Gamlestaden

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » lör 08 nov, 2014 22:54

Fem minuter i Gamlestaden:

Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav Vardon » mån 10 nov, 2014 21:07

Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)


Vitsen är väl egentligen att det blir enklare i dokumentationen, i till exempel förreglingstabell (En tabell som talar om de villkor för att kunna godkänna en tågväg, spårledningar, växellägen mm) och även mot entreprenören definiera sluttavlan. Det kan vara enklare att flytta tavla GM71 på ritning xxxxxx till nya koordinater än sluttavlan närmast kortedala eller hur man nu ska beskriva den.

Dessutom behöver väl egentligen sluttavlans status höjas och nu är det enklare att felanmäla den.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon
 
Inlägg: 240
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 0:44

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » mån 10 nov, 2014 22:12

Vardon skrev:
Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)


Vitsen är väl egentligen att det blir enklare i dokumentationen, i till exempel förreglingstabell (En tabell som talar om de villkor för att kunna godkänna en tågväg, spårledningar, växellägen mm) och även mot entreprenören definiera sluttavlan. Det kan vara enklare att flytta tavla GM71 på ritning xxxxxx till nya koordinater än sluttavlan närmast kortedala eller hur man nu ska beskriva den.

Dessutom behöver väl egentligen sluttavlans status höjas och nu är det enklare att felanmäla den.

Om du läser hela tråden så ser du att jag skrev det längre upp. Man har bruk för en identitet i papperen, men vad har man för bruk för märkskylten.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav Vardon » tis 11 nov, 2014 10:07

Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon
 
Inlägg: 240
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 0:44

Re: Gamlestaden

Inläggav daniel_s » tis 11 nov, 2014 22:41

Vardon skrev:Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...


Det beror väl på vad som står i normdokumenten och/eller TRI. Det bästa (om man nu ville ha det så) vore väl att ange att sluttavlan skall ha en signalbeteckning men att denna inte behöver vara angiven på skylten.

Man kan ju tycka att det är lite onödigt att vara så tydlig, men dylika regler finns det ganska gott om, exempelvis finns det i trafikförordningen en regel som säger att om två likadana trafikregler eller hastighetsbegränsningar gränsar till varandra behöver utmärkning inte ske i gränsen mellan dem, vilket är rätt självklart om man tänker efter. Men om den inte fanns, så skulle en massa folk vara där och sätta upp meningslösa skyltar, med motiveringen att någon skulle klaga annars.

(Nog för att det inträffar ändå; bara för att man tänker på allt när man skriver så finns det inga garantier för att någon kan läsa...)
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » tis 11 nov, 2014 23:00

Vardon skrev:Och finns det i dokumentationen men inte verkligheten kommer någon att klaga...

Om inte annat så är det ju trevligt för oss nördar att kunna se vad tavlorna heter. :D Fast en tavla saknar skylt, den som står mitt emot GM51, men om det är konsekvent så heter den väl GM52. Apropå konsekvens så undrar jag lite över numreringen. Benet mot Polhemsplatsen har nummer på 10-talet och benet mot Redbergsplatsen på 20-talet. Sedan har benet mot Gamlestadsvägen nummer på 70-talet, vilket väl förklaras av att det är ett tillfälligt spår, så de signalerna kommer att försvinna. Så kunde man tro att 30-talet var reserverat för det ben som när det är klart kommer att ansluta till 10- och 20-benen, men 30-numren finns i benet mot Angered. Dock heter signalen närmast motväxeln inte GM32 utan GM34 och slutavlan norrut heter GM39 om man ska tro märkskylten, som ser en aning hemmagjord ut:

Bild

Bild
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav Vardon » ons 12 nov, 2014 9:39

Lägg till ett skede 4 och ta bort en sisä anläggning vid gamlestadsbro och därtill att slakthusbron projekteras före skede 4 så är det bäst att ta i.

Men ja sluttavlan borde heta 52.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon
 
Inlägg: 240
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 0:44

Re: Gamlestaden

Inläggav M_M » mån 24 nov, 2014 2:22

daniel_s skrev:
Harald skrev:Bild

Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.


Mycket bra tänkt, skulle göra viss nytta även här i huvudkommunen med omnejd! Men är inte symbolen på tavlan lite väl abstrakt? Nåväl, jag antar att berörda vet vad den betyder :-D
Självklart, om man steker ägg så måste man vändsteka dem! :cheesygrin:

Harald skrev:Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)
Detta förhållande torde kunna beskrivas som märkligt :D
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » fre 26 jun, 2015 22:40

Bild

Man har hittat ytterligare rester av Nya Lödöse, som ska undersökas arkeologiskt. Mannen i förgrunden ligger och skrapar av en mm jord i taget med en murslev. Det kommer nog att ta ett tag att komma ned till botten.

Bild

Här tycks man ha hittat gammal stenläggning och träpålar söder om Säveån också.

Bild

I förgrunden syns resterna av stadsbanebroarna.

Bild

Många lecakulor blir det.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » lör 30 jul, 2016 22:16

Dags för lite uppdatering. F.n. är snabbspåret avstängt från Svingeln och utåt och även Angeredsbanan är avstängd. Det finns nu bara en väg förbi Gamlestaden, Ånäsvägen-tillfälliga spåret-Artillerigatan, så alla linjer går via Redbergsplatsen och Angeredslinjerna är omdirigerade till Nymånegatan.

Bild

Förbindelsen snabbspåret-tillfälliga spåret är bruten och snabbspåret är i stället hopkopplat med de permanenta spåren.

Bild

Även förbindelserna från Artillerigatan resp. tillfälliga spåret mot Angered är brutna. Om en vecka ska Angeredslinjerna börja gå den ordinarie vägen. Linje 8 kommer då att gå via snabbspåret i ett par veckor. Sedan ska den gå till Härlanda till dess att förbindelsen från Ånäsvägen blir klar i november. I november kommer även linjerna till Kortedala-Bergsjön att återgå till ordinarie väg, och det tillfälliga spåret med krigsbroarna kan tas bort.

Bild

Den södra gångtunneln under järnväg och spårväg kanske också blir klar snart.

Bild

I planerna för järnvägsstationen stod det att man skulle behöva en glasvägg mot spårvägens kontaktledning eftersom spårvägen låg lägre. Nu har man dock höjt spårvägen till samma nivå som järnvägen, så någon vägg kommer inte att behövas. Den gröna bron är en gång- och cykelbro.

Bild

Det 'är inte lätt att få någon översiktsbild och hela det blivande Gamlestadstorget är nu avspärrat. Här ser man dock stödmuren som visar att markytan kommer att ligga betydligt högre än tidigare.

Bild

Förr lade man i Göteborg slentrianmässigt flänsbärande korsningar överallt. Nu tycks man ha insett att man ska undvika sådana om det går, d.v.s. om vinkeln är tillräckligt liten. Den uppmärksamme ser att den motsatta rillans fläns är något högre mitt för korsningen. Den fungerar kan man säga som en förhöjd moträl.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav Inge » sön 31 jul, 2016 19:36

Det finns ganska mycket plats och man satsar rätt mycket pengar. Kunde man inte passat på att bygga korsningen planfri, gärna kombinerat med planfri övergång från höger till vänstertrafik för Angeredsbanan?

Sett norrifrån tänker jag mig att Angeredsbanan hade kunnat komma in med vänstertrafik. Då hade man enkelt kunnat förena spåren mot stan före hållplatsen. Hållplatsen hade kunnat byggas trespårig och med endast två plattformar. Spåret närmst järnvägen mot Angered, det i mitten mot stan och det längst från järnvägen mot Bergsjön.

Efter hållplatsen hade mittspåret kunnat sänkas ner och på ett undre plan delas i ett spår mot snabbspåret och ett mot Redbergsplatsen. På det övre planet hade man kunnat haft övergångsväxlar mellan de båda utåtgående spåren. Efter tunneln hade man lämpligen låtit spåren mot stan komma upp i högertrafik.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » mån 15 aug, 2016 13:31

Nu har Angeredslinjerna återgått till den ordinarie vägen. Det var vid Allhelgonahelgen 2014 de flyttade till de tillfälliga spåren, så det blev knappt två år. Förbindelsen mellan snabbspåret och de tillfälliga spåren är bruten, så linjerna till Bergsjön går via Redbergsplatsen fram till Allhelgonahelgen, när de ordinarie spåren ska vara färdiga. De flyttades vid påsk 2014, så för dem blir det 2½ år.

Bild

En vagn på linje 11 har lämnat snabbspåret vid Svingeln.

Bild

En sjua tillfälligt på sin gamla sträckning i Ånäsvägen

Bild

Spårvägen har höjts så att man får byte utan nivåskillnad mellan tåg mot Göteborg C och spårvagnar.

Bild

Hissar till gångtunneln söder om stationen har installerats.

Bild

I fjärran skymtar Artillerigatans spår under viadukten. Växlarna för avgreningen är på plats liksom den tillhörande signalen. Den behövs väl för att tågvägslåsningen genom växlarna ska fungera.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav gek » mån 15 aug, 2016 23:14

Några bilder tagna häromdagen plus två gamla bilder:

Bild
En vagn på linje 9 mot Angered
...redo att rulla ner till spårförslingringen på bron över Slakthusgatan:
Bild
Spåren som slutar abrupt i bildens högra kant är tänkta att ge möjlighet att köra mellan Angered och Kortedala, något som troligen bara kommer att användas vid planerade eller oplanerade avstängningar.

Så här såg det ut på samma plats i slutet av 2013
Bild

... och i februari 2006:
Bild
Man ser att både järnvägen och spårvägshållplatsen höjts. Tanken är väl att även spårvägens bro över Slakthusgatan skall höjas och bli dubbelspårig?

Vagnen från första bilden på väg ut från spårförslingringen:
Bild

Extremt lång gångväg mellan hållplatserna för linjerna 6,7 och 8 respektive järnvägens och Angeredsbanans hållplatser:
Bild

En tillräckligt bred bana för de ganska fåtaliga cyklisterna men en alltför smal gångväg för de många kollektivtrafikanterna:
Bild
För att komma till Angeredsbanans hållplats måste man först gå till baksidan av järnvägsstationen
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 782
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 22:40
Ort: Vid linjen

Re: Gamlestaden

Inläggav Inge » tis 16 aug, 2016 10:24

Estetisk tycker jag att det verkar bli bra. Men trafik tekniskt förblir jag undrande. Bara en sådan sak som att en resenär som vill åka till Redbergsplatsen/Olskroken måste hålla reda på två hållplatser, som kommer att ligga ganska långt ifrån varandra, för att komma med nästa tåg, istället för att bara kunna gå fram till rätt hållplats är inte så lyckat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Gamlestaden

Inläggav TKO » tis 16 aug, 2016 12:03

Tack Harald och Gunnar för att ni håller oss informerade om vad som händer i Sveriges främsta spårvägsstad!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6010
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » tis 16 aug, 2016 21:37

gek skrev:Tanken är väl att även spårvägens bro över Slakthusgatan skall höjas och bli dubbelspårig?

Det kan tänkas, men kommer såvitt jag förstår inte att göras nu. Enligt detaljplanen ska spårvägen norr om bron flyttas så att den ligger intill järnvägen, som flyttades västerut vid dubbelspårsbygget. Då får man mera sammanhängande mark mellan spårvägen och Gamlestadsvägen. Flyttningen lär dock inte ske förrän någon vill exploatera den marken och då torde få betala en del av flytten. Det är väl också tänkt att det ska bli en biltunnel mellan Artillerigatan och Slakthusgatan och då blir det nog också en ny spårvägsbro.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » ons 28 sep, 2016 19:55

Nu är det drygt fem veckor kvar tills alla linjer återgår till ordinarie vägar och de tillfälliga spåren med krigsbroarna tas ur bruk. Det sker den 6 november. Så här såg det ut idag.

Bild

Vy över gropen som ska bli torget. Under torget ska det bland annat bli cykelparkering.

Bild

Hållplatserna för Bergsjölinjerna under byggnad. I bakgrunden en spårvagn på väg över en av krigsbroarna.

Bild

Liksom tidigare delar sig spåren mot Ånäsvägen resp. snabbspåret strax söder om Säveån.

Bild

Här det förberett för anslutningen till Ånäsvägen.

Bild

Att det är avstängt framgår väl av det 2 m höga staketet, men att dessutom meddela det på en skylt är tydligen enormt viktigt. Det är så enormt viktigt att det viktigare än att den som ska korsa spåren i god tid kan se om det kommer en spårvagn.

Bild

Rött, grönt och blått
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav C12C3C3C12 » ons 28 sep, 2016 20:00

Att det är avstängt framåt framgår ju tydligt av skylten men hur 17 skall man gå över där när det är förbjudet att beträda spårområdet?

Syftar på den näst nedersta bilden för dom undrande.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » tor 29 sep, 2016 18:17

Harald skrev:Nu är det drygt fem veckor kvar tills alla linjer återgår till ordinarie vägar och de tillfälliga spåren med krigsbroarna tas ur bruk. Det sker den 6 november.

Rättelse: Det är måndagen den 7 november som trafiken startar. Allhelgonahelgen utförs omläggningen, så då är det helt avstängt vid Gamlestaden.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav Martin » lör 15 okt, 2016 0:37

C12C3C3C12 skrev:Att det är avstängt framåt framgår ju tydligt av skylten men hur 17 skall man gå över där när det är förbjudet att beträda spårområdet?

Syftar på den näst nedersta bilden för dom undrande.

Man passerar spåren i höger bildkant, där det är gulmarkerat i marken. Går man över där kommer man till plattform för södergående spårvagn och pendel/regiontåg.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1562
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster