Sida 1 av 3

Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tis 19 jun, 2012 20:53
av mamma Ulla
Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tis 19 jun, 2012 22:15
av darthjpp
Vilka vagntyper, och hur många, finns i reguljär trafik i Norrköping?
Och kan de avställda vagnarna användas som reservvagnar?

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tis 19 jun, 2012 22:26
av leifd
darthjpp skrev:Vilka vagntyper, och hur många, finns i reguljär trafik i Norrköping?
Och kan de avställda vagnarna användas som reservvagnar?


Idag finns M97 och M06 i trafik. M98 ska komma åter, osäkert när, då de är problem.
Det finns några M67K som inte är utställda där, de går att använda som reservvagnar.
Dock tursäts inte så många vagnar nu under sommarperioden, så de lär inte behövas.
Återstår att se vad som händer vid sommarlistans slut dock. Någon ytterligare M06 lär komma i trafik i vart fall, o med lite tur även M98.

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tis 19 jun, 2012 23:28
av Tramman
Jaja, det är alltså för sent för att åka Tatra där... Det var ju synd.

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: ons 20 jun, 2012 5:36
av spårsnoken
mamma Ulla skrev:Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild

--------------------------------

Ha.....

Det räcker ju för att starta spårvägstrafik i Linköping. I alla fall på en linje från järnvägsstationen till universitetsområdet. Väljer man 600V spänning i tråden är det ju inga problem med Tatrorna....

mvh/spårsnoken

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: ons 20 jun, 2012 6:24
av M_M
spårsnoken skrev:
mamma Ulla skrev:Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild

--------------------------------

Ha.....

Det räcker ju för att starta spårvägstrafik i Linköping. I alla fall på en linje från järnvägsstationen till universitetsområdet. Väljer man 600V spänning i tråden är det ju inga problem med Tatrorna....

mvh/spårsnoken


... och så kan de som går tekniska linjer lära sig genom att felsöka de ständigt uppkommande felen på 25-45 år gamla vagnar :mrgreen:

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: ons 20 jun, 2012 10:22
av daniel_s
M_M skrev:... och så kan de som går tekniska linjer lära sig genom att felsöka de ständigt uppkommande felen på 25-45 år gamla vagnar :mrgreen:


Skulle väl vara på gymnasienivå då, men även där har man väl numera övergått till rent teoretisk utbildning och aktar sig noga för varje tänkbar referens till fysiska föremål...

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: ons 20 jun, 2012 20:05
av leifd
M_M skrev:
spårsnoken skrev:
mamma Ulla skrev:Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild

--------------------------------

Ha.....

Det räcker ju för att starta spårvägstrafik i Linköping. I alla fall på en linje från järnvägsstationen till universitetsområdet. Väljer man 600V spänning i tråden är det ju inga problem med Tatrorna....

mvh/spårsnoken


... och så kan de som går tekniska linjer lära sig genom att felsöka de ständigt uppkommande felen på 25-45 år gamla vagnar :mrgreen:



Tyvärr en lite hastig förutfattad mening min gode M_M...
Gamla analoga spårvagnar får inga ständigt uppkommande fel... Det de drabbas av, är förslitning och uteblivet underhåll. Sköter man det, så kan de gå hur länge som helst.

I detta fallet så är de M67K som står där, utslitna på olika sätt (främst hjul) och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade. Att byta hjul och bygga om datorer kostar dock en vacker slant. Vilket kanske inte är motiverat, om man har nya vagnar på väg in.
Detta är ju dessutom vagnar med normalhögt golv, något som man ska undvika, har ju någon bestämt.

Men visst, detta kan va ett användbart startkapital för en ny spårväg, eller bra o ha för en gammal...
Allt går ju att fixa, med god vilja o pengar.

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: ons 20 jun, 2012 22:20
av alex87
Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)

Ännu en Tatra här nere skulle va kul, vi har ju redan vagn 100 :D

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: ons 20 jun, 2012 22:56
av darthjpp
alex87 skrev:Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)

Ännu en Tatra här nere skulle va kul, vi har ju redan vagn 100 :D


Tja, om de enkelt går att få dem rullande så kan de ju förstärka här i Götet. Fast de kanske skulle behöva en ommålning.... Och sedan, var skall vi ställa dem?
Kanske inte helt realistiskt, och servicepersonalen är nog inte jättesugna på att lära sig två nya vagntyper, speciellt som de kommer att bli ett fåtal udda vagnar. Då vore det kanske bättre att hyra några av vagnarna från Edinburg.

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tor 21 jun, 2012 3:46
av 2763
alex87 skrev:Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)


Fel korgbredd. 2,40 mot 2,67 blir en rätt stor glipa mellan hållplatskant och vagn. 13,5 cm utöver det normala för att vara exakt. Det skulle kunna fungera med "gammelvagnstrafik" men knappast i dagligtrafiken.

//T

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tor 21 jun, 2012 6:57
av hej
Fast lite större glipa mellan plattform och vagn är väl bättre än en inställd tur eller en överfulla enkel pedalvagnar. Man skulle ju kunna ha dem reserv och sätta in dem ifall ngn M32 krånglar. Man kan ju stängsla in Bräckebanan bättre och ställa dem där...;)

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tor 21 jun, 2012 9:29
av Per Lind
leifd skrev:... och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade.

En liten undran:
Har man nyligen ändrat spänningen i Norrköping?
Vilken spänning har man nu?
-Per

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tor 21 jun, 2012 16:38
av alex87
Fast nu tänkte jag mer reservdelar...har fattat som att ex dörrstyrningen är likadan mm.

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tor 21 jun, 2012 17:02
av leifd
Per Lind skrev:
leifd skrev:... och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade.

En liten undran:
Har man nyligen ändrat spänningen i Norrköping?
Vilken spänning har man nu?
-Per


Nominellt 800VDC

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tor 21 jun, 2012 21:47
av Per Lind
leifd skrev:
Per Lind skrev:
leifd skrev:... och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade.

En liten undran:
Har man nyligen ändrat spänningen i Norrköping?
Vilken spänning har man nu?
-Per


Nominellt 800VDC

En fortsatt undran:
Har man höjt spänningen efter att dom kom till Sverige?
-Per

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: tor 21 jun, 2012 22:21
av leifd
Per Lind skrev:En fortsatt undran:
Har man höjt spänningen efter att dom kom till Sverige?
-Per


Ja, skedde i samband med öppnandet av linjen till Kvarnberget. Samtliga likriktar stationer byttes ut mot nya ( 18 st om jag minns rätt).

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: fre 22 jun, 2012 9:02
av M_M
2763 skrev:
alex87 skrev:Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)


Fel korgbredd. 2,40 mot 2,67 blir en rätt stor glipa mellan hållplatskant och vagn. 13,5 cm utöver det normala för att vara exakt. Det skulle kunna fungera med "gammelvagnstrafik" men knappast i dagligtrafiken.


Korga om dem :wink:

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: lör 23 jun, 2012 10:30
av alex87
Fast nu var ju inte min idé att ha dem i trafik i Göteborg utan bara ha dem som ett reservdelslager typ, för det som passar.

Re: Avställda vagnar i Norrköping

InläggPostat: sön 24 jun, 2012 16:19
av Willy Forsström
Spänningen i kontaktledningen är 750 Volt nominell spänning och (tomgångsspänning på 830 Volt). Tyvärr är inte nätet stabilt och vid provkörning med vagn 23 den 20 juni uppmättes "spikar" på upp till 960 Volt i Klockaretorpet.
Vagntyp M11 (Tatravagnarna) är byggda för 600 Volt och flera olika lösningar för att sänka spänningen har provats på vagnarna under den tid de varit i Norrköping. Att lägga ner arbete och pengar på vagntypen är i dagsläget helt uteslutet. Vagnarna kommer att skrotas om ingen anmäler intresse för dem snarast.
Av M67K-vagnarna är två trasiga (huvudkontaktor vagn 86 och motorhaveri vagn 87). Samtliga övriga har utslitna hjulringar. En vagn ska sparas i Norrköping de övriga kan hämtas i befintligt skick efter överenskommelse med Norrköpings kommun.
Från den 26 augusti och fem/sex veckor framåt inställs all spårvagnstrafik i Norrköping. Detta på grund av byte av växelsystem vid Rådhuset, arbeten på Värmlandsgatan och utbyte av stolpar på stora delar av nätet. Ingen spårvagnstrafik ska köras men vissa prover med nylevererade M06-or kommer att ske.
Under stoppet kommer förstärkt vagnunderhåll att genomföras samt att vagn 34 ska återställas efter uthyrningen till SL.
Vagn 41 kommer till Norrköping den 25 juni och vagn 42 beräknas komma andra veckan i juli.
Alla tre M98-vagnarna finns åter i Norrköping. Vagnarna 22 och 23 har provkörts men ännu inte godkänts för trafik, på vagn 24 återstår en hel del arbete som kommer att utföras under sommaren av personal från FWM i Hennigsdorf.