Avställda vagnar i Norrköping

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav 2763 » tor 28 jun, 2012 6:03

leifd skrev:Har dom ?? var finns dom, kan ja ha missat dom i alla år ??

Ja, det skulle jag säga att de har. Dock är väl inte hjulhusen täckta - vilket i sig är en risk.

leifd skrev:F.ö. håller ja nog med om att de inte skulle vara något större problem att använda smalare vagnar, folk klarar mycke mer än politiker och en del andra beslutsfattare tror. Men tyvärr lever vi ju i en av värdens mest överbeskyddande nationer, så är väl bara att inse fakta, känns de som...
Någon har bestämt sej, o då går de bara inte att ändra.

Det handlar inte om vad folk klarar och inte - det handlar mycket mer om att skapa en så oförvirrande miljö som möjligt. Dock ligger det en poäng i det du skriver med överbeskydderi. I hela den här konkarongen skall vi ta med frågan om tillgängligheten i kollektivtrafiken, en lag som kom 1979.

leifd skrev:Har du tänkt på att M67 och M67K har osymetrisk vagnskorg, dvs den är bredare på höger sida om boggins centrumtapp än på på vänster sida ??
Antalet centimeter har ja inte i huvudet, så därför skriver ja inget exakt, men något säger men 15 cm skillnad, vilket dock kan vara fel.

Nej, det hade jag inte tänkt på, men nu du säger det så måste jag erkänna att det i sammanhanget finns en poäng eller två att hämta där.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav daniel_s » tor 28 jun, 2012 9:47

leifd skrev:Har du tänkt på att M67 och M67K har osymetrisk vagnskorg, dvs den är bredare på höger sida om boggins centrumtapp än på på vänster sida ??
Antalet centimeter har ja inte i huvudet, så därför skriver ja inget exakt, men något säger men 15 cm skillnad, vilket dock kan vara fel.

Nej, så stor är inte skillnaden, snarare c:a 3 cm.

Den gamla normalsektionen, som även den var asymmetrisk, föreskrev för övrigt 50 mm större utrymme på höger sida.
daniel_s

Inläggav leifd » tor 28 jun, 2012 12:37

2763 skrev:
leifd skrev:Har dom ?? var finns dom, kan ja ha missat dom i alla år ??

Ja, det skulle jag säga att de har. Dock är väl inte hjulhusen täckta - vilket i sig är en risk.

Ja tror du får förklara de där T... Här är några exempelbilder och vi nöjer oss med M67 och M23 och som jämförelse då, hur M28/M29 såg ut innan dessa fick kjolar... och nu.
Bild
M67 99, nuv. 131 Foto Leif D.

Bild
M23 1, Foto Leif D.

Bild
M29 860, Foto Leif D.

Bild

Ser fram emot en uttömmande förklaring på detta... :)

2763 skrev:
leifd skrev:F.ö. håller ja nog med om att de inte skulle vara något större problem att använda smalare vagnar, folk klarar mycke mer än politiker och en del andra beslutsfattare tror. Men tyvärr lever vi ju i en av värdens mest överbeskyddande nationer, så är väl bara att inse fakta, känns de som...
Någon har bestämt sej, o då går de bara inte att ändra.

Det handlar inte om vad folk klarar och inte - det handlar mycket mer om att skapa en så oförvirrande miljö som möjligt. Dock ligger det en poäng i det du skriver med överbeskydderi. I hela den här konkarongen skall vi ta med frågan om tillgängligheten i kollektivtrafiken, en lag som kom 1979.

Min åsikt är nog att man ska få folk att inse att deras vardag är förvirrande o föränderlig, istället för att tillrättalägga in i minsta detalj och till vilket pris som helst. Lagen från 1979, liksom en del andra lagar borde nog omprövas, men risken är väl bara att de blir ännu värre.

2763 skrev:

Nej, det hade jag inte tänkt på, men nu du säger det så måste jag erkänna att det i sammanhanget finns en poäng eller två att hämta där.

/T

Tänk... att ja visste något som du inte hade tänkt på... Inte illa tycker ja...
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav 2763 » tor 28 jun, 2012 18:54

Samtliga vagnar som du visar bild på har kjolar. Även om alla utom de sentida M28/M29 har kjolar som är slitsade så att man ser de upphetsande hjuldetaljerna.

Behöver du något mer uttömmande svar?

När det gäller säkerhet i trafik har vi uppenbart olika åsikt. Jag ser att det finns nackdelar med en för säker miljö, men inser samtidigt att fördelarna överväger - inte bara när det gäller antalet skadade men också i viktigare frågor som tillförlitlighet m.m. Orsaken till att man vill ha det så här är bland annat att man tidigare hade problem med den här typen av olyckor, utredde bakomliggande fakta och gjorde något åt saken.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav M_M » tor 28 jun, 2012 19:49

M67K-vagnarna på bilden i denna tråds första inlägg verkar också ha kjolar med slits. Det gör iofs säkerheten vid körning i Göteborg (alltså med fel avstånd vagn-hållplatskant) än farligare än om de inte har kjolar. :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav leifd » tor 28 jun, 2012 20:13

2763 skrev:Samtliga vagnar som du visar bild på har kjolar. Även om alla utom de sentida M28/M29 har kjolar som är slitsade så att man ser de upphetsande hjuldetaljerna.

Behöver du något mer uttömmande svar?

När det gäller säkerhet i trafik har vi uppenbart olika åsikt. Jag ser att det finns nackdelar med en för säker miljö, men inser samtidigt att fördelarna överväger - inte bara när det gäller antalet skadade men också i viktigare frågor som tillförlitlighet m.m. Orsaken till att man vill ha det så här är bland annat att man tidigare hade problem med den här typen av olyckor, utredde bakomliggande fakta och gjorde något åt saken.

//T

Det du tydligen ser som kjolar kallas i min värd för vagnskorgens sidor, korgsidor. Kjolar blir sen det som sätt upp på eller för boggisidorna (beroende på hur detta konstrueras).
Jag dra men ju till minnes, vad som sas då M28/M29 skulle byggas om till nuvarande utförande. Då talades om att vagnarna skulle få kjolar. Att detta sedan löstes genom att man byggde ut korgsidorna med luckor förbi utrymmet där boggierna sitter, är ju mer en praktiskt lösning på problemet.
En variant på detta ser du här, finns två vagnar på prov i Norrköping, 67 och 70...
Bild
M97 67. Foto Leif D.

Ursprunget till lösningen är hämtat i Wien och ser ut såhär i orginal...
Bild
Boggikjol i Wien, 2005. Foto Leif D.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav C12C3C3C12 » tor 28 jun, 2012 21:41

Mannaminne har redan en M67 143 skänkt av Norrköpings kommun.

Skriver mera i morgon om samtalet när jag slängde käft med Anders Åberg. Den killen har också rest mycket och besökt många spårvagnsstäder.
C12C3C3C12

Inläggav leifd » fre 29 jun, 2012 8:58

C12C3C3C12 skrev:Mannaminne har redan en M67 143 skänkt av Norrköpings kommun.

Skriver mera i morgon om samtalet när jag slängde käft med Anders Åberg. Den killen har också rest mycket och besökt många spårvagnsstäder.

Jo, men de är ju inte precis någon nyhet...
Mannaminne i Vagnhallen
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav 1 » lör 30 jun, 2012 16:09

Eleganten skrev:
daniel_s skrev:
Eleganten skrev:Finns det inget intresse att få M67K till Malmköping? Kan ju vara intressant med två vagnar eftersom de är ombyggda för multipeldrift. Men tid och pengar kanske avgör framtiden för den anläggningen?

Tror att du hoppade över ett par tankeled där! Tid och pengar är naturligtvis begränsade resurser, men om anläggningen inte är beredd att ta emot 1-2 M67K så betyder ju inte det att dess dagar är räknade!

Personligen tycker jag inte att M67K är en särskilt intressant vagntyp historiskt sett, i så fall är M67 i originalutförande viktigare. En sådan finns redan hos SSS. Men visst, kommer föreningen på ett bra skäl att spara M67K så kan det väl finnas ett visst intresse.

Nej det var inte att jag hoppade över ett par tankeled, utan snarare att jag ville vara finkänslig. Men om vi säger det på ren svenska istället då. Så får jag uppfattningen att man inte gör några större insatser för anläggningen längre.

Och tiden är väl en av orsakerna, nämligen att flertalet (läs den större delen) av medlemmarna avtar p.g.a åldersskäl. Och med ett vikande antal aktiva medlemmar så satsar man nog hellre tiden på det "man gillar bäst". Du säger själv att M67K till exempel inte är någon vidare intressant vagntyp. Och det genomsyrar också hur man upplever Malmköping. Det är Lidingöfemman, Uppsalatian och Helsingborgselvan som man får åka med om man besöker spårvägen.

Detsamma gäller nog även om pengarna tryter, då satsar man nog hellre sina sista slantar på det "man gillar bäst". Och inte att man går efter något historiskts värde. Personligen tror jag att Malmköping ligger i malpåse om några år.

P.S. Jag vet att det finns någon M67:a hos föreningen. Jag vet också att det finns några A24:or som A30 :wink:

Trevlig sommar!

Så får jag uppfattningen att man inte gör några större insatser för anläggningen längre.

Oj, det låter inte bra. Tydligen har "Eleganten" bra koll på verksamheten i Malmköping. Bäst att åka dit innan "Det Svenska Lokaltrafikmuseet" läggs i malpåse!

Redan på den trevliga uteserveringen vid det gamla stationshuset snubblar jag på en grupp medlemmar som tydligen har en avvikande uppfattning. Omsorgsfullt frigöres den stensatta ytan från årets anstormning av ogräs, omgivande planteringar klipps och ansas.

Bild

En av dagens trafikvagnar; HSS 43, rullar just ut ur lokstallet. Portvalven gör att man måste använda "strykjärnsmetoden" då annars strömavtagaren kan skadas.

Bild

Det vackra vädret (som alltid tycks råda i köpingen...!) får ett gäng tekniker att rulla ut dagens arbetsuppgift; byta bromsblock på en truck. En finsk busslast med bl.a. spårvägspensionärer bränner säkert av ett hundratal foton i nostalgiska känslor från svunna tider.

Bild

Med en avgång var 9:e minut på museispårvägen till Hosjö åtgår mycket personal. Dagens trafikledare kontrollerar att "reservgruppen" får sina uppgifter.

Bild

Det är Lidingöfemman, Uppsalatian och Helsingborgselvan som man får åka med om man besöker spårvägen.

De angivna vagnarna lyste med sin frånvaro på linjen vid mitt besök i veckan, utan vilade sig vackert i kvällssolen vid "Vagnorama". Däremot fick jag möjlighet att göra en trevlig resa till Hosjö i HRRJ 2 som här i all sin elegans inväntar avgångstid med GS 186 på "skyltspåret" i bakgrunden.

Bild

Och när turister och besökare lämnade Malmköping så kunde en del av dagens trafiktåg pusta ut på bangården;

Bild

flertalet (läs den större delen) av medlemmarna avtar p.g.a åldersskäl. Och med ett vikande antal aktiva medlemmar

Tja, nu vet jag ju inte varifrån dessa uppgifter kommer, men jag hade i alla fall nöjet att bli synnerligen väl omhändertagen av unga, galanta damer som ytterst proffsmässigt framförde spårvagnarna på den vackra museispårvägen utmed "Östersjöns" glittrande vattenspeglar.

Bild

Vänligen inbjuden att intaga en stärkande middag på spårvägens "kantin" i personalhotellet "Spårmansro" kan man på dess veranda blicka ut över ytterligare spårvagnståg.

Bild

I den för året helt nybyggda köksavdelningen puttrade det i många grytor i ett ytterst välordnat och välsmort system för att det "vikande antalet aktiva medlemmar" inte skulle decimeras ytterligare p.g.a. brist på föda. Som jag nedan noterar i sammanfattningen, så ingår som viktig punkt i listan över förbättringar vilka skall trygga framtiden, att de aktiva medlemmarnas arbetsmiljö skall vara attraktiv och underlätta. Årets nyheter i Spårmansro var vid sidan av köket också två duschrum som totalrenoverats

Bild

Nu vet jag ju inte vad andra teknikhistoriska föreningar har för horisont på "åldersskäl", men min uppfattning är nog att SSS har en mycket väl fördelad "ålderspyramid" som garanterar anläggningens fortsatta väl och ve.

Bild

Efter snart 50 års verksamhet är det självklart dags att se över verksamheten i Malmköping. Den generation som nu kommer att ta över driften har självklart andra preferenser och idéer. Även besökarna ställer andra krav på upplevelserna. Samlingarna av fordon och föremål växer ständigt och därmed behovet av lämpliga byggnader. Köpet av den stora industribyggnaden "Vita huset" förra året öppnar upp för nya möjligheter. Och i början av september börjar förlängningen av vagnhall 5 vilket tillför ytterligare ca 120 spårmeter depåutrymme.

Jag kan försäkra intresserade, vilka tillbringar sin tid bakom datorn givandes synpunkter på Lokaltrafikmuséets verksamhet, att "åldersstigna veteraner" är fullt sysselsatta med att staka ut nya vägar för att säkra den framtida verksamheten. En framtid som inte bara innefattar de närmaste åren utan en ny kommande 50-årsperiod. Det kommer att bli många förändringar mot dagens verksamhet där siktet är inställt på den naturliga anpassningen till kommande generationers intressen och möjligheter att driva muséet. Förändringslistan är än så länge på diskussionsstadiet men redan under denna sommar kommer vi troligtvis att se några av de första idéerna genomföras.

Och som besökare i Malmköping kunde jag redan denna gång studera några resultat. Medan våra entusiastiska medlemmarna ägnade sig åt drift och underhåll av våra museivagnar så stod inhyrda proffs och skrapade och målade "Spårmansro". Ett ytterst nödvändigt, men enormt trist typ av arbete vilket tidigare säkerligen avhöll många medlemmar från att anmäla sig till tjänstgöring.

Många förändringar kommer det säkert att bli. Men "malpåse" finnes icke på listan.

Vänliga Hälsningar / Richard
Användarvisningsbild
1

Inläggav leifd » lör 30 jun, 2012 18:51

1 skrev:
(Huvuddelen av texten bortklippt)

Många förändringar kommer det säkert att bli. Men "malpåse" finnes icke på listan.

Vänliga Hälsningar / Richard

Mycket bra skrivet Richard, o dessutom den riktiga bilden av verksamheten...
Personligen blir ja ju bara så trött på alla förutfattade meningar och åsikter, speciellt från osynliga medlemmar och icke-medlemmar.
Eftersom jag inte själv är aktiv i Malmköping så ska ja väl inte ha åsikter, men de fanns en tid (70 och 80-talet) då jag var där mycke, så jag vet ju att eldsjälarna finns o att man även finner nya ungdomar som växer in dessa uppgifter. Skriva nedlåtande inlägg utan att själv riktigt veta hur de faktiskt är, de ska man nog inte göra... fast vi lever ju i ett fritt land iofs, så vi får väl stå ut med sånt.

Vänliga sommarhälsningar från Leif
i Grönsåpas trädgård, nära en "riktig spårväg"
Användarvisningsbild
leifd

Föregående

Återgå till Spårtrafik (bilder)