Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Veckans 12:a

Inläggav Hechtwagen » tis 28 feb, 2017 17:59

ålstensgård skrev:Blixtarna är utpräglat gröna, särskilt när det är mycket av dem. Sannolikt kommer den gröna färgen av kopparjoner från kontaktledningen.

Helgerna i mars kan det inträffa att dagningen kommer före trafikstarten. Med mycket tur kanske jag kan försöka fota skådespelet då.

//henrik


Har kollat och du har rätt, det är grön el i ledningarna numera! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tor 30 mar, 2017 0:45

304 som trafikvagn på 12:an inatt?

Tja, på sena kvällen började A32 få svårt att ta sig fram i gnistregnet och kring midnatt började det vackra ljudet av gammelvagn att höras i tidtabellsläge. Nyss kring 01.30 passerade den mig in mot Alvik som vagntransport. Detta är normalt på vardagsnätter eftersom stationen i Alvik är stängd efter 01.10, men kupébelysningen var tänd vilket den ej brukar vara vid Isvagnskörning.

Kul om ni som vet kan bekräfta denna sällsynta händelse, som vad jag känner till hände senast den 5 januari 2014.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav Leif Steen » tor 30 mar, 2017 15:46

Fråga till "Ålstensgård" Henrik:

Kan trafikanter medfölja sista turen från Nockeby till Alléparken? Om stationen i Alvik är stängd efter 01:10 på vardagsnätter kan det väl ändå inte vara något problem att använda Alléparken som slutstation. :D Någon från Arriva?
"Vi gillar inte deras sound, gitarrgrupper är på väg att försvinna" - Grammofonbolaget Decca när de refuserade Beatles år 1962.
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 358
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tor 30 mar, 2017 16:23

Tack Leif!

Jo jag har oxå funderat över möjligheten med destination Alléparken för den sista ingående vardagsnattsvagnen. Men det är kanske inte så många som vill resa i denna relation, och kanske inte så attraktiva resenärer:-) Kanske inte heller en så attraktiv arbetsuppgift för den numera ensamme föraren ombord med att avhysa dessa trafikanter vid Alléparken.

Men jag såg på klockan alltför sent för att inse att de tidiga 304-varven var långt före trafikfri tid igår. Så jag får utgå från att det inte gick ersättnigsbussar här och att 304 räddade trafiksituationen. Förresten så återkom 304 senare på natten som mer reguljär Isvagn. Trafikstarten med A32 funkade sedan utan störning. Det var en ovanlig vädersituation med fuktig luft och kraftigt temperaturfall efter 22.00 som snabbt lade på frosten på kontaktledningen i går kväll. Hoppas att alltihop bekräftar 304:s oumbärlighet:-)

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » fre 31 mar, 2017 6:05

ok nu har jag fått det bekräftat.

Senast kända reguljära A30-trafik på 12:an är natten till den 30 mars 2017.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav C12C3C3C12 » fre 31 mar, 2017 14:55

Leif Steen skrev:Fråga till "Ålstensgård" Henrik:

Kan trafikanter medfölja sista turen från Nockeby till Alléparken? Om stationen i Alvik är stängd efter 01:10 på vardagsnätter kan det väl ändå inte vara något problem att använda Alléparken som slutstation. :D Någon från Arriva?


På min tid (förra seklet) när jag körde på 12:an hade sista turen från Nockeby anslutning i Alvik endast mot Hässelby. Jag vet inte hur det är nu med nattbussarna men då hade dom hållplatser nära Vinkelboda.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1449
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » lör 01 apr, 2017 14:01

Hallå allihop och säskilt Roger som startade tråden för längsesedan. I denna stund den 1 april 2017 så firar vi tillsammans 60 000 (sextiotusen) besök på denna tråd. Leve vår spårväg och låt oss kämpa mot "Vision Alvik" som JM har för att flytta ner 12:an till Gustavslundsvägen i Alvik och annat dumt!!!

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ADDE » lör 01 apr, 2017 15:59

Det där vision Alvik såg intressant ut! Möjlighet att koppla samman Nockebybanan med Tvärbanan och förlänga tolvan norrut?

(Gjorde en googling och hittade bl.a. dessa: http://bygg.stockholm.se/Alla-projekt/Alvik/
och denna med planritning över området: http://www.vasterleds.se/wp-content/upl ... -Alvik.pdf )
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » lör 01 apr, 2017 16:25

härligt med antalet svar oxå, vi går igenom de traditionella A24-numren där nu:-)
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ADDE » lör 01 apr, 2017 18:17

Ursäkta om jag börjar spåra ur... men jag hade velat modifiera planerna för Alvik, speciellt då jag har intresse för infrastruktur och dess ombyggnader. alltid spännande när man vill göra så stora förändringar i Alvik.

Istället för at Nockebybanan bara ska sluta mitt i Gustavslundsvägen så bör man överväga att koppla ihop det med Tvärbanan och låta spårvagnarna angöra Tvärbanans Plattformar i Alvik. Ska man dessutom smalna av tunnelbanans plattform till hälften så tycker jag man bör passa på att bygga om biljetthallen. Vidängsvägen klipps av och kan nu bara tas igenom som gående igenom biljetthallen. Spårvagnarnas plattform för norrgående tåg flyttas in så den palceras under broarna för Drottningholmsvägen och Tunnelbanan, vilket gör att spårvägshållplatsområdet däckas över. Det må vara trångt att bygga ut under och ovanför stora anläggningar, men det gäller att det ska vara enkelt för gående, inte billigt för ombyggnader.
Alvik skiss.png
Alvik skiss.png (23.62 KiB) Visad 2300 gånger

Eller hur hade Stockholms stad tänkt var Nockebybanans vagnar ska ställas upp över natten?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » sön 02 apr, 2017 5:09

Tack Adde.

Det var inte min mening att starta en debatt om förändringar i Alvik. Men det är klart att du har rätt i att det skulle behövas spåranslutning till de andra spårvägarna vid tvärbanestationen.

Jag ser mig själv mest som historiker som försöker bevara en lycklig tradition här. Mitt sovrum är bara några meter från spåret med en övergångsväxel som låter mig höra axelföljden i sömnen på allt som passerar här.

Trädgårdsstaden i Bromma är en unik och oöverträffad livsmiljö, där spårvägen är en viktig del av vår identitet. Vi har en unikt smidig tillgång till spårtrafiken och når t-banan och dess stationer i staden utan biljetthallar och trappor. 12:ans vida och tjusiga båge över den ljusa Alviksnejden ger gott humör och snabb anslutning på vägen in. På hemvägen får vi ibland vänta en stund i Alvik, men redan i Vinkelboda är humöret på topp igen, ofta är en trevlig konversation med någon bekant igång som man annars inte hade haft kontakt med.

Det lyckosamma försvaret av vår relikspårväg är förstås ett resultat av sammanhållning och nätverkande som finns kring gemensamma värden här. Vi tycker inte om när giriga och planerande krafter utifrån försöker försämra för oss, inte på ritbordet och inte i verkligheten. Andra får tycka något annat, men utan en djupt konservativ och bevarande inställning som min så hade 12:an för längesedan varit lika nedlagd som alla andra spårvägar i staden.

Vänligen //henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav Inge » sön 02 apr, 2017 7:00

Men det är inte som vid Östra station, att man föreslår att lägga ner den helt och hållet. Här handlar det om att lägga till en minut för en andel av resenärerna. Förvisso majoriteten, men en på grund av kontorsspridningen minskande majoritet. Biltullarna tränger i snabb takt ut huvudkontoren från innerstan och det påverkar faktiskt vart folk åker. I synnerhet ökar pendling en till Solna, som nu har mer än dubbelt så många arbetsplatser som arbetstagare.

Det är inte heller sjävklart hur man skall hantera en majoritets små förluster jämfört med en minoritets stora vinster.

Antag att det är 10 minuter mellan spårvagnarna till Nockeby och Solna i snitt. Det blir en genomsnittlig väntetid på fem minuter. Om linjerna slås ihop tjänar man dessa fem minuter, samt en minuts gångväg. Totalt tjänas sex minuter.

Dessutom tjänar även resenärer som byter till spårvagnar mot Liljeholmen och Kista en minut.

Antag att dessa resenärer inom en inte avlägsen framtid utgör 10%+10%+10% av resenärerna från Nockeby. Den genomsnittliga vinsten blir då 0,1x6+0,1×1+0,1×1= 0,8 minuter.

Samtidigt skulle resenärer mot Stockholm förlora en minut. I det hypotetiska exemplet utgör dessa 70%. Således en genomsnittlig förlust på 0.7 minuter.

Men sammanvägt kommer tidsvinsterna vid förändringen att överstiga tidsförlusterna.

Exemplet var förstås hypotetiskt, men visar ändå att det ingalunda är självklart att resenärernas sammantagna nytta sammanfaller med majoritetens.

När det sedan tillkommer aspekter som bättre vagnsutnyttjande och markutnyttjande, ja då får man nog räkna med att detta är en fråga som kommer att kvarstå så länge som nuvarande upplägg består.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4499
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » sön 02 apr, 2017 11:17

På något sätt har ni båda kanske rätt, om tio år så kanske 12:an är tillbaka (!) på Gustavslundsvägen, som väl före 1934 måste ha hetat Drottningholmsvägen. Om de motsträviga Brommaborna får direktvagnar till Sundbyberg och Solna, eller varför inte en Flygspårvagn direkt från villakvarteren till Bromma Flygplats och vidare till Kista, så kanske motståndet mot förändringar blir mindre förbittrat. Om det däremot bara blir en vändsäck i den mörka dalen med 3 minuters klättring i de ständigt pajade rulltrapporna ovanför Tvärbanestationen så kan nog makthavarna räkna med krig. Ord som "infrastruktur" och "markanvändning" i kombination med "Alvik" kommer att skapa hus i helvete.

Just motståndet mot förändringar och uppifrån påbjudna moderniseringar som hotar områdets kvalitet och egenart är typiskt för vår trakt. Därför är idyllen också intakt, mycket är sig mera likt än på andra håll. Det är härligt för oss som kommer härifrån, man kan komma tillbaka hit och känna sig Hemma.

Men det finns även djupt oroande aspekter på Vision Alvik. Naturligtvis är det osunt att det hela drivs som ett markspekulationsprojekt med JM som huvudsakligen drivande part. Det är väl ändå inte de stora byggbolagen som ska sköta planeringen i vår stad.

Trevlig söndag önskar Henrik:-)
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav AdrianLangemar » sön 02 apr, 2017 18:22

Inge tänker fel. Ska man jämföra två infrastrukturalternativ måste man alltid anta att båda alternativen körs med det trafikupplägg som ger största samhällsekonomiska vinst.

Antag att Nockebyvagnarna och Solnavagnarna i jämförelsealternativet är anpassade till varandra med perfekta bytestider och inväntan (och Sicklavagnarna går till/från Helenelund). Då blir vinsten med Gustavslundsvägsalternativet för resenärerna Nockeby-Solna lika stor som förlusten för resenärerna Nockeby-Innerstan. Eftersom de senare är betydligt fler blir det totalt en förlust.

Dock finns det garanterat andra trafikupplägg i jämförelsealternativet som ger större nytta, vilket innebär ännu större nackdel för alternativet med spår i Gustavslundsvägen.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: Veckans 12:a

Inläggav Inge » sön 02 apr, 2017 19:24

Ingalunda. SLs så kallade passningsförsök, där man med marginal både för försening och långsammaste tänkbara resenär ger snarare en längre än en kortare snitt väntetid än 5 minuter. Det skall vi vara glada för att man inte försöker med i det här fallet !

Om det däremot är samma vagn som fortsätter så blir det ingen väntetid. Vinsten mot jämförelse alternativet blir (minst) 5+1 minut, dvs 6 minuter.

För övrigt, för att svara ålstensgård, innan jag av byter mitt deltagande i den här deldiskussionen i denna bildvisningstråd, så håller jag med om att Nockeby har särskilda bevarandevärden. Däremot har jag svårt att se att dessa nämnvärt skulle påverkas av lite spåromdragningar och eventuellt ett par kvarter med flerfamiljshus vid Alvik. Då är nog Sverigeförhandlingens "löfte" om att peta in fler hus i Nockeby som motprestation för en tunnelbana mellan Fridhemsplan och Ävsjö (sic!) ett större hot.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4499
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tor 13 apr, 2017 3:40

Provkörning med A35 på 12:an häromdagen
DSC_0786a.jpg
DSC_0786a.jpg (110.12 KiB) Visad 1943 gånger


Det senaste året har det varit mycket ovanligt med tursättning av A35 här, enligt uppgift så beror det på det alltför korta utrymmet bortom växelkrysset i Alvik. Vad jag har hört så skall man försöka vinna ett par meter genom att flytta en signal, men ännu har inget sådant skett.

Det kyliga aprilvädret förlänger isvagnsdriften så att 304 är igång denna natt till skärtorsdagen den 13 april.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tor 27 apr, 2017 10:43

En liten lägesrapport från 12:an.

Holländarnas (432-437) dominans är bruten nu under Sicklalinjens långa avstängning. Intrycket är att man försöker hålla hela A32-parken igång med jämna mellanrum på 12:an så att de inte skall gucka igen. Dock blir det veckovis som de olika äldre A32:orna går här, av allt att döma beror det på de helt olika in- och utryckningsvägarna för 12:an och Tvärbanan i BM.

Den vildaste av alla spekulationer är att det t o m pågår REVISION av A32:or någonstans, hittills ett okänt begrepp för denna nästan 20 år gamla vagntyp. Någon som vet?

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav daniel_s » tor 27 apr, 2017 20:14

Henrik, glöm inte att det finns två olika depåer där underhållsåtgärderna är fördelade på ett visst sätt. Det gör att det blir en viss rotation på vagnarna.

Revision är väl att ta i, men det görs en hel del arbeten på A32, däribland revideras det dörrar. Därtill pågår ju programmet där de hittills "halvombyggda" sicklavagnarna får sin slutliga ombyggnad till GE ATP.
daniel_s
 
Inlägg: 11043
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tor 04 maj, 2017 13:38

En vårdag på 12:an den 3 maj, som en vanlig dag men ändå inte...
DSC_0819a.jpg
304 på vårvift efter avslutad tjänst som Isvagn, sista morgonen var den 18 april.
DSC_0819a.jpg (122.17 KiB) Visad 1392 gånger
DSC_0824a.jpg
423 var den första vagnen i delserie 3 och kom till 12:an i januari 2009. Den förebådade avvecklingen av A30.
DSC_0824a.jpg (121.29 KiB) Visad 1392 gånger
DSC_0823a.jpg
432, en av Holländarna som normalt dominerar på 12:an. Man tror lätt att de är yngst, men någon som vet när de byggdes? Minns att jag körde om en av dem på E4 vid Jönköping när de skulle flyttas hit.
DSC_0823a.jpg (99.71 KiB) Visad 1392 gånger
DSC_0822a.jpg
405 från den äldsta A32-serien vid Ålstensgatan, går normalt på Tvärbanan men är på 12:an nu under Sickla-avstängningen
DSC_0822a.jpg (99.52 KiB) Visad 1392 gånger
DSC_0847a.jpg
Ännu senare på dagen så är 304 på banan, någon med stor högtidsdag har nog beställt vagnen. Vilket fint skick, tänk hur 385 såg ut på 70-talet.
DSC_0847a.jpg (108.71 KiB) Visad 1392 gånger
ålstensgård
 
Inlägg: 361
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav daniel_s » tor 04 maj, 2017 20:33

ålstensgård skrev:432, en av Holländarna som normalt dominerar på 12:an. Man tror lätt att de är yngst, men någon som vet när de byggdes? Minns att jag körde om en av dem på E4 vid Jönköping när de skulle flyttas hit.


Enligt den här grejen byggdes de 2002-2003.
daniel_s
 
Inlägg: 11043
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster