Avställda vagnar i Norrköping

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav mamma Ulla » tis 19 jun, 2012 20:53

Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild
40 000 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mamma Ulla
 
Inlägg: 208
Blev medlem: tor 15 apr, 2010 20:41
Ort: Åmotfors

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav darthjpp » tis 19 jun, 2012 22:15

Vilka vagntyper, och hur många, finns i reguljär trafik i Norrköping?
Och kan de avställda vagnarna användas som reservvagnar?
darthjpp
 
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav leifd » tis 19 jun, 2012 22:26

darthjpp skrev:Vilka vagntyper, och hur många, finns i reguljär trafik i Norrköping?
Och kan de avställda vagnarna användas som reservvagnar?


Idag finns M97 och M06 i trafik. M98 ska komma åter, osäkert när, då de är problem.
Det finns några M67K som inte är utställda där, de går att använda som reservvagnar.
Dock tursäts inte så många vagnar nu under sommarperioden, så de lär inte behövas.
Återstår att se vad som händer vid sommarlistans slut dock. Någon ytterligare M06 lär komma i trafik i vart fall, o med lite tur även M98.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav Tramman » tis 19 jun, 2012 23:28

Jaja, det är alltså för sent för att åka Tatra där... Det var ju synd.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
Användarvisningsbild
Tramman
 
Inlägg: 504
Blev medlem: tis 11 nov, 2008 20:13
Ort: Sundbyberg, Stockholm

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav spårsnoken » ons 20 jun, 2012 5:36

mamma Ulla skrev:Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild

--------------------------------

Ha.....

Det räcker ju för att starta spårvägstrafik i Linköping. I alla fall på en linje från järnvägsstationen till universitetsområdet. Väljer man 600V spänning i tråden är det ju inga problem med Tatrorna....

mvh/spårsnoken
spårsnoken
 
Inlägg: 1651
Blev medlem: fre 28 nov, 2003 8:01

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav M_M » ons 20 jun, 2012 6:24

spårsnoken skrev:
mamma Ulla skrev:Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild

--------------------------------

Ha.....

Det räcker ju för att starta spårvägstrafik i Linköping. I alla fall på en linje från järnvägsstationen till universitetsområdet. Väljer man 600V spänning i tråden är det ju inga problem med Tatrorna....

mvh/spårsnoken


... och så kan de som går tekniska linjer lära sig genom att felsöka de ständigt uppkommande felen på 25-45 år gamla vagnar :mrgreen:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav daniel_s » ons 20 jun, 2012 10:22

M_M skrev:... och så kan de som går tekniska linjer lära sig genom att felsöka de ständigt uppkommande felen på 25-45 år gamla vagnar :mrgreen:


Skulle väl vara på gymnasienivå då, men även där har man väl numera övergått till rent teoretisk utbildning och aktar sig noga för varje tänkbar referens till fysiska föremål...
daniel_s
 
Inlägg: 11744
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav leifd » ons 20 jun, 2012 20:05

M_M skrev:
spårsnoken skrev:
mamma Ulla skrev:Ryktet sa att M11 o M67 är avställda, och det ser ju ut att stämma.

Bild

--------------------------------

Ha.....

Det räcker ju för att starta spårvägstrafik i Linköping. I alla fall på en linje från järnvägsstationen till universitetsområdet. Väljer man 600V spänning i tråden är det ju inga problem med Tatrorna....

mvh/spårsnoken


... och så kan de som går tekniska linjer lära sig genom att felsöka de ständigt uppkommande felen på 25-45 år gamla vagnar :mrgreen:



Tyvärr en lite hastig förutfattad mening min gode M_M...
Gamla analoga spårvagnar får inga ständigt uppkommande fel... Det de drabbas av, är förslitning och uteblivet underhåll. Sköter man det, så kan de gå hur länge som helst.

I detta fallet så är de M67K som står där, utslitna på olika sätt (främst hjul) och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade. Att byta hjul och bygga om datorer kostar dock en vacker slant. Vilket kanske inte är motiverat, om man har nya vagnar på väg in.
Detta är ju dessutom vagnar med normalhögt golv, något som man ska undvika, har ju någon bestämt.

Men visst, detta kan va ett användbart startkapital för en ny spårväg, eller bra o ha för en gammal...
Allt går ju att fixa, med god vilja o pengar.
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav alex87 » ons 20 jun, 2012 22:20

Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)

Ännu en Tatra här nere skulle va kul, vi har ju redan vagn 100 :D
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav darthjpp » ons 20 jun, 2012 22:56

alex87 skrev:Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)

Ännu en Tatra här nere skulle va kul, vi har ju redan vagn 100 :D


Tja, om de enkelt går att få dem rullande så kan de ju förstärka här i Götet. Fast de kanske skulle behöva en ommålning.... Och sedan, var skall vi ställa dem?
Kanske inte helt realistiskt, och servicepersonalen är nog inte jättesugna på att lära sig två nya vagntyper, speciellt som de kommer att bli ett fåtal udda vagnar. Då vore det kanske bättre att hyra några av vagnarna från Edinburg.
darthjpp
 
Inlägg: 587
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 22:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav 2763 » tor 21 jun, 2012 3:46

alex87 skrev:Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)


Fel korgbredd. 2,40 mot 2,67 blir en rätt stor glipa mellan hållplatskant och vagn. 13,5 cm utöver det normala för att vara exakt. Det skulle kunna fungera med "gammelvagnstrafik" men knappast i dagligtrafiken.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9732
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav hej » tor 21 jun, 2012 6:57

Fast lite större glipa mellan plattform och vagn är väl bättre än en inställd tur eller en överfulla enkel pedalvagnar. Man skulle ju kunna ha dem reserv och sätta in dem ifall ngn M32 krånglar. Man kan ju stängsla in Bräckebanan bättre och ställa dem där...;)
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav Per Lind » tor 21 jun, 2012 9:29

leifd skrev:... och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade.

En liten undran:
Har man nyligen ändrat spänningen i Norrköping?
Vilken spänning har man nu?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2311
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav alex87 » tor 21 jun, 2012 16:38

Fast nu tänkte jag mer reservdelar...har fattat som att ex dörrstyrningen är likadan mm.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav leifd » tor 21 jun, 2012 17:02

Per Lind skrev:
leifd skrev:... och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade.

En liten undran:
Har man nyligen ändrat spänningen i Norrköping?
Vilken spänning har man nu?
-Per


Nominellt 800VDC
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav Per Lind » tor 21 jun, 2012 21:47

leifd skrev:
Per Lind skrev:
leifd skrev:... och M11 är tyvärr inte anpassade till den nu rådande linjespänningen, då de på senare tid (i Berlin) blivit datoriserade.

En liten undran:
Har man nyligen ändrat spänningen i Norrköping?
Vilken spänning har man nu?
-Per


Nominellt 800VDC

En fortsatt undran:
Har man höjt spänningen efter att dom kom till Sverige?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2311
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav leifd » tor 21 jun, 2012 22:21

Per Lind skrev:En fortsatt undran:
Har man höjt spänningen efter att dom kom till Sverige?
-Per


Ja, skedde i samband med öppnandet av linjen till Kvarnberget. Samtliga likriktar stationer byttes ut mot nya ( 18 st om jag minns rätt).
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav M_M » fre 22 jun, 2012 9:02

2763 skrev:
alex87 skrev:Kan inte M67k vara nåt för göteborg, de är väl ändå syskon med M28/29 och reservdelar behövs ju :)


Fel korgbredd. 2,40 mot 2,67 blir en rätt stor glipa mellan hållplatskant och vagn. 13,5 cm utöver det normala för att vara exakt. Det skulle kunna fungera med "gammelvagnstrafik" men knappast i dagligtrafiken.


Korga om dem :wink:
Användarvisningsbild
M_M
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: mån 17 maj, 2004 0:39
Ort: Göteborg

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav alex87 » lör 23 jun, 2012 10:30

Fast nu var ju inte min idé att ha dem i trafik i Göteborg utan bara ha dem som ett reservdelslager typ, för det som passar.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarvisningsbild
alex87
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Avställda vagnar i Norrköping

Inläggav Willy Forsström » sön 24 jun, 2012 16:19

Spänningen i kontaktledningen är 750 Volt nominell spänning och (tomgångsspänning på 830 Volt). Tyvärr är inte nätet stabilt och vid provkörning med vagn 23 den 20 juni uppmättes "spikar" på upp till 960 Volt i Klockaretorpet.
Vagntyp M11 (Tatravagnarna) är byggda för 600 Volt och flera olika lösningar för att sänka spänningen har provats på vagnarna under den tid de varit i Norrköping. Att lägga ner arbete och pengar på vagntypen är i dagsläget helt uteslutet. Vagnarna kommer att skrotas om ingen anmäler intresse för dem snarast.
Av M67K-vagnarna är två trasiga (huvudkontaktor vagn 86 och motorhaveri vagn 87). Samtliga övriga har utslitna hjulringar. En vagn ska sparas i Norrköping de övriga kan hämtas i befintligt skick efter överenskommelse med Norrköpings kommun.
Från den 26 augusti och fem/sex veckor framåt inställs all spårvagnstrafik i Norrköping. Detta på grund av byte av växelsystem vid Rådhuset, arbeten på Värmlandsgatan och utbyte av stolpar på stora delar av nätet. Ingen spårvagnstrafik ska köras men vissa prover med nylevererade M06-or kommer att ske.
Under stoppet kommer förstärkt vagnunderhåll att genomföras samt att vagn 34 ska återställas efter uthyrningen till SL.
Vagn 41 kommer till Norrköping den 25 juni och vagn 42 beräknas komma andra veckan i juli.
Alla tre M98-vagnarna finns åter i Norrköping. Vagnarna 22 och 23 har provkörts men ännu inte godkänts för trafik, på vagn 24 återstår en hel del arbete som kommer att utföras under sommaren av personal från FWM i Hennigsdorf.
Användarvisningsbild
Willy Forsström
 
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 17 nov, 2002 17:47
Ort: Norrköping

Nästa

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst