Sida 1 av 1

Spårvägen i Belgrad söndagen den 19 juli 2015

InläggPostat: ons 21 okt, 2015 20:10
av Olle
Belgrad är en trevlig stad såväl historiskt och kulturellt som för den spårvägsintresserade. I somras när det var "typisk Svensk sommar" här hemma så var det å andra sidan oliiidligt varmt nere på Balkanhalvön. Vi bodde på hotell Belgrade City som ligger precis vid centralstationen och det är ett perfekt läge för alla aktiviteter man kan tänka sig. Och i skärningspunkten mellan alla spårvägslinjerna. Relativt nära till den äldre staden invid Kalemagdan, där alla restauranger ligger vid gågatorna. Man har dessutom god öl i dessa länder. Dricker så gott som aldrig öl hemma men i värmen är det nödvändigt med vätskeintag och att ölen är god gör det hela trevligare. På dagarna gjorde vi dessutom av med en femlitersdunk vatten per dag i värmen. CAF-vagnarna hade kyla så de var trevliga att åka med, men när vi satt fast i en gammal BVB-släpvagn med fönster som bara gick att fälla lite gran, då var det nära att kokpunkten nåddes. De gamla Tatra KT4, ledade boggivagnar, går fortfarande men de saknar kyla och är tämligen slitna inombords. På norra sidan av floden Sava ligger Nya Belgrad med sina miljonbostadsområden som helt enkelt kallas för Block plus nummer. Jag funderar alltid på om hissar fungerar i dessa höga hus som ser så slitna ut. Och hur kan trycken i tappvatten- och värmesystemen överleva? En yrkessjukdom för en besiktningsman. Håll tillgodo med lite bilder som kanske lockar fram tågluffartakterna igen. Lägg märke till att många skyltar har text med Västeuropeiska bokstäver, men de flesta officiella skyltar har kylilska bokstäver. Nu läser jag dessa obehindrat men för en oinvigd kan det ställa till problem.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild