Invigning av Tvärbanans Solnagren

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Invigning av Tvärbanans Solnagren

Inläggav Peter Bolin » sön 27 okt, 2013 18:37

Efter ett uppehåll på 54 år är ordningen återställd: Solna och Sundbyberg har återigen spårvägstrafik. Den förra epoken varade inte så länge (1908–1959 för Solnas del och 1928–1959 för Sundbybergs del). Jag har en stark känsla av att det kommer att bli fråga om betydligt mer långlivad trafik den här gången.

Här kommer mitt bildreportage från dagens begivenheter.

Bild
Den här gamla trotjänaren, snöplogen A283 9205, fick vara med på ett hörn.

Bild
Även A30 304 var ute. Det framgår av en annan tråd att det var några specialinbjudna som fick åka med den.

Bild
På Sundbybergs torg fanns en stor scen. Den här kända sällskapsprofilen berättade om spårvägstrafikens historia i Sundbyberg flankerad av en dam från Spårvägsmuseet och konferenciern.

Bild
Det här är min allra första egna bild av en A35. Det var A35 452 som dök upp på väg från Alvik med specialinbjudet folk.

Bild
Själva invigningen förrättades av kommunstyrelsens ordförande i Solna Pehr Granfalk (M), trafiklandstingsrådet Christer G. Wennerholm (M) och kommunstyrelsens ordförande i Stockholm Sten Nordin (M) som symboliskt knöt tre band till en krans. Även kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg Jonas Nygren (S) var med, men inte på den här bilden.

Bild
Christer G. Wennerholm lämnade över en tågstav till Arrivas vd Johan Åhlander. Tyvärr fick jag inte med själva överlämnandet på bild.

Bild
Allmänhetens åkning ska strax börja. A35 452 och 451 ses här vid Sundbybergs centrum och ska avgå till Solna centrum respektive Alvik.

Bild
Sten Nordin (M), Christer G. Wennerholm (M), Pehr Granfalk (M) och Jonas Nygren (S) har här ställt upp sig framför A35 455.

Bild
Här inleds allmänhetens åkning med att A35 455 lämnar Sundbybergs centrum mot Alvik.

Bild
A35 455 vid Bällsta bro.

Bild
Även några A32 var ute på Solnagrenen i dag. Här ses den f.d. nederländska vagnen A32 436 vid Solna centrum. Systervagnen 437 hade den stora äran att vara första spårvagn som körde för egen maskin i Solna och Sundbyberg i juni 2012.

Bild
A35 453 vid Solna Business Park.

Bild
Min första interiörbild av en A35. Aktuell vagn är 453.

Bild
Klockan har nu blivit 16.20 och allmänhetens åkning är avslutad. A35 453 ska strax lämna Solna centrum i vagntransport.

Hälsningar
Peter Bolin
Peter Bolin

Re: Invigning av Tvärbanans Solnagren

Inläggav 643 » sön 27 okt, 2013 19:58

Högst lyckat och allt fungerade!

Sundbybergarna är tyvärr inte alltid så bra på att hålla reda på sin spårvägshistoria... :(

http://www.sundbybergsportalen.se/index ... las_mer446
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Mr G » sön 27 okt, 2013 20:25

643 skrev:Högst lyckat och allt fungerade!

Sundbybergarna är tyvärr inte alltid så bra på att hålla reda på sin spårvägshistoria... :(

Haaa, det var inte illa. En hitintills okänd spårvagnshall dyker plötsligt upp :shock:

Kan annars hålla med om att det inte är lätt att hålla reda på historien. T ex så skulle jag vilja tidsbestämma Solnas första spårvägsepok till åren 1886-1960, och inte 1908-1959 som det uppges i trådstarten.

Tackar för de fina bilderna. Själv var jag alltför trött för att ge mig ut så tidigt efter nattsudd på stan :evil:
Mr G

Inläggav Marcus L » sön 27 okt, 2013 22:04

Trevliga bilder!

Peter Bolin skrev:Bild
Den här gamla trotjänaren, snöplogen A283 9205, fick vara med på ett hörn.

Den lär inte ha behövts i dag dock :wink:
Marcus L

Inläggav Hechtwagen » sön 27 okt, 2013 22:15

Och varför luftades i.te 342 denna dag?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav LÅ1 » sön 27 okt, 2013 23:11

Mr G skrev:... Själv var jag alltför trött för att ge mig ut så tidigt efter nattsudd på stan :evil:

Tågen rullade, med passagerare, till kl. 16, och dessutom var ju natten en timma längre än vanligt, så det var en dålig ursäkt! :? :)
Själv lyckades jag ju ta mig till Alvik vid 14-tiden och hann åka hela linjen fram och tillbaka med ett ganska långt uppehåll, med bl.a. tårtätande, vid Sundbyberg!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav 1 » sön 27 okt, 2013 23:52

Hechtwagen skrev:Och varför luftades i.te 342 denna dag?

Ja jäklar, vi borde ha tänkt på att öppna en vagnhallsport i Malmköping så att 342 fått frisk luft....! :?

Dessutom hann vi på en dag inte revidera boggier, byta allt kablage, renovera korgstommen, tak, inredning m.m. allt till den obetydliga summan av ca 4.000.000:- kronor.

Men herr Gädda som tycks ha totalkoll på allt kan ju skicka en check så har vi den klar till invigningen Solna Centrum - Station. :D

/ Richard
Användarvisningsbild
1

Inläggav Peter Bolin » mån 28 okt, 2013 0:09

Mr G skrev:Kan annars hålla med om att det inte är lätt att hålla reda på historien. T ex så skulle jag vilja tidsbestämma Solnas första spårvägsepok till åren 1886-1960, och inte 1908-1959 som det uppges i trådstarten.

Jag är fullt medveten om att det gick spårvagn till Haga Södra under perioden 1886–1960. Jag funderade på om jag skulle ange de åren, men eftersom det bara handlar om några 100-tal meter in i Solna valde jag att bortse från den trafiken. Mellan gränsen till Stockholm vid Norrtull och Haga Södra fanns det knappast någon bostadsbebyggelse över huvud taget. Många som bodde i Hagalund och andra delar av det som i dag utgör Solna Stad gick till fots till Haga Södra fram till 1908 och hade ofta flera kilometers vandring fram och tillbaka.

Spårvägstrafiken till Haga Södra verkar i första hand ha varit tänkt för stockholmare som skulle besöka Hagaparken eller Norra begravningsplatsen. Här i Solna verkar många ha uppfattat det så, vilket har lett till uppfattningen att det var först 1908 som Solna fick spårväg.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav daniel_s » mån 28 okt, 2013 0:20

Peter Bolin skrev:Spårvägstrafiken till Haga Södra verkar i första hand ha varit tänkt för stockholmare som skulle besöka Hagaparken eller Norra begravningsplatsen. Här i Solna verkar många ha uppfattat det så, vilket har lett till uppfattningen att det var först 1908 som Solna fick spårväg.

/Peter Bolin

Vet inte riktigt hur fastighetsgränserna går men är det inte så att såväl Uppsalavägen som begravningsplatsen ligger på mark som tillhör Stockholms stad? Det stärker väl i så fall spårvägens karaktär av "stockholmsintresse", även om den rent territoriellt gick in i Solna.

(I och för sig kan kanske något liknande sägas även om förlängningen till Råsunda?)
daniel_s

Inläggav Kantorn » mån 28 okt, 2013 9:35

daniel_s skrev:
Peter Bolin skrev:Spårvägstrafiken till Haga Södra verkar i första hand ha varit tänkt för stockholmare som skulle besöka Hagaparken eller Norra begravningsplatsen. Här i Solna verkar många ha uppfattat det så, vilket har lett till uppfattningen att det var först 1908 som Solna fick spårväg.

/Peter Bolin

Vet inte riktigt hur fastighetsgränserna går men är det inte så att såväl Uppsalavägen som begravningsplatsen ligger på mark som tillhör Stockholms stad? Det stärker väl i så fall spårvägens karaktär av "stockholmsintresse", även om den rent territoriellt gick in i Solna.

(I och för sig kan kanske något liknande sägas även om förlängningen till Råsunda?)

Då går gränserna krokigt, eftersom KS och Solna Kyrka ligger i Solna. Men så kanske det är.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Leif Steen » mån 28 okt, 2013 10:29

Stort tack till Peter för härliga bilder. Jag kunde tyvärr inte delta på invigningen men har haft mycket tillfälle att spendera arbetstid på banan och trafikledningscentralen. Första åkningen på banan var som sagts redan förra året i Juni.

Stockholms Stad köpte tidigt mark i grannkommunerna för sin verksamhet och för att ha att bygga på. Norra Begravningsplatsen köptes exempelvis in av Staden redan på 1810- talet och det finns många andra exempel, Riddersvik/Lövsta för att bygga sophanteringsanläggningen är ett annat. Mycket mark har under 90- talets sålts men det finns fortfarande en hel del kvar.

Så det är inte så konstigt att att en hästspårväg några hundra meter in i Solna inte egentligen var en angelägenhet för Solna utan enbart för Stadens invånare. Jag håller därför helt med Daniel och Peter att det var endast för att ge stockholmarna en bättre tillgång till kyrkogården och till Hagaparken som linjen byggdes.

Kommungränserna förändras lite över tid och det är inte säkert att det är så att begravningsplatsen alltid legat inom Solna, marken i området tillhörde en Karlbergs kungsgård (senare Karlbergs slott?) och runt Haga var ju Kunglig Majt. Men det går väl genom arkivforskning att fullt ut reda ut.
Jag har min farfarsfars och farmorsmors släktgravar på Norra, så det är inom intresseområdet, om man så säger. Länken nedan ger lite matnyttigt om begravningsplatsen, detta speciellt till Kantorn (som jag tror mig veta är gammal Stockholms kis i förskingring).

http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=add2704343b44aceb876a2cb274addad
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen

Inläggav HDWF » mån 28 okt, 2013 14:40

daniel_s skrev:

/Peter Bolin

Har Solna stad någon historia före 1943? Landskommunen Solna kan knappast ha haft något med spårvägsinförandet att göra//Hasse
Användarvisningsbild
HDWF

Inläggav Peter Bolin » mån 28 okt, 2013 19:38

I dag var det den första dagen med ordinarie trafik på Solnagrenen. Här kommer några bilder som komplement till dem jag lade ut i går.

Bild
A35 452 vid Solna centrum.

Bild
A32 418 + 402 passerar övergångsväxeln vid Solna centrum.

Bild
A32 436 + 437 passerar korsningen med Gränsgatan.

Bild
A32 437 vid Bällsta bro. Just A32 437 var första vagn att rulla i Solna och Sundbyberg i samband med provkörningen i juni 2012. Mer om den provkörningen finns i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=34709.

Bild
A35 453 vid Norra Ulvsunda.

Bild
Det är väldigt svårt att ta en bra bild av Ulvsundadepån. Jag ägnade en bra stund åt att försöka hitta en vettig vinkel, men något bättre resultat än den här bilden, som jag tog från plattformen vid Johannesfred, lyckades jag inte få.

Bild
Utfarten från Johannesfred mot Solna centrum. Här ses det mellanspår som finns längs Ulvsundadepån.

Bild
Ulvsundabron. Tyvärr var ljuset som synes inte det bästa. Jag får ta en ny bild till våren.

Bild
A35 452 har här precis kommit ut ur Tranebergstunneln.

Bild
A32 407 lämnar Alvik mot Sickla udde, medan 436 strax ska avgå mot Solna centrum.

Tyvärr var det trafikstörningar redan under den första dagen. TLC ropade ut att det var ”förseningar på grund av strömförsörjningsproblem”. Men det var hur som helst mycket folk ute och åkte även i dag.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav 643 » mån 28 okt, 2013 19:57

Mr G skrev:
643 skrev:Högst lyckat och allt fungerade!

Haaa, det var inte illa. En hitintills okänd spårvagnshall dyker plötsligt upp :shock:

Kan annars hålla med om att det inte är lätt att hålla reda på historien. T ex så skulle jag vilja tidsbestämma Solnas första spårvägsepok till åren 1886-1960, och inte 1908-1959 som det uppges i trådstarten.

Tackar för de fina bilderna. Själv var jag alltför trött för att ge mig ut så tidigt efter nattsudd på stan :evil:

Mera relevant information om "spårvagnshallen" :

http://bostad.skanska.se/Views/Static/I ... ame=Images

De stora vackra fönstren förekom även på spårvägshallar under en period. Tidningsfolk borde ha en viss skyldighet att utföra källkontroll innan
de ens funderar på att skriva något - idag tar det bara sekunder att bilda sig en någorlunda uppfattning om sanningen men det BEHAGAS inte utan
man anser sig kunna påstå PRECIS vad som helst utan minsta protest från omgivningen (har själv provat i rent experimentsyfte :) ) Mega-klanten som skrev
det här borde rätteligen dömas till offentlig piskning på Barkarby torg... OK - låt oss vara mänskliga - straffet kan omvandas till att lyssna till
ett föredrag om Råsundahallen/Råsundaverkstaden, ett jättekomplex som var Spårvägens största anläggning 1910-1952, fortsatte användas som
driftshall till 1959, inhyste diverse verksamheter in på 1980-talet då hela det stora området bostadsbebyggdes. Kvarteret ämnat som personalbostäder
finns kvar och en gata intill heter "Spårvägen"!
Men hela denna fantastiska anläggning med bl a egen omfångsrik "trätork" låg ju inte alls i Sundbyberg även om området gränsade dit...
Senast redigerad av 643 mån 28 okt, 2013 21:48, redigerad totalt 2 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Peter Bolin » mån 28 okt, 2013 20:13

HDWF skrev:Har Solna stad någon historia före 1943? Landskommunen Solna kan knappast ha haft något med spårvägsinförandet att göra//Hasse

Solna landskommun existerade under perioden 1863–1942. Det var en tämligen svag organisation som t.ex. inte lyckades förhindra Stockholms Stads kraftiga expansion av Norra begravningsplatsen på 1870-talet. Solna försökte förgäves att sätta stopp för Stockholms planer som innebar att mark som Solna ville använda till bostäder och industrier gick förlorad.

Så småningom bildades fyra municipalsamhällen inom Solna landskommun: Hagalund (1899), Huvudsta (1903), Lilla Alby (1907) och Råsunda (1911). Den del av landskommunen som inte tillhörde något av dessa fyra municipalsamhällen var långt in på 1900-talet glesbefolkad och tämligen oexploaterad. De som bodde i municipalsamhällena identifierade sig inte som solnabor i första hand, utan som hagalundare, huvudstabor, Lilla Alby-bor och råsundabor. (Lilla Alby tillhör sedan 1949 Sundbyberg.)

Solna Stad bildades 1943, och då förändrades alltsammans. När det gäller spårvägstrafiken blev det komplicerat eftersom det av Stockholms Stad ägda SS inte ville sponsra två grannstäder med spårvägstrafik. Om Stockholm, Solna och Sundbyberg hade lyckats komma överens kanske Sundbybergsbanan kunnat överleva några år till, för trafikunderlaget var det inget fel på. Men den hade knappast överlevt Dagen H.

Trafiken till Haga Södra upphörde som bekant ett år efter trafiken på Sundbybergsbanan. Behovet av att ha kvar en linje för i första hand nöjesresenärer till Hagaparken och besökare till Norra begravningsplatsen var nog inte så stort 1960. Gångavståndet till Karolinska sjukhuset var troligen lite för stort, så de trafikanterna valde buss i stället.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Inläggav mamma Ulla » mån 28 okt, 2013 20:35

Peter Bolin skrev:
HDWF skrev:Har Solna stad någon historia före 1943? Landskommunen Solna kan knappast ha haft något med spårvägsinförandet att göra//Hasse

Solna landskommun existerade under perioden 1863–1942. Det var en tämligen svag organisation som t.ex. inte lyckades förhindra Stockholms Stads kraftiga expansion av Norra begravningsplatsen på 1870-talet. Solna försökte förgäves att sätta stopp för Stockholms planer som innebar att mark som Solna ville använda till bostäder och industrier gick förlorad.

Mer än så...! Citerar Wikipedia:

"Fram till och med Stockholms grundläggning på Stockholmen i dåvarande centrala Solna omfattade socknen även Kungsholmen, Gärdet, Kaknäs, Djurgården, södra Lidingön, Sicklalandet, Gamla Stan och Södermalm."

Kyrkan är urgammal och alltså hela socknen likaså.
40 000 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mamma Ulla

Inläggav Peter Bolin » tis 29 okt, 2013 18:29

1 skrev:
Hechtwagen skrev:Och varför luftades i.te 342 denna dag?

Ja jäklar, vi borde ha tänkt på att öppna en vagnhallsport i Malmköping så att 342 fått frisk luft....! :?

Dessutom hann vi på en dag inte revidera boggier, byta allt kablage, renovera korgstommen, tak, inredning m.m. allt till den obetydliga summan av ca 4.000.000:- kronor.

Men herr Gädda som tycks ha totalkoll på allt kan ju skicka en check så har vi den klar till invigningen Solna Centrum - Station. :D

/ Richard

Om nu inte A12 342 mår så bra för tillfället kanske A12 335 kan få vara med vid invigningen av sträckan Solna centrum–Solna station i juni 2014? Om B11 521 också kan få vara med vore det ännu bättre.

Bild
A12 335 har vanan inne när det gäller att rulla i Solna och Sundbyberg. På den här reprisbilden från föreningen Gamla Hagalunds Vänners arkiv ses vagnen på Råsundavägen och ankommer strax till hpl. Vasalund. Bilden är troligen tagen 1958.

Bild
A12 335 har tidigare rullat på Tvärbanan tillsammans med B11 521 med den äran. Jag visar här ytterligare en reprisbild tagen i hörnet Lövholmsvägen/Gröndalsvägen i maj 2010.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Återgå till Spårtrafik (bilder)