Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Spårvägstrafiken till Hagalund återupptagen

Inläggav Peter Bolin » tis 02 dec, 2014 1:28

Det har tidigare i tråden klagats på den dåliga skyltningen vid Solna station. Personer utan lokalkännedom hade vid tiden för invigningen svårt att hitta mellan Tvärbanans hållplats och pendeltågsstationen.

Nu har skyltningen förbättrats avsevärt. Jag visar här två collage med de nya skyltarna:

Bild

Bild

Bilderna är tagna den 16 oktober. Det hade dock varit önskvärt om skyltarna varit på plats redan i samband med invigningen, men bättre sent än aldrig.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav Peter Bolin » tis 02 dec, 2014 1:33

Hans Wibacke skrev:
Marcus L skrev:[...] Dessutom nämns inte Tvärbanan i utropen på pendeltåget än. Visst gör det väl det vid Sundbyberg? [...]

Det automatiska utropet på pendeltågen vid Solna station kommer att kompletteras i samband med tidtabellsskiftet (för järnvägen) i december. Fram till dess är det manuella tilläggsutrop om byte till Tvärbanan som gäller. Det var även manuella tilläggsutrop vid Sundbyberg i början till dess programvaran uppdaterades.

Det gick att ordna detta före tidtabellsskiftet. I tisdags förra veckan (den 25 november) kom jag med tåget från Uppsala och hörde då att Byte till Tvärbanan ropas ut i det automatiska utropet.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav C12C3C3C12 » fre 05 dec, 2014 19:34

Hmmm har den här filmen visas här tidigare?
C12C3C3C12

Inläggav Andy » lör 06 dec, 2014 11:55

Jeg ser at alle CAF vognene har en liten gul flekk mellom SL logoen og CAF logoen i fronten.

Hva er dette?
Användarvisningsbild
Andy

Inläggav daniel_s » lör 06 dec, 2014 23:12

Andy skrev:Jeg ser at alle CAF vognene har en liten gul flekk mellom SL logoen og CAF logoen i fronten.

Hva er dette?

Gul färg markerar de delar som är avsedda att beröras i samband med koppling. Den "fläck" du frågar om utmärker koppelkjolens handtag, nota bene att man behöver hålla i handtaget på rätt sätt för att stänga den utan att klämma sig :-)
daniel_s

Inläggav Peter Bolin » tor 15 jan, 2015 1:02

Nu har jag äntligen lyckats få bilder av A32 i ordinarie trafik till Solna station. Under 2014 såg jag bara A35, men i fredags (den 9 januari) lyckades jag för första gången få A32 på bild på den nya sträckan.

Bild
A32 435 mellan Kyrkbacken och Frösundaleden.

Bild
A32 435 vid Solna station.

Senast jag såg en A32 vid Solna station var i samband med den första provkörningen i juli 2014 (se det allra första inlägget i den här tråden).

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav Anknöwn » tor 15 jan, 2015 2:47

Vad är egentligen vitsen med att ha de elektroniska infotavlorna när de ändå inte funkar? Har varit så ett bra tag nu, någon som vet varför? :?:
Användarvisningsbild
Anknöwn

Inläggav NerdBoy » tor 15 jan, 2015 8:15

Anknöwn skrev:Vad är egentligen vitsen med att ha de elektroniska infotavlorna när de ändå inte funkar? Har varit så ett bra tag nu, någon som vet varför? :?:

Vad är det som inte funkar (mer än att de inte gör sig så bra på bild)?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Odd » tor 15 jan, 2015 8:58

Anknöwn skrev:Vad är egentligen vitsen med att ha de elektroniska infotavlorna när de ändå inte funkar? Har varit så ett bra tag nu, någon som vet varför? :?:

Vitsen är att tavlorna skall fungera. Problemet är att det tekniska system som skall leverera informationen till systemet som visar informationen inte levererar data av tillräckligt hög kvalitet, varvid skyltarna oftare visade fel än rätt när systemet var igång. Man arbetar på en lösning för att få det att fungera och senast sommaren 2017 bör det fungera.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Kantorn » tor 15 jan, 2015 14:33

NerdBoy skrev:

Det står "För avgångstid, se...", jag gissar att fortsättningen är "tidtabellsanslag" eller nåt sånt.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav daniel_s » tor 15 jan, 2015 20:53

Det där är ju rätt så genomgående i alla länder. Grejen är att ett sånt här skyltsystem har, matematiskt sett, en förhållandevis låg svårighetsgrad, så det ska inte behöva vara så förbaskat svårt. Men så gör man det beroende av andra system (i det här fallet signalsystemet, vars funktioner för hinderfrihetskontroll "merutnyttjas" för att uppdatera realtidsinfon) och vips så har man stoppat in en källa till fel och fördröjningar (eller till att det inte fungerar alls).

Under åren kring 1990, då SL stod på sin höjdpunkt, byggde man ju upp ett superbra system på tunnelbana 2 och 3. Där hade man användarvänlighet i fokus, använde sig av egen expertis, och byggde upp ett system som var i stort sett helt oberoende av andra system. Man kan t ex köra utan fungerande signalsystem och TIS (som det heter) fungerar fortfarande utmärkt. T-bana 1 fick en annan variant byggd på samma principer, med vissa nya finesser men med en sämre användarvänlighet. Dock är det fortfarande utmärkt strukturerat i jämförelse med t ex Tvärbanans system.

Idag kan man lägga ned tusentals konsulttimmar på en massa grejer men resultatet tenderar ändå att bli en halvmesyr som bäst. Det är så det ska gå till nuförtiden, och är man inte nöjd så genererar det ju i sämsta fall nya projekt - en situation som alla tjänar på, inte sant?!? :roll:
daniel_s

Inläggav M_M » tor 15 jan, 2015 22:58

Problemet är väl att man har något som formellt klassas som signalsystem och inte bara "kollektivtrafiksignaler" längs spårvägen. Då blandas de dyra kostymbeprydda leverantörerna in och ska lägga sig i allt och ska ha extra betalt för varje trivial grej som borde ingå i priset.

Felet är väl just att man har ett "signalsystem" där man borde klarat sig med ett vägtrafikljussystem med kollektivtrafikprioritering. Med ett sådant system så kan man tappa av signalerna till realtidsvisningen på ett "idiotsäkert" sätt, d.v.s. på ett sätt som gör att dessa signaler kommer fram så länge det över huvud taget går vettigt att framföra trafik...

Lex Göteborg. Lex KomFram. Utan realtidsvisning så blir föraren tvungen att knalla ut i snömodden och vrida om en nyckel för att få kör i signalen, typ.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » tor 15 jan, 2015 23:20

Nej, det har inte med den saken att göra.

För övrigt förstår jag inte hur du tänker när du menar att förarnas blöta skor skulle utgöra något incitament för nån mystisk signalentreprenör att fixa så att grejerna fungerar. Jag tvivlar på att det ens i Göteborg skulle funka så.
daniel_s

Inläggav Marcus L » tor 15 jan, 2015 23:33

Kantorn skrev:
NerdBoy skrev:

Det står "För avgångstid, se...", jag gissar att fortsättningen är "tidtabellsanslag" eller nåt sånt.

"...vänligen se sl.se eller anslag på hållplatsen"
Marcus L

Inläggav M_M » tor 15 jan, 2015 23:35

Jo, det har med saken att göra. Ska man avtappa information från ett "signalsystem" så har man en de-facto-rangordning där signalsystemets "egenintressen" går först.

Om det formellt inte är ett "signalsystem" så slipper man den rangordningen.

De blöta skorna är ett exempel på vad som inträffar om systemet inte fungerar i Göteborg. I Stockholm verkar det mest bara vara just att skyltarna inte visar rätt om systemet inte fungerar, d.v.s. inget som direkt drabbar personalen så värst mycket.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » tor 15 jan, 2015 23:53

M_M skrev:Jo, det har med saken att göra. Ska man avtappa information från ett "signalsystem" så har man en de-facto-rangordning där signalsystemets "egenintressen" går först.

Fast i den riktiga världen så skrev jag ju faktiskt att jag tycker att skyltsystemet bör vara oberoende av signalsystemet. Så i stället för dina "skjuta mygg med kanon-lösningar" så kanske vi kan diskutera utifrån ett perspektiv där man faktiskt intresserar sig för tekniken, och inte bara använder den som hävstång för att lösa psykologiska problem genom utpressning?

M_M skrev:De blöta skorna är ett exempel på vad som inträffar om systemet inte fungerar i Göteborg. I Stockholm verkar det mest bara vara just att skyltarna inte visar rätt om systemet inte fungerar, d.v.s. inget som direkt drabbar personalen så värst mycket.

Men du tror fel när du tror att saker blir avhjälpta fortare för att de drabbar personalen. Till och med i Göteborg...
daniel_s

Inläggav M_M » fre 16 jan, 2015 20:36

daniel_s skrev:
M_M skrev:Jo, det har med saken att göra. Ska man avtappa information från ett "signalsystem" så har man en de-facto-rangordning där signalsystemets "egenintressen" går först.

Fast i den riktiga världen så skrev jag ju faktiskt att jag tycker att skyltsystemet bör vara oberoende av signalsystemet. Så i stället för dina "skjuta mygg med kanon-lösningar" så kanske vi kan diskutera utifrån ett perspektiv där man faktiskt intresserar sig för tekniken, och inte bara använder den som hävstång för att lösa psykologiska problem genom utpressning?
Om systemen är separata så kommer det aldrig bli någon ordning på skyltsystemen :(

daniel_s skrev:
M_M skrev:De blöta skorna är ett exempel på vad som inträffar om systemet inte fungerar i Göteborg. I Stockholm verkar det mest bara vara just att skyltarna inte visar rätt om systemet inte fungerar, d.v.s. inget som direkt drabbar personalen så värst mycket.

Men du tror fel när du tror att saker blir avhjälpta fortare för att de drabbar personalen. Till och med i Göteborg...
Min erfarenhet är att det varierar inom olika områden/platser/organisationer men att personalen drabbas ökar definitivt chansen att fel åtgärdas...
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav daniel_s » fre 16 jan, 2015 21:58

Det kan nog stämma när det gäller fel på "låg" nivå som trasiga lampor och liknande. Men när det gäller problem som kräver aktiva beslut och kostar en del pengar, så är det praktiskt taget tvärtom. Då kan man till och med behöva ta till allmänhetens synpunkter som argument för att få någon att lyssna på personalen.

Som ung tunneltågförare vet jag inte hur många gånger jag blev tvungen att avvisa synpunkter från folk som verkade betrakta mig som något slags representant för SL. De förstod nog uppriktigt sagt inte det jag nu försöker förklara för dig, nämligen att det inte fungerar på det viset. Det kan räcka med två, tre kundsynpunkter för att övertrumfa 250 förares samstämmiga uppfattning om någonting, så enkelt är det...
daniel_s

Inläggav Kantorn » mån 19 jan, 2015 11:11

Marcus L skrev:
Kantorn skrev:Det står "För avgångstid, se...", jag gissar att fortsättningen är "tidtabellsanslag" eller nåt sånt.

"...vänligen se sl.se eller anslag på hållplatsen"

Tack, så var det. Det var månader sedan jag åkte sist.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Peter Bolin » ons 08 apr, 2015 23:20

I vintras hade jag planerat att ta en omgång vinterbilder på Solnagrenen. Antalet dagar med bra vinterväder var lätt räknade, men fredagen den 23 januari var det tillräckligt vintrigt för att jag skulle få det resultat jag ville ha. Här kommer ett urval:

Bild
A35 451 mellan Kyrkbacken och Frösundaleden.

Bild
A35 462 vid infarten till Solna centrum.

Bild
A35 462 på Svetsarvägen.

Bild
A35 451 vid Solna Business Park.

Bild
A35 457 vid Sundbybergs centrum.

Bild
A35 462 på Landsvägen.

Bild
A35 451 vid infarten till Karlsbodavägen.

Bild
A35 452 mellan Ulvsundabron och Tranebergstunneln.

Som avslutning har jag en fråga: Vilka är de officiella namnen på de båda tunnlarna mellan Solna centrum och Solna station? I Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4rbanan) anges Tunnel under Frösundaleden och Hagalundstunneln. Är det inte så att den förstnämnda heter Solnatunneln?

/Peter Bolin
Peter Bolin

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)