1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Leif Spångberg » sön 02 sep, 2012 11:40

Valhallavägen...

Bild

-

Bild

-

Bild



/Leif
Användarvisningsbild
Leif Spångberg
 
Inlägg: 146
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 19:48

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Stefan Widén » sön 02 sep, 2012 12:19

Underbara bilder...man önskar så klart att man fått va med och sett allt själv. Nu får man i stället fråga de som var med och frågan som kommer är ju aktuell i en annan tråd. Stadionspåren var väl till för att "tömma" stadion när något evenamang var slut men hur var spårleyauten och hur skedde trafikföringen? Snurra man vagnarna i slingan vid värtan för att få dem rätt vid stadion?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Harald » sön 02 sep, 2012 19:26

Leif Spångberg skrev:Bild
/Leif

På den här bilden syns minst två polismän som bär sabel. Kan det vara så att inte alla har hunnit få den nya beväpningen eller kan sabeln ha varit del av någon sorts paraduniform?
Harald
 
Inlägg: 7965
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Eleganten » sön 02 sep, 2012 20:09

I samband med förstatligandet av polisen 1965 började sabeln att försvinna. De sista försvann under 1966, vilket också var samma år som polisen fick kulsprutepistoler som förstärkningsvapen.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Eleganten
 
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Stefan Isaksson » tis 11 sep, 2012 20:12

Stefan Widén skrev:Underbara bilder...man önskar så klart att man fått va med och sett allt själv. Nu får man i stället fråga de som var med och frågan som kommer är ju aktuell i en annan tråd. Stadionspåren var väl till för att "tömma" stadion när något evenamang var slut men hur var spårleyauten och hur skedde trafikföringen? Snurra man vagnarna i slingan vid värtan för att få dem rätt vid stadion?


Egentligen ska väl de som var med få svara, men det låg väl full spårtriangel mellan spåren i Sturegatan och uppställningsspåren på Valhallavägen.
Förbindelse med linje 4 spår i Valhallavägen saknades.

Sista tjänsten för uppställningsspåren lär ha varit att vända Lidiongöbanornas vagnar eftersom de tydligen slets olika på höger och vänstersidan.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 494
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav ålstensgård » ons 12 sep, 2012 16:57

Det är nog sant med vändningen av Lidingövagnarna på Stadionspåren just före dagen H. På Lidingö fanns inga slingor eller triangelspår. Det där med slitaget på olika sidor har jag ej hört om förut, tror snarare man ville ha det enhetligt med A-ändorna på motorvagnarna utåt på linjen och manövervagnarnas A-ändor inåt. Framför allt för att underlätta tursättningen. Och så är ju vagnarna vända än idag...

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 365
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...) U-spåret på Vallhallavägen

Inläggav AGR » tor 13 sep, 2012 8:03

Det fanns inget spår från Stadionspåren mot Ropsten. Vändningen berodde på att det var enklare att serva omformaren i AGA om A-ändan var vänd mot Gåshaga.
U-spåren användes av SSS som paus plats vid utfärder. På den servering som låg i hörnet av Sturegatan och Vallhallavägen så användes kommentaren: Ursäkta men vi har lite bråtom, vi har en spårvagn som väntar på oss.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2126
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Anders Hanquist » tor 13 sep, 2012 8:55

"Stadionhof" hette restaurangen på den tiden, vill jag minnas. En felparkerad spårvagn har jag för mig man sa för att ytterligare snabba på betjäningen.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1438
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Leif Steen » fre 14 sep, 2012 20:03

Jo då Stefan, det fanns växlar så att man kunde köra igenom Stadionspåren (båda två) och fortsätta mot Hakberget på Valhallavägen. Kom spårvagnen från Sibyllegatan fick man backa igenom en övergångsväxel för att köra in på stadionspåren med fronten vänd mot Sturegatan. Detta beskriver Inger& Leif Stolt i boken "Vänstertrafik, spårvagnar och vi" som f.ö. är något av det diggablaste jag läst! Tack Inger och Leif för den.

Någonstans i mina lådor finns egna svartvita bilder från tidigt 70-tal när spårharpan (dubbel kryssväxel) och de andra växlarna fortfarande låg kvar i obrutet skick.

/Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav M_M » fre 14 sep, 2012 22:23

Leif Steen skrev:Detta beskriver Inger& Leif Stolt i boken "Vänstertrafik, spårvagnar och vi" som f.ö. är något av det diggablaste jag läst! Tack Inger och Leif för den.


Medhåll++++, den boken rekomenderas verkligen!
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Lords_Bonifacijs » lör 15 sep, 2012 16:40

How long tracks left on Valhallavägen? I saw some tracks by walking from Karlaplan tbana station to Djurgarden, when I was last time in Stockholm. Also, is there any other street/-s, where the tram tracks were left after tram system was closed in 60's?
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Användarvisningsbild
Lords_Bonifacijs
 
Inlägg: 100
Blev medlem: mån 25 jul, 2011 8:39
Ort: Rīga

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav daniel_s » lör 15 sep, 2012 18:23

Lords_Bonifacijs skrev:How long tracks left on Valhallavägen?


Sammanlagt c:a 300 m, skulle jag tippa, finns kvar fortfarande.

Lords_Bonifacijs skrev: I saw some tracks by walking from Karlaplan tbana station to Djurgarden, when I was last time in Stockholm. Also, is there any other street/-s, where the tram tracks were left after tram system was closed in 60's?


Exempelvis:

Bondegatan
Erstagatan
Heleneborgsgatan
Djurgårdsvägen (utbytt 2003-2010 till ny räls)
daniel_s
 
Inlägg: 12014
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Leif Steen » lör 15 sep, 2012 19:58

Hi, Lord. You can find about 300 m of tracks in Valhallavägen stretching from the shopping centre "Fältöversten" to the terminus and loop at Hakberget. There are also a few hundred meter of single track in the street of Heneborgsgatan on Södermalm, close to Västerbron. These are probably the last remains of tramway tracks, still visible in the streets. Some track were lifted only a few months ago, close to the depot "Söderhallen" in Skånegatan and Erstagatan on Södermalm. It was the 45:th anniversary of tramway abandonment in Stockholm this year on the third of September. :(

Regards Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Lords_Bonifacijs » sön 16 sep, 2012 7:39

Hope to visit these places when I'll be next time in Stockholm. I am very interested in Swedish museum trams and SS, because we are planning to open museum in Riga. At least you have museum trams left, our historical vehicles were withdrawn and.. utilized. Nobody was interested to keep them as exhibits. At lest we have ~60 - 70% of lines as they were historically placed. Except some new parts of lines.
Hope, that Sparvag city will grow up in future.
Regards, Karl.
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Användarvisningsbild
Lords_Bonifacijs
 
Inlägg: 100
Blev medlem: mån 25 jul, 2011 8:39
Ort: Rīga

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav M_M » sön 16 sep, 2012 12:41

Some (many?) of todays museum trams were once used in other ways and has since been restored to the state they were in at some time when they were in regular use.

Some of todays restored trams were used as cabins, other as infrastructure maintenance wehicles e.t.c.

If it's possible to collect parts of old Riga trams it might be possible to restore those parts to a functioning tram.

It's also always a discussion of what is really authentical - is it ok if almost every part is replaced with newly manufactured parts that are identical to the old parts in function and look? If not then there would probably be no running museums - only static exhibits as it's probably impossible to for example get hold of paint manufactured 50+ years ago to use when a museum tram needs repainting e.t.c.

Therefore I think it's a good idea to both have a running museum (SS Djurgårdslinjen e.t.c.) where you can get a feeling of how the old trams were back in the days, and also a static exhibit museum (SL Spårvägsmuseet e.t.c.) where the trams are kept in exactly the condition they were in when they were withdrawn.

(The static museum could possible be of interest in other ways too, for example if someone wants to investigate if some unhealthy stuff were used in manufacturing/maintenance at a specifit time they could as a last resort take small samples from the exhibits).
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav ålstensgård » sön 16 sep, 2012 17:03

Easy to forget, but anyhow:

50cm of track at the West landing of the old Traneberg bridge;
Kungsgatan, track covered by thick asphalt according to a very recent thread here.

I am sure there is more, what about for instance the few meters on Rålambsvägen around Viktor Rydbergs gatan that were left when they took away the rest out to Fredhäll?

//henrik
ålstensgård
 
Inlägg: 365
Blev medlem: tor 04 jun, 2009 17:55

Re: 1 Maj 1966, del 4 (sista...)

Inläggav Lords_Bonifacijs » sön 16 sep, 2012 19:37

Maybe someone of You an place that points on map that I could take in my next visit to save time?
Like narrow gauge railways? Than visit Gulbene - Alūksne narrow gauge railway!
http://www.banitis.lv/eng/index.htm
Användarvisningsbild
Lords_Bonifacijs
 
Inlägg: 100
Blev medlem: mån 25 jul, 2011 8:39
Ort: Rīga


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst