A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: A29 170 ser åter dagens ljus Kondis på A29

Inläggav 643 » fre 29 jan, 2016 21:31

AGR skrev:A29 var lättjobbad som kondis, mittgång och alla säten vända åt samma håll. Men jag sökte tjänster på V2 och Fridagsavlösning så då fick jag jobba på ombord på A24,B24 och B29
Med vänlig hälsning AGR


- och kanske ha chans att jobba tillsammans med "Fröken Sylvia"? :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 981
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 10:58

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Lars_J » fre 29 jan, 2016 21:46

Visst var det det jag menade - A29 har aldrig förr varit i Bromma (såvida inte museivagnarna var uppställda där någon period - kan det ha varit så). 170 fanns i Spångahallen när jag jobbade där (1979-1982, i alla fall en del av den tiden).

Från 1971 när biljettautomaterna kom, då gick alltid B24 närmast Nockeby. Konduktören huserade i motorvagnen som gick som andra vagn från Alvik och som första vagn tillbaka. Om det behövdes, så fick konduktören flytta till den bakre vagnen (B24) vid färd mot Alvik. Detta under lågtrafik och möjligen eftermiddagens högtrafik. I morgonrusningen var det två konduktörer på varje tåg och det möjliggjorde att 374 och 387 kom ut sammankopplade. De var då inte ombyggda med förarmanövrerade dörrar så de gick som enkelvagnar på kvällen och ibland som tvåvagnståg i rusningen. Men det är en annan historia. Det var för övrigt vita fyrkantiga skyltar på hållplatserna också, olika text på de vid plattformen mot Nockeby som de vid plf mot Alvik.

/Lars J
Lars_J
 
Inlägg: 290
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 22:14

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav daniel_s » fre 29 jan, 2016 22:02

Lars_J skrev:Visst var det det jag menade - A29 har aldrig förr varit i Bromma (såvida inte museivagnarna var uppställda där någon period - kan det ha varit så). 170 fanns i Spångahallen när jag jobbade där (1979-1982, i alla fall en del av den tiden).

Från 1971 när biljettautomaterna kom, då gick alltid B24 närmast Nockeby. Konduktören huserade i motorvagnen som gick som andra vagn från Alvik och som första vagn tillbaka. Om det behövdes, så fick konduktören flytta till den bakre vagnen (B24) vid färd mot Alvik. Detta under lågtrafik och möjligen eftermiddagens högtrafik. I morgonrusningen var det två konduktörer på varje tåg och det möjliggjorde att 374 och 387 kom ut sammankopplade. De var då inte ombyggda med förarmanövrerade dörrar så de gick som enkelvagnar på kvällen och ibland som tvåvagnståg i rusningen. Men det är en annan historia. Det var för övrigt vita fyrkantiga skyltar på hållplatserna också, olika text på de vid plattformen mot Nockeby som de vid plf mot Alvik.


/Lars J
Men om detta nu var FRÅN 1971, när togs då konduktörerna bort helt? Jag trodde att det var 1971 och att det var enkonduktörsdrift sista åren före 1971. Men det årtalet ska kanske bytas ut mot något annat. Var det kanske 1973 när kupongtaxan infördes?

(Om 374 och 387 inte hade förarmanövrerade dörrar så antar jag att de också saknade säkerhetsgrepp och alltså behövde konduktör hela tiden? Eller gjorde man ombyggnaden i etapper?)
daniel_s
 
Inlägg: 11224
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav 218 » lör 30 jan, 2016 10:11

Lars_J skrev:Visst var det det jag menade - A29 har aldrig förr varit i Bromma (såvida inte museivagnarna var uppställda där någon period - kan det ha varit så). 170 fanns i Spångahallen när jag jobbade där (1979-1982, i alla fall en del av den tiden).

Från 1971 när biljettautomaterna kom, då gick alltid B24 närmast Nockeby. Konduktören huserade i motorvagnen som gick som andra vagn från Alvik och som första vagn tillbaka. Om det behövdes, så fick konduktören flytta till den bakre vagnen (B24) vid färd mot Alvik. Detta under lågtrafik och möjligen eftermiddagens högtrafik. I morgonrusningen var det två konduktörer på varje tåg och det möjliggjorde att 374 och 387 kom ut sammankopplade. De var då inte ombyggda med förarmanövrerade dörrar så de gick som enkelvagnar på kvällen och ibland som tvåvagnståg i rusningen. Men det är en annan historia. Det var för övrigt vita fyrkantiga skyltar på hållplatserna också, olika text på de vid plattformen mot Nockeby som de vid plf mot Alvik.

/Lars J


Faktiskt så stog den i Brommahallen tillsammans med övriga museivagnar (undantaget de vid Odenplan förstås) en tid efter dagen H efter att ha blivit husvilla från Söderhallen. Det varade inte länge det blev givetvis väldigt trångt väldigt snabbt och då hamnade 170 i Spångahallen istället. Men du har nog rätt ändå tror knappast att den kördes för egen maskin när de ställdes upp år 1967. Även A25 410 och B25 992 stog där då förstås, som utvikning hade 410 äntligen vänt åter till den hall där den var placerad på 1940-talet och då gick på linje 2. 410 tillhör en exklusiv skara Mustanger (de första) som varit placerade i såväl Brännkyrka, Bromma, Enskede, Råsunda och Söderhallen. Därtill Norrhallen som museivagn förstås!

218
218
 
Inlägg: 910
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Lars_J » lör 30 jan, 2016 20:10

Ser man på. Att 410 varit placerad i stort sett i alla vagnhallarna var ju lite av en anekdot, en kul sådan.

Åter till 12:an. Försöker dra mig till minnes. Fram till 1971 måste det ha varit enkonduktörsdrift. Det var väl då det satt vita skyltar på plattformarna med hänvisning till vilken vagn man skulle kliva på. Vid körning mot Nockeby skötte föraren dörrarna i främre vagnen (B24) och konduktören i den bakre. Från 1971 kom biljettautomaterna som sålde lokalbiljett, och de röda klisterdekalerna bredvid dörrarna. Var det inte tre tiöringar med i "paketet" med lokalbiljetten? 1973 kom kupongtaxan och jag tror det var manuella biljettautomater då ett tag, alltså konduktörer, eftersom biljettautomaterna inte var ombyggda. Kopplingskabeln för dörrmanövrering kom inte direkt med enkonduktörssystemet utan jag tror den kom först 1971, då föraren måste öppna dörrarna i båda vagnarna. Jag funderar på när det var två konduktörer på morgonrusningens tåg - det måste ha varit före 1971 eftersom det måste ha varit 1971 som spärrarna kom upp på plattformen i Alvik.

Säkerhetsgrepp fanns det inte på vagnarna, först kring 1975 kom det på prov upp ett säkerhetsgrepp på en vagn (367 om jag minns rätt). Men jag minns inte när övriga byggdes om.

I den mån jag minns fel så får ni andra korrigera.

/Lars J
Lars_J
 
Inlägg: 290
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 22:14

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav C12C3C3C12 » lör 30 jan, 2016 22:34

För dom som inte kört A24-B24 var säkerhetsgreppet en t-banevev, endast 373+390 hade det i båda ändar då när jag körde.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1468
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav ålstensgård » sön 31 jan, 2016 16:07

Ska leta fram arkivbilder på den röda B24-dekalen med TA DEN ANDRA VAGNEN. Men jag bifogar bild på några biljetter från början av enmansbetjäningen:

Konduktörerna på 12:an avskaffades i och med biljettautomaternas införande 1971. Då infördes biljettautomater som var direkta kopior av Postens frimärksautomater för enkronas häften.

Period 1: Gröna enkronas pappbiljetter enligt bilden. Min biljett är av typ B, det fanns även en första typ A med icke-ifylld grön pil som jag inte hittar just nu. 1 kr var ordinarie lokaltaxa vid denna tid, och biljetten gällde inom hela Västerortsstockholm.

Period 2: 1972 höjdes lokaltaxan till 1:25, vilket innebar problem för 12:ans biljettautomater. Den blå pappbiljetten för 1 kr gällde endast på 12:an (unik taxa för 12:an) och skulle man åka vidare från Alvik fick man betala 25 öre i tillägg.

Period 3: Första tiden med kupongzontaxa från 1973, en av 85-öreskupongerna visas på bilden. Lars_J minns rätt, "häftet" från automaterna innehöll nu två kuponger och tre tioöringar i pappfodral, vilket man erhöll för två instoppade kronor. Om någon har kvar en originalförpackning med detta så är den nog en rartitet. Även ett exemplar av det första Förköpshäftet med 23 kuponger från 1973 visas. Om jag minns rätt så fick även B24 biljettautomater från denna tid.

Period 4: Snart medförde 1970-talsinflationen att kupongpriset höjdes till 1 kr, och allt blev mycket lättare med automaterna, se bilden.

//Henrik
Bilagor
SL1971a.jpg
SL1971a.jpg (42.65 KiB) Visad 2642 gånger
ålstensgård
 
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Stefan Widén » sön 31 jan, 2016 17:15

Hmm tror herrarna börjar bli lite......A24 .i A29tråd...... är det inte bättre med en ny tråd fördetta. Så kan vi fortsätta och rapportera om 170:s framsteg här.... :D :D :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2128
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav ålstensgård » sön 31 jan, 2016 17:21

flytta över det kanske t Veckans 12:a, jag har mer att lägga upp där på temat... men letar oxå efter mina A29-Heden-bilder från 70-talet som väl är de mest moderna utomhusbilder man kan tänka sig inför ombyggnaden till snöblåsningsvagnar:-)

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Stefan Widén » sön 31 jan, 2016 19:53

ålstensgård skrev:flytta över det kanske t Veckans 12:a, jag har mer att lägga upp där på temat... men letar oxå efter mina A29-Heden-bilder från 70-talet som väl är de mest moderna utomhusbilder man kan tänka sig inför ombyggnaden till snöblåsningsvagnar:-)

//henrik



JJAAAAA de bilderna platsar..... :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2128
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » sön 31 jan, 2016 20:06

Det stod mycket riktigt kvar A29 på 70-talet men snöblåsningsvagnarna byggdes på 60-talet. Den första var väl klar 1966?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Leif Steen » mån 01 feb, 2016 16:01

De A29:or som stod på Heden i Hammarby på 70-talet, skars ned till grunden och blev plattformsvagnar för bergrensningståget :|. Kolla in dem nästa gång så ser ni dörrbrunnarna längts ned.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 381
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Lars_J » mån 01 feb, 2016 21:29

Det stod 6 st A29 på heden, vad jag kan minnas. Två av dem gick till bergrensningståget och används där än idag. Övriga måste ha skrotats.

På heden stod också några A24 och B24, det måste ha varierat under åren. Jag har något svagt minne av 651 och 391 där. Mer tydligt var 374 och 387 när de togs ur trafik (1971 i samband med att konduktörerna försvann?), de ställdes då under påbyggda tak lika som A29:orna.

/Lars J
Lars_J
 
Inlägg: 290
Blev medlem: tis 26 sep, 2006 22:14

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Bussmicke » ons 03 feb, 2016 2:05

Per Lind skrev:Äntligen!
-Per


Instämmer. Är det tänkt att 170 ska rulla i sommar på Djl?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7830
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Thomas Lange » ons 03 feb, 2016 6:50

Bussmicke skrev:
Per Lind skrev:Äntligen!
-Per


Instämmer. Är det tänkt att 170 ska rulla i sommar på Djl?


Så är det tänkt.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2071
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » ons 03 feb, 2016 11:07

Lars_J skrev:Det stod 6 st A29 på heden, vad jag kan minnas. Två av dem gick till bergrensningståget och används där än idag. Övriga måste ha skrotats.

På heden stod också några A24 och B24, det måste ha varierat under åren. Jag har något svagt minne av 651 och 391 där. Mer tydligt var 374 och 387 när de togs ur trafik (1971 i samband med att konduktörerna försvann?), de ställdes då under påbyggda tak lika som A29:orna.

/Lars J


Men 374 måste väl ha satts i trafik efter att den stod på heden 1971? Det var väl en av de sista A24 i brommahallen
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav daniel_s » ons 03 feb, 2016 11:21

Hechtwagen skrev:
Lars_J skrev:Det stod 6 st A29 på heden, vad jag kan minnas. Två av dem gick till bergrensningståget och används där än idag. Övriga måste ha skrotats.

På heden stod också några A24 och B24, det måste ha varierat under åren. Jag har något svagt minne av 651 och 391 där. Mer tydligt var 374 och 387 när de togs ur trafik (1971 i samband med att konduktörerna försvann?), de ställdes då under påbyggda tak lika som A29:orna.

/Lars J


Men 374 måste väl ha satts i trafik efter att den stod på heden 1971? Det var väl en av de sista A24 i brommahallen


Sista och sista, men både 374 och 387 förblev ju i trafik till omkring 1990 (sista tiden på Lidingö).
daniel_s
 
Inlägg: 11224
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Hechtwagen » ons 03 feb, 2016 12:50

Ingen dålig comeback av 374! Hittade en bild på nätet där den står i Hammarby i början an 70-talet med pangade fönsterrutor! :)
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav ålstensgård » ons 03 feb, 2016 16:53

374 och 387 var två rätt fina vagnar som bypassades vid ombyggnaden till automatbetjäning 1971. Lars_J anger att de gick ytterligare en tid som sammankopplade i morgonrusningen, men snart hamnade de på Heden.

387 kom tillbaka till 12:an sent 1974 i oreviderat skick (revisionsdatum 1965), jag har bilder på vagnen från den tiden de få veckor det var innan omnumreringen till 120. För 374 dröjde det till 1977 innan det blev revision och trafikvagn igen med ganska oroligt 120-nummer i A-änden. Ingen av vagnarna fick dörrmanövrering i B-änden. Vagnarna levde sedan vidare i många år inklusive perioder på Lidingö, det vet säkert flera andra mera om än jag.

Om en vagn på Heden med pangade frontrutor så tror jag det var 393, som erhöll detta i kraschen jag just berättade om i den andra tråden. Jag var cyklande fotande grabb den aktuella kvällen. Tyvärr hade jag problem med blixten men vi cyklade vidare mot Alvik, dit 393 (+634?) bogserades tillbaka under kvällen. 366-tåget tror jag ställdes över natten på slingan vid Ålstens Gård, den hade krockad förarhytt men intakta frontrutor.

Jag kämpar med negativ från Heden, tycker som innan att Sällskapet borde tillsätta en grupp med unga nyfikna att föra vidare oss gammelgubbars fotoarv och få det digitaliserat:-)

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav C12C3C3C12 » ons 03 feb, 2016 16:58

Jag har väl några tusen bilder på lokaltrafik inklusive bilder under körning på tuben, tyvärr inga bilder på A29 eftersom jag var tonåring då utan kamera, bara åkt med dom.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1468
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst