka Regeringsgatan för det handlar väl här om det speciella ytskickt som har med brokonstruktion på Sergels Torg att göra?

Det finns ändå hopp på det sättet att den historia som denna spårvägsförlängning har är så pinsam för de ansvariga att om det i förlängningen slutar med ingenting så är det ändå så pinsamt och klandervärt för de inblandade att kanske det i sig gör att man inte vill skylta med att åstadkomma ett sådant ingenting till stora kostnader, och om inte annat så för skams skull lägger tillbaka Djurgårdslinjen till Sergels Torg! Den som lever får se!

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Linjeförkortning

Inläggav HSS F2 » fre 15 jan, 2016 18:31

Till 218:

Min signatur är just åsyftades denna utmärkt bra vagntyp som HSS använde. Robusta och bra vagnar helt enkelt och ett utmärkt sätt att färdas till Råå som var snabbare än idag. Det är först när HelsingborgsExpressen börjar rulla som man i.a.f delvis återfår den kvaliteten (i väntan på vagnens återkomst).

När det gäller Stockholm tycker jag att man verkar oförmögen att ordna till effektiv yttrafik. Istället hamnar man i en situation där olika lösningar ställs mot varandra och det hela tiden dyker upp motförslag. D.v.s så fort A nämns måste någon säga B och så blir det varken hackat eller malet.

Nu senast har Stockholm börjat tala om BRT och elbussar. Det förstnämnda existerar redan på annat håll och det sistnämnda är också existerande så något ledarskap blir det inte för 08s del i någon av dessa grenar. Istället kan man t.ex ifrågasätta hur det kan komma sig att man kör blåmålade bussar som har medelhastighet 13 km/h och förarvisering samtidigt som bussfiler gjorts om till cykelbanor och indragning av hållplatser förs fram som någon sorts lösning.

Skall man kunna ta Stockholm på allvar när det gäller kollektivtrafiken krävs ett antal åtgärder. Minimum borde absolut vara:

1. 7an förlängs till Centralen så fort det bara är möjligt. Sammankoppling med Ropsten och Lidingöbanan snabbas också upp så mycket som det bara går. Det borttagna spåret på Norrmalmstorg återinförs.
2. Spårvägsmuséet får en bra lokal med spåranslutning så "museiföremålen" kan integreras med trafiken på Djurgårdslinjen och således rulla. Det fungerar i Prag och Stockholm borde klara detsamma.;)
3. Stomlinjerna uppgraderas till BRT-standard vilket innebär att bussarna byts ut mot VanHool ExquiCity eller liknande modeller, mittförlagda körfält, spårvägshållplatser med realtidsinformation etc införs, full signalprioritering, påstigning genom alla dörrar, tydlig profilering och hög kvalitet införs. Detta är första steget mot att spårvägifiera linjerna.
4. Efter att steg 3 rullats ut inleds spårvägifiering av linjerna, 4an är då först ut. Ev kan den linjen konverteras direkt men om detta av olika skäl inte kan genomföras införs BRT först.
5. Elektriska bussar rullas ut i hög grad, framförallt i innerstaden för att minska bullret.

På längre sikt kan man börja med T-baneutbyggnader men då inte i form av blindtarmar och liknande utan med nya linjer. Man bör även utvärdera pendeltågslösningar, d.v.s inte enbart låsa sig till T-bana utan även vara öppen för t.ex trafikering av ett område med pendeltåg eller spårväg.

Jag får alltid en känsla av att det råder en stor rädsla för att prioritera kollektivtrafiken eftersom det tveklöst innebär att ta utrymme från bilarna. Således vurmar man gärna för busslösningar och försöker även urvattna BRT-begreppet (vilket jag inte tror på i de termer som används i Stockholm eftersom det mest verkar vara gammal vanlig busstrafik med nytt namn). Allting som innebär att man helt enkelt kör buss som vanligt är det som är bäst. T-banan används då som ett svepskäl, d.v.s att inga andra investeringar kan göras eftersom T-bana behövs men konkreta utbyggnader av den känns ändå väldigt avlägsna.

Om man åtminstone konverterar stomlinjerna till BRT-standard (tänk BusWay i Nantes och Mettis i Metz) som ett första steg och tydligt deklarerar att detta görs för att snabbt få upp kvaliteten skulle det skicka rätt signaler. I samband med detta ordnas även 7an till Centralen. När dessa åtgärder är klara kan man fortsätta med Ropstenkopplingar och T-banor samt spårvägskonvertering av 4an.
HSS F2
 
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 23:10

Re: Linjeförkortning

Inläggav LÅ1 » fre 15 jan, 2016 19:35

Ett problem är att staden står för en stor del av infrastruktur, medan landstinget står för fordon och trafik. Tycker stan att man inte längre kan prioritera bussar i en korsning så tar man bort bussprioriteringen etc.

Hur man definierar BRT tycks variera beroende på vem man frågar. Så det är en bra term för politiker att ta till! :wink: Det kan vara allt från något förbättrad busstrafik till järnvägsliknande trafik med höga stationsplattformar som har "T-banespärrar". Jag ställde en fråga tidigare: "Hur BRT-mässig är MalmöExpressen?".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Linjeförkortning

Inläggav 218 » fre 15 jan, 2016 19:56

Det finns en annan sak också vad det gäller kollektivtrafik kontra privatbilism som sällan nämns. Kollektivtrafik innebär att det offentliga tar på sig kostnader för invånarnas transporter medan biltrafiken innebär att kostnaderna hamnar på den enskilde resenären. Detta inser givetvis politikerna. SLL har tydligen numera som verktyg enligt bl.a ex.vis vännen cs beskrivning ovan mycket nogsamt att räkna med biltäthet o.s.v i olika områden i strategierna när man ska utveckla.

Detta är ändå förvånande på det sättet att den som är satt att verkställa inte agerar som en del i den större miljöpolitikens mål att fler ska åka kollektivt. Där det finns bilar behöver det alltså inte finnas bussar. Detta är ju en synnerligen passiv inställning till kollektivtrafikens mål! I praktiken så blir kollektivtrafiken endast en slags socialhjälp för områden med låg biltäthet. Men med ett sådant resonemang hur ska man då kunna få bilister att åka kollektivt? I praktiken förvandlas kollektivtrafiken egentligen till någon slags stor färdtjänst för de som av olika skäl inte har möjlighet att köra bil!

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster