Nu är alltså ett stort antal punktsignaler i bruk för att säkra infarten till slingan samt korsningarna mellan huvudspåren och slingan. Till höger på bilden nedan syns denna korsning och en signal som gäller för färd norrut, mot Runstavsgatan. Normalt visar den "stopp". Det finns även en väjningstavla ("lämna företräde") på signalstolpen, men den gäller antagligen bara om signalen är släckt.

I bakgrunden syns huvudsignalerna som gäller för färd genom tunneln, dessa signaler kom ju igång redan förra året.
Jag har fått revidera min gamla skiss över spår och signaler, detta beroende på att några av punktsignalerna slopats utan att ha tagits i bruk:

Det är bland annat signalerna vid utfarten från slingan i riktning söderut, mot Bellevue, som monterats ned. I förgrunden på bilden nedan syns vad som väl är en kvarvarande stump från en av signalstolparna. Istället har det kommit upp en spegel (på en kontaktledningsstolpe mellan huvudspåren) samt en väjningstavla. Och det är vagnar på huvudspåret som skall lämna företräde för sådana som kommer från slingan. Antagligen anses detta säkrare, vagnar som kommer ut från tunneln måste ju ändå sakta in för att passera korsningen med slingan. Och de signaler som satts upp vid utfarten från slingan kanske sågs som en onödig komplikation?


En av signalerna för backning genom slingan har också tagits bort. I riktning från Bellevue finns det däremot fortfarande tre punktsignaler i följd före slingan; bilden nedan tog jag från hållplatsen Beväringsgatan:

Ett tåg på linje 7 mot Bergsjön har passerat de två första punktsignalerna:

En av anledningarna till att man har signaler på sträckan från Beväringsgatan till slingväxeln är uppenbarligen att öka säkerheten när vagnar på väg från Bergsjön undantagsvis vänder genom att backa i slingan. Deras utfart regleras då av den punktsignal som på bilden nedan syns visa "stopp"
