Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Olle » tor 13 nov, 2014 0:38

Pjongjangs tunnelbana tillhör inte de mest besökta men vi fick som andra grupp i historien tillfälle att åka hela tunnelbanenätet. Den första gruppen var där i april i år. En station är stängd, den under Mausoléet (dit får man i stället åka med de gamla Zürichvagnarna på meterspår 2,5 km) och en station var under ombyggnad. Här kommer bilder på tunnelbanelinje 1. Linje 2 kommer senare.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Odd » tor 13 nov, 2014 1:32

Trevligt bildreportage. Man har ju hört en del om t-banan i Pyongyang, bland annat rykten om att det bara fanns några få stationer av alla byggda och att det skulle finnas en "hemlig" linje endast för statstjänstemän.
Hur fungerade det med eskorteringen och kontrollen av vad som fick fotas och ej?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3855
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav roggek » tor 13 nov, 2014 3:09

Bild
Är det någon form av radioantenn på taket vi ser på vagnarna?

Bild
Och varför så dunkelt upplysta vagnar? Jag vet att Nordkorea inte är ett "under" av tillgång på elektricitet, om det nu kan tänkas vara orsaken...
Mycket intressant bildreportage om ett land som vi inte får veta så mycket om...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Olle » tor 13 nov, 2014 9:40

Odd skrev:Trevligt bildreportage. Man har ju hört en del om t-banan i Pyongyang, bland annat rykten om att det bara fanns några få stationer av alla byggda och att det skulle finnas en "hemlig" linje endast för statstjänstemän.
Hur fungerade det med eskorteringen och kontrollen av vad som fick fotas och ej?


Har läst om det också. Men sånt är nog mest skrönor skulle jag tro.

Fotograferade och filmade allt jag ville utan att någon sa nått.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Olle » tor 13 nov, 2014 9:47

roggek skrev:
Och varför så dunkelt upplysta vagnar? Jag vet att Nordkorea inte är ett "under" av tillgång på elektricitet, om det nu kan tänkas vara orsaken...
Mycket intressant bildreportage om ett land som vi inte får veta så mycket om...


Man har dåligt med el kunde vi konstatera. Kolkraftverk. Men man bygger vad jag kunde se ut elkraften. Trådbussarna i Namphu gick inte eftersom det saknades el. Alla lägenheter vi såg på kvällen hade an naken lampa i taket. Ett hotell vi bodde på hade inte el i vägguttagen. Spårvagnar och bussar har knappt innebelysning. Gatlampor är släckta. När vi var på muséerna tände man i rummen vi kom in i och släkte när vi gick ut. I kopplade spårvagnar gick andra motorvagnen med strömavtagaren nere (T6-T6). Därför är det endast tänt ett par lampor i varje tunnelbanevagn. Det ger tyvärr för skarpa kontraster när man plåtar.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Hechtwagen » tor 13 nov, 2014 11:16

Noterar de tomma reklamramarna inne i vagnarna! Men kopparstick är det väl inte på stationen, kopparreliefer är nog rätt benämning?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Odd » tor 13 nov, 2014 13:06

Kan man tänka sig att man spar på belysningen av reservdelsskäl?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3855
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav ADDE » tor 13 nov, 2014 14:21

Det är mysigt mörka vagnar i alla fall. :)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav roggek » tor 13 nov, 2014 14:44

Odd skrev:Kan man tänka sig att man spar på belysningen av reservdelsskäl?


Jo. men så länge fotografierna på de "två stora ledarna" är upplysta, så...
Men det haltar med tanke på att man kör tunnelbanan både med både "helljus framåt och bakåt"!


Och rulltrapporna verkar ju både gå uppåt och nedåt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Anders Hanquist » tor 13 nov, 2014 16:20

Ett annat lite udda "fenomen" är att man har stråkastarna tända både fram och bak. Således vitt istället för rött ljus bakåt. På alla metrotåg, tycks det, även de f d Berlinvagnarna. Man kan tro att det "råkat" bli så vid ett enstaka fototillfälle, men det verkar vara konsekvent genomfört, så det måste finnas ett skäl till det. Något du funderat över eller kanske frågat om? Annars ser det förvånansvärt "modernt" ut när det gäller bilar och sådant. Inga 50-talsåk som på Kuba.

Tillägg: Har kollat lite extra på dina bilder (mkt intressant reportage). Det verkar inte att finnas några röda lampor utan endast strålkastare. Men när vagnarna gick i Berlin var det väl inte så?! Men varför skulle man ha tagit bort baklysena? Behövde man dem till något mer prioriterat? Mycket att fundera över när det gäller detta land.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1186
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Olle » tor 13 nov, 2014 17:31

Anders Hanquist skrev:Ett annat lite udda "fenomen" är att man har stråkastarna tända både fram och bak. Således vitt istället för rött ljus bakåt. På alla metrotåg, tycks det, även de f d Berlinvagnarna. Man kan tro att det "råkat" bli så vid ett enstaka fototillfälle, men det verkar vara konsekvent genomfört, så det måste finnas ett skäl till det. Något du funderat över eller kanske frågat om? Annars ser det förvånansvärt "modernt" ut när det gäller bilar och sådant. Inga 50-talsåk som på Kuba.

Tillägg: Har kollat lite extra på dina bilder (mkt intressant reportage). Det verkar inte att finnas några röda lampor utan endast strålkastare. Men när vagnarna gick i Berlin var det väl inte så?! Men varför skulle man ha tagit bort baklysena? Behövde man dem till något mer prioriterat? Mycket att fundera över när det gäller detta land.


Jag uppmärksammade det snabbt eftersom filmkamerans skärpa hoppar när strålkastarna på det avgående tåget gick in i tunnelen. Först trodde jag det var av misstag men sedan såg jag att det var samma på alla tåg. Jag hade gärna velat komma till vagnhallen för att se om de gamla östberlinvagnarna var kvar eller om de hade kvar några av kinavagnarna. De jag såg i Peking 1997 när man bara hade två linjer.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav M_M » mån 24 nov, 2014 1:36

En ren gissning är att man varken tillverkar eller importerar de glödlampor som används för positions/bak/broms/blinkersljus i mer än någon rätt liten omfattning.

P.S. var det verkligen nakna glödlampor och inte nakna lysrör? Jag har fått intrycket att det är lysrör som gäller, åtminstone i de få filmer och på de få bilder som omvärlden har kunnat ta del av.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav daniel_s » mån 24 nov, 2014 12:09

Eller är det så att det är slutsignalerna som är signalsystemet...
daniel_s
 
Inlägg: 11043
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Bussmicke » mån 24 nov, 2014 13:19

Är stationerna så där mörka eller är kameran lurad?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Olle » mån 24 nov, 2014 13:26

Bussmicke skrev:Är stationerna så där mörka eller är kameran lurad?


Det var stora kontraster eftersom de ljus som finns är starka och resten obelyst.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav roggek » mån 24 nov, 2014 14:19

Bild

"...och är det någon som frågar om bakljusen, så vet ni inte ett dugg, för då blir det läger 14!..." :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Olle » mån 24 nov, 2014 14:23

roggek skrev:
"...och är det någon som frågar om bakljusen, så vet ni inte ett dugg, för då blir det läger 14!..." :cheesygrin:


Nja, jag tror det är för tekniskt. De har nog aldrig funderat på varför, eftersom de inte sett annat. Fråga i spärren på tuben här i stan om spörsmål gällande lysen på vagnarna så får du nog inte nått bra svar heller. Det är bara vi nördar som grunnar på somt.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav leifd » mån 24 nov, 2014 15:59

Som sagt mycket intressanta reportage dessa från Nordkorea.
Råkade dock se på ett par bilder, att man tydligen har problem med ristade rutor där med, eller så är detta undantaget som bekräftar regeln.
Såg man annan form av förstörelse och vandalisering ? De känns ju som de skulle kunna va dödsstraff på sånt där annars...

Bild

Bild
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4165
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav Olle » mån 24 nov, 2014 16:57

leifd skrev:
Som sagt mycket intressanta reportage dessa från Nordkorea.
Råkade dock se på ett par bilder, att man tydligen har problem med ristade rutor där med, eller så är detta undantaget som bekräftar regeln.
Såg man annan form av förstörelse och vandalisering ? De känns ju som de skulle kunna va dödsstraff på sånt där annars...



Nja, det där är nog reminenser från den tid de gick i Västberlin. De lär ha haft gr-i utanpå sig också men det är borta nu.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle
 
Inlägg: 3195
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 16:45
Ort: Stockholm

Re: Pyongyang Nordkorea metro linje 1

Inläggav M_M » tis 25 nov, 2014 4:07

Ska vi vara extremt petiga så gick de väl även i Östberlin även om det var på de genomgående "spök"-linjerna. Eller gick dessa endast på t.ex. U7 och U9 (som ligger helt i f.d. Västberlin)? :)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster