Bukarest 1978

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Bukarest 1978

Inläggav Olle » mån 18 feb, 2013 22:51

Jag kom med tåg från Bulgarien där jag hade övernattat hos nån jag träffade på tåget som inte gick längre än till Ruse på kvällen. I Bukarest hittade jag ett hotell bredvid staationen, det är rivet nu kan jag konstatera på Google Maps Street View. Jag minns att jag kände mig övervakad, och det var nog så men det var bara en känsla. En hel dag i den rumänska huvudstaden blev det i alla fall, och nu har bilderna skannats och jag försöker reda ut vart de är tagna. Inte så lätt eftersom Ceaușescu rev stora delar av innerstaden (ja inte personligen, han hade folk till hjälp) och byggde sina palats. Om ni tittare käner igen någon gata jag missat så tala gärna om det. Det var många gamla spårvagnar och dåliga spår minns jag.Och trådbussar. Nån tunnelbana var inte byggd då.

Det är tämligen skarpa bilder eftersom jag hade köpt 50 ASA film billigt på metervara som jag laddade själv och även framkallade själv. Tyvärr ganska mörka negativ, men det blir 50 ASA om man inte drar den hårt, så jag har kanske gjort dem väl vid skanningen. Kanske lite väl ljusa.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Re: Bukarest 1978

Inläggav Olle » tor 04 apr, 2013 15:33

Jag har fått lite hjälp av våra rumänska spårvagnsdiggarekolleger på Tramclub i Rumänien, vilket torde motsvara Rumänska Spårvägssällskapet, att identifiera de bilder som inte gick att hitta fotoplatserna för på Google Map. Inte så konstigt eftersom man rev stora delar av innerstaden efter at jag varit där (det hade inget samband dock) för att bygga världens näst största byggkomplex. Bilderna runt stationen Gara de Nord kunde jag identifiera på byggnaderna från Google Map med Street View.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
Användarvisningsbild
Olle

Inläggav RR » tis 09 apr, 2013 19:36

Tack Olle för bilderna, mycket intressanta!

Jag är faktiskt halvrumän (min mor var rumänska) och jag har med sorg i hjärtat under åren följt vad som hände med min släkt på mors sida alltsedan andra världskriget tog slut. Innan den despotiska regimen föll, då hela östeuropa öppnades mot väst för drygt 20 år sedan, besökte jag Rumänien bara en enda gång. Det var år 1961 på halvillegal väg, eftersom jag köpte en resa till Mamaia men lämnade hotellet där och tog tåget till Bukarest för att söka upp mina släktingar på mors sida. En mycket omtumlande upplevelse! Både sorg och glädje och det var enda gången jag fick se min mormor i livet. På den tiden ägde jag en Hasselbladare med 25 cm teleobjektiv och med den tog jag bilder från tåget, där man ser fångläger med vakttorn längs järnvägen. För tre år sedan återvände jag till Bukarest för att söka upp släktmiljöerna och fann då att två av stadens största boulevarder numera bar namn efter mina släktingar i rakt nedstigande led. Naturligtvis dokumenterade jag det, liksom att jag tog en hel del bilder på spårvagnar, bussar och trådbussar. Även tunnelbanan med sina C20-släktingar tog jag bilder på, något jag senare kan komma att lägga ut här. Även bilder på det fina men numera totalt förfallna huset, där min mor växte upp, har jag bild på - en sorglig syn. Värst var dock att i verkligheten få se de förskräckliga monumetalbyggnader som uppfördes på mark i stadens centrum som skövlats på en massa fin kulturbebyggelse, bl. ett otal gamla kyrkor. Monumentalbyggnaderna som uppförts i usel kvalitet är nu under stort förfall och man kan bara hoppas att man med tiden jämnar hela rasket med marken!
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarvisningsbild
RR

Inläggav M_M » tis 09 apr, 2013 22:32

Intressant!

Ursäkta att jag hakar på sidospåret - men finns det i nån nämnvärd utsträckning folk som tycker att det var bra i Rumänien under "östblocktiden"?

(Det är väl iofs inte så strålande idag heller - det vore ju önskvärt om nuvarande demokrati inte siktar på 30-40-talets tyska behandling av romer...)

Skillnaden tycks varit stor jämfört med t.ex. DDR, där det dåvarande diktatorpartiet har rätt markanta framgångar i dagens demokratiska delstatsval. (De har åtminstone någon gång fått omkring 20% av rösterna i Berlin om jag inte minns fel).

Vilken inverkan kan språkbarriärerna ha haft här? Det är vad jag förstått acceptabelt begriplighet mellan rumänska och främst italienska men även till viss del franska och spanska, men i princip ingen begriplighet mellan rumänska och andra språk som talades i f.d. östblocket. Tyskan var det ju likadant med, förutom att det givetvis var näst intill 100% begriplighet mellan östtyskar och västtyskar, medan det i princip inte var någon begriplighet mellan tyska och andra språk som talades i f.d. östblocket. De flesta andra länder (Polen, Tjeckoslovakien, f.d. Jugoslavien, Bulagarien, Ryssland o.s.v.) har/hade ju slaviska språk där det väl åtminstone fanns någon korsbegriplighet och därmed skedde antagligen mer utbyte över gränserna kan man tro.

(Men ändå blev det Tatravagnar och Ikarusbussar även i t.ex. Tyskland :wink: )
Användarvisningsbild
M_M

Återgå till Spårtrafik (bilder)