Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav daniel_s » ons 17 dec, 2014 21:27

Harald skrev:Om det är ett problem så har man väl det problemet när man reglerar konflikter med kollektivtrafiksignaler också utan att man anser att det behövs sluttavlor.

Men att jag inte föreställde mig att man skulle kunna krångla till det så väldigt har du alldeles rätt i.

Faktum är att det finns platser där det är ganska svårt att veta vilka konflikter en kollektivtrafiksignal egentligen reglerar. Här i Stockholm förekommer t ex att en kollektivtrafiksignal ger "för-lodrätt" in i ett körfält som även har tillfart från en flerfärgssignal-grupp som kan vara grön samtidigt, men först efter en viss tid.

Jag tycker inte att barnen i Afrika blir lidande av att det sitter en sluttavla där en punktsignalsträcka slutar (fast i Stockholm har vi inte motsvarande märke). Men att ha en sluttavla där det sitter en huvudsignal verkar lite snurrigt.
daniel_s

Inläggav 2763 » tor 18 dec, 2014 8:06

Det finns, eller har åtminstone funnits ett par ganska graverande fel på kollektivsignaler i Göteborg också. Som, enligt alla föreskrifter skulle ha reglerat en viss konflikt - men där det, mest av praktiska skäl, inte gjort det.

Det finns också en avgörande skillnad mellan signaler i TRI och VMF och det handlar om beslutsordningen. TRI har man kontroll över själv - VMF är en helt annan femma och det finns flera problematiska skrivningar i den som när det kommer till spårväg gör att saker och ting ställs på sin spets. Enbart av det skälet tycker jag att jämförelsen med vad som är tillkrånglat och inte blir väldigt haltande.

Du har rätt i att man inte ska krångla till saker i onödan, men, man ska sannerligen inte heller göra saker enklare än de är. Att ha en sluttavla är faktiskt en tydlighet mot de som använder signalanläggningen, att ta bort den är att krångla till det - inte tvärt om - det är en fråga om erfarenhetsdrift.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav gek » mån 06 apr, 2015 22:30

Nu är alltså ett stort antal punktsignaler i bruk för att säkra infarten till slingan samt korsningarna mellan huvudspåren och slingan. Till höger på bilden nedan syns denna korsning och en signal som gäller för färd norrut, mot Runstavsgatan. Normalt visar den "stopp". Det finns även en väjningstavla ("lämna företräde") på signalstolpen, men den gäller antagligen bara om signalen är släckt.

Bild
I bakgrunden syns huvudsignalerna som gäller för färd genom tunneln, dessa signaler kom ju igång redan förra året.

Jag har fått revidera min gamla skiss över spår och signaler, detta beroende på att några av punktsignalerna slopats utan att ha tagits i bruk:
Bild

Det är bland annat signalerna vid utfarten från slingan i riktning söderut, mot Bellevue, som monterats ned. I förgrunden på bilden nedan syns vad som väl är en kvarvarande stump från en av signalstolparna. Istället har det kommit upp en spegel (på en kontaktledningsstolpe mellan huvudspåren) samt en väjningstavla. Och det är vagnar på huvudspåret som skall lämna företräde för sådana som kommer från slingan. Antagligen anses detta säkrare, vagnar som kommer ut från tunneln måste ju ändå sakta in för att passera korsningen med slingan. Och de signaler som satts upp vid utfarten från slingan kanske sågs som en onödig komplikation?
Bild

Bild
En av signalerna för backning genom slingan har också tagits bort. I riktning från Bellevue finns det däremot fortfarande tre punktsignaler i följd före slingan; bilden nedan tog jag från hållplatsen Beväringsgatan:
Bild

Ett tåg på linje 7 mot Bergsjön har passerat de två första punktsignalerna:
Bild

En av anledningarna till att man har signaler på sträckan från Beväringsgatan till slingväxeln är uppenbarligen att öka säkerheten när vagnar på väg från Bergsjön undantagsvis vänder genom att backa i slingan. Deras utfart regleras då av den punktsignal som på bilden nedan syns visa "stopp"
Bild
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Anders_W » mån 29 jul, 2019 15:55

Någon som vet hur det ser ut och fungerar nu, efter ett par års drift?
Anders_W

Inläggav gek » tor 01 aug, 2019 21:10

Anders_W skrev:Någon som vet hur det ser ut och fungerar nu, efter ett par års drift?

Vad jag kunde se vid ett besök i går ser det fortfarande ut som på min skiss ovan:

Bild

Just när jag tog bilden hade det blivit lite stockning; vagnen längst till höger står och väntar på att komma in i vändslingan. En vagn som inte syns på bilden står i slingan och väntar på att få korsa huvudspåret, där en vagn av typ M31 just är på väg norrut. Totalt tre vagnar i slingan. Eftersom Angeredsbanan är avstängd för diverse arbeten vänder linjerna 8 och 9 nu vid Nymånegatan.
/Gunnar Ekeving
gek

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)