A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Vagnen » mån 21 mar, 2016 19:05

Jag ser verkligen fram mot att resa med denna magnifika vagn som jag tillbringat så mycken tid på när jag bodde i Hägersten. Jag tog 16 till Slussen och bytte till buss nr 53 när jag arbetade som praktikant på Posten på Vasavägen. Det var härliga tider och jag lyckönskar er alla som deltar i denna upprustning av en sådan pärla som tyvärr fått stå undanskymd i det trevliga men ack så mörka Spårvägsmuseets källarliknande lokal på Söder.
Vagnen

Inläggav P_G_E » sön 17 apr, 2016 22:44

.
"Intet är som väntans tider" sägs det ju visserligen, men nu tar min nyfikenhet överhanden...

Någon uppdatering när det gäller aktuell status på vagn 170? När framöver kan man räkna med att se den ute på Djurgården, eller finns den måhända redan där?

Ser verkligen fram emot att åter uppleva dessa gamla minnen, så jag hoppas att inget har strulat till sig när det gäller upprustningen.

:roll:
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
P_G_E

Inläggav Stefan Widén » mån 18 apr, 2016 6:45

Status just nu är att hjulen är svarvade, vagnen transporterad till Akh, Bromsblock införskaffade och skall monteras, resterade arbeten med bl a lagerboxarna och ytterligare översyn av trycklyftsystemet, inkoppling av bromsljus och körrktningsvisare i B- änden samt få samtliga att blinka och byte av vxlstyrsystem skall utföras under ett par arbetskvällar.

Även att putsa till vagnen i sin helhet inkl laga färgskador skall till innan det är dags för premiär vilket alltså är planerat till Spårvagnens dag den 29 maj.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Stefan Widén » lör 14 maj, 2016 22:47

Dagens 170 rapport säger att provkörningen på Falkenbergsgatan gick bra. Den accelererar och bromsar som den ska. Det finns några småsaker kvar att fixa, sen märks det att vagnen stått och slumrat ett antal år och behöver få röra på sig ordentligt för att verkligen piggna till :D . Vi har även provat att polera lacken och under täcket av koldamm mm finns den blå färgen i all sin prakt. !4 dagar kvar till invigning, på onsdag skall vi på den igen.

Och ja för den som undrar så är den otroligt lättkörd trots sin storlek. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Per Lind » lör 14 maj, 2016 23:11

Vi är många som beundrar Ert arbete och är oerhört tacksamma för att ni låter denna pärla vakna till liv igen.
Önskar att jag bodde på närmare håll så jag kunnat vara med i arbetet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav roggek » fre 27 maj, 2016 0:56

Och Postvagnen är först med bild på SS 170 vid Djurgården i vanlig ordning :evil: :
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1020298
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav 1 » fre 27 maj, 2016 13:37

roggek skrev:Och Postvagnen är först med bild på SS 170 vid Djurgården i vanlig ordning :evil: :

Kan det möjligtvis bero på att som Du själv skrivit i en annan tråd; att besökare på SSS Forum består av "fåtöljrallande hobbyprofessorer..." under det att andra trafikrelaterade debattsidor befolkas av aktiva människor som reser sig ur "fåtöljen", greppar sin kamera och beger sig ut i "verkligheten" och dokumenterar.... :?:

// Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav roggek » fre 27 maj, 2016 18:25

1 skrev:
roggek skrev:Och Postvagnen är först med bild på SS 170 vid Djurgården i vanlig ordning :evil: :

Kan det möjligtvis bero på att som Du själv skrivit i en annan tråd; att besökare på SSS Forum består av "fåtöljrallande hobbyprofessorer..." under det att andra trafikrelaterade debattsidor befolkas av aktiva människor som reser sig ur "fåtöljen", greppar sin kamera och beger sig ut i "verkligheten" och dokumenterar.... :?:

// Lena

Det har du nog rätt i...:oops:
Men jag är förvånad att vagnen fått så lite publicitet på SSS forum.
Men vi hoppas att det kommer fler bilder på forumet under Spårvägens Dag nu på söndag. :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav P_G_E » fre 27 maj, 2016 21:55

.
Det torde bli en hel del foton på söndag, i alla fall för min del. Och jag är övertygad om att jag inte är helt ensam om den tanken... :lol:

För egen del behöver jag slutligen få bekräftat att jag fått till vissa detaljer korrekt på det alster i skala 1:87 som står här hemma i hyllan:

Bild

Intresset för att bygga ihop den modellen vaknade nämligen till liv först när det blivit allmänt känt att vagn 170 redan hade lämnat sin trygga men undanskymda tillvaro inne på muséet. Det var egentligen ganska dålig tajming, för då kunde jag ju inte besöka den längre! Så på söndag visar det sig om det blir "gör om och gör rätt" för min del, eller om jag till äventyrs har lyckats någorlunda hyggligt. :shock:

På söndag kommer jag vidare att sammanstråla med en annan känd forumskribent (med betydligt större kontaktnät i modellbyggar-svängen) för vissa diskussioner och idéer om bygel, skyltar, dekaler, eventuell drivning, etc. Visar det sig framledes finnas någon form av "allmänintresse" för mitt alster, så KAN det nämligen bli fråga om produktion i viss begränsad omfattning för min del. Förutom den hastigt hopbyggda prototypen på bilden ovan, så har jag även mycket mer välputsade exemplar av både vagnskorg och tak färdiga, fullt dugliga som "masters" för en mindre gjutserie. Men jag har ännu inte bestämt mig, så det återstår att se. Mycket beror på resultatet av min jämförelse med originalet nu på söndag...

/P-G
P_G_E

Inläggav 218 » fre 27 maj, 2016 22:56

P_G_E skrev:.
Det torde bli en hel del foton på söndag, i alla fall för min del. Och jag är övertygad om att jag inte är helt ensam om den tanken... :lol:

För egen del behöver jag slutligen få bekräftat att jag fått till vissa detaljer korrekt på det alster i skala 1:87 som står här hemma i hyllan:

Bild

Intresset för att bygga ihop den modellen vaknade nämligen till liv först när det blivit allmänt känt att vagn 170 redan hade lämnat sin trygga men undanskymda tillvaro inne på muséet. Det var egentligen ganska dålig tajming, för då kunde jag ju inte besöka den längre! Så på söndag visar det sig om det blir "gör om och gör rätt" för min del, eller om jag till äventyrs har lyckats någorlunda hyggligt. :shock:

På söndag kommer jag vidare att sammanstråla med en annan känd forumskribent (med betydligt större kontaktnät i modellbyggar-svängen) för vissa diskussioner och idéer om bygel, skyltar, dekaler, eventuell drivning, etc. Visar det sig framledes finnas någon form av "allmänintresse" för mitt alster, så KAN det nämligen bli fråga om produktion i viss begränsad omfattning för min del. Förutom den hastigt hopbyggda prototypen på bilden ovan, så har jag även mycket mer välputsade exemplar av både vagnskorg och tak färdiga, fullt dugliga som "masters" för en mindre gjutserie. Men jag har ännu inte bestämt mig, så det återstår att se. Mycket beror på resultatet av min jämförelse med originalet nu på söndag...

/P-G

Det är ju en fantastiskt fin modell som du har satt ihop! Med sickingarna på vagnssidan och allting!
Du lär nog inte bli besviken på söndag!

Mycket nöje!
Önskar en representant för arbetsgruppen för A29 170 skala 1:1

218
218

Inläggav HSS F2 » lör 28 maj, 2016 12:46

Riktigt trevlig modell - snyggt gjord.

Förövrigt måste jag ge flera tummar upp för A29-gruppen - att vagnen nu är "på hjulen igen" på så kort tid som det trots allt handlat om är fantastiskt. Tyvärr är jag inte i Stockholm imorgon men jag ser fram emot all dokumentation av Spårvägens Dag imorgon.

Sedan har jag en efterlysning: Är det någon som sitter på gamla nummer av Spårväg & Buss som har artiklarna om A29s introduktion? Jag har sökt i Spårvägsmuséets databas men det förefaller saknas scannad version. Artiklarna jag tänker på är:

SS beställer i slutet av året 30 motorvagnar av typ A29 från AB Hägglund & Söner - 1952

Första spårvagnarna av typ A29 sätts i trafik - 1955-01-24

Spårvagnarna av typ A29 tas ur trafik - 1964-04-04

Motorvagn SS A29 nr 170 blir museivagn - 1964-04

Med tanke på morgondagens stora A29-premiär känns det som att lite artiklar om vagntypen vore trevligt som hyllningsmaterial.

Slutligen måste jag fråga om någon vet om stadsbiblioteket i Stockholm kan bistå med Spårväg & Buss i sitt arkiv och om det går att scanna dessa på egen hand eller om det är mikrofilm som gäller?
HSS F2

Inläggav gek » lör 28 maj, 2016 13:54

Inga SoB-artiklar, men några dokument från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Riksarkivet:

Specifikation 1952

Konferens med Hägglunds 1953

Uppgifter för besiktning 1954

Dessutom finns ett besked från SS till VoV järnvägsinspektör den 9 februari 1954 om att texten "Nästa hållplats" på konduktörens signalknappar ersatts med "Stopp" "för att passagerare icke skola lockas att använda denna tryckknapp". Dessutom hade man lagt till nödbromshandtag i vardera kupén.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav HSS F2 » lör 28 maj, 2016 19:53

gek skrev:Inga SoB-artiklar, men några dokument från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Riksarkivet:

Specifikation 1952

Dessutom finns ett besked från SS till VoV järnvägsinspektör den 9 februari 1954 om att texten "Nästa hållplats" på konduktörens signalknappar ersatts med "Stopp" "för att passagerare icke skola lockas att använda denna tryckknapp". Dessutom hade man lagt till nödbromshandtag i vardera kupén.

Jag tackar för detta! Blir intressant läsning. Jag önskar alla en lyckad premiär imorgon.

Förövrigt slänger jag in en fråga till: Finns det någon idé om att ta över snöblåsare den dagen dessa pensioneras i syfte att skapa en till A29? Tidigare diskuterades ett sådant projekt när 170 stod på muséet och drömmen om trafik var mycket avlägsen. Naturligtvis tidigt att tänka i den riktningen idag men det kan vara intressant att veta om det finns tankar om dessa B259 med dagens situation i åtanke.

Ytterligare en fråga: Med tanke på att 342an varit på Tvärbanan tillsammans med 521, vore det teoretiskt möjligt att akterkoppla 170 och köra någon variant på temat vid något väl valt tillfälle? (Ett sådant tillfälle vore någon form av jubileum, t.ex 20 år med linje 22 och liknande.) Det frågades om något sådant innan i tråden (fast med 288an) och det vore intressant om det är tekniskt möjligt utan att någon av vagnarna överbelastas.
HSS F2

Inläggav daniel_s » lör 28 maj, 2016 23:01

HSS F2 skrev:Ytterligare en fråga: Med tanke på att 342an varit på Tvärbanan tillsammans med 521, vore det teoretiskt möjligt att akterkoppla 170 och köra någon variant på temat vid något väl valt tillfälle? (Ett sådant tillfälle vore någon form av jubileum, t.ex 20 år med linje 22 och liknande.) Det frågades om något sådant innan i tråden (fast med 288an) och det vore intressant om det är tekniskt möjligt utan att någon av vagnarna överbelastas.

Antar att du menar som trevagnståg t ex 342+521+170. Sådan körning är inte möjlig med hänsyn till att sista vagnen då blir utan broms vilket inte är förenligt med bromsbestämmelserna och inte heller känns vettigt. Sen är det ju dessutom oautentiskt eftersom sådana tåg aldrig har förekommit. :D
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » sön 29 maj, 2016 0:35

gek skrev:Inga SoB-artiklar, men några dokument från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Riksarkivet:

Specifikation 1952

Tackar för att du rotat fram dessa dokument, verkligen trivsam läsning, just hemkomna från Akh efter att rangerat och förberett det mesta inför morgondagen. Och för den som undrar så har alltså vagnen blivit klar för trafik med passagerare. Och för den som vill ha en hint om hur den går så har alla som provkört och med förundrats över hur mjukt och fint den går. Vagnen är, trots sin storlek, väldigt lättkörd och att erhålla en bra nödbroms var inga problem.
Att starta i Wau backen var hur enkelt som helst även med lite blöta spår. Ingen sand behövdes.

Som avslutning välkomnar jag alla till morgonens jubileum och möjligheten att åka med vagnen.

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav HSS F2 » sön 29 maj, 2016 11:42

daniel_s skrev:
HSS F2 skrev:Ytterligare en fråga: Med tanke på att 342an varit på Tvärbanan tillsammans med 521, vore det teoretiskt möjligt att akterkoppla 170 och köra någon variant på temat vid något väl valt tillfälle? (Ett sådant tillfälle vore någon form av jubileum, t.ex 20 år med linje 22 och liknande.) Det frågades om något sådant innan i tråden (fast med 288an) och det vore intressant om det är tekniskt möjligt utan att någon av vagnarna överbelastas.

Antar att du menar som trevagnståg t ex 342+521+170. Sådan körning är inte möjlig med hänsyn till att sista vagnen då blir utan broms vilket inte är förenligt med bromsbestämmelserna och inte heller känns vettigt. Sen är det ju dessutom oautentiskt eftersom sådana tåg aldrig har förekommit. :D

Idén vore främst att försöka lösa kruxet "enriktningsvagn på tvären" - d.v.s att hitta någon lösning som gör det möjligt att vid vissa tillfällen ta ut sådana vagnar på linjen. Har det förts diskussioner kring framtida möjligheter att vända eller triangla vagnar på 22an (vid ändstationerna) - inte enbart för enriktningsvagn utan även för t.ex tekniska fel som gör ena hytten obrukbar (d.v.s vagnen skulle kunna köras för egen maskin om den trianglas snarare än att bli stående i väntan på bogsering)?

Tanken med 342 vore främst som dragvagn, d.v.s att den kopplas till 170 för bogsering till lämplig plats för vändning i samband med utfärd. Teorin vore t.ex att köra 170 för egen maskin som enkelvagn hela linjen (exempelvis två tåg efter varandra, en avgång med 170, en med 342) och så koppla vid ändhållplats (passagerare medföljer ej vid detta växlande). Passagerare åker med från t.ex Sickla till Solna i respektive vagn (separata tåg), därefter går de båda vagnarna som tomtåg tillbaka med 342 främst.

Förövrigt måste jag säga att dokumenten är mycket intressant läsning. A29an förefaller vara väl genomtänkt i utförandet och av hög kvalitet (det upprepas på flera ställen i texten, d.v.s att material och finish etc skall vara av bästa utförande).

Hoppas att allting fungerar perfekt idag och all lycka till 170 på premiärdagen!
HSS F2

Inläggav P_G_E » sön 29 maj, 2016 19:14

.
Jodå, idag såg den äntligen dagens (sol-)ljus på fullt allvar, glänsande i all sin flaggprydda prakt!

Där kom den, synnerligen tyst och diskret, svängande in på Norrmalmstorg:

Bild

Ett visst fotointresse kunde förnimmas bland de församlade:

Bild

Oj då! Påstigning redan på första rundan. Det fick man ju inte missa:

Bild

"Endast till Skansen" sades det. - Men där var vändslingan just då helt belamrad av övriga ståndsmässiga ekipage dagen till ära, så det blev fortsättning hela vägen ut i en halvtom vagn! Och i uppförsbacken där ute fick jag ÄNTLIGEN höra det igen; Det mäktiga och omisskännliga ljudet av pådraget som jag fortfarande mindes så väl efter 52 år. Vilket orsakade behagliga rysningar och en rejäl gåshud för min del...

Bild

Jag vidhåller med en dåres envishet att A29:an är betydligt snyggare än de moderna motsvarigheterna:

Bild

Stående uppe i en grässlänt lite senare, hörde jag återigen det där omisskännliga ljudet lite på håll. Fram med kameran igen, alltså. Och jodå, visst hörde jag rätt:

Bild

Med elegans och stolthet svepte den in i vändslingan vid Skansen, med rejält boggiutslag:

Bild

"Fin svansföring", enligt mitt förmenande:

Bild

Men vafalls? - Ett glas för mycket i lamplisten ovanför den bakre linjeskylten! Det högra hålet var väl igensatt på A29 på den gamla goda tiden, så som jag minns det? Tja, det är väl nåt nytt påfund med "bromsljus", antar jag. Den har ju även fått sådana nymodigheter som "blinkers" på gamla dar...

Men sammanfattningsvis; En härlig upplevelse att se vagn 170 rulla på stadens gator igen! Det trodde jag faktiskt aldrig att jag skulle få uppleva, när den stod och tynade bort i de dunkla valven i Söderhallen som benämns Spårvägsmuséet.

Ett stort och hjärtligt TACK till alla som gjort detta möjligt!

/P-G
P_G_E

Inläggav ADDE » sön 29 maj, 2016 21:38

P_G_E skrev:Bild

Där satt jag och filmade...

... och här är filmen:
Del 1: A29 170

Del 2 är A2, Del 3 är den ensamma gammelvagnen vars nummer jag har glömt bort just nu, och del 4 är trådbussen... Batteriet drar när jag gör långa filmer så jag kunde inte få med trion och min favoritvagn - vagn 17. Veteranbussarna kunde jag inte ens åka med, har inte sett skymten av dem sen de rullade förbi i paraden.

Just A29 var en rolig och härlig vagn att åka med. Jag gillar tekniken och designen på vagnarna som tillverkades under 40- och 50-talet. Så det var uppskattande att åka med hela första varvet runt!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav C12C3C3C12 » sön 29 maj, 2016 22:12

Hmm ser ut som Youtube håller på att censurera filmen, tydligen måste ansiktena vara maskade nu, får se vad som hänt när Youtube släpper filmen.

Väntar på bilder med A29 plus passande släp nu. Finns det släp både för A12 + A29? Vet att diskussionen varit uppe tidigare upp i tråden ang V3.
C12C3C3C12

Inläggav ADDE » sön 29 maj, 2016 22:39

C12C3C3C12 skrev:Hmm ser ut som Youtube håller på att censurera filmen, tydligen måste ansiktena vara maskade nu, får se vad som hänt när Youtube släpper filmen.

Väntar på bilder med A29 plus passande släp nu. Finns det släp både för A12 + A29? Vet att diskussionen varit uppe tidigare upp i tråden ang V3.

Youtube höll bara på att fixa till filmen så den blir uppspelningsbar när jag skrev inlägget. Eftersom filmen blev lång så tog det lång tid att exportera, lägga upp och låta YT omexportera filmen innan det publicerades. Men den är ute nu! Det är trots allt hela varvet runt som jag dokumenterade.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)