Tashkents spårvägsnät har krymp en del, speciellt i innerstaden, i samband med att tunnelbanorna byggs ut. Spårvägslinjerna i ytterområdena är dock intakta eftersom åt alla håll utom norrut där tunnelbanan byggts i samma sträckning som spårvägen hade. Vi åkte med delar av linjerna 9 och 13, och det tar tid att åka fram och åter till dessa avlägsna sluthållplatser. Tre typer av spårvagnar finns idag, det är KTM-19 dvs den ryska varianten på utvecklad KTM-5 och KTM-8 som ersatte de gamla trevliga RVZ-6 som jag gillar eftersom de utseendemässigt påminner om PCC-vagnarna. Sedan finns det Tatra T6B5 som ibland benämns T-3M eller variationer på det. Och nu har vi den nyaste, Vario-LF boggievagn med låggolvsdel, som jag tror byggs på äldre Tatravagnar, i alla fall delar av dem. Jag skulle tro att man kommer med låggolvs ledvagnar även i Tashkent inom kort, det är den fjärde största staden i gamla Sovjetimperiet och spårvägen spelar fortfarande stor roll. Trådbussarna försvann häromåret i Tashkent och Samarkand. Spårvägen i Samarkand levde 1947 - 1973. Jag hittade några svartvita bilder som jag inte vet när, var och hur de är plåtade, så tips emottages tacksammast. Uzbekistan är ett mycket trevligt land (om man inte jobbar med mobiltelefoni) och lätt att resa i, så ta gärna en tripp dit om ni är i närheten
:Dlle.