Linje 15 (Sundbybergsbanan) återuppstår

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Linje 15 (Sundbybergsbanan) återuppstår

Inläggav Peter Bolin » tor 05 sep, 2013 17:04

I går (4 september) genomförde föreningen Gamla Hagalunds Vänner (http://www.hagalundsvanner.com) en utfärd på Djurgårdslinjen. Vi åkte med ett autentiskt lågtrafiktåg från 1950-talet bestående av A12 335 och B11 521. Här följer ett bildreportage.

Bild
Vi hade råkat pricka in just den dag som Obama kom på besök. Hela evenemanget svävade i luften. Skulle polisen begära stopp i trafiken och spoliera alltsammans? Under promenaden till Alkärrshallen fick jag syn på Keolis 7467 på linje 69 körande på Djurgårdsvägen med destinationen Karlaplan. Det var ett tecken på att det var en exceptionell dag i trafiken.

Bild
I Alkärrshallen stod vårt tåg. Det var klart i god tid till den planerade avgångstiden som var kl. 17.00 från Norrmalmstorg. Tyvärr gick det inte att uppbringa någon destinationsskylt i original den här gången, så jag lät tillverka en dekal med rätt text.

Klockan 14.55 kom beskedet från polisen: Trafiken ska stoppas omedelbart. Nu blev det en spänd väntan för våra medlemmar på Norrmalmstorg, tågets personal och mig. Föraren Ingvar och jag rådgjorde hela tiden med trafikledaren i Alkärrshallen. Den ordinarie trafiken hade naturligtvis prioritet.

Bild
Men till slut fick vi klartecken och kunde åka iväg. Här står vi och lastar vid Norrmalmstorg en dryg timme försenade.

Bild
Här syns tåget från andra hållet under pålastningen vid Norrmalmstorg.

Bild
Här har vi kommit fram till Skansenslingan där vi hade ett fikastopp.

Bild
Fikastoppet är slut och det är dags att åka vidare.

Bild
Vi åkte två varv på linjen. Här står vi en stund vid Norrmalmstorg för att åka iväg på det andra varvet. Några medlemmar ville byta vagn.

Bild
Strax före Waldemarsudde hamnade vi bakom ett ordinarietåg, vilket gav möjlighet att ta den här bilden.

Bild
Men allt roligt har ett slut. Vi släppte av alla vid Norrmalmstorg, och sedan åkte vi tillbaka till hallen. Här är en stämningsfull bild tagen strax innan tåget kördes in i hallen igen och ställdes av för den här gången.

Jag vill på föreningens vägnar framföra ett stort tack till Stockholms Spårvägar för ett väl genomfört arrangemang. Även om några enstaka medlemmar inte ville delta på grund av Obamas besök hade vi ändå nästan fullsatt.

Hälsningar
Peter Bolin
Styrelseledamot i föreningen Gamla Hagalunds Vänner
Peter Bolin

Re: Linje 15 (Sundbybergsbanan) återuppstår

Inläggav Hechtwagen » tor 05 sep, 2013 17:24

Snygg destskylt! Och så gillar jag att siffrorna på släpvagn 52 1 sitter åt skogen fel i förhållande till varandra! Så var det ofta när SS märkte sina fordon! Det var starka lösningsmedel i färgerna förr och så dracks det brännvin på arbetsplatserna också....
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Anders Hanquist » tor 05 sep, 2013 21:54

Visserligen ett trevligt tågsätt även på Djurgården, men finns det någon chans att det även kan komma att synas i Sumpan framöver??
Anders Hanquist

Inläggav 643 » tor 05 sep, 2013 22:29

Hechtwagen skrev:Snygg destskylt! Och så gillar jag att siffrorna på släpvagn 52 1 sitter åt skogen fel i förhållande till varandra! Så var det ofta när SS märkte sina fordon! Det var starka lösningsmedel i färgerna förr och så dracks det brännvin på arbetsplatserna också....

Enligt förmodligen "helt felaktiga" rykten hade många förare en sockerdricksflaska stående lagom lutad mot
kontrollern -den kunde innehålla annan läskande dryck än vad etiketten utvisade - men så körde de ju också som gudar! Skulle det någon enstaka gång bli lite fel hade man ju kopiöst skickliga advokater... motparten var HELT chanslös! :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Nils-Bertil » fre 06 sep, 2013 21:51

Oj, oj, oj, vilka bilder. riktigt bra.
Jag får rysningar och hamnar i mina tankar på min barndoms gata i Sundbyberg.
Ska det tågsättet nån gång köra i Sundbyberg igen, vill jag vara med, så förvarna gärna.
mvh/nils
Nils-Bertil

Inläggav C12C3C3C12 » fre 06 sep, 2013 23:10

Väntar med spänning på att åka i V3, kommer ihåg när dom åkte upp Dalagatan från Norra Bantorget med den kraftiga backen, vid Solna Station så går väl den nya linjen lite som gamla L15.
C12C3C3C12

Inläggav daniel_s » lör 07 sep, 2013 23:55

C12C3C3C12 skrev:Väntar med spänning på att åka i V3, kommer ihåg när dom åkte upp Dalagatan från Norra Bantorget med den kraftiga backen, vid Solna Station så går väl den nya linjen lite som gamla L15.

Allt är ju så sönder-ombyggt där så det är svårt för en yngling att säga, men gick inte 15 på den tiden i en mer nordlig sträckning än Tvärbanan kommer att hamna i?

I någon V3 lär du dock inte få åka i ordinarie tåg, såvida inget exceptionellt inträffar. Däremot kan du förstås åka C1 eller C2, helt valfritt! :wink:
daniel_s

Inläggav Harald » sön 08 sep, 2013 6:20

daniel_s skrev:
C12C3C3C12 skrev:Väntar med spänning på att åka i V3, kommer ihåg när dom åkte upp Dalagatan från Norra Bantorget med den kraftiga backen, vid Solna Station så går väl den nya linjen lite som gamla L15.

Allt är ju så sönder-ombyggt där så det är svårt för en yngling att säga, men gick inte 15 på den tiden i en mer nordlig sträckning än Tvärbanan kommer att hamna i?

I någon V3 lär du dock inte få åka i ordinarie tåg, såvida inget exceptionellt inträffar. Däremot kan du förstås åka C1 eller C2, helt valfritt! :wink:

Så svårt är det väl inte. Om man drar en förlängning av Råsundavägen/Frösundaleden öster om järnvägen tills den träffar på Råsundavägen väster om järnvägen så får man fram sträckningen. Tvärbanan ligger väl söder om Frösundaleden här och når nätt och jämt fram till Råsundavägens tidigare sträckning, om jag har fattat Tagbitarens bilder i en annan tråd rätt: viewtopic.php?f=17&t=28505&start=820#p305744
Harald

Inläggav Peter Bolin » sön 08 sep, 2013 10:12

Bild
Så här såg det ut en gång i tiden när det begav sig: A12 335, samma motorvagn, ses här i ordinarie trafik på linje 15 på Råsundavägen mellan hållplatserna Järnvägen och Vasalund omkring 1958. (Bild ur föreningen Gamla Hagalunds Vänners arkiv.)
Peter Bolin

Inläggav C12C3C3C12 » sön 08 sep, 2013 11:45

Om ni tar fram "Google Maps" och sedan skriver in "Solna Station, Solna, Sweden" i sökrutan, sedan fixar till så att ni ser hus, träd m.m. Dra ett tänkt rakt streck från Frösundaleden till Råsundavägen så får ni hur vägen gick förbi Solna Station innan Frösundaleden byggdes. Hette det inte Råsundavägen hela biten från Haga Norra på den tiden? Det var ju några år sedan jag åkte L15, i och för sig körde jag på L15 på 70-talet men det räknas väl ej...

Vad det gäller V3 så tänkte jag mig ett 3-vagnars tåg, motor plus 2 släp.
C12C3C3C12

Inläggav Peter Bolin » sön 08 sep, 2013 14:45

C12C3C3C12 skrev:Om ni tar fram "Google Maps" och sedan skriver in "Solna Station, Solna, Sweden" i sökrutan, sedan fixar till så att ni ser hus, träd m.m. Dra ett tänkt rakt streck från Frösundaleden till Råsundavägen så får ni hur vägen gick förbi Solna Station innan Frösundaleden byggdes. Hette det inte Råsundavägen hela biten från Haga Norra på den tiden? Det var ju några år sedan jag åkte L15, i och för sig körde jag på L15 på 70-talet men det räknas väl ej...

Vad det gäller V3 så tänkte jag mig ett 3-vagnars tåg, motor plus 2 släp.

Råsundavägen finns kvar i sin helhet. Mellan Haga Norra och Frösundaleden vid Solna station fungerar den numera som lokalgata. Genomfartstrafiken på den delen har flyttat över till Frösundaleden. Den enda kollektivtrafik som finns på den del av Råsundavägen som är lokalgata är linje 513 som trafikerar Råsundavägen mellan Slottsvägen och Hagavägen.

Vid Solna station kommer ändhållplatsen för Tvärbanan att vara belägen ca 30–40 meter från den tidigare sträckningen för linje 15 på Råsundavägen. Linje 15 hade hållplatserna Hagalund (belägen mellan Viktoriagatan och Nordstjärnegatan) och Järnvägen (belägen ungefär där Dalvägen ansluter till Råsundavägen).

Här är några bilder (återges med tillstånd av Spårvägsmuseet):

Bild
Hpl. Hagalund 1931.

Bild
Hpl. Hagalund 1931 i en annan vinkel. Hyreshusen på Råsundavägen som skymtar till vänster finns kvar.

Bild
Hpl. Järnvägen 1931. Observera att dagens busshållplats Solna station är belägen på andra sidan järnvägen.

Bild
Hpl. Järnvägen 1931 i en annan vinkel. På det obebyggda området till höger om hållplatsen ligger i dag Arenastaden.

/Peter Bolin
Peter Bolin

Återgå till Spårtrafik (bilder)