Italien Potenza och Bari FAL smalspår lokaltrafik juli 2015

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Italien Potenza och Bari FAL smalspår lokaltrafik juli 2015

Inläggav Olle » ons 12 aug, 2015 14:25

I södra Italien finns det fortfarande tre någotsånär stora smalspårssystem kvar. Numera är de uppdelade i två system i Kalabrien och ett i Basilicata och Apulien. Potenza med 79´ invånare är huvudstad i Basilicata och Bari är huvudstad i Apulien. Basilicata är ödsliga landskap med nedlagda stationer och gamla städer som lever kvar i äldre dagar. Apulien är industrialiserat i större utsträckning. Jag fick en känsla av Roslagsbanan med Bari som Stockholm och Potenza som Norrtälje, med grenlinjerna till Avigliano och Matera som Uppsala och Österskär. Jag har besökt detta smalspår på 80-talet och på 10-talet men inte haft tillfälle att åka på linjerna. Nu var vi på väg till Albanien och då passade det bra att flyga till Rom och sedan ta tåget via Neapel och Salerno till Potenza och där borda smalspåret 950 mm spårvidd för färd drygt 13 mil till Bari. Logiskt, eller hur. Italien är ett försigkommet land, där tar man gärna bidrag från EU för upprustning av sin infrastruktur och så även i Basilicata och Apulien. Man rustar alltså upp järnvägen och skaffar nya vagnar. Upprustningen gjorde att vi var tvungna att åka buss en bit, men det är smällar man får ta. Jag har ännu inte hunnit åka banan till Matera men det ska bli av. Den banan gick förr vidare men är nu avkortad till en underjordisk station inne i Matera. Man har lagt ny bana från söder för statsbanans normalspår men det projektet blev för dyrt och nu ligger banan utan spår och med en nybyggd station 7 km söder om Matera. Man utreder nu om man kan dra FAL smalspår till den banan. Kul med framtidstro, man kan ju inte ha en sådan stor stad utan järnväg. FAL vagnar består av Fiat rälsbussar av ALn-typ samt ett antal två och tredelade nya låggolvs dieselmotorvagnar. Plus en ledad rällsbuss som satts ihop av två gamla rälsbussar. 800 heter den. Ta gärna en tur till södra Italien och dess smalspår. Såväl FAL som banorna från Catanzaro och från Gioia Tauro. Jag kommer att åka dit igen, det känner jag.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild