Gamlestaden

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Gamlestaden

Inläggav Harald » tis 16 sep, 2014 21:07

Hållplatserna som Angeredslinjerna ska använda medan Gamlestadstorget byggs om är under byggnad:

Bild

Här sätter man ihop spåren som ska förbinda spåren längs Gamlestadsvägen med Angeredsbanan:

Bild

Söder om Gamlestadens fabriker ska snabbspåret förbindas med de tillfälliga spåren. Spåren i bildens förgrund försvinner då. Från spåren i bakgrunden ska man tråckla en förbindelse mellan alla pelare till de tillfälliga spåren t.v. bakom fotografen:

Bild

Som avslutning en blågul bild:

Bild
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav hej » ons 17 sep, 2014 12:03

Harald skrev:Här sätter man ihop spåren som ska förbinda spåren längs Gamlestadsvägen med Angeredsbanan:

Bild


En efterlängdad förbindelse är alltså snart verklighet, Angered - Bergsjön. Även om den nog inte kommer att användas för ordinarie trafik så behövs den vid trafikomläggningar.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav M_M » tor 18 sep, 2014 16:14

Hur var det, finns det några beslut på huruvida det kommer bli någon ordinarie linje den vägen eller inte?

Det är väl en hel del vinkelbytande idag?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » mån 13 okt, 2014 20:19

En liten uppdatering.

Bild

Om tre veckor ska Angeredslinjerna gå här.

Bild

Hållplatserna för Angeredslinjerna börjar bli färdiga.

Bild

Nu går det att ta sig väster om Bergslagsbanan på lagligt vis. Här ska det bli en cykel- och gångtunnel under alla spåren söder om Säveån- F.n. slutar den med en spontvägg vid spårvagnsspåren.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav M_M » tor 16 okt, 2014 20:24

Tack för bilderna!

Är "Hållplatserna för Angeredslinjerna" de hållplatser som slutgiltigen ska användas för eventuell direkt trafik mellan Angereds- och Bergsjögrenen? På gamla ritningar så har jag fått intrycket av gatuspår, men minns inte riktigt hur det ser ut i de senaste dokumenten...


Hoppas det blir något trevligare än (kl-ttr-) grå betong på gång&cykelvägen när den till slut blir färdig. Finns det något mer färdigt eller halvfärdigt att se på samma plats som du tog den bilden? På sydvästra sidan av "hammaren" och sydvästra benet i "Marieholmstriangeln" så finns ju redan vägbro med gång+cykelbana, där allt dock mynnar ut i en mer eller mindre ödeplats, förutom någon öppningsbar grind i det instängslade industriområdet strax söder därom. Vad jag minns så ska det väl också bli en korsning över "hammaren" och sydvästra "Marieheholmstriangelbenet".
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav hej » fre 17 okt, 2014 15:11

Tycker att det ser ut som gaträl på bilden så det är väl bara att lägga gatubeläggning kring rälsen så blir det gatuspår...

Hålllplatsen kommer väl bara användas som ersättningshållplats. Tror att linjestreckning Angered - Bergsjön är lågprioriterad med tanke på vagnsbrist som lär väl fortsätta under överskådlig framtid. För ska man se krasst på verkligheten så kommer nog ungefär 120 vagnar att gå åt för att ersätta skrotningsfärdiga vagnar idag (M28, M29 och M32). Därefter om man inte bygger ut spårvägen på Hisingen kan det kanske finnas utrymme att låta nya vagnar utnyttjas för att trafikera den sträckan, byte mellan linjerna fungerar.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav M_M » fre 17 okt, 2014 20:00

Sant, det verkar vara gaturäl.

Om det är det slutgiltiga läget så är väl tidsperspektivet så långt att Angered-Bergsjön är fullt rimligt innan platsen byggs om igen, även om det är långt fram i tiden.

Vad jag har förstått så är väl det resandet som störst på helger, så i princip kunde man kanske köra en sådan linje endast på helger eller kanske rent av endast ett par turer (jämför t.ex. Saltholmen-Marklandsgatan-Sahlgrenska o.s.v. som åtminstone förr kördes typ 3-4 turer per dygn eller nåt sånt)
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav Olof » fre 17 okt, 2014 20:58

De hållplatser som byggs nu är inte de slutgiltiga.
Och ja, de "riktiga" kommer att ligga med ytbeläggning mellan rälerna och inte bara makadam som det är nu.

Med tanke på att spåren som kommer att byggas för hela resecentrumet kommer att förhoppningsvis ligga i 40-50 år innan det byggs om, så kommer det att finnas tid att planera in linjer Bergsjön - Angered...
Olof
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 18:39

Re: Gamlestaden

Inläggav darthjpp » fre 17 okt, 2014 22:07

Olof skrev:De hållplatser som byggs nu är inte de slutgiltiga.
Och ja, de "riktiga" kommer att ligga med ytbeläggning mellan rälerna och inte bara makadam som det är nu.

Med tanke på att spåren som kommer att byggas för hela resecentrumet kommer att förhoppningsvis ligga i 40-50 år innan det byggs om, så kommer det att finnas tid att planera in linjer Bergsjön - Angered...


Det nya hållplatsläget för vagnarna från/till Angered är det "ordinarie" och är inte tänkt att flyttas. Däremot kommer det att bli två nya hållplatslägen när resecentrum är klart, ett parallellt med tågstationen och ett vid Säveån.
Någon trafikering med gummihjulsfordon från detta hållplatsläge är inte tänkt i framtiden, utan det blir en bussterminal utanför den blivande spårtriangeln.
darthjpp
 
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » fre 17 okt, 2014 23:18

Detta är ett utdrag ur illustrationsritningen. Det är alltså inte en plan, utan en illustration som visar hur man har tänkt sig platsen. Om någon är intresserad av plankartan med de bindande bestämmelserna så finns den här.

Bild
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav 2763 » lör 18 okt, 2014 7:18

darthjpp skrev:
Olof skrev:De hållplatser som byggs nu är inte de slutgiltiga.
Och ja, de "riktiga" kommer att ligga med ytbeläggning mellan rälerna och inte bara makadam som det är nu.

Med tanke på att spåren som kommer att byggas för hela resecentrumet kommer att förhoppningsvis ligga i 40-50 år innan det byggs om, så kommer det att finnas tid att planera in linjer Bergsjön - Angered...


Det nya hållplatsläget för vagnarna från/till Angered är det "ordinarie" och är inte tänkt att flyttas. Däremot kommer det att bli två nya hållplatslägen när resecentrum är klart, ett parallellt med tågstationen och ett vid Säveån.
Någon trafikering med gummihjulsfordon från detta hållplatsläge är inte tänkt i framtiden, utan det blir en bussterminal utanför den blivande spårtriangeln.

Tror faktiskt att Olof har bättre koll på skillnaderna i skede 4 mot skede 3 än vad du har. Han skriver inget om flytt av hpl-läge utan bara att hållplatserna som sådana inte är de som ska vara när allt är klart. Bara en så enkel sak som att man ska bygga den permanenta anslutningen mot artillerigatan kan kräva justering av spåret som gör att hållplatserna kan behöva flyttas på. Det nuvarande spårläget är inte optimalt ur annat än ekonomisk synvinkel och för ett spår som inte kommer att ligga så länge kan det vara rätt. Man har tagit hänsyn till att det står en stor bro i vägen och att växlar ska kunna återanvändas efter att spåret i Gamlestadsvägen rivs.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gamlestaden

Inläggav Olof » lör 18 okt, 2014 11:48

Nej, jag skrev inget om flytt av hållplats för jag kommer inte ihåg riktigt hur de inbördes lägena är.

Skede 3 kontra skede 4:
Spåres position i nordväst-sydöst är det samma, däremot ska spåret och hållplatserna höjas i skede 4. Samt att hållplatserna kommer att förflyttas längs spåret. (jag kommer som sagt inte ihåg om skede 4 ligger närmare Angered eller Säveån. Så därför låter jag det vara osagt)

Och man kan säga att spårgeometrin för det som kopplas in norr om Säveån till Allhelgonshelgen inte är helt perfekt.
Men! Med tanke på att man har fått in ett triangelspår tillsammans med den tillfälliga bron, så är det imponerande arbete!
Olof
 
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 18:39

Re: Gamlestaden

Inläggav Harald » lör 18 okt, 2014 12:12

En sak som är lite förbryllande är varför man redan har lagt in växlar söder om Slakthusbron. De kommer ju inte att användas förrän om flera år, och man stänger ju ändå av i samband med omkopplingen nu, så det hade gått att bara byta från rakspår till kurvor. Man har ju inte lagt in motsvarande växlar i andra änden av tvärspåret. Var det möjligen så att man från början hade tänkt att under en tid köra på något vis som hade krävt växlarna, men att planerna ändrades?
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Gamlestaden

Inläggav M_M » sön 19 okt, 2014 1:14

Man kanske tänker sig slippa lika lång avstängning vid en senare omkoppling (då Angeredsbanans slutgiltiga hållplatser tas i bruk)? Eller hamnar växlarna ändå fel för att göra så?

Mitt intryck är att de nuvarande hållplatserna för Angeredsbanan (alltså inte de på senaste bilderna i tråden, utan de som används under en längre tid) visserligen ligger en bra bit längre norrut än de slutgiltiga, men de ligger på rätt höjd. Detta baserat på "magkänsla" / ögonmått när man står vid den hållplatsen och blickar mot pendeltågens plattformar. Planen måste väl vara att plattformen för södergående vagnar på Angeredsbanan och plattformen för södergående järnvägståg ska ha samma höjd och i princip mer eller mindre bilda en ö-plattform inom den gemensamma längden. Ja, på köpet så torde väl de dessutom dela trappor och hiss med varandra.
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav 2763 » tis 21 okt, 2014 8:18

Harald skrev:En sak som är lite förbryllande är varför man redan har lagt in växlar söder om Slakthusbron. De kommer ju inte att användas förrän om flera år, och man stänger ju ändå av i samband med omkopplingen nu, så det hade gått att bara byta från rakspår till kurvor. Man har ju inte lagt in motsvarande växlar i andra änden av tvärspåret. Var det möjligen så att man från början hade tänkt att under en tid köra på något vis som hade krävt växlarna, men att planerna ändrades?

Det är en inte helt orimlig hypotes. Jag kan inte bekräfta den - men det är mycket som har ändrats längs vägen och de växlarna lades ju in redan i skede 1, det som kopplas in nu är skede 3.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gamlestaden

Inläggav Skogshuggarn » tor 23 okt, 2014 19:20

Kommer det vara en gångtunnel under de "nya hållplatslägena" som tas i bruk om några veckor ? Om inte , kommer det bli en i framtiden?
Skogshuggarn
 
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 15 feb, 2012 20:47

Re: Gamlestaden

Inläggav 2763 » tor 23 okt, 2014 19:42

Nej. Varför skulle man ha det? Hur det kommer att se ut framgår av skiss som Harald lade upp för ett tag sen.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gamlestaden

Inläggav Skogshuggarn » tor 23 okt, 2014 21:34

För att planskilda korsningar är betydligt mer säkrare och smidigare än det motsatta.
Skogshuggarn
 
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 15 feb, 2012 20:47

Re: Gamlestaden

Inläggav Fredrik E » fre 24 okt, 2014 16:42

Mer eller mindre alla hållplatser för spårvagnstrafiken i Göteborg har övergångar före, efter och emellan hållplatserna. Kan finnas undergångar och övergångar i anslutning men det p.g.a. andra anledningar.
Tillgänglighetsanpassning, osäkerhetsfaktorn, dålig tidsvinst, etc. om man bygger en planskild övergång eller undergång.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 19:17
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inläggav 2763 » fre 24 okt, 2014 18:29

Skogshuggarn skrev:För att planskilda korsningar är betydligt mer säkrare och smidigare än det motsatta.

Ja. Om man kör fort. Om man kör långsamt som över en torgyta, som här - vilket är fallet här så skulle jag nog vilja påstå att planskildheten leder till andra typer av fara och andra typer av problem.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster