Veckans 12:a

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » mån 07 mar, 2016 14:42

DSC_0289a.jpg
En mystisk vagn har stannat utanför mitt fönster.
DSC_0289a.jpg (123.67 KiB) Visad 4353 gånger
DSC_0293a.jpg
Det är A35 460 med glad personal som skall provköra växeln vid Rimmargatan.
DSC_0293a.jpg (122.16 KiB) Visad 4353 gånger
DSC_0295a.jpg
Och här ser vi den ovanliga tågrörelsen. 460 är ju en ovanlig fågel här men även 461 har varit här nyligen som sista A35:a att göra familjen komplett.
DSC_0295a.jpg (116.55 KiB) Visad 4353 gånger
Provkörning av övergångsväxeln Rimmargatan idag.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav TKO » mån 07 mar, 2016 14:48

Skramlade det väldigt mycket när detta underverk till ledvagn passerade växlarna?

undrar
Thomas
som nyligen haft nöjet (?) att åka med vagntypen i andra änden av stan...
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5990
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » mån 07 mar, 2016 15:23

Nej jag tycker inte att A35 är en skrammelvagn. Vagntypen har tvärtom en betydligt mjukare gång särskilt här i 12:ans många kurvor. Och sedan mer än ett år tillbaka verkar barnsjukdomarna avhjälpta, som de långa pauserna när vagnarna inte kom iväg från hållplatserna och orsakade förseningar.

Men inredningen i A35 är alltför ståplatsorienterad för att passa 12:an, och sittningen är asocial. Samtalen på 12:an är ju en viktig grej för oss i vårt reservat:-)

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav TKO » mån 07 mar, 2016 15:42

Jag tyckte gången var väldigt stötig (och skramlig) vid växelpassager och dyligt. Men det kanske mer berodde på (Lidingö)banan än på vagnen? Å andra sidan är ju (Lidingö)banan nyligen upprustad för ett antal skattemiljoner...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5990
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Veckans 12:a

Inläggav daniel_s » tis 08 mar, 2016 9:17

TKO skrev:Jag tyckte gången var väldigt stötig (och skramlig) vid växelpassager och dyligt. Men det kanske mer berodde på (Lidingö)banan än på vagnen? Å andra sidan är ju (Lidingö)banan nyligen upprustad för ett antal skattemiljoner...

/TKO


Nu ska man kanske inte jämföra växelkurvorna på Nockebybanan, som genomsmygs i 20 km/h, med dem på Lidingö som passeras i linjehastighet. Men A35/A36 är märkligt stötig vid gång genom växlar, även på rakspår. Jag vill inte spekulera om varför, men det kan möjligen ha med hjulprofilen att göra.
daniel_s
 
Inlägg: 10961
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inläggav TKO » tis 08 mar, 2016 9:24

daniel_s skrev:
TKO skrev:Jag tyckte gången var väldigt stötig (och skramlig) vid växelpassager och dyligt. Men det kanske mer berodde på (Lidingö)banan än på vagnen? Å andra sidan är ju (Lidingö)banan nyligen upprustad för ett antal skattemiljoner...

/TKO


Nu ska man kanske inte jämföra växelkurvorna på Nockebybanan, som genomsmygs i 20 km/h, med dem på Lidingö som passeras i linjehastighet. Men A35/A36 är märkligt stötig vid gång genom växlar, även på rakspår. Jag vill inte spekulera om varför, men det kan möjligen ha med hjulprofilen att göra.


Jag tyckte det var extra skramligt när växelkorsen passerades vid låg hastighet, det var faktiskt bättre när det gick med lite fart!
På Lidingö alltså...
(Jag får åka med tolvan snart för en jämförelse)
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5990
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Veckans 12:a

Inläggav daniel_s » tis 08 mar, 2016 9:32

Ja, det märkliga dunket i växelkorsningarna uppträder redan vid omkring 30 km/h, men vid högre hastigheter förkortas i alla fall lidandet.
daniel_s
 
Inlägg: 10961
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inläggav TKO » tis 08 mar, 2016 10:12

Jag skulle vilja påstå att fenomenet uppstår redan vid 10 km/h - uppskattningsvis! Jag såg ju inte hastighetsmätaren...
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5990
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tis 08 mar, 2016 12:26

Hm, jag håller med om att A35 på nått sätt "sjunker ned" i växlarna, vilket åstadkommer kraftigare skendunk. Om hjulen helt enkelt är mindre/för små så är det såklart en förklaring.

Men problemet på A32, känslan av att den ensamma mittboggin "slänger" ofjädrat i kurvorna, finns inte alls på A35. De två täta mittboggierna ger en mycket mjukare gång i kurvorna.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav daniel_s » tis 08 mar, 2016 15:37

Bild
daniel_s
 
Inlägg: 10961
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tor 29 sep, 2016 8:11

Idag ser jag en A35 i trafik på 12:an för första gången på kanske ett halvår. Det är vagn 462 som går på tur 5 (eller iaf den femte tursatta vagnen) med början 7.00 från Alvik.

Man kan undra varför det varit så lång paus för A35 (bortsett från en del provkörningar). En spekulation är den bristande likriktningskapaciteten, en annan är upplevda bromsproblem som ger alltför små marginaler i den förkortade säcken i Alvik. Någon som vet?

A35:orna är ju annars dåligt utnyttjade. Av de 15 vagnarna tursätts 5 på Solnalinjen och 1 (461) på linje 7. Vid större evenemang på Friends Arena går ibland dubbla A35 till Solna.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tor 10 nov, 2016 6:38

DSC_0726a.jpg
DSC_0726a.jpg (75.48 KiB) Visad 3495 gånger
DSC_0721a.jpg
DSC_0721a.jpg (80.39 KiB) Visad 3495 gånger
DSC_0723.JPG
DSC_0723.JPG (79.78 KiB) Visad 3495 gånger


Några bilder från det stora snövädret igår. Det blev en intensiv arbetsdag för personalen och den gamla klenoden 9205 med att hålla 12:an och Tvärbanan öppna. Det mesta av busstrafiken i Stockholm stod still under gårdagen.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » ons 16 nov, 2016 7:11

Idag har trafiken svårt att komma igång på 12:an pga frostdimma. Svinottans två A32:or går sakta förbi i ett grönt gnistregn och blir försenade. Och ändå gjorde vagn 304 sitt jobb så sent som vid fyratiden. Det verkar som att tillfrysningen kom sent på natten, och då blir ju effekten som värst.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » ons 04 jan, 2017 6:33

Stort snöväder i Bromma igen. 20cm+ har kommit, och inatt var det först traktorn med biltvättsborstar. Sedan 9205 som gjorde finplogning (och kanske även fungerade som Isvagn). Och nu passerar första trafikvagnen mot Alvik i rätt tid, även om den nog blir lätt försenad av att ha 9205 alldeles framför sig.

Tyvärr alldeles för mörkt för fotografering av allt det roliga...

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » lör 21 jan, 2017 6:30

Just nu är det högsäsong för "isvagnar". Men 304 har jag ej sett till sedan i julas, den väntar kanske på översyn?

Istället går de flesta nätter ett iståg med 2xA32. Det funkar nog utom vid svåra förhållanden. En fråga som uppstår när det här tåget (som t ex inatt) går mer än ett varv är hur detta långa tåg vänds? I Nockeby finns det plats nedanför växeln, men hur gör man i Alvik?

Antingen isärkoppling och växling i krysset däruppe, eller också vändning genom Vagnhallsdalen, med eller utan mellanstickare på Tvärbanan? Någon som vet?

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav 996 » lör 21 jan, 2017 8:01

Kanskje på tide å innse at vogner "under nordiske forhold" trenger TO pantografer for å slippe denne isvognkjøringa?

Mvh Kjenner problemet
996
 
Inlägg: 820
Blev medlem: sön 22 jun, 2008 19:36

Re: Veckans 12:a

Inläggav Odd » lör 21 jan, 2017 9:52

I Alvik stannar man i höjd med "påstigningen", vänder och åker ner i depån, så man behöver aldrig åka in mot stoppbocken.
Vill man köra två varv så får man vackert köra ner i Bm, eller vändspåret där, och sedan upp igen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3790
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » lör 18 feb, 2017 12:59

OK tack Odd för klargörande om vändningen i Alvik av de långa istågen. Exotiskt att T-banans vändsäck i Alvik används som vändspår för spårvägståg nattetid!

Men nu är ordningen återställd sedan en tid med 304 i sin huvudroll. Inatt var det rejält isigt med temperaturfall och påfrysning sent på natten under trafikfri tid. Helgmorgon är en ytterligare försvårande omständighet med den ensamma turen i 30-minutersomlopp, lätt att inte hinna runt och bygga upp förseningar. På vardagar är det ju 2 turer som hjälps åt i 40-minutersomlopp.

Men 304 röjde tre varv i gröna blixtar, ödsligt och monumentalt med släckt kupébelysning. På sista varvet blev det möte vid Höglandstorget med den första trafikvagnen, som klarade sina två timmar som ensam tur utan att bli sen.

Jag tycker att driftpersonalen gör ett fantastiskt jobb som har denna nattliga beredskap. Jag tror ej att trafiken hade kommit igång normalt en morgon som denna annars.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

Re: Veckans 12:a

Inläggav Hechtwagen » tor 23 feb, 2017 17:38

ålstensgård skrev:OK tack Odd för klargörande om vändningen i Alvik av de långa istågen. Exotiskt att T-banans vändsäck i Alvik används som vändspår för spårvägståg nattetid!

Men nu är ordningen återställd sedan en tid med 304 i sin huvudroll. Inatt var det rejält isigt med temperaturfall och påfrysning sent på natten under trafikfri tid. Helgmorgon är en ytterligare försvårande omständighet med den ensamma turen i 30-minutersomlopp, lätt att inte hinna runt och bygga upp förseningar. På vardagar är det ju 2 turer som hjälps åt i 40-minutersomlopp.

Men 304 röjde tre varv i gröna blixtar, ödsligt och monumentalt med släckt kupébelysning. På sista varvet blev det möte vid Höglandstorget med den första trafikvagnen, som klarade sina två timmar som ensam tur utan att bli sen.

Jag tycker att driftpersonalen gör ett fantastiskt jobb som har denna nattliga beredskap. Jag tror ej att trafiken hade kommit igång normalt en morgon som denna annars.

//henrik


Blixtarna är väl mer blå än gröna? Spelar i och försig ingen roll vad vi kallar färgen så länge blixtarna inte är gula för då är det problem! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Veckans 12:a

Inläggav ålstensgård » tis 28 feb, 2017 2:24

Blixtarna är utpräglat gröna, särskilt när det är mycket av dem. Sannolikt kommer den gröna färgen av kopparjoner från kontaktledningen.

Helgerna i mars kan det inträffa att dagningen kommer före trafikstarten. Med mycket tur kanske jag kan försöka fota skådespelet då.

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 353
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 18:55

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst