"Stockholms Spårvägar besöker Helsingfors"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

"Stockholms Spårvägar besöker Helsingfors"

Inläggav 1 » tor 01 okt, 2015 0:05

Varje höst håller styrelsen i AB Stockholms Spårvägar en flerdagars konferens där vi går igenom nuläget, men framför allt justerar vår affärsplan och det är fritt fram för alla tänkbara idéer om vad vi skall fylla framtiden med.

Och nog vill jag påstå att notisblocken fylldes med kreativa förslag som nu skall utvärderas.

Bild

Denna gång hade vi valt Helsingfors som bas på inbjudan av våra vänner hos därvarande spårvägsförvaltning.

AB SS har ju som ledstjärna ”Vision och Tradition”. Och för att få upp hjärtklappningen och entusiasmen så valde vi självklart att börja med ”Tradition”. Och vad kan då vara bättre än att börja med en rundtur i ”Brändö nr 1”…?

Bild

Detta är verkligen historien om hur man förvandlat en sommarstuga till en fungerande fantastisk museivagn.

Se hur lyckan och entusiasmen lyser i ögonen hos Richard Liljedahl, ordförande Thomas Lange och VD Magnus Braxell.

Bild

Och i ”rökkupén” berättar projektledaren Erkki Mutka hur man letat igenom alla skrymslen och vrår för att försöka finna alla saknade delar inkl. exakt nytillverkning av det som icke kunde finnas.

Bild

Eftersom AB SS även ansvarar för vårt historiska arv och årligen anslår rejäla belopp till drift av museitrafiken resp. underhåll och renovering av våra museivagnar, så lyssnade intresserat styrelseledamöterna Ingvar Göransson, Peter Sandberg, Anders Ferm och Björn-Erik Tapper.

Målet för vår resa var vagnhallen ”Vallgård” där vi lämnade dagens tema ”Tradition”…

Bild

…för att övergå till ”Vision”.

För vinterunderhållet av Lidingöbanan är vi p.g.a. av alla axelräknare och deras olämpliga placering i höjdled förhindrade att använda traditionell plogning. Vi kikar därför runt hur man på andra spårvägssystem klarar snöröjning med hjälp av gigantiska borstaggregat. Och i Helsingfors har vår nära vän Erkki, tidigare ledamot av AB SS styrelse, konstruerat två toppmoderna spårunderhållslok.

Bild

Genom en löstagbar mittboggie med slipaggregat kan man även under den snöfria tiden slipa spåren och avlägsna lövhalka.

Under en provtur från Vallgård till Tölö vagnhall fick vi lokens prestanda demonstrerad.

Bild

Det som gladde mig som gammal ”skruv- och mutter-ingenjör” var den helt kliniska miljön för alla hjälpaggregat.

Bild

Och arbetstagarrepresentanten i vår styrelse, Felicia Lindewald, kunde nöjt konstatera att förarplatsens utformning var perfekt för långa, ofta nattliga pass.

Bild

På ett rätt rostigt vagnhallsspår kunde deltagarna även studera effekterna av själva spårslipningen.

Bild

Allt är konstruerat för att snabbt kunna hänga på olika aggregat samt skifta den mellanliggande slipboggien till ytterligare ett boggieupphängt borstaggregat.

Bild

Det är intressant att besöka andra företags vagnhallar. Alltid upptäcker man något kul…

Bild

Nej, detta är inte en container för resgods utan kassar i olika kulörer för bromssand…!

Självklart kunde vi ju inte passera ett antal museivagnar utan att göra ett uppehåll för insupande av ”Tradition”.

Bild

Men åter till visionen. En viktig punkt som ägnades mycket tid åt var presentationen av (numera) ”Skoda Arctic”;

Bild

Projekteringen av denna nya vagntyp var ju ytterst gedigen för att verkligen undvika alla fallgropar. Den leddes av trafikverkets chef för utveckling av spårfordon, Ollipekka Heikkilä.

Bild

Hans föredragning var ytterst intressant då han bl.a. berättade att i förstudierna gick man tillbaka till konstruktionen av 1930-talets PCC-vagnar, där framför allt konstruktionen av boggierna kopierades rakt av. Självklart med de moderna anpassningar man nu kan göra.
Allt verkar otroligt genomtänkt ända ner till minsta skruv. Och skruvar finns det gott om på vagnen. Bl.a. är alla yttre garneringar skruvade, vilket innebär att man på mindre än en timme kan skifta dem efter en skada.

Det påstods att det bara tar 45 minuter att skifta en drivboggie!

Och de redan två levererade vagnarna i den första serien har klarat sina testperioder och varit ute i reguljär trafik. Och detta med bara ett ”stoppande fel” under hela tiden. Spridda suckar hördes i konferensrummet, där vi med våra spanska vagnar i början inte ens kunde köra ut ur vagnhallen….!

Och vilka fantastiska gångegenskaper! Man näst intill färdas på ett moln även över komplicerade växelpartier och snäva kurvor.

En ytterst sober och självklart mycket genomtänkt inredning. Och jo, vagnen är bara 2,40 bred. Men med meterspår och gammal innerstadsbebyggelse får man anpassa vagnen efter gaturummet.

Bild

Men man hittar små roliga finesser här och där vilket tilltalade Felicia och Magnus, som de små borden. Påminner om Malmö i flydda tider…

Bild

Och även instruktörsplatsen i förarhytten har en mugghållare!

Jag bör nämna att vi under dagen även fick en möjlighet att noga studera spårvägens stora verkstadsavdelning vilka tycks ha resurser att t.o.m. kunna tillverka en hel spårvagn.

Sammantaget en dag med massor av ”aha-upplevelser” från en stad där man trots både ett väl utvecklat bussystem, tunnelbana och pendeltåg, satsar helhjärtat på spårvagnstrafik; ”från ax till limpa”. Där hela trafiksystemet samordnat byggs upp för att utnyttja varje trafikslags fördelar.

Vänliga Hälsningar / Lena

Bild

Ps: Och jodå, vi spikade även dagen för återinvigning av linje 21!
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster