A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » tor 02 jul, 2015 9:16

Originallack är det inte med tanke på att hela vagnen är märkt med den nya sortens lite rundare siffror för vagnsnumren. De flesta/alla A29 verkar ha lackats om, antagligen var de blå färgerna av sämre sort förr kolla bara hur A24 såg ut i slutet av 40-talet då de var fem år gamla!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2134
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » lör 04 jul, 2015 16:04

Väldigt trevligt att denna vagn finns kvar men varför bevarade SS denna vagn? Den representerar ju ingenting som inte A24 representerar och dessa körde ju SS/SL på 12:an 25 år till. Fanns det någon utarbetad plan hos SS/SL för vagnbevarandet eller var det en enskilld tjänsteman eller två som gjorde urvalet på eget initiativ? Man bevarade ungefär samtidigt två trådbussar och en H8 i början av 60-talet men sedan räckte det på bussfronten och man klarade sig utan såväl metropol som capitol vid högetrafikomläggningen men tog sedan som första buss sedan 1964 hand om en H32.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2134
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Anders Hanquist » lör 04 jul, 2015 16:51

De här vagnarna gick ju bara i trafik tio år (1954-64), så någon omlackering hann man nog inte göra. Men uppgifter om det går säkert att hitta någonstans. Men varför jämföra med A24, byggda under kriget, med vagnar byggda tio år senare? Färgkvaliteten var kanske bättre då.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 643 » lör 04 jul, 2015 18:14

Hechtwagen skrev:Originallack är det inte med tanke på att hela vagnen är märkt med den nya sortens lite rundare siffror för vagnsnumren. De flesta/alla A29 verkar ha lackats om, antagligen var de blå färgerna av sämre sort förr kolla bara hur A24 såg ut i slutet av 40-talet då de var fem år gamla!


Jag har åtminstone EN bild på en A29 i Hammarbyverkstaden med färgen bortslipad på nedre halvan. Saknar uppgift om vagnsnummer av naturliga skäl...
A24 gick åt båda hållen och på olika platser i tågen, hade ingen extra regnränna som mustangerna och A29, utsattes därför i avsevärt högre grad för
koldamm från egna och andras strömavtagare.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1041
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav C12C3C3C12 » lör 04 jul, 2015 19:29

Hechtwagen skrev:Väldigt trevligt att denna vagn finns kvar men varför bevarade SS denna vagn? Den representerar ju ingenting som inte A24 representerar och dessa körde ju SS/SL på 12:an 25 år till. Fanns det någon utarbetad plan hos SS/SL för vagnbevarandet eller var det en enskilld tjänsteman eller två som gjorde urvalet på eget initiativ? Man bevarade ungefär samtidigt två trådbussar och en H8 i början av 60-talet men sedan räckte det på bussfronten och man klarade sig utan såväl metropol som capitol vid högetrafikomläggningen men tog sedan som första buss sedan 1964 hand om en H32.


Alla dom som åkt med A29 inklusive lilla jag (var tonåring då) samt haft utbildning på snöblåsaren (me 2) håller nog inte med Gäddvagnen i denna fråga.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Anders Hanquist » lör 04 jul, 2015 20:44

Någon "utarbetad plan" över en längre tidsperiod för vagnbevarande fanns med största sannolikhet inte. Det var nog lite slumpmässigt. I samband med företagsjubileer brukade man satsa en del och ibland återställa vagnar till äldre utförande. SSB 14 (SS 184) återställdes till spårvägstrafikens 50-årsjubileum 1927, SNS 102 till 60-årsjubileet 1937, etc.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 218 » lör 04 jul, 2015 23:08

De flesta A29 men inte alla fick revision inkl lackning. Som hr Gädda så riktigt påpekar ser man det bl.a på typsnittet på vagnsnr. Däremot så tror jag inte att man gjorde några omändringsarbeten maa revision. De A29 som inte fick revision såg förskräckliga ut på slutet, lappade och lagade! 170 skulle nog må bra av en rejäl tvättning typ skrubbning. Den har ju inte tvättats sedan Söderhallen år 1967!

218
218
 
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav C12C3C3C12 » sön 05 jul, 2015 14:01

Glömde bort att tillägga det att A29 gick från Södermalmstorg på linjerna 16+17, såg aldrig några Ängbyvagnar där (bodde vid Slussen ett tag), ibland visade dom upp sig på Fridhemsplan där dom fick gå kvarteret runt, A23/24 gick direkt in på avgångsspåren.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 218 » sön 05 jul, 2015 21:03

C12C3C3C12 skrev:Glömde bort att tillägga det att A29 gick från Södermalmstorg på linjerna 16+17, såg aldrig några Ängbyvagnar där (bodde vid Slussen ett tag), ibland visade dom upp sig på Fridhemsplan där dom fick gå kvarteret runt, A23/24 gick direkt in på avgångsspåren.


Linje 17 gick med Ängbyvagnar i tågsätt A24 + B24 innan A29 levererades. Ängbyvagnar kunde förekomma på linje 16 vid banjobb o. dyl men det var sällsynt.
A29 gick regelmässigt i alla tåg på linje 13 till Fridhemsplan och två turer åtminstone i högtrafik M-F på linje 14.

En annan A29-fråga. SSS fick ju redan på 60-talet två A29-boggier i sin ägo. Hur är läget med dem? Med motorerna? Tyvärr så är väl inte dessa något alternativ till 170:s egna boggier. Har för mig att de härstammar från vagn 192 som brann på Heden och det var dessutom en A29 som inte fick revision. Finns de boggierna kvar hos SSS? Har minnen av att ha skjutit, baxat och dragit de boggierna omkring på spårområdet i Högdalshallen. Varför fick vi/anskaffades de boggierna?

Kan delvis svara på min egen fråga nu. Finns tydligen kvar och kallas SSS 1362 och SSS 1363

218
218
 
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 1 » sön 05 jul, 2015 21:43

Trevligt att få återknyta bekantskapen med vagn 170.

Och jodå, den har självklart varit ute på Djurgården. Det var i februari 1965. En minnesvärd resa till alla håll och kanter på det då fortfarande hyfsat stora linjenätet i Stockholm.

Bild

Och självklart även på mer obsoleta spår...

Bild

Känns faktiskt rätt kul att vara 75 bast och kunna gå in i arkivet och plocka fram dokumentation från Stockholms spårburna kollektivtrafik under en omvälvande tidsperiod.

Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 751
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » sön 05 jul, 2015 22:10

Att det är en A40 ser jag men var är nedre bilden tagen? :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2134
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav daniel_s » sön 05 jul, 2015 22:14

Hechtwagen skrev:Att det är en A40 ser jag men var är nedre bilden tagen? :D


Arenavägen/Palmfeltsvägen?
daniel_s
 
Inlägg: 12402
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Bussmicke » mån 06 jul, 2015 6:58

Per Lind skrev:Äntligen!
-Per


Jag visste att du skulle vakna till :)



Faktiskt riktigt kul att den kommer till användning. Har alltid velat se en A29 in action.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II.
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7857
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 218 » mån 06 jul, 2015 9:33

1 skrev:Trevligt att få återknyta bekantskapen med vagn 170.

Och jodå, den har självklart varit ute på Djurgården. Det var i februari 1965. En minnesvärd resa till alla håll och kanter på det då fortfarande hyfsat stora linjenätet i Stockholm.

Och självklart även på mer obsoleta spår...

Känns faktiskt rätt kul att vara 75 bast och kunna gå in i arkivet och plocka fram dokumentation från Stockholms spårburna kollektivtrafik under en omvälvande tidsperiod.

Hälsningar / Lena


Så gjorde vi en bejublad repris i februari 1967 med 170. Vi fastnade i trafikljuset vid Ropsten och tog oss inte runt Kulsprutan vid Fridhemspaln pga en illa placerad slirstock. Allt som man kan begära av en utfärd alltså för att hålla hjärncellerna i trim! Dessutom svallis i spåret nerför Hammarbybacken vilket den som tur var observanta föraren upptäckte i tid! Men det var en härlig utfärd i strålande vinterväder med vill jag minnas många deltagare. Det är knappt man kan bärga sig till nästa sommar att få åka 170 igen nu när den är "på fri fot"! Kan man inte tänka sig en mindre förövning på Tvärbanan på något sätt?

218
218
 
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Stefan Widén » mån 06 jul, 2015 10:23

218 skrev:
1 skrev:Trevligt att få återknyta bekantskapen med vagn 170.

Och jodå, den har självklart varit ute på Djurgården. Det var i februari 1965. En minnesvärd resa till alla håll och kanter på det då fortfarande hyfsat stora linjenätet i Stockholm.

Och självklart även på mer obsoleta spår...

Känns faktiskt rätt kul att vara 75 bast och kunna gå in i arkivet och plocka fram dokumentation från Stockholms spårburna kollektivtrafik under en omvälvande tidsperiod.

Hälsningar / Lena


Så gjorde vi en bejublad repris i februari 1967 med 170. Vi fastnade i trafikljuset vid Ropsten och tog oss inte runt Kulsprutan vid Fridhemspaln pga en illa placerad slirstock. Allt som man kan begära av en utfärd alltså för att hålla hjärncellerna i trim! Dessutom svallis i spåret nerför Hammarbybacken vilket den som tur var observanta föraren upptäckte i tid! Men det var en härlig utfärd i strålande vinterväder med vill jag minnas många deltagare. Det är knappt man kan bärga sig till nästa sommar att få åka 170 igen nu när den är "på fri fot"! Kan man inte tänka sig en mindre förövning på Tvärbanan på något sätt?

218


Den är ju en enriktnings och då lär det vara svårt att göra något på tvären. Dessutom skalla den göras i rordning först och det lär ske på Djurgården

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2499
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 1 » mån 06 jul, 2015 11:40

218 skrev: Men det var en härlig utfärd i strålande vinterväder med vill jag minnas många deltagare. 218


Bild

Hälsningar / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 751
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » mån 06 jul, 2015 13:05

Ser ut att vara Gevaliareklam som gäller! Då återstår bara att ånga av de vita täckpapprena över originalreklamen! Kan omöjligt ta mer än 40-50 timmar! :D Noterar även efter lite googlande att lackskadan vid frontens vagnsnummer inte har så många år på nacken! Och när man kollar i verkliga livet så slås man av hur man borrat och skruvat flaggorna i fronten införspårvägens dag eller vad man nu storflaggade för!

Och så lite kuriosa! Vagn 170 har tillskillnad från övriga A29 istället för fyrknappars knappsatser för konduktörernas dörrmanövrering av någon anledning dubbla tvåknappars knappsatser monterade den ena ovanför den andra.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2134
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 643 » mån 06 jul, 2015 13:45

Hechtwagen skrev:Ser ut att vara Gevaliareklam som gäller! Då återstår bara att ånga av de vita täckpapprena över originalreklamen! Kan omöjligt ta mer än 40-50 timmar! :D Noterar även efter lite googlande att lackskadan vid frontens vagnsnummer inte har så många år på nacken! Och när man kollar i verkliga livet så slås man av hur man borrat och skruvat flaggorna i fronten införspårvägens dag eller vad man nu storflaggade för!

Och så lite kuriosa! Vagn 170 har tillskillnad från övriga A29 istället för fyrknappars knappsatser för konduktörernas dörrmanövrering av någon anledning dubbla tvåknappars knappsatser monterade den ena ovanför den andra.


I februari 1965 hade vagn 170 Gevalia-reklam.
I augusti 1967 hade den de nuvarande helvita icke-reklamskyltarna.
Så långt gott och väl - MEN:

I februari 1967 var vagnen helt ren från yttre reklam, inga spår syns
efter solblekning, kemisk/mekanisk borttagning el dyl...
Säkert har någon en bra förklaring!

https://www.google.se/search?q=A29+sp%C ... -R3rVaM%3A
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1041
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » mån 06 jul, 2015 15:26

Det enkla svaret är att A29/B29 bara hade reklam på höger sida i färdriktningen, något som i praktiken gjorde B29 till enriktningsvagnar. Det som komplicerar detta resonemang är att 170 saknar reklam även på högersidan i februari 1967.

Hade alla B29 reklamen på samma sida i förhållande till vagnarnas A/B-ände?e
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2134
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 643 » mån 06 jul, 2015 15:33

Hechtwagen skrev:Det enkla svaret är att A29/B29 bara hade reklam på höger sida i färdriktningen, något som i praktiken gjorde B29 till enriktningsvagnar. Det som komplicerar detta resonemang är att 170 saknar reklam även på högersidan i februari 1967.

Hade alla B29 reklamen på samma sida i förhållande till vagnarnas A/B-ände?e


Sista tiden innan 5 april 1964 förekom det "felvända" B-29or, i strid med
Överståthållarämbetets direktiv...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 1041
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster