A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » ons 03 feb, 2016 17:33

ålstensgård skrev:374 och 387 var två rätt fina vagnar som bypassades vid ombyggnaden till automatbetjäning 1971. Lars_J anger att de gick ytterligare en tid som sammankopplade i morgonrusningen, men snart hamnade de på Heden.

387 kom tillbaka till 12:an sent 1974 i oreviderat skick (revisionsdatum 1965), jag har bilder på vagnen från den tiden de få veckor det var innan omnumreringen till 120. För 374 dröjde det till 1977 innan det blev revision och trafikvagn igen med ganska oroligt 120-nummer i A-änden. Ingen av vagnarna fick dörrmanövrering i B-änden. Vagnarna levde sedan vidare i många år inklusive perioder på Lidingö, det vet säkert flera andra mera om än jag.

Om en vagn på Heden med pangade frontrutor så tror jag det var 393, som erhöll detta i kraschen jag just berättade om i den andra tråden. Jag var cyklande fotande grabb den aktuella kvällen. Tyvärr hade jag problem med blixten men vi cyklade vidare mot Alvik, dit 393 (+634?) bogserades tillbaka under kvällen. 366-tåget tror jag ställdes över natten på slingan vid Ålstens Gård, den hade krockad förarhytt men intakta frontrutor.

Jag kämpar med negativ från Heden, tycker som innan att Sällskapet borde tillsätta en grupp med unga nyfikna att föra vidare oss gammelgubbars fotoarv och få det digitaliserat:-)

//henrik

Det är nummer 374 på vagnen med det trasiga fönstren, strålkastaren är borta också! Men det var väl trasiga rutor på var och varannan spårvagn där då!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav roggek » fre 05 feb, 2016 5:18

Om vi nu skulle ta oss tillbaka till vagn 170 istället för Ängbyvagnarna, så får man tyvärr reda på massa information på Bussnack, vad som i nuläget sker med vagnen.
Mr H / Bussnack skrev:Ikväll har vi f.ö rättat till gammalt undermåligt "Brännkyrkaunderhåll" främst dörrarna som var väldigt glappa eftersom de
aldrig tycks ha justerats efter att de monterats vid revisionen! Alla luftslangar är utbytta till dörrmaskinerna! Dessutom
massor med skruvande och bankande överallt.Det är numera en armada av folk som jobbar med vagnen, så många att
det är svårt att få plats i den!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Stefan Widén » fre 05 feb, 2016 6:58

Igår var det arbetskväll och vi han betat av några ytterligare punkter...dörrarnas mekaniska infästning är nu justerade så allt skrammel är borta. När vi såg hur vad som felades kom massa frågor om vad som hände i Brännkyrka de sista åren...Vi har även lossat paneler mm för att för att förbereda bromsljusinstallation. Den kommer att sitta på samma sätt som i mustangerna. Idag är den platsen i nummerkrukan täkt med ett lock. Även hur vi ska kunna montera körriktningsvisare i b-änden är det funderats på. Som alla förstår så är det dagens krav som gör att vi monterar detta. Dock vet jag att man i andra städer valt att inte montera blinkers i B-änden men helt klart är att vagnen syns bättre och med Sthlms bilister kanske det kan rädda oss från en kollision.

Nästa träff är på en helg och kanske har vi då bromsventilen fixad och kan dra igång tryckluften igen.....vidare att byta den isolator till strömavtagen som var trasig. Förhoppningsvis är det rätt sort vi fått från Mkp.

Liten rapport om arbetena och var snälla att inte skriva om annat än A29 så blir det lättare för de som vill följa arbetena att hänga med.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 218 » fre 05 feb, 2016 9:21

roggek skrev:Om vi nu skulle ta oss tillbaka till vagn 170 istället för Ängbyvagnarna, så får man tyvärr reda på massa information på Bussnack, vad som i nuläget sker med vagnen.
Mr H / Bussnack skrev:Ikväll har vi f.ö rättat till gammalt undermåligt "Brännkyrkaunderhåll" främst dörrarna som var väldigt glappa eftersom de
aldrig tycks ha justerats efter att de monterats vid revisionen! Alla luftslangar är utbytta till dörrmaskinerna! Dessutom
massor med skruvande och bankande överallt.Det är numera en armada av folk som jobbar med vagnen, så många att
det är svårt att få plats i den!

"Tyvärr" var ju ett sällsamt tack för att man fått något av någon oberoende av webbplats! Citatet är taget ur ett sammanhang med en dialog med en person som besitter material och intresse för A29 som vi i arbetsgruppen har glädje av. Det är ju då ganska så naturligt att man även informerar denne om hur vårt arbete framskrider och i och med det så gjorde jag bedömningen att det skulle vara information som också skulle glädja andra. Därför så lades det ut i Bussnack.Det skall sägas att den aktuelle personen inte besöker eller medverkar i detta forum.

Nåväl Stefan ger ju en bra sammanfattning av arbetet ovan och jag vill bara tillägga att vi är ganska så många i arbetsgruppen som pular vid de annonserade tillfällena, så många att det igår var svårt att få plats i vagnen för alla! Kul har vi också och i och med att vi är så många så känns arbetet knappast betungande utan ett kul avbrott i vardagen någon gång per 14 dag eller så. Dessutom i helt OK arbetsutrymmen! Helt klart ett alternativ till GW:s pustande i TV-rutan (men jag gillar honom, har faktiskt haft honom som lärare en gång i tiden!)

Men oberoende av att det blir trångt med alla i vagnen så är ju fler givetvis hjärtligt välkomna i vårt lilla projekt! Det bästa sättet att hålla sig informerad om vad som händer i projektet A29 170 är givetvis att lämna fåtöljen och delta i jobbet! Alla kan göra och bidra med något! Jag har även för avsikt så fort inventeringen är avslutad att gå ut på flera Forum med en förfrågan om detaljer som vi saknar som ni som inte unnar er detta fysiska nöje kan bidra med!

Som sagt alla kan göra något! Och förstås alla är hjärtligt välkomna i projektet A29 170! Vi tar ingenting extra för diggarsnacket medan vi jobbar eller ens för nöjet att betrakta vagnen och drömma om sommarens råmande och vevande på Djurgårdslinjen!Vad det gäller delar så kanske det kan bli som med mtv 15 på Saltsjöbanan som vagnmästaren i Neglinge uttryckte det "den kom tillbaka i plastpåsar"! Precis nu fylldes min plastpåse med en donation via "Bussnack!

Mvh
218/Mr H
218

Inläggav roggek » fre 05 feb, 2016 17:20

218 skrev:
"Tyvärr" var ju ett sällsamt tack för att man fått något av någon oberoende av webbplats! Citatet är taget ur ett sammanhang med en dialog med en person som besitter material och intresse för A29 som vi i arbetsgruppen har glädje av. Det är ju då ganska så naturligt att man även informerar denne om hur vårt arbete framskrider och i och med det så gjorde jag bedömningen att det skulle vara information som också skulle glädja andra. Därför så lades det ut i Bussnack.Det skall sägas att den aktuelle personen inte besöker eller medverkar i detta forum.

Oavsett så kunde informationen lagts ut även här, då vi är troligen fler som följer vagn 170:s öden på detta forum...Det var därför jag skrev "tyvärr", och det var inget personligt emot dig 218.
Information kan man aldrig få för mycket utav...Och ingen dialog behövs heller...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Jourmaster » fre 05 feb, 2016 17:45

Varje skribent avgör själv vad den vill skriva i Forum. Ingen kan kräva att en enskild skribent ska ge någon viss information i Forum.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inläggav 218 » fre 05 feb, 2016 18:45

roggek skrev:
218 skrev:

Oavsett så kunde informationen lagts ut även här, då vi är troligen fler som följer vagn 170:s öden på detta forum...Det var därför jag skrev "tyvärr", och det var inget personligt emot dig 218.
Information kan man aldrig få för mycket utav...Och ingen dialog behövs heller...

Det var ett väldigt bra svar av dig roggek! Jag ska tänka på det du säger! En anledning var också att jag tänkte att någon annan skulle skriva här och det hände ju också. Det handlade en del om tidsbrist också!

Mvh
218
218

A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Leif Steen » tis 23 feb, 2016 18:32

Senast redigerad av Leif Steen tis 23 feb, 2016 18:44, redigerad totalt 2 gånger.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Leif Steen » tis 23 feb, 2016 18:33

IMG_0864.jpg
A29 vagn 170 i Brommahallen
IMG_0864.jpg (219.34 KiB) Visad 2271 gånger
Jag får väl lägga upp ännu en bild på vagnen
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav Per Lind » tis 23 feb, 2016 19:19

Tjusigt!
Är det någon som har emailadressen till pojkarna som skannar ritningar?
Det är på gång en H0-modell av A29 + B29 i första hand, sedan kanske en A11.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Hechtwagen » ons 24 feb, 2016 12:30

Det blir väl samma motorer i A29 och A11-modellerna? :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Per Lind » ons 24 feb, 2016 13:11

Hechtwagen skrev:Det blir väl samma motorer i A29 och A11-modellerna? :cheesygrin:

Tror inte det, där följer vi inte originalet.
För A29'an kommer vi att för enkelhetens skull välja ett Hallingchassi men A11 hade betydligt kortare axelavstånd så där måste en speciallösning till. Finns en tillverkare i Australien som nog kan fixa detta.
Är ni intresserade av en H0-modell, maila till per.lind@mrlind.se och sätt upp er på intresselistan.
Det blir en 3D-utskriven grundmodell kompletterad med några etsade detaljer. Strömavtagare blir en specialframtagen variant på en Sommerfeldt-bygel som Stockholmsanpassats.
Pris? Har ingen aning med runt 3-4000,- bör en körbar färdigmodell handla om.
Den kommer att fås som:
* Byggsats, olackerad med motor
* Dito utan motor
* Färdigbyggd, körklar med motor.
* Dito, ej körbar.
* Med digitaldekoder och ljud (om någon kan fixa originalljud till en dekoder.
-Per
Senast redigerad av Per Lind ons 24 feb, 2016 13:40, redigerad totalt 1 gång.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav 218 » ons 24 feb, 2016 13:19

Per Lind skrev:
Hechtwagen skrev:Det blir väl samma motorer i A29 och A11-modellerna? :cheesygrin:

Tror inte det, där följer vi inte originalet.
För A29'an kommer vi att för enkelhetens skull välja ett Hallingchassi men A11 hade betydligt kortare axelavstånd så där måste en speciallösning till. Finns en tillverkare i Australien som nog kan fixa detta.
Är ni intresserade av en H0-modell, maila till per.lind@mrlind.se och sätt upp er på intresselistan.
Det blir en 3D-utskriven grundmodell kompletterad med några etsade detaljer. Strömavtagare blir en specialframtagen variant på en Sommerfeldt-bygel som Stockholmsanpassats.
Pris? Har ingen aning med runt 3-4000,- bör en färdigmodell handla om.
Den kommer att fås som:
* Byggsats, olackerad med motor
* Dito utan motor
* Färdigbyggd, körklar med motor.
* Dito, ej körbar.
* Med digitaldekoder och ljud (om någon kan fixa originalljud till en dekoder.
-Per

Underbart!

Originalljud fixar vi lätt med 170! Den morrar störtskönt i dreven! Tyvärr så blir det väl svårt att köra Telefonplan-Fruängen på Djurgårdslinjen
men det viktigaste kan väl vara de häftiga start- och bromsljuden sedan så övergår det väl mer i ett allmänt råmande!

218
218

Inläggav 643 » fre 26 feb, 2016 5:08

Har "Öppna-Stäng" -knappar lokaliserats ännu?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Stefan Widén » fre 26 feb, 2016 6:53

643 skrev:Har "Öppna-Stäng" -knappar lokaliserats ännu?

Japp Håkan hade "tillgång" till knappar, återstår att koppla in dem.

läget i stort är att vi ska försöka få tag i 4 nya bromsblock, fylla på nytt fett i lagerboxarna, få igång lite kärvande länkage till ventilationen och i övrigt prova alla funktioner så de vaknar upp från sin dvala. Hjulen skall svarvas och sen bär det av till Djurgården om ca 3 veckor när spår två är helt klart.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Hechtwagen » fre 26 feb, 2016 10:14

Det fattas en backspegel, sitter det inte liknande speglar fast bara lite större uppe vid destinationsrullen på de C6 som fortfarande har handvevade rullar, ni vet de vagnar som det ibland inte står MÖRBY CENTRUM på utan M Ö R B Y?

Dessa speglar borde omedelbart beslagtas när de inte behövs längre! Kan någon bekräfta deras existens, är över 25 år sedan jag såg dem senast! :D

I övrigt erbjuder jag mig att bättringsmåla färgskadan i fronten när vagnen väl är på Djurgården, går i 25% pension 1 mars och just sådana aktiviteter lockar! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav C12C3C3C12 » fre 26 feb, 2016 19:06

Hechtwagen skrev:Det fattas en backspegel, sitter det inte liknande speglar fast bara lite större uppe vid destinationsrullen på de C6 som fortfarande har handvevade rullar, ni vet de vagnar som det ibland inte står MÖRBY CENTRUM på utan M Ö R B Y?

Dessa speglar borde omedelbart beslagtas när de inte behövs längre! Kan någon bekräfta deras existens, är över 25 år sedan jag såg dem senast! :D

I övrigt erbjuder jag mig att bättringsmåla färgskadan i fronten när vagnen väl är på Djurgården, går i 25% pension 1 mars och just sådana aktiviteter lockar! :D

WTF?? visste inte att 50-åringar kunde på i delpension? Och jag som väntade till 62 år innan jag hoppade av :(
C12C3C3C12

Inläggav 218 » lör 27 feb, 2016 10:49

Hechtwagen skrev:Det fattas en backspegel, sitter det inte liknande speglar fast bara lite större uppe vid destinationsrullen på de C6 som fortfarande har handvevade rullar, ni vet de vagnar som det ibland inte står MÖRBY CENTRUM på utan M Ö R B Y?

Jodå och som du säger lite större förstås. Å ena sidan så blir det ju inte autentiskt å andra sidan kanske man ska tillåta sig detta för att få en bättre trafiksäkerhet. De lite större är väl OK bara det inte blir "elefantöron" så! De riktigt små går säkert också att ragga upp med lite möda men kanske man ska välja de lite större ändå.

Vi saknar ett antal invändiga skyltar och Spårvägsmuseet kunde inte vara behjälpliga på något sätt angående detta. Tänkte gå ut med ett upprop här så fort vi har samlat behovet (mot "amnesti" :cheesygrin:). Ett antal skyltar "Ej rökning" i plåt saknas bl.a, blev förvånad att den hade så pass moderna skyltar i plåt. Förekom ju tom på Büssing och Leyland! (Se bilden från dörrplattformen, det är i kupeerna totalt två stycken skyltar saknas!)Återkommer om detta men alla som läser detta kan väl redan nu börja leta i gömmorna (mot "amnesti" :cheesygrin: ). En utmärkt aktivitet för de som vill hjälpa till men inte har möjlighet att delta på plats fysiskt! En linjenummerrulle skulle inte heller sitta fel, den befintliga är mest trasor!

Lustigt! Om motorvagn 15 på Saltsjöbanan sa verkmästaren i Neglinge att "den kom tillbaka i plastpåsar". Kanske A29 170 är på väg åt samma håll nu!

218
Bild
218

Inläggav Hechtwagen » lör 27 feb, 2016 12:06

"Konduktören skyldig växla högst 10 kronor"-skylten ser nyare ut än de andra skyltarna, den är väl nyare också, för det var väl 5 kronor som gällde 1954?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav 218 » lör 27 feb, 2016 19:04

Hechtwagen skrev:"Konduktören skyldig växla högst 10 kronor"-skylten ser nyare ut än de andra skyltarna, den är väl nyare också, för det var väl 5 kronor som gällde 1954?

Absolut, så är det också om man tittar på leveransbilderna på 170 på museets hemsida!

/218
218

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)