Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Harald » tor 05 sep, 2013 13:25

Bild

"Det går långsamt fram, men det går ändå fram". En rykande dagsaktuell bild från Nymånegatan. :)
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav M_M » sön 08 sep, 2013 11:00

Man kan nästan tro att slingan ska gå över vägbron om man tittar lite hastigt på den högra delen :mrgreen:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Martin » sön 29 sep, 2013 10:33

Bygget framskrider, nedan följer några bilder från 130926

Bild

Spåret i slingan är på plats.

Bild

Det återstår en del markarbeten samt kontaktledning. Hur kommer anläggningen att signalsäkras, liknande Wieselgrensplatsen?

Bild

Med anledning av Josa 8904's fråga stegade jag upp stödkanten vid hållplatsläget för påstigande i slingan (muren längst till höger i bilden) och den var drygt 30m. Det ser ut som att "plattformarna" vid huvudspåret är längre, borde klara 45m tåg.

Bild

Hastighetsbegränsning förbi arbetsområdet. Jag förstår att man har en hastighetsbegränsning under arbetstid, men när ingen arbetar vid slingan borde väl högre hastighet kunna tillåtas?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: fre 02 maj, 2003 22:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Fredrik E » sön 29 sep, 2013 12:34

Troligen beror hastighetsbegränsningen på att vagnen har en motväxel framför sig.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 18:17
Ort: Göteborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Harald » sön 29 sep, 2013 15:45

Fredrik E skrev:Troligen beror hastighetsbegränsningen på att vagnen har en motväxel framför sig.

Men det är väl baksidan på en sluttavla man ser vid det andra spåret och i det finns ingen motväxel.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Fredrik E » sön 29 sep, 2013 16:45

Sant men en sluttavla kanske inte är lika viktig att fälla?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 18:17
Ort: Göteborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav M_M » sön 29 sep, 2013 19:32

Ett arbetsområde är väl å andra sidan ett område som inbjuder "ungdom på glid" att hitta på dumheter som t.ex. att slänga grejer på spåret, och då kan nog hastighetsnedsättningen vara rätt bra?
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav daniel_s » sön 29 sep, 2013 19:42

Det må vara hänt, men det motiverar knappast en nedsättning till 15 km/h.

Är allt spår finjusterat och alla skarvar färdigsvetsade? Annars är det väl inte så märkligt att man har kvar nedsättningen. Det kan ju också vara så att man har "glömt" att ta ned den...
daniel_s
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Harald » sön 29 sep, 2013 21:56

"Cykelfartsgata" är ju Trafikkontorets senaste jippo. De vill kanske ha en cykelfartsspårväg också. :evil:

Vid närmare eftertanke är tavlorna nog "signalsäkringen". Det är ju så den ser ut vid Slottsskogshallen.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav darthjpp » mån 30 sep, 2013 8:47

Vad jag minns från andra spårarbeten runt om i Göteborg, brukar hastighetsnedsättningarna inte tas bort förrän arbetet är klart. Förmodligen någon säkerhetsföreskrift för att det inte skall glömmas att återutsätta dem.
Sedan, eftersom det grävts ur i banvallen när växlarna lades in, kan det vara "tonnage"körning? DVS ett visst antal ton måste passera för att spåret skall sätta sig.
darthjpp
 
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Olof » mån 30 sep, 2013 17:48

Eftersom man inte har lyckats att bygga växeln rak så är det 15km/h som gäller.
Och kommer så alltid att vara, eller i alla fall tills man kommer ut och får baxat växeln rätt.

Eller så har man bara slarvigt skrivit "kurva" i TRI'n och inte "kruvspår" :roll:
Olof
 
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 30 sep, 2013 17:39
Ort: Göteborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav daniel_s » mån 30 sep, 2013 17:53

Olof skrev:Eftersom man inte har lyckats att bygga växeln rak så är det 15km/h som gäller.
Och kommer så alltid att vara, eller i alla fall tills man kommer ut och får baxat växeln rätt.

Eller så har man bara slarvigt skrivit "kurva" i TRI'n och inte "kruvspår" :roll:


Om det finns en allmän hastighetsregel i Tri som är tillämplig så behöver man ju inte upprepa informationen genom att sätta upp en skylt.
daniel_s
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Fredrik E » tis 01 okt, 2013 12:32

Som Daniel skriver, jag tror det finns mycket hängslen och livrem i organisationen. :)
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarvisningsbild
Fredrik E
 
Inlägg: 2298
Blev medlem: mån 22 sep, 2003 18:17
Ort: Göteborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav 2763 » tis 01 okt, 2013 14:58

Det beror lite på vad nedsättningen avser. Om man gjort något med huvudspåret så kan 15-begränsningen avse längre sträcka än bara växeln. Det beror på var sluttavlan står. Det är ett exempel, det kan ju finnas flera anledningar till nedsättningen.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9767
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav alex87 » tor 03 okt, 2013 0:05

Jag var på en liten fotovandring häromdagen och tog lite vid Nymånegatan.

Bild

Bild

Bild
Jag gillar faktiskt hur hållplatskuren mot centrum står, undrar om den alltid kommer stå så?

Bild

Bild
Det går sällan att undvika vinkningar när man fotar kollegor :)
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav gek » mån 28 okt, 2013 19:24

Punktsignaler har vuxit som svampar ur jorden. Eller riktigare uttryckt: Någon har planterat 13 signalstolpar i och omkring slingan

Här syns (?) två av de tre signaler som finns mellan hållplatsen Beväringsgatan och infartsväxeln till slingan. Den tredje står utanför bildens vänstra kant:

Bild

Jag slängde ihop en mycket enkel skiss över hur jag GISSAR att signalarrangemanget kanske kommer att bli när allt är klart och alla signaler inkopplade och rättvända:
Bild
Korsningen skyddas med signaler även för backvändning, alltså när en vagn från t ex Bergsjön skall backa genom slingan för att gå tillbaka till Bergsjön.

Beväringsgatan åt höger, Runstavsgatan åt vänster:

Bild


Det lilla skjulet till vänster är troligen relärummet för signalsäkerhetsanläggningen.

Bild


Några rälsbitar blev uppenbarligen över när man byggde om:

Bild

Bild


I skärningen mellan tunneln och viadukten står en liten signal:

Bild

Någon trodde att den närliggande tunneln kanske också skulle bli signalreglerad, men det finns inget som tyder på att något sådant planeras. Dock tycks det vara ganska god sikt i denna tunnel, till skillnad från kurvan vid infarten till Runstavsgatan söderifrån och den lätt krökta längre tunneln norr om Runstavsgatan. Egentligen kunde det kanske vara motiverat med en linjeblockanläggning på hela sträckan Nymånegatan - Runstavsgatan - Kortedala torg.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 976
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Nupski » tis 29 okt, 2013 1:11

Det känns ju som väldigt många signaler , nåväl de kommer väl aldrig i drift som brukligt så det blir väl cykelhastighet för all framtid. Förstår inte varför utfarten från slingan skall vara reglerad, det räcker väl med att bygga som Wieselgrensplatsen signalmässig. En "Punktsignal" är ju inte samma som "Huvudsignal".
Nupski
 
Inlägg: 795
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Vardon » tis 29 okt, 2013 18:59

I det jag har hört och sett, typ förfrågningsunderlaget så ska tunneln bli signalsäkerhetsanläggning. Skissen påminner väl om de handlingar men kan ju ha blivit uppdaterade sen dess. Sen kan jag tycka att det det blir lite märkligt vid tex backning in i slingan där ena riktningen (högertrafik) är signalreglerad men backar man så kör man på sikt men men.

Men den ska väl snart vara igång, undrar om det fortfarande går att få kör i motriktade signaler samtidigt.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarvisningsbild
Vardon
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 30 mar, 2006 23:44

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav Harald » tis 29 okt, 2013 20:23

Vardon skrev:Men den ska väl snart vara igång, undrar om det fortfarande går att få kör i motriktade signaler samtidigt.

Man kan inte få "kör" i någon punktsignal. Signalbilderna är "stopp" eller "rörelse på sikt x tillåten". x="rakt fram", "åt höger" eller åt vänster". Det verkar ha tagit av lite här. Avsikten med punktsignalerna när de infördes var att reglera konfliktpunkter, inte sträckor. Man kan förstås behöva sätta upp en signal för att styra körningen över en detektor som tillhör anläggningen eller hålla vägen fri för backning genom slingan, men det här ser lite överdrivet ut.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Inläggav gek » tis 29 okt, 2013 22:15

skall väl tillägga att min skiss mycket väl kan innehålla fel; de flesta signalerna är ännu vridna 90 eller 180 grader från vad som borde bli det framtida läget. Jag har ritat som jag förmodar att det kommer att se ut när anläggningen tagits i bruk. Men i några fall kan jag ha gissat fel på hur signalen skall vara riktad i framtiden. Signalerna i vardera änden av hållplatsplattformarna längs slingspåret är nu riktade tvärtom mot vad jag ritat, kanske skall de förbli vridna så? Avsikten skulle då kanske vara att hindra kollision om det av någon anledning samtidigt finns "normalvändande" och backvändande vagnar i slingan. Å andra sidan borde de signaler som reglerar utfart från slingan, både vid backvändning och vid vändning på det vanliga sättet, finnas efter hållplatsplattformarna. I annat fall stoppas trafik på genomgående spår hela tiden vagnen står vid hållplatsläget.

Eftersom det är så många signaler kan jag också ha missat någon. Om det skall bli signalreglering av trafiken i tunneln kan det väl tänkas att dessa signaler ännu inte blivit uppsatta eller att jag inte tittade efter tillräckligt noga
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 976
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster