A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav daniel_s » lör 04 jun, 2016 17:39

C12C3C3C12 skrev:För mig som haft "äran" att försöka få stopp på ett tåg på L12 med enbart luftbromsen i nerförsbacken mot Ålstensgatan samt dessutom haft ett tåg där V2 gick ur tack vare en hjulring lossnade vet skillnaden mellan drift-, luft- samt mekanisk broms.

Du menar nog "skillnaden mellan elbroms, luftbroms och handbroms". Begreppet "driftbroms" är inte begränsat till att avse ETT bromssystem, tvärtom så är definitionen i Tri Spv "ett eller flera bromssystem..." och i många fall utförs en driftbromsning med en kombination av olika bromssystem. Man kan säga att driftbromsning är en metod för att använda vagnens bromsar snarare än ett system i sig - modernare vagnar kombinerar ofta el- och mekbroms automatiskt och kan även bromsa automatiskt med mekbromsen om inte elbromsen fungerar utan att föraren ens nödvändigtvis märker skillnaden.

I uttrycket "mekanisk broms" skulle jag nog tro att många räknar in såväl handbroms som luftbroms. Begreppet är lite oprecist eftersom alla bromssystem egentligen bygger på mekanikens lagar; man kan ju t ex tycka att det borde betyda en broms som kan tillsättas utan annan energitillförsel än muskelkraft eller något sådant, men riktigt så är ju inte kulturen utan det används ofta i betydelsen "friktionsbroms" (block/skiv/trum) vare sig denna är muskelmanövrerad, inverterad, hydraulisk eller pneumatisk. Skulle tro att de flesta tycker att en M06/A34 är försedd med mekbroms på samtliga boggier t ex. :D
daniel_s

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » lör 04 jun, 2016 17:42

C12C3C3C12 skrev:För mig som haft "äran" att försöka få stopp på ett tåg på L12 med enbart luftbromsen i nerförsbacken mot Ålstensgatan samt dessutom haft ett tåg där V2 gick ur tack vare en hjulring lossnade vet skillnaden mellan drift-, luft- samt mekanisk broms. Luftbromsen på A24 höll tåget stilla om det inte blåste för mycket. I fall 2 var det givet att man tillsatte den mekaniska bromsen eftersom bågen var nere på vagnen samt att den stod i lätt lutning vid Klövervägen, i fall 1 var det lite svårare eftersom mek. bromsen var mitt i vagnen om jag kommer ihåg rätt, det var ju över 30 år sedan jag körde dom.

Jo skruven sitter på plattformen på A24. A29 verkar helt klart ha kraftigare luftbroms än A24 och en bidragande orsak till detta kan vara A29 har blockbroms och blockbromsar bromsar väldigt bra i lägre farter från 60 km/h och nedåt! A24 däremot har skivbromsar och sådana nyper inte alls lika bra i lägre registret.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)