A29 170 ser åter dagens ljus

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Thomas Lange » sön 21 jun, 2015 20:23

A29 170 ut från spvmus 15-06-04a.jpg
Lågt lyft, drag till dess att spårvagnstaket går fritt från portöppningen ...
A29 170 ut från spvmus 15-06-04a.jpg (410.66 KiB) Visad 7060 gånger

A29 170 ut från spvmus 15-06-04b.jpg
Börja vrid. Elegant samordnad rörelse av de båda kranförarna. Föraren till den parkerade bilen gjorde säkrast i att hålla sig borta.
A29 170 ut från spvmus 15-06-04b.jpg (507.58 KiB) Visad 7060 gånger

Den 4 juni rullades (vantrades) Stockholms Spårvägars mäktiga A29 ut från mörkret längst in i Spårvägsmuseets lokaler. Avsikten är att vagnen åter skall bli driftvagn och placeras i Alkärrshallen för att trafikera Djurgårdslinjen. Premiär i samband med 25-årsjubileet för Djurgårdslinjen sommaren 2016. Först skall den dock hjulsvarvas, varefter sedvanliga översyner vidtar för att kontrollera och verifiera att vagnen är driftduglig.
.
Flytten möjliggörs genom ett byte med A11 288 som museet vill ha in som representant för de tidiga förortsmotorvagnarna. 288 har varit deponerad till Djurgårdslinjen men inte använts i trafik sedan början av 2000-talet.

Flytten av 170 gjordes också som en övning inför Spårvägsmuseets kommande stora utflyttning från sin nuvarande lokaler.
För kraftprovet att få ut vagnen svarade en kombination Sjölanders Maskintransport med två 20 tons mobilkranar och en spårförsedd trailer, några ur Spårvägsmuseets personal och några ur Djurgårdslinjens personal.

Vantringen gick till så att räler lades ut framför vagnen som rullades framåt. När bakre boggien lämnat rälerna bakom vagnen flyttades dessa till position framför vagnen och så höll man på till dess att vagnen var utanför porten och den ena mobilkranen kunde få fäste om vagnens främre del.

Bilder: Thomas Lange.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Re: A29 170 ser åter dagens ljus

Inläggav Per Lind » sön 21 jun, 2015 20:58

Äntligen!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav roggek » sön 21 jun, 2015 21:45

Kul att se att 170 är ute och flyger!

Hur mycket delar kan man eventuellt plocka från tunnelbanans snöblåsare 9244, 9248 och 9249(B257) till A29 170 för att få den i driftdugligt skick?
Eller finns alla reservdelar i förråd?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Anders Hanquist » sön 21 jun, 2015 22:09

Ska nog inte behövas så mycket. Destrullen har saknats några årtionden. Men den skulle väl ha behövt nytillverkas ändå för att få med för Djurgårdstrafiken lämpade destinationer. Några manöverknappar tycks också ha varit åtråvärda. Det är nog mest småsaker av den typen som saknas.
Anders Hanquist

Inläggav Karlaplan 1948 » sön 21 jun, 2015 22:41

Var är A29 170 nu? Alkärrshallen eller på lämplig verkstad?
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Karlaplan 1948

Inläggav 643 » sön 21 jun, 2015 23:17

Då var det en sanndröm jag hade för en vecka sedan, med 170 och 288 mellanlandande i
Brommahallen-Alviksdepån!
Och förlidna natt "körde" jag H 15 med rakåtta..... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav 218 » sön 21 jun, 2015 23:35

Thomas Lange skrev:
Den 4 juni rullades (vantrades) Stockholms Spårvägars mäktiga A29 ut från mörkret längst in i Spårvägsmuseets lokaler. Avsikten är att vagnen åter skall bli driftvagn och placeras i Alkärrshallen för att trafikera Djurgårdslinjen. Premiär i samband med 25-årsjubileet för Djurgårdslinjen sommaren 2016. Först skall den dock hjulsvarvas, varefter sedvanliga översyner vidtar för att kontrollera och verifiera att vagnen är driftduglig.
.
Flytten möjliggörs genom ett byte med A11 288 som museet vill ha in som representant för de tidiga förortsmotorvagnarna. 288 har varit deponerad till Djurgårdslinjen men inte använts i trafik sedan början av 2000-talet.

Flytten av 170 gjordes också som en övning inför Spårvägsmuseets kommande stora utflyttning från sin nuvarande lokaler.
För kraftprovet att få ut vagnen svarade en kombination Sjölanders Maskintransport med två 20 tons mobilkranar och en spårförsedd trailer, några ur Spårvägsmuseets personal och några ur Djurgårdslinjens personal.

Vantringen gick till så att räler lades ut framför vagnen som rullades framåt. När bakre boggien lämnat rälerna bakom vagnen flyttades dessa till position framför vagnen och så höll man på till dess att vagnen var utanför porten och den ena mobilkranen kunde få fäste om vagnens främre del.

Bilder: Thomas Lange.

Härligt med högtflygande planer!
Ingår det "någon" B29 i dealen också?
A29 + B29/B12 + B11 är ju en ursäktad historieförfalskning kan man ju tycka
men A29 + enbart B11 kan ju kännas lite fel kanske. I så fall kanske B11 och
B29 skulle byta plats för att passa bättre i kombinationerna på respektive plats.
A11 + B11 på museet och A12/A29 + B12/B29 på Djurgårdslinjen. Men visst det
är ju skillnad på skicket på 521 och 559.

Mvh
218
218

Inläggav 218 » sön 21 jun, 2015 23:52

643 skrev:Då var det en sanndröm jag hade för en vecka sedan, med 170 och 288 mellanlandande i
Brommahallen-Alviksdepån!
Och förlidna natt "körde" jag H 15 med rakåtta..... :)

Såg du inte att du missade mig vid hpl Karusellplan i min dröm?

Natti-natti!
218
218

Inläggav 218 » mån 22 jun, 2015 10:00

Tänk en utfärd med 170 på Tvärbanan när den nu befinner sig där innan den kommer till Djurgården!
En utfärd i Sydväst inklusive Årstadal med en avstickare till Sundbyberg som i gamla tider (fast annan väg).
Det ekande bromsråmandet när vagnen hårt bromsar in under Essingeledens brokomplex inför station
Stora Essingen! Kanske skulle gå med 288 akterkopplad om bromsen pallar det? Kan man vända vagnen i
Ulvsundadepån? Fast jag kanske får nöja mig med en resa med 643 i en "dröm-H15!"

218
218

Inläggav Odd » mån 22 jun, 2015 11:30

Enda stället att vända vagnar (180 grader) är i Brommadepån, och den möjligheten skall tas bort så småningom. Närmaste plats blir sedan triangelspåret vid Tomteboda...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav HSS F2 » mån 22 jun, 2015 12:04

Detta är nog den bästa tråden i forumet på många år. När jag såg 170 första gången på muséet var min bestämda uppfattning att den bör användas och jag minns att jag vädrade den uppfattningen några gånger men då verkade det som att enda sättet att få en A29 i trafik var att återställa en snöblåsare.

Jag har dock hela tiden hoppats att 170 skulle bli trafikvagn och det skall bli ett sant nöje att åka med den när den är klar. Jag vill minnas att den väl reviderades ganska kort innan den pensionerades och sista gången den kördes för egen maskin var väl sent 1967 eftersom den var med vid Spårvägens Dag. Eller har den varit ute och rullat efter det?

Första gången jag såg A29 tyckte jag det var en lite "klumpig" vagntyp men den har växt rätt rejält, nu tycker jag den är elegant och en intressant variant av "återanvändning" av existerande boggier, motorer etc. På det viset påminner den en del om Berlins U-Bahntåg littera E3 som i likhet med A29 bestod av befintliga boggier, motorer och diverse elektriska komponenter (kompressorer etc) från äldre vagnar, i det fallet ET165.

Jag hoppas förövrigt att B29 559 kan få göra 170 sällskap framöver så det går att köra ett autentiskt A29-B29-tåg. Det hade varit trevligt om det även gick att koppla på 521 också så man kan få ett V3-tåg som kapacitetsstarkt alternativ också även om det naturligtvis är trevligt att ha både 335-521 samt 170-559 ute samtidigt.
HSS F2

Inläggav 218 » mån 22 jun, 2015 12:44

HSS F2 skrev:Detta är nog den bästa tråden i forumet på många år. När jag såg 170 första gången på muséet var min bestämda uppfattning att den bör användas och jag minns att jag vädrade den uppfattningen några gånger men då verkade det som att enda sättet att få en A29 i trafik var att återställa en snöblåsare.

Jag har dock hela tiden hoppats att 170 skulle bli trafikvagn och det skall bli ett sant nöje att åka med den när den är klar. Jag vill minnas att den väl reviderades ganska kort innan den pensionerades och sista gången den kördes för egen maskin var väl sent 1967 eftersom den var med vid Spårvägens Dag. Eller har den varit ute och rullat efter det?

Första gången jag såg A29 tyckte jag det var en lite "klumpig" vagntyp men den har växt rätt rejält, nu tycker jag den är elegant och en intressant variant av "återanvändning" av existerande boggier, motorer etc. På det viset påminner den en del om Berlins U-Bahntåg littera E3 som i likhet med A29 bestod av befintliga boggier, motorer och diverse elektriska komponenter (kompressorer etc) från äldre vagnar, i det fallet ET165.

Jag hoppas förövrigt att B29 559 kan få göra 170 sällskap framöver så det går att köra ett autentiskt A29-B29-tåg. Det hade varit trevligt om det även gick att koppla på 521 också så man kan få ett V3-tåg som kapacitetsstarkt alternativ också även om det naturligtvis är trevligt att ha både 335-521 samt 170-559 ute samtidigt.

Intressant att ett föremål som varit museiföremål i över 50 år tas i tjänst igen! Vilken annan bransch kan göra så? Nya boggier kostade man allt på A29 i alla fall.
Någon har säkert en dest.rulle till A29 i sina gömmor! Kan inte den skänkas till 170 istället för att samla damm på vinden och ställa till problem för anhöriga i förlängningen? Så har "dammsamlaren" blivit en kulturgärning att vara stolt över för givaren och dessutom funnit en roll för framtiden!

218
218

Inläggav Hechtwagen » mån 22 jun, 2015 20:42

Äntligen!! :D, Vore ju kul om man gjorde som med A28:an och bevarar så mycket av originalpatinan som möjligt och inte lackar om vagnen bara för att man kan! Lite bättringsmålning och upputsning kan räcka så ser det autentiskt ut! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Anders Hanquist » mån 22 jun, 2015 21:37

Jo. Den är faktiskt rätt "fin i lacken", för att låta som en begbilhandlare. Lite skrap på vänstersidan (som skedde vi en utfärd 1967, när den gick emot något hinder) och det där som syns i fronten bör kunna bättringsmålas. Annars räcker nog tvätt och putsning. Så finns det några små hål efter flaggarrangemanget i fronten. De vita reklamplatsen på högersidan ser kanske inte så kul ut. Vet inte om det går att ta bort. Annars kan man kanske klistra dit någon "tidstypisk" reklam. Reglerna på den tiden tillät bara reklam på högersidan av (enriktnings)vagnarna, så det blir ju lite "bakvänt" i högertrafik.
Anders Hanquist

Inläggav Stefan Widén » mån 22 jun, 2015 22:20

Min känsla efter att ha tittat på vagnen både på utsidan och på det som inte syns är att "göra så lite som möjligt" Lacken är som många antytt väldigt fin och frågan är om det originallacken? Oavsett så vill man behålla den och bara laga de skador som finns. Invändigt är den helt OK. Sen är det att få igång alla funktioner och det ska inte vara några jätteproblem om vi inte stöter på något helt oväntat.

Självklart är det en utmaning att mecka med en vagn som inte fått översyn på länge...var sitter alla fettnipplar? osv.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav roggek » tis 23 jun, 2015 4:51

Hur mycket av vagnen kommer att "plockas isär" i samband med översyn, och räcker verkligen hjulsvarvning och översyn? Låter lite för naivt i mina öron på en vagn som stått still i över 48 år...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Stefan Widén » tis 23 jun, 2015 6:23

För att minska på alla spekulationer mm kommer här en liten redogörelser för hur vagnen "mår" efter vad vi kunnat se vid de inspektioner som gjordes när vagnen stod på museet. Det är inte förrän vi kan inspektera vagnen fullständigt, dvs över en grav samt komma upp på taket som vi kan få den kompletta bilden på vagnens status.

Ja visst finns det saker som behöver åtgärdas ex samtliga slangar i tryckluftsystemet. Packningar i cylindrar kan även de behöva bytas. mekaniskt handlar det om att hitta alla smörjställen. Självklart kan någon del var ihoprostad eller så. Men med tanke på att vagnen hela tiden stått inomhus i uppvärmd miljö är det väldigt gynnsamt, det påverkar även vagnens elsystem. Vi har gjort en okulär koll av motorerna och även vissa mätningar som tyder på att det är OK.

Som jämförelse har vi vagn 288 som genomgick samma resa då den togs i trafik inför 12:ans jubileum och sen för vidare trafik på Djl.

Det vi vet måste till är ombyggnad av växelstyrsystemet. Man använder samma spak men bakom "skalet" blir det nytt. Även körriktningsvisare och bak och bromsljus skall ses över så det blir enligt dagens krav.

Men som sagt det är inte en fråga om helrevision där man plockar ner vagnen i atomer för att sen sätta ihop den igen.

Hur lång tid tar det? Ja det är ju en fråga om resurser och exakt vad som måste göras.

Skulle man få ta in ett tiotal av "gräddan" av de tekniker som kan mecka vagnar av detta slag samt ha en verkstadsplats där man kan jobba både under och över skulle man säkert få vagnen klar på ett par veckor. Men så som det ser ut idag med framförallt verkstadsplatser i Akh men även manskap kan det ta längre tid, säg ett par månader gissningsvis.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Per Lind » tis 23 jun, 2015 10:22

roggek skrev:Hur mycket av vagnen kommer att "plockas isär" i samband med översyn, och räcker verkligen hjulsvarvning och översyn? Låter lite för naivt i mina öron på en vagn som stått still i över 48 år...

Hur var det med PCC-vagnen när den plockades fram ur gömmorna i Malmköping?
Det var väl "bara" att sätta på spänningen?
A29'an har väl haft en bättre lagerplats så förhoppningsvis skall det gå bra.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Lars_J » tis 23 jun, 2015 19:05

Nej
Det var inte bara att sätta på spänningen när PCC-vagnen gjordes körbar i Malmköping för ett antal år sedan. Det arbetet följdes sedan av ytterligare renoveringsarbeten på den elektriska utrustningen och mer finns att göra. Gynnsamt för A29 är väl att man inte har plockat bort innerbelysningen och omformaren.

Kan väl nämna att inte ens A30 och B30 (302 och 604) bara är att "sätta på spänningen". De genomgår översyn enligt Museispårvägens program varje år innan de tas i trafik och man hittar varje år något som krånglar och som måste åtgärdas. Detta efter uppställning i kall men avfuktad vagnhall under vintern. Så det är inte bara....

/Lars J, med mångårig vana att sköta om och underhålla gamla spårvagnar
Lars_J

Inläggav 996 » fre 26 jun, 2015 12:18

Når en A30 har stått like lenge som en A29 så er det nok fortsatt, i forhold, "bare" å sette en A29 i drift.
Ve den som skal sette i drift dagens moderne sporvogner etter noen år i stillstand, enn si holde dem i drift "i all framtid".
Mvh Bjørn
996

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)