A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hans W » mån 25 jan, 2016 12:01

Vi har nu på Facebook sett att det skett under med 170, och att den även provkörts. Finns det mer info och bilder att även lägga ut här?
Hans W
 
Inlägg: 136
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 19:55
Ort: Tureberg

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Stefan Widén » mån 25 jan, 2016 21:51

Rapporten säger att vi bytte kompressorolja men att en styrventil för luftbromsen gjorde att vi inte fick igång tryckluften helt. Några läckande dörrcylinderslangar fanns det även. Dock funkade 700 v drivlinan, hjälpströmmen, innerbelysningen förutom en armatur. Stålkastarlampan fick bytas moten som fanns i ställer för reservlampor, skenbromsen var OK liksom mekbromsen, dock lite slitna block i A-boggien, vid provkörning kom det ett rökmoln från kontaktorlådan varpå bygeln snabbt drogs ner. Efter lite sniffande kunde vi fastställa att rökmolnet inte kom från något bränt utan från dammet i ventilationssystemet.

Efter erforderliga prover kunde vi öppna portarna och ta ut vagnen för lite provkörning på mellanspåret. Det vart många vändor så att som var med och som var förare kunde få sin belöning för dagen slit. dvs köra vagnen i 100 m och sen backa tillbaka. Jag kan alltså säga att jag tillhör de som kört A29 :D :D :D

Summerat så var det en lyckad dag och vi kommer nu att fortsätta med att fixa de fel som vi hittade men som sagt inga jättefel.....Går allt som det ska kan vi förhoppningsvis se vagnen på Djurgården i sommar.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » tis 26 jan, 2016 10:26

Pic or it didn't happen! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1804
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav roggek » tis 26 jan, 2016 13:27

Hans W skrev:Vi har nu på Facebook sett att det skett under med 170, och att den även provkörts. Finns det mer info och bilder att även lägga ut här?


Vore kul och få adressen till den där Facebooksidan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Joakim W » tis 26 jan, 2016 13:54

roggek skrev:
Hans W skrev:Vi har nu på Facebook sett att det skett under med 170, och att den även provkörts. Finns det mer info och bilder att även lägga ut här?


Vore kul och få adressen till den där Facebooksidan...

https://www.facebook.com/groups/289567487765226/ :-)
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav hgsldf » tis 26 jan, 2016 14:30

Joakim W skrev:
roggek skrev:
Hans W skrev:Vi har nu på Facebook sett att det skett under med 170, och att den även provkörts. Finns det mer info och bilder att även lägga ut här?


Vore kul och få adressen till den där Facebooksidan...

https://www.facebook.com/groups/289567487765226/ :-)

Där kommer Du inte in om Du inte är registrerad på Facebook, vilket jag bestämde mig för att aldrig bli efter att att ha skaffat ett lossas konto för 10-15 år sedan när dom startade.
hgsldf
 
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Joakim W » tis 26 jan, 2016 14:38

hgsldf skrev:
Joakim W skrev:
roggek skrev:
Vore kul och få adressen till den där Facebooksidan...

https://www.facebook.com/groups/289567487765226/ :-)

Där kommer Du inte in om Du inte är registrerad på Facebook, vilket jag bestämde mig för att aldrig bli efter att att ha skaffat ett lossas konto för 10-15 år sedan när dom startade.

Tyvärr enda stället jag sett bilderna publicerats på. Och så är väl forum en utdöende grej, här postas då inte mycket bilder längre, det mesta postas på Facebook tråkigt nog (i gruppen finns 2 bilder samt en video på A29an).

Dessa länkar till bilderna borde du dock kunna klicka på utan att bli medlem: (hoppas jag)
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5729FA62
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 4432_o.jpg
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: A29 170 ser åter dagens ljus Kondis på A29

Inläggav AGR » ons 27 jan, 2016 7:24

A29 var lättjobbad som kondis, mittgång och alla säten vända åt samma håll. Men jag sökte tjänster på V2 och Fridagsavlösning så då fick jag jobba på ombord på A24,B24 och B29
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2125
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 1 » ons 27 jan, 2016 11:13

Bästa Anders,

Eftersom Du med en kanske lätt nostalgisk känsla minns flydda tider, så är det lätt att återskapa detta!

Börja med att leta fram Din gamla kära båtmössa vilken alltid prydde Din hjässa vid yrkesutövningen. Därefter kontakta "Knutte" i Alkärrsdepån och anmäl Dig till vårens konduktörsutbildning. Därefter är det bara att njuta....!

Bild

Eller ta det stora steget och börja köra A29 igen. I sommar behövs många förare om den skall ut och rulla igen.

Bild

Fjärran är även den tid då jag varje arbetsdag cyklade hem på lunchen från min arbetsplats på SJ Maskinavdelningen. Och Du med örnblick spanade in mig vid Sibyllegatan/Östermalmstorg samt gjorde en inbromsning i ett moln av sand. Detta med ett snett leende bakom frontrutan när jag hostande fortsatte min vinglande färd mot Nybrogatan 76!

Bild

Stor, nostalgisk Kram / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav AGR » ons 27 jan, 2016 15:13

Tack Lena. Det var fina bilder.
Med vänlig hälsning 17
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2125
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Re: A29 170 ser åter dagens ljus (vadå ljus?— nattens mörker

Inläggav Thomas Lange » ons 27 jan, 2016 21:33

Hans W skrev:Vi har nu på Facebook sett att det skett under med 170, och att den även provkörts. Finns det mer info och bilder att även lägga ut här?



Men stilla er, pojkar! Vi gamblingar spm fortfarande fotograferar med kamera måste först hem för att framkalla och förstora innan vi har något att visa....

170 backar ut efter 49 år-webbver.jpg
Foto: Thomas Lange 23 jan 2015
170 backar ut efter 49 år-webbver.jpg (376.15 KiB) Visad 1877 gånger

Bilden ovan visar när vagnen backar ut från servicehallen, där alla översyner utförts. Arbetet i mörkrummet fortsätter...
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2082
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Lars_J » ons 27 jan, 2016 22:31

Det är lite kul att en vagn som inte körts för egen maskin sedan 1967 nu plötsligt har återuppstått i nästintill driftsdugligt skick utan vidare åtgärder förutom översyn och småreparationer. Få se om man får tillfälle att köra den i sommar.... Hoppas den är i bra skick i trycklufteriet vad gäller rost inuti rör och tankar, ett problem som jag dessvärre upplever på annat håll.

I Bromma har det aldrig varit A29 mig veterligen förut, så det blir ju lite premiär det också. Jag noterar ur det historiska perspektivet att den har en design som jag tror ingen annan museivagn har: ett ljusblått SS-märke bredvid dörrarna på vagnens ljusgrå överdel. Jag minns att A24 hade det fram till 1971 men då biljettautomaterna kom upp i vagnarna kom det röda dekaler där och dåvarande SL-märket flyttades ned på vagnssidan och blev då traditionsenligt i vitt på blå botten. Jag vill dock reservera mig för årtalet 1971 - möjligen kom dessa röda dekaler upp redan 1967, jag är lite osäker, men eftersom jag har minne av det ljusblå emblemet, så bör det vara 1971.

/Lars J
Lars_J
 
Inlägg: 292
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 22:14

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Stefan Widén » tor 28 jan, 2016 5:24

Ja rost i ledningarna är ett bekymmer. Det vi får hoppas är att den torra förvaringen som den haft inte gjort att den fått extra mycket angrepp. Den ventil som inte funkade hade helt klart torra packningar. När vi demonterade "dissekerade" den var det inga jättemängder med just tillkommet rost.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav roggek » tor 28 jan, 2016 16:54

Lars_J skrev:Jag minns att A24 hade det fram till 1971 men då biljettautomaterna kom upp i vagnarna kom det röda dekaler där och dåvarande SL-märket flyttades ned på vagnssidan och blev då traditionsenligt i vitt på blå botten. Jag vill dock reservera mig för årtalet 1971 - möjligen kom dessa röda dekaler upp redan 1967, jag är lite osäker, men eftersom jag har minne av det ljusblå emblemet, så bör det vara 1971.

/Lars J


Stämmer bra det, biljettautomaterna på Nockebybanan togs i bruk 21 april 1971:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/bil ... -bruk-609/
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Andy » tor 28 jan, 2016 19:48

Flott at 170 går igjen :)

Andreas
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3486
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav ålstensgård » fre 29 jan, 2016 15:37

Hm det du skriver Lars_J att det blir premiär för A29 i Bromma, vad betyder det? Vagnen är ju lika oanvändbar som en Göteborgsvagn i vår vändslingefria spårvägsmiljö här (förutom Brommahallen).

Om den ljusblå SL-loggan på gråvit botten så var det som du säger så fram till 1971. Det var iofs bara motorvagnarna A24 som fick biljettautomater då, men även B24 fick röda dekaler med det något avvisande budskapet "TA DEN ANDRA VAGNEN", men det minns du säkert...

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav daniel_s » fre 29 jan, 2016 16:44

Var det inte så att man även hade en period med enkonduktörsdrift (1968-71?)?

Eller menar du att "Ta den andra vagnen" riktade sig till dem utan periodkort? För inte kan väl tåget ha gått med B24 helt stängd, även om det i och för sig var så att merparten av motorvagnarna inte fick gå enmansbetjänade ensamma.
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav LÅ1 » fre 29 jan, 2016 17:15

ålstensgård skrev:Hm det du skriver Lars_J att det blir premiär för A29 i Bromma, vad betyder det? Vagnen är ju lika oanvändbar som en Göteborgsvagn i vår vändslingefria spårvägsmiljö här (förutom Brommahallen).

Om den ljusblå SL-loggan på gråvit botten så var det som du säger så fram till 1971. Det var iofs bara motorvagnarna A24 som fick biljettautomater då, men även B24 fick röda dekaler med det något avvisande budskapet "TA DEN ANDRA VAGNEN", men det minns du säkert...

//henrik

Men om B24 gick sist i ett tvåvagnståg, då var det ju den som var den 2:a vagnen! :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12167
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 1 » fre 29 jan, 2016 17:34

ålstensgård skrev:Hm det du skriver Lars_J att det blir premiär för A29 i Bromma, vad betyder det? Vagnen är ju lika oanvändbar som en Göteborgsvagn i vår vändslingefria spårvägsmiljö här (förutom Brommahallen).//henrik


Tja, han menar säkert att det var i Bromma som 170 första gången rullade för egen kraft sedan år 1967. För att snabbt komma igång med uppstartarbetena ställde Arriva vänligt erforderliga spår och inomhusutrymmen till vårt förfogande. Vi spårvägsentreprenörer håller ihop.

Anledningen till depåbytet är att vissa uppställningsspår i Alkärret varit avstängda för mycket stora förstärkningsarbeten. Det vatten Ni ser i "graven" är spillvatten från bredvidliggande fiskbutik som runnit baklänges i felaktiga ledningar in i vår hall. Därigenom satte sig grunden av fyllnadsmassor från Vasavarvets tid när tyngden från vid spåret befintliga domkrafter användes för att lyfta A34:orna.

Bild

Nu är fyllnadsmassorna bortgrävda, det har sprängts och gjutits ner till fast berggrund.

Dessa arbeten är nu på sluttampen och så snart det är möjligt kommer vagnen att förenas med sina museala kompisar för att bli ordinarie trafikvagn när linje 7N startar för året.

Vänligen / Lena
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Leif Steen » fre 29 jan, 2016 20:43

Min tro är att Lasse menade att A29:or aldrig kört till Brommahallen för egen maskin. Efter oktober 1952 kunde inte längre innerstadsspårvagnar stationeras i Bromma. Då A29:orna kom från 1953?! så har de väl aldrig varit på besök där förrän hösten 2015. För första gång kördes en A29:a i Bromma i lördags 23 januari.
Under många år förvarade min arbetsgivare 170 i Spångahallen, nuvarande namn Vällingbydepån.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 385
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Baidu [Spider] och 2 gäster