A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav C12C3C3C12 » sön 29 maj, 2016 22:28

Du fick ljudet fint, gillar kontroller ljudet samt motorernas morrande, märks att dom är från A12.

10 points!

Det är tydligen något nytt som YT håller på med att maska ansikten som även syns i filmen.
C12C3C3C12

Inläggav HJP » sön 29 maj, 2016 22:50

P_G_E skrev:.
Jodå, idag såg den äntligen dagens (sol-)ljus på fullt allvar, glänsande i all sin flaggprydda prakt!

Där kom den, synnerligen tyst och diskret, svängande in på Norrmalmstorg:

"Endast till Skansen" sades det. - Men där var vändslingan just då helt belamrad av övriga ståndsmässiga ekipage dagen till ära, så det blev fortsättning hela vägen ut i en halvtom vagn! Och i uppförsbacken där ute fick jag ÄNTLIGEN höra det igen; Det mäktiga och omisskännliga ljudet av pådraget som jag fortfarande mindes så väl efter 52 år. Vilket orsakade behagliga rysningar och en rejäl gåshud för min del...

Men vafalls? - Ett glas för mycket i lamplisten ovanför den bakre linjeskylten! Det högra hålet var väl igensatt på A29 på den gamla goda tiden, så som jag minns det? Tja, det är väl nåt nytt påfund med "bromsljus", antar jag. Den har ju även fått sådana nymodigheter som "blinkers" på gamla dar...

Men sammanfattningsvis; En härlig upplevelse att se vagn 170 rulla på stadens gator igen! Det trodde jag faktiskt aldrig att jag skulle få uppleva, när den stod och tynade bort i de dunkla valven i Söderhallen som benämns Spårvägsmuséet.

Ett stort och hjärtligt TACK till alla som gjort detta möjligt!

/P-G

Tack för snygga bilder. Din upplevelse, kan jag bekräfta. Jag kände likadant. I trängseln inne i vagnen, sändes jag tillbaka till 1964, på väg hem från jobbet. Efter Gröna Lund, blev det dock sittplats.
Här kommer mitt bildbidrag:

Bild

Bild

"MÄLARHÖJDEN", gjorde att jag kände mig hemma. Otaliga gånger, har jag åkt med A29 på Mälarhöjdslinjen.

Bild

Du påpekade ett par avvikelser. Framför bakre sidorutan, sitter en körriktningsvisare. Troligen ett modernt krav.
På din bild, i kurvan in till Alkärrshallen, syns ett handtag, bakom dörren till förarhytten. Också ett modernt krav?

Bild

Dagen var mycket lyckad, tycker jag, men vi får inte glömma "Kårsdraget", "Baletten Kårsetten", och alla andra fina fordon.
.
Användarvisningsbild
HJP

Inläggav 1 » sön 29 maj, 2016 23:01

Trevlig film. Härligt "att åka" med en förare som verkligen behärskar "aktiv körning"!

ADDE skrev:Jag gillar tekniken och designen på vagnarna som tillverkades under 40- och 50-talet.

Tja, visst är vagn 170 tillverkad år 1954. Men inte är det någon "1950-tals teknik". Littera A29 är en HPD med 1920-tals teknik kompletterad med tryckluftsdriven P-broms och ringverk.

/ Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav daniel_s » mån 30 maj, 2016 1:04

HJP skrev:På din bild, i kurvan in till Alkärrshallen, syns ett handtag, bakom dörren till förarhytten. Också ett modernt krav?

Antar att du menar den här bilden?

Såvitt jag kan se verkar det vara handtaget på dörrens insida som du talar om. Det har väl alltid funnits där?

1 skrev:Tja, visst är vagn 170 tillverkad år 1954. Men inte är det någon "1950-tals teknik". Littera A29 är en HPD med 1920-tals teknik kompletterad med tryckluftsdriven P-broms och ringverk.

Och roterande omformare och fläktventilation och skenbromsar och kompressor och tryckluftdrivna dörrar och automatiskt signalsystem och 24V-belysning och galonsäten och gummimattor och precis allt annat som finns på en 50-talsvagn (utom högtalare som av någon märklig anledning saknas). Det är helt klart en 50-talskonstruktion med pådrags- och drivutrustning från moderniserade A11:or eller möjligen A12:or - inget av detta är väl från 1920-talet, med viss reservation för transmissionsdetaljer som jag inte har någon koll på.

P-bromsen är naturligtvis en handbroms, men visst är vagnen försedd med luftbroms. :D
daniel_s

Inläggav HJP » mån 30 maj, 2016 8:35

daniel_s skrev:
HJP skrev:På din bild, i kurvan in till Alkärrshallen, syns ett handtag, bakom dörren till förarhytten. Också ett modernt krav?

Nej, jag menar denna bild, men ser nu, att den nog är tagen vis Skansen, och inte Alkärrshallen:

Bild

Precis bakom dörren till förarhytten, sitter ett handtag, som jag inte känner igen.

.
Användarvisningsbild
HJP

Inläggav Hechtwagen » mån 30 maj, 2016 8:49

Handtaget är ett alldeles äkta A29-handtag! Satt så vitt jag vet på alla 30 vagnarna, tror nästan helt säkert att ritningen finns upplagd på spårvägsmuseets databas och dyker upp om man söker på A29!

Edit: Sök på A29 på spårvägsmuseets hemsida under rubriken ritningar så finns uppstigningshandtaget på sida 4! :)
Jag fixar inte att länka med surfplattan...

:D
HJP skrev:
daniel_s skrev:

Nej, jag menar denna bild, men ser nu, att den nog är tagen vis Skansen, och inte Alkärrshallen:

Bild

Precis bakom dörren till förarhytten, sitter ett handtag, som jag inte känner igen.

.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Hechtwagen » mån 30 maj, 2016 10:49

Kollade en tidig bild av 170 och inte *** hade den något handtag på den bilden! Dessa små mysterier är alltid underhållande att rota i! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav P_G_E » mån 30 maj, 2016 12:41

.
Handtaget ifråga, horisontellt monterat och med samma bruna typ av överdrag som de inre stängerna, finns faktiskt med både på alla ritningar såväl som trafikbilder jag har sett. Och det har (som redan påpekats) dessutom en egen måttsatt ritning.

Däremot saknas det mycket riktigt på den gamla bildserien från "dag 1" där vagn 170 för allra första gången stolt visar upp sig utanför verkstaden i Hammarby. Misstänker att de bilderna togs innan allt sista "lull-lull" hade monterats. Eller som dök det där handtaget ganska snart därefter upp som ett krav från förare som ogillade tanken på att lätt kunna ramla baklänges när hytten äntrades via den yttre dörren. Det är i alla fall "gammalt som gatan".

Snöblåsarna fick väl däremot två vertikala handtag i helt oklädd metall, ett på varje sida om dörren, i samband med ombyggnaden. Små detaljer, som sagt...

/P-G
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
P_G_E

Inläggav HJP » mån 30 maj, 2016 12:54

Hechtwagen skrev:Handtaget är ett alldeles äkta A29-handtag! Satt så vitt jag vet på alla 30 vagnarna, tror nästan helt säkert att ritningen finns upplagd på spårvägsmuseets databas och dyker upp om man söker på A29!

Du har rätt. När jag nu kollar mina egna bilder, så ser jag handtaget på flera bilder:

Bild

A29 177_Hammarbyhallen_13 januari 1973.

Bild

A29 182. Samma fototíllfälle.

Bild

A29 192 eller 197, vid Mälarhöjden, i april 1964. Reprisbild.

Möjligen kan det vara så, att några, men inte inte alla hade detta handtag. Märkligt, att jag aldrig har sett det.
.
Användarvisningsbild
HJP

Inläggav minimum traction » mån 30 maj, 2016 13:11

Ännu en kulturgärning lyckligt genomförd. :)

Även jag vill tillskriva Stockholmsvagnarna från 40- och 50-talen en resning och elegans som få (och ingen i Sverige) har lyckats återskapa sedan dess. Hos A29 kan jag också se den "funktionalistiska brutalitet" någon nämnde tidigare i tråden. Jag vill tillskriva den att vagnen genom de återanvända hjulen (och motorerna?) är ungefär 20 cm. högre nertill än vad formspråket så att säga gjordes för, på Ängbyvagnarna och mustangerna, vilket accentueras genom de smala och (till skillnad från Ängbyvagnarna) helt åtskilda vindrutorna.
minimum traction

Inläggav Hechtwagen » mån 30 maj, 2016 14:47

P_G_E skrev:.
Handtaget ifråga, horisontellt monterat och med samma bruna typ av överdrag som de inre stängerna, finns faktiskt med både på alla ritningar såväl som trafikbilder jag har sett. Och det har (som redan påpekats) dessutom en egen måttsatt ritning.

Däremot saknas det mycket riktigt på den gamla bildserien från "dag 1" där vagn 170 för allra första gången stolt visar upp sig utanför verkstaden i Hammarby. Misstänker att de bilderna togs innan allt sista "lull-lull" hade monterats. Eller som dök det där handtaget ganska snart därefter upp som ett krav från förare som ogillade tanken på att lätt kunna ramla baklänges när hytten äntrades via den yttre dörren. Det är i alla fall "gammalt som gatan".

Snöblåsarna fick väl däremot två vertikala handtag i helt oklädd metall, ett på varje sida om dörren, i samband med ombyggnaden. Små detaljer, som sagt...

/P-G

Nja....som niträknare känner jag mig föranledd att påpeka att det utvändiga handtaget är klätt med ebonit, härdat naturgummi, medans A29 invändigt har brun plast på stolpar och ledstänger! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav P_G_E » mån 30 maj, 2016 22:59

Hechtwagen skrev:Nja....som niträknare känner jag mig föranledd att påpeka att det utvändiga handtaget är klätt med ebonit, härdat naturgummi, medans A29 invändigt har brun plast på stolpar och ledstänger! :D

OK, det var alltså ebonit! - "I stand corrected", som man säger... :wink:

För övrigt; Från "niträknare" är ju inte steget så särskilt långt till "ribb-räknare". Jag var nämligen synnerligen nyfiken på den där "isolerade takplattformen" (som ju för övrigt omnämns i de tidigare länkade dokumenten i denna tråd), så det blev en veritabel närstudie av densamma ute vid Skansen-slingan:

Bild

Ett hårt beskuret urklipp ur originalbilden i dess fulla storlek och upplösning, ser ut så här:

Bild

Där går det alldeles utmärkt att räkna de försänkta skruvhålen också... :cheesygrin:

/P-G
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
P_G_E

Inläggav roggek » mån 30 maj, 2016 23:42

Ja, nu har ju vagn 170 sett både Dagens Ljus och Spårvagnens Dag med råge, så vad väntar vagn 170 på för trafikuppgifter härnäst?
Ytterligare revision?
Veteranvagnstrafik på Djurgårdslinjen i sommar? Flytt till Malmköping?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Stefan Widén » tis 31 maj, 2016 5:29

roggek skrev:Ja, nu har ju vagn 170 sett både Dagens Ljus och Spårvagnens Dag med råge, så vad väntar vagn 170 på för trafikuppgifter härnäst?
Ytterligare revision?
Veteranvagnstrafik på Djurgårdslinjen i sommar? Flytt till Malmköping?

Vagnen kommer att bli kvar på Djurgården för att gå i museitrafiken på linje 7 N. Det finns vissa delar som kommer att åtgärdas när säsongen är över, dit hör bl a byte av kompressor. När det gäller vagnens exteriöra trodde de flesta av oss att vi skulle behöva lacka om vagnen i höst. Men med polertrissa lyckades en i gruppen trolla fram lackens forna glans och nu känns det som att det är kul att visa upp vagnen "så som de såg ut" skicket. Visst kan man bättringsmåla lite här och där.
Om ett par år kanske vi bestämmer att nu blir det omlackning i alla fall.

För oss som fick chansen att köra vagnen var vi överens om att vagnen är ganska lättkörd trotts sin storlek. Nu planeras det för utbildning av samtliga förare på vagntypen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 1 » lör 04 jun, 2016 1:18

daniel_s skrev: Och roterande omformare och fläktventilation och skenbromsar och kompressor och tryckluftdrivna dörrar och automatiskt signalsystem och 24V-belysning och galonsäten och gummimattor och precis allt annat som finns på en 50-talsvagn (utom högtalare som av någon märklig anledning saknas). Det är helt klart en 50-talskonstruktion med pådrags- och drivutrustning från moderniserade A11:or eller möjligen A12:or - inget av detta är väl från 1920-talet, med viss reservation för transmissionsdetaljer som jag inte har någon koll på. P-bromsen är naturligtvis en handbroms, men visst är vagnen försedd med luftbroms. :D

Bästa Daniel;

Egentligen är det svårt att klassa vagnar som "typiskt 1950-tal". Enligt min enkla uppfattning så är det bara under ett fåtal perioder av spårvagnens utveckling man kan använda det uttrycket.

Först har vi hästspårvagnarna. De var alla tämligen enhetliga, öppna och slutna, små och stora. Sedan i början av 1900-talet kom elektrifieringen; "lådan" försågs med elektriska motorer. Fortfarande små och stora, tvåaxliga eller boggier.

Under 1930-talet och framåt försågs de med olika finesser som Du själv räknar upp. Men jag har svårt att säga att dessa "finesser" är särskilt typiska då det varierade mellan de olika tillverkarna och länderna.

Kanske måste vi förflytta oss en bra bit fram mot slutet av 1900-talet innan man kan påstå att den tredje generationen blev standard och "typisk"; ledvagnar, datorisering av olika styrsystem, växelströmsmotorer, återmatning av bromsström m.m.

Du anför att; "Och roterande omformare och fläktventilation och skenbromsar och kompressor och tryckluftdrivna dörrar och automatiskt signalsystem och 24V-belysning och galonsäten och gummimattor och precis allt annat som finns på en 50-talsvagn".

Javisst finns det på "50-talsvagnar". Men det fanns också som standard fr.o.m. 1934 på PCC-vagnar vilka tillverkats i 10.000-tals exemplar världen över. Dock bör påpekas att det på dessa vagnar oftast inte förekom kompressor utan dörrarna drevs elektriskt. Något som idag torde vara standard.

Och visst var det "Galonsäten" d.v.s. vävburen nylon. Vad Du kanske inte vet är att ordet "galon" kommer från en sammanslagning av "Gamlestadens Konstläderfabrik och Nylon".

Jag vidhåller att motor- och kontrollerbyten knappast kan medföra att en vagn är typisk för ett visst årtionde. A11/12 levererades på 1920-talet och A11 fick redan på 1930-talet starkare motorer och kamvalskontroller. Det är sannolikt att det är från denna vagntyp man plockade dessa motorer och kontrollers till A29.

Endast 4 stycken A12 fick kamvalskontroller för de övriga modifierade ASEA de gamla segmentskontrollerna med s.k. blåsspolar för att minska risken för ljusbågar och fastbränning.

Avslutningsvis några ord om bromssystemet på vagn 170. Visst finns det en handjagad Parkeringsbroms. Men det som Du kallar för "luftbroms" är i själva verket i likhet med Mustangerna helt enkelt en tryckluftscylinder som är kopplad till samma mekaniska parkeringsbroms.

På samma sätt som alla våra gammelvagnar får man som förare handjaga P-bromsen när den generativa bromsverkan avtar vid ca 5 km/h. För slippa detta vid alla hållplatsuppehåll m.m. kompletterade man med den nämnda tryckluftscylindern.

Du som tycks ha memorerat alla tänkbara föreskrifter känner säkert till att den s.k. Driftbromsen "...är avsedd att bromsa vagnen/tåget från sth och kan manövreras av föraren från förarplatsen". Och det sker genom den generativa bromsverkan via kamvalskontrollern i detta fall. Om Du vid en "uppkörning" skulle bromsa ett V3-tåg från exempelvis 50 km/h med "luftbromsen" så torde Du få sätta på Dig "dumstruten".

I vårt "närområde" är det väl bara A13 och SSLidJ 5 som har luftbromsen som driftbroms.

Vänligen / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav daniel_s » lör 04 jun, 2016 5:57

1 skrev:Avslutningsvis några ord om bromssystemet på vagn 170. Visst finns det en handjagad Parkeringsbroms. Men det som Du kallar för "luftbroms" är i själva verket i likhet med Mustangerna helt enkelt en tryckluftscylinder som är kopplad till samma mekaniska parkeringsbroms.

Ja på A-boggin skulle man kunna säga så. Sen har ju vagnen luftbroms på B-boggin också, den boggin saknar handbroms.

Man kan inte betrakta luftbromsen som en parkeringsbroms. Den slutar ju att fungera när luften läcker ut vid uppställning. Så du kan väl helt enkelt ge upp, och medge att jag har rätt :D
daniel_s

Inläggav 1 » lör 04 jun, 2016 8:37

daniel_s skrev: Man kan inte betrakta luftbromsen som en parkeringsbroms. Så du kan väl helt enkelt ge upp, och medge att jag har rätt :D

Kära Daniel Messerschmitt,

Även om Du städse betraktar Dig havandes rätt så har Du fel. Jag har icke någonstans påstått att den av Dig s.k. "luftbromsen" (fånigt uttryck förresten. Det är ju ingen bromsskärm som utvecklas i vagnens bakända utan mekanisk friktion mellan hjul och bromsklossar) skulle anses vara enligt författningen "...utrustning som manuellt ansättes för att förhindra att fordonet kommer i rullning".

I nämnda författningar noterar man egentligen bara två huvudbegrepp; driftbroms resp. parkeringsbroms. Dessa teoretiska massor av bestämmelser är skrivna av personer som ej ens var påtänkta när vi gamla stötar fick handskas med gammelvagnar där den regenerativa driftsbromsen upphörde vid låg hastighet varvid vi vid hållplatsuppehåll resp. stopp i trafiken fick stanna tåget med den mekaniska parkeringsbromsen. I den aktuella vagnen numero 170 assisterad med pneumatik. Där i dåvarande SS s.k. vagnbeskrivning under rubriken "Bromssystem" beskrives som Driftbroms: "Elektrisk kortslutningsbroms" resp. Parkeringsbroms "Pneumatisk assisterad mekanisk broms". Om man nu gillar att sätta namn på allt, så skulle det kunna bli en tredje variant; "Stannabroms" alt. "Stoppbroms". Sistnämnda uttryck är också missvisande då det anger att ett rörelsetillstånd som uppnås när man genomfört en "stanna-process".

Pneumatiskt assisterad mekanisk parkeringsbroms har också den lilla finessen att man vid aktiverad vagn kan ansätta den och därefter enkelt och snabbt snurra på "hjulet" utan att belasta sin egen armliga muskelmassa.

"Om sanningen skall fram så behövs" / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav Hechtwagen » lör 04 jun, 2016 9:27

"Dåvarande SS" Jösses att hänvisa till sådant ar ju ett recept på en olycka! Att anse att luftbromsen på A29 är en parkeringsbroms spricker för oss som säkrar mot rullning på det faktum att den lossar när luften tagit slut efter avställning och då rullar vagnen iväg om den står i en backe!

Självklart är vagnen en typisk 50-talsvagn, något som talar starkt för detta är att den är byggd på 50-talet! Att påst annat är nonsens!

Jämför med ett autentiskt och typiskt konditori med inredning komplett från 50-talet men inrymt i ett hus från 1890-talet konditoriet kan mycket väl vara etablerat när huset byggdes men är ändå ett typiskt 50-talskonditori även om varje specifik inredningsdetalj säkert inte är uppfunnen på 50-talet!

Sisådärja! Nu har vi rett ut dethär! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Stefan Isaksson » lör 04 jun, 2016 12:07

1 skrev:I vårt "närområde" är det väl bara A13 och SSLidJ 5 som har luftbromsen som driftbroms.

Vänligen / Lena

Hmm, jag har en fråga om det där. Jag har dock valt att lägga upp den i en egen tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=38925#p346593 istället för att hemfalla åt trådkapningens ädla :D konst.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav C12C3C3C12 » lör 04 jun, 2016 15:46

För mig som haft "äran" att försöka få stopp på ett tåg på L12 med enbart luftbromsen i nerförsbacken mot Ålstensgatan samt dessutom haft ett tåg där V2 gick ur tack vare en hjulring lossnade vet skillnaden mellan drift-, luft- samt mekanisk broms. Luftbromsen på A24 höll tåget stilla om det inte blåste för mycket. I fall 2 var det givet att man tillsatte den mekaniska bromsen eftersom bågen var nere på vagnen samt att den stod i lätt lutning vid Klövervägen, i fall 1 var det lite svårare eftersom mek. bromsen var mitt i vagnen om jag kommer ihåg rätt, det var ju över 30 år sedan jag körde dom.
C12C3C3C12

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)