Enkelspårsdrift på "gröna linjens" Hässelbygren

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Enkelspårsdrift på "gröna linjens" Hässelbygren

Inläggav gek » tor 09 jul, 2015 23:56

Under sommaren görs diverse underhållsarbeten, dessbättre utan avstängd trafik. Däremot är det enkelspårsdrift, för närvarande (Ängbyplan) - (Vällingby) och med tågbyte tvärs över plattformen vid Blackeberg. Det sistnämnda beror förstås på att övergångsväxlarna ligger så att de normalt inte behöver trafikeras som motväxlar, och då är det enklare att trafikanterna byter tåg än att tågen skall backa för att byta spår.

Tåg från Blackeberg på väg in till Råcksta:
Bild

Det är mellan Råcksta och Vällingby som det arbetas (med reservation för att det kan ha pågått ytterligare något jobb som jag inte observerade). Råcksta i riktning mot Vällingby, de gula prickarna i spåret är banarbetare:
Bild

Banarbetsplatsen vid infarten till Vällingbydepån:
Bild

Inte helt oväntat klarade plattformsskylten vid Råcksta inte av att visa korrekt information, så när tåget mot Blackeberg kom in stod det "Hässelby str 4 min". Skyltarna på sträckan Hagsätra - Blackeberg visar dock överhuvudtaget inte tåg mot Blackeberg, utan endast de som vänder vid Alvik eller Åkeshov. Så har det varit hela veckan. Märkligt att en hel linje så fullständigt kan falla bort ur informationssystemet.

Trafiken fungerade bra när jag åkte vid 17 - 18-tiden på torsdag. En del resenärer blev dock förvirrade vid Blackeberg - det var lite varierande kvalitet på utropen i tågen och tågens destinationsskyltar var inte helt korrekta.
/Gunnar Ekeving
gek

Återgå till Spårtrafik (bilder)